aanvullende informatie aangaande: kennis van elecktronica

LDmicro user.

Jij hebt daar niks over te beslissen, het wordt net interessant

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 4 augustus 2004 12:43:49 schreef MGP:
mods,topic sluiten..pls

Laat ons de zaak eens omkeren.
Waarom starten die 'knappe' koppen zelf geen forum, op hun maat gesneden, of hebben die schrik dat er te weinig zullen volgen.

waarom moet ie dicht? :)
kvond trouwens jou opmerking niet zo gepast, het gaat hem hier niet om een bepaalde groep uit te sluiten. Het gaat er hem juist om dat iemand met meer kennis iemand met minder kennis en beginners kan helpen

aan iedereen blijf dus wel ONTOPIC, dus ideeen zijn welkom maar geen persoonlijke vetes AUB. Anders wordt dit topic direct weer een mesthoop ;)

[Bericht gewijzigd door Jonathan op woensdag 4 augustus 2004 12:52:49

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

idd dit topic is als een brain stom sessie om te kijken of er teneerste animo voor is, het prakties uitvoerbaar is, funktienalityd heefd, en om eventueel misverstanden uit te sluiten.

het gaat er nu niet om om mensen uittesluiten! of of ze wel genoeg kennis hebben. hebben of enkel willen leren

cijvers geven is geen optie aangezien iemand of anders zichzelf vaak hoger prijst dan die werkelijk is. of in het ergste geval men iemand naar beneden trapt.

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

kvond trouwens jou opmerking niet zo gepast, het gaat hem hier niet om een bepaalde groep uit te sluiten. Het gaat er hem juist om dat iemand met meer kennis iemand met minder kennis en beginners kan helpen

DAT is waar ik al gans de tijd voor sta |:(
Niemand uitsluiten!
En ik wil (en zal) hier niemand beledigen.
Trouwens, ik ken hier niemand persoonlijk!
Met 'knappe' koppen bedoelde ik diegenen die anderen tot een lager niveau trachten te verwijzen of willen uitsluiten.
Maar dat hadden de meesten al door denk ik..

LDmicro user.

Op 4 augustus 2004 13:13:08 schreef MGP:
Met 'knappe' koppen bedoelde ik diegenen die anderen tot een lager niveau trachten te verwijzen of willen uitsluiten.

dacht je dat ik dat niet door had of zo

ik denk trouwens dat er niet veel zijn die zo denken, met de bedoeling iemand die weinig kent uit te sluiten

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Op 4 augustus 2004 12:18:10 schreef MGP:
Laat ons de zaak eens omkeren.
Waarom starten die 'knappe' koppen zelf geen forum, op hun maat gesneden, of hebben die schrik dat er te weinig zullen volgen.

Ja, ik snap het wel. Ik snap wel wat wipi bedoelt. Veel mensen die al vergevorderd zijn worden op den duur er flink moe van om elke keer weer opnieuw die basis uit te leggen.

Maar je maakt een fout als je die gedachte als doorslaggevend gebruikt voor het forum. Want het ligt niet aan die personen, maar aan je benadering naar die personen toe. Als je het vervelend vind worden dan moet je gewoon niet meer reageren. Er zijn genoeg anderen die dan wel zullen inspringen.
Hulp is altijd vrijblijvend. Men moet blij zijn met wat die krijgt.

Op 4 augustus 2004 13:10:14 schreef alrik:
idd dit topic is als een brain stom sessie om te kijken of er teneerste animo voor is, het prakties uitvoerbaar is, funktienalityd heefd, en om eventueel misverstanden uit te sluiten.

Yep, idd :)

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op woensdag 4 augustus 2004 14:06:16

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 4 augustus 2004 13:57:59 schreef Bastiaan:

Ja, ik snap het wel. Ik snap wel wat wipi bedoelt. Veel mensen die al vergevorderd zijn worden op den duur er flink moe van om elke keer weer opnieuw die basis uit te leggen.

Hmm, hoe moet een leraar zich dan voelen, die voor de zoveelste keer een nieuwe klas heeft en het verhaal voor de zoveelste keer moet herhalen ??

