Heb je misschien ergens het bouw schema staan?
Of een beschrijving hoe de machine is opgebouwd
Zit er al zolang over natedenken en nu kom jij op de proppen
Met precies zoon machine als ik in me hoofd had zitten

Op 28 januari 2012 16:12:20 schreef jalee:
hierbij het beloofde filmpje http://www.youtube.com/watch?v=cRVEWqJYEjU

Nou wil ik niet heel vervelend zijn maar wat heeft het voor nut om 2,5mm direct uit de doos door de stripper heen te jagen. Die 100m doosjes kosten nog redelijk wat en daar weegt de koperprijs niet tegen op.... Tenzij de doosjes draad niet helemaal netjes verkregen zijn.

bij pownews was dat al zo mooi te zien hoe die lui van occupy en wat krakers even vakkundig een compleet shell laboratorium hebben gestript van alle koper. (niet op iemand in dit topic gericht)

succes met strippen ik zou er geen zin in hebben :)

Afgezien van wat die lui in dat item beweren lijkt het me niet dat tot de (oorspronkelijke) occupy groep behoren. Het waren gewoon dieven.

Het vervelende van ongeorganiseerde groepen (occupy, anonymous) is dat je er altijd misbruik van kunt maken, en dat er niemand is die kan zeggen: hij is geen lid.

Ik overweeg trouwens om toch ook een poging tot strippen te gaan wagen, mogelijk kom ik nog terug met wat meer gedetailleerde vragen over de werking van het boormachine-klokpompapparaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (37%)]

Op 29 januari 2012 12:30:56 schreef Dominic:
[...]

Nou wil ik niet heel vervelend zijn maar wat heeft het voor nut om 2,5mm direct uit de doos door de stripper heen te jagen. Die 100m doosjes kosten nog redelijk wat en daar weegt de koperprijs niet tegen op.... Tenzij de doosjes draad niet helemaal netjes verkregen zijn.

het is 1mm² witte draad, niemand wilde het kopen.
al het draad wat ik heb is 100% legaal verkregen.

ik denk dat ik morgen nog wat foto's plaats waarop heel duidelijk te zien is hoe die in elkaar zit.

Hallo,

Ik verzamel ook draad niet zoveel als die oom van je, sowieso strip ik alleen de massieve draad, Ik doe dat terwijl ik TV zit te kijken op de bank met een paar kratjes om me heen.
Na wat oefening kun je het tegelijk, net als oma's die sokken of wat dan ook brijen. Praten en brijen, of in dit geval strippen en kijken (hmm....) en gezien de gemiddelde Nederlander meer dan 3 uur tv kijkt per dag kom je een heel eind.
Als je echt alleen maar wil strippen dan zou ik