M.I. kun je van nieuwe gebruikers niet verwachten dat ze de FAQ van te voren lezen, da's niet meer zo van deze tijd, eerst leren en dan pas gebruiken, nee, we duiken er in en als het mis gaat pakken we de gebruiksaanwijzing (FAQ) er eens bij en kijken eens na wat er ook alweer misging en waarom.

Dat nieuwe gebruikers de basis van elektronica uitgelegd moet worden is logisch, ze komen hier om wijs te worden, niet om wijs te doen.

Zo een forum leeft zowiezo van gebruikers die veel weten en gebruikers die veel willen leren, als iedereen alles weet komen er geen vragen, als niemand iets weet geen antwoorden, en is zo'n forum al snel uitgestorven.

Iedereen toelaten en gewoon proberen antwoord te geven op ieders vragen, daar gaat het m.i. om. Ik kijk regelmatig meermaals per dag eventjes om te zien of er interessante vragen gesteld of interessante discussies gestart worden en probeer dan antwoord te geven. tot nog toe is me pas een enkele keer het gedrag van een nieuwe forumgebruiker een beetje in het verkeerde keelgat geschoten, maar over het algemeen moet ik zeggen dat dit forum absoluut geen beestenbende is.

En een beestenbende gaat het wel worden als we de leden gaan beoordelen op kennis/kunde/gedrag etc.

Naar george orwell:
All animals are equal, let's keep it that way and not make some more equal than others.

High met Henk

Special Member

Op 4 augustus 2004 13:57:59 schreef Bastiaan:
[...]
Ja, ik snap het wel. Ik snap wel wat wipi bedoelt. Veel mensen die al vergevorderd zijn worden op den duur er flink moe van om elke keer weer opnieuw die basis uit te leggen.

...

Hulp is altijd vrijblijvend. Men moet blij zijn met wat die krijgt.

Ik vindt het neit erg steeds weer de basis uit te leggen.
Hulp is inderdaad vrijblijvend, maar, vergewis je ervan dat je de juiste informatie geeft en meldt het als je neit zeker bent. Daarnaast, verwacht wel dat de vraagsteller je antwoord aannnemt en niet doet wat jij afraad. Want dat kom ik weleens tegen, dat ze toch doen wat ze zelf wilden, terwijl iedereen het afraad.

daarnaast vindt ik dat domme tips (zekeringen bruggen enzo) echt VERBODEN moeten worden

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@DC2PCC, dus beoordelen in de zin dat men daar dan conclusies aan gaat verbinden en maatregelen gaat treffen is niet juist.

Wel kan het makkelijk zijn als men weet wat de achtergrond of basis is van iemand om hem/haar beter te kunnen helpen.

Misschien dat een klein open vak in het profiel dan een idee is. Zo kan iedereen die dat wil daar wat kwijt over zichzelf.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Ik volg het standpunt van DC2PCC, eigenlijk zijn dit de meest zinloze discussie's. Als iemand basis dingen vraagt kan je er toch zelf voor kiezen of je voor de duizendste keer weer hetzelfde uitlegt of verwijs hem gewoon naar een faq dat zou dan nog een veel beter idee zijn.

Ja maar de mensen die al wat kennis hebben willen ook wel nog wat meer kennis hebben !

En dat gaat niet als 98% van de keren er een vraag komt die zo triviaal is

Daar is het voordeel wat wipi aanbrengt dan weer handig, dan krijg je nog altijd hetzelfde van mensen die meer weten alleen degene die het minste weten hebben dan al een basis...

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 4 augustus 2004 16:23:47 schreef Bastiaan:
@DC2PCC, dus beoordelen in de zin dat men daar dan conclusies aan gaat verbinden en maatregelen gaat treffen is niet juist.

Inderdaad ! Ik weet dat dit op andere forums wel gebeurt, dat daar mensen aan de hand van hun posts in 'hokjes' worden gestopt. Dat is een van de geode dingen aan CO, daar is iedereen gelijk.

Wel kan het makkelijk zijn als men weet wat de achtergrond of basis is van iemand om hem/haar beter te kunnen helpen.

op het moment dat een antwoord op een vraag te hoog gegrepen is voor de vraagsteller wordt dit meestal wel vrij snel duidelijk. Daarbij geven veel mensen wel al aan hoe ver ze zijn met elektronica. Daarbij heb ik het gevoel dat we de laatste tijd veel 'badgasten' op het forum krijgen (zie heel veel TV-vragen voorbijkomen de laatste tijd, heb daar GEEN bezwaar tegen hoor !)

Misschien dat een klein open vak in het profiel dan een idee is. Zo kan iedereen die dat wil daar wat kwijt over zichzelf.

Als mensen dat vrijwillig willen doen, prima. maar daardoor kun je er en mag je er m.i. geen waardeoordeel aan hangen, het kan best zijn dat de ene persoon zich als 'beginneling' inschat en de tweede persoon als 'matig gevroderde' waarbij de eerste meer kaas gegeten heeft van elektro dan de tweede.

Ik zie ditzelfde in de wereld van de zendamateurs, daar worden de PD'ers (nl.) of DO'ler(Dld) vaak als 'minderwaardig' bestempeld, omdat ze maar een beperkt examen hebben afgelegd, geeft dan altijd weer voldoening als op een zelfbouwmiddag een jonge PD'er een oude PA-nuller iets nieuws leert op het gebied van elektronica.

Een collega hier in de vereniging is NA zijn pensioen met de zendhobby begonnen, eerst met een DO(instap) machtiging, heeft de geest gekregen voor het DX-en en werd gaandeweg steeds meer gewaardeerd, ondaks dat hij 'slechts' een beperkt techniek examen had afgelegd, inmiddels heeft de beste man een DM-licentie en behoort tot een van de meest enthousiaste DX'ers op 2m. Pas daarna kwam ook de erkenning van buiten de kring.

Leden van dit forum groeien ook in hun kennis, dankzij dit forum. Ik denk dan ook dat de 'beginnelingen' van nu over een jaartje ofzo ook gewaardeerde leden zullen zijn, die net zoveel weten als de meeste anderen. Daarom zou ik dan ook de 'beoordeling' achterwege laten en het vrijwillig aan het inschattingsvermogen van het desbetreffende lid overlaten. Waarbij dat dan wel met een korreltje zout genomen mag worden.

fzwart

Golden Member

Als er een topic is waar ik niets van weet of wil weten sla ik het gewoon over .....

Als er een topic is waar voor de zoveelste keer hetzelfde gevraagd word en ik heb geen zin om het weer uit te leggen sla ik het gewoon over ....

Het is net als je TV, je hebt 100 kanalen waarvan jij er 5 interessant van vind, die andere 95 kijk je dan toch niet naar?

Dit forum bestaat uit zoveel deelgebieden en zoveel kennisniveau's dat indelen zinloos is. Je kijkt gewoon naar wat voor jou interessant is en de rest laat je liggen...

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
High met Henk

Special Member

daar ben ik het meej eens Fzwart:

ik weet ook dat o.a. E.A. dat doet: smmige topics vindt hij te onzinnig om te beantwoorden. Ik ben ervan overtuigd dat die mensen ook geholpen moeten worden.

Echter als inderdaad blijkt dat men "zomaar" een topic opent over bijv. "hoe luidt de wet van ohm" dan zal ik toch iets posten van: "hallo, ga eerst eens op het net ZOEKEN!!!" dat is gewoon een LUIE post en daar heb ik dan weer wel een hekel aan. Als ze uitleg willen over hoe/wat de wet van ohm is, dan wil ik rustig helpen.

Maar het is idd aan een ieder om te beoordelen of je wel of niet reageert.

Als je reageert, doe het dan wel zinnig. Ik geef toe dat ook ik weleens de fout in ga, maar houd het wel gezellig. (ja E.A dit geldt ook voor jouw, maar ook voor vele anderen en dus ook voor mij!)

Als je niet normaal kan reageren, reageer dan niet!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 augustus 2004 17:03:39 schreef fzwart:Dit forum bestaat uit zoveel deelgebieden en zoveel kennisniveau's dat indelen zinloos is.

Het indelen is juist noodzakelijk om het forum overzichtelijk te houden.

Op 4 augustus 2004 18:22:14 schreef wipi:
[...]
Het indelen is juist noodzakelijk om het forum overzichtelijk te houden.

Hij bedoelt een ander soort indelen. Namelijk niet in onderwerpen, maar in kennis.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Hey dan sluit je mij uit van het forum.
ik geef mezelf maar een 0.5 voor elektronica,
aan de andere kant wel een 8 voor electriciteit.

Hoe ben jij dan moderator geworden?
Of heeft dat nix met kennis te maken?

Zullen we een keertje ruilen als jij bijvoorbeeld een dagje niet kan?
Lijkt me een leuke "stage"

[ON-Topic]
Ik ga geloof ik maar een profiel aanmaken bij CU2 of iets dergelijks.
Daar zet ik dan wel in wat mijn kennis is en eventuele projecten en artikelen + Links.

[Reclame]
Wie kan mij trouwens helpen in dit topic?
[link]http://www.circuitsonline.net/forum/view/12621[/link]

[Bericht gewijzigd door Sjaak Boomschaak op woensdag 4 augustus 2004 19:09:57

Op 4 augustus 2004 17:22:46 schreef High met henk:
.......

Echter als inderdaad blijkt dat men "zomaar" een topic opent over bijv. "hoe luidt de wet van ohm" dan zal ik toch iets posten van: "hallo, ga eerst eens op het net ZOEKEN!!!" dat is gewoon een LUIE post en daar heb ik dan weer wel een hekel aan. Als ze uitleg willen over hoe/wat de wet van ohm is, dan wil ik rustig helpen.
.....

Kijk, als we dan gewoon even een Sticky Topic maken (of hoe je dat ook noemt) die altijd boven aan de forum-index-pagina blijft staan. Daar zet je dan bijvoorbeeld een link in naar de uitleg van de wet van ohm, er zijn daar vele sites over te vinden, dus zelf typen is allemaal dubbelwerk. Je zet er ook een link in hoe je een LEDje moet aansluiten, enz, enz. Tevens kunnen andere forum gangers hier, mischien zelf ook een bijdrage aanleveren om de meeste standaard BASIS vragen te beantwoorden.
het moet dan wel echt in de forum index staan, want als je het onder 'artiekelen' zet dan valt het niet echt op en leest waarschijnlijk bijna niemand het.
In de link sectie hier, zitten ECHT VEEL nuttige links bij, alleen jammer dat het niet verdeeld is in catogieren zodat mensen er denk ik niet zo snel naar kijken, want wie gaat nu 6 pagina's links afzoeken?;-) (ik! :-) )

En over dat beoordelen, volgens mij heeft dat niet veel zin, als je er bijvoorbeeld in zet dat je expert bent in lichttechniek, en je gaat hier een vraag stellen over lichttechniek, dan zijn er altijd weer mensen die zeggen dat je dan weer expert uit je profiel moet halen (omdat jouw vraag in hun in eigen ogen erg makkelijk is) en je gaan uitlachen, enz enz. Mensen volgen dat, reageren er weer op en binnen no-time staat het topic dan vol met onzin. Nu zal dat denk ik niet snel gebeuren, maar je weet maar nooit. :P

Hieper de piep!

Op 4 augustus 2004 19:00:52 schreef Johan v. Althuis:
[...]

Hoe ben jij dan moderator geworden?
Of heeft dat nix met kennis te maken?

goed, hoort hier dus niet thuis.
even een snel antwoord:
kennis is één van de argumenten om een persoon tot het team te betrekken.

IF you can't convince them, then confuse them!

Kijk, als we dan gewoon even een Sticky Topic maken (of hoe je dat ook noemt) die altijd boven aan de forum-index-pagina blijft staan.
Daar zet je dan bijvoorbeeld een link in naar de uitleg van de wet van ohm, er zijn daar vele sites over te vinden, dus zelf typen is allemaal dubbelwerk.

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Je krijgt dan al gauw een hele lijst met links.
Zet gewoon even wat bij de artikelen waar je dit allemaal in bespreekt.

@Jeroen: Was gewoon beniewd leek mij ook wel leuk voor een keertje.

eeuh jullie praten wel de heletijd over de wet van ohm,
maar ik zie die hier nergens op de site staan.

ja dan kun je wel zeggen ''die moet je uit je hoofd kennen zonder de wet van ohm kom je nergens'', maar wat als je nu echt een beginner bent en nog nooit van de wet van ohm gehoord hebt.

ik vind dat op deze site ook wel de basis dingen moeten staan. gewoon in het kort vertellen wat een weerstand is en wat hij doet, zelfde geldt voor transistoren, condensatoren enz..
serie,parallel schakeling en de gemengde schakeling berekeningen + uitleg erbij.

zelfs Gathering of tweakers heeft zo'n artikel.
kan hem zo snel niet vinden :(

wesley

Tja, dan kan je je nog afvragen wie dat gaat lezen? Een search op ohm's law zegt 48,700 resultaten en 8,620 resultaten op wet van ohm, als je te lui bent om 3 woorden in te geven, dan moeten wij ook maar te lui zijn om te antwoorden. Ik zeg niet dat als iemand naar de wet van ohm vraagt dat ik niet vlug R=U/I ga antwoorden. Maar verdere info is zeer gemakkelijk op het internet te vinden.

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Op 4 augustus 2004 19:39:36 schreef Roel:
Kijk, als we dan gewoon even een Sticky Topic maken (of hoe je dat ook noemt) die altijd boven aan de forum-index-pagina blijft staan. Daar zet je dan bijvoorbeeld een link in naar de uitleg van de wet van ohm, er zijn daar vele sites over te vinden, dus zelf typen is allemaal dubbelwerk. Je zet er ook een link in hoe je een LEDje moet aansluiten, enz, enz. Tevens kunnen andere forum gangers hier, mischien zelf ook een bijdrage aanleveren om de meeste standaard BASIS vragen te beantwoorden.

Net zoiets als dus op Gathering of Tweakers al aanwezig is. Goed plan!

In de link sectie hier, zitten ECHT VEEL nuttige links bij, alleen jammer dat het niet verdeeld is in catogieren zodat mensen er denk ik niet zo snel naar kijken, want wie gaat nu 6 pagina's links afzoeken?;-) (ik! :-) )

Klopt, dat moet worden gecategoriseerd. Staat op de agenda :)

En over dat beoordelen, volgens mij heeft dat niet veel zin, als je er bijvoorbeeld in zet dat je expert bent in lichttechniek, en je gaat hier een vraag stellen over lichttechniek, dan zijn er altijd weer mensen die zeggen dat je dan weer expert uit je profiel moet halen (omdat jouw vraag in hun in eigen ogen erg makkelijk is) en je gaan uitlachen, enz enz. Mensen volgen dat, reageren er weer op en binnen no-time staat het topic dan vol met onzin. Nu zal dat denk ik niet snel gebeuren, maar je weet maar nooit. :P

Daar heb je zeker een punt.

Op 4 augustus 2004 20:16:00 schreef Electroboy:
eeuh jullie praten wel de heletijd over de wet van ohm,
maar ik zie die hier nergens op de site staan.

Internet staat er vol mee.

ja dan kun je wel zeggen ''die moet je uit je hoofd kennen zonder de wet van ohm kom je nergens'', maar wat als je nu echt een beginner bent en nog nooit van de wet van ohm gehoord hebt.

De meesten doen dat daarom dus ook niet, dat zeggen ;)
Daarnaast is op CO de stelling: "domme vragen bestaan niet" tot mijn grote vreugde een algemeen motto geworden voor velen.

ik vind dat op deze site ook wel de basis dingen moeten staan. gewoon in het kort vertellen wat een weerstand is en wat hij doet, zelfde geldt voor transistoren, condensatoren enz..
serie,parallel schakeling en de gemengde schakeling berekeningen + uitleg erbij.

zelfs Gathering of tweakers heeft zo'n artikel.

We moeten niks :) Maar het is idd een goed idee, het is zeker bevorderlijk voor de gang van zaken. Dat van Tweakers ken ik, die hebben vaak how to's of iets dergelijks in de vorm van een topic met een superpost waarin allelei info te vinden is.

Aan de hand van dit topic zullen we een plan opstellen en eens intern gaan bespreken wat we allemaal kunnen vernieuwen/verbeteren aan de site.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Yes! hebben we weer eens een update voor ons profiel.
Be-gone CU2, Here comes CO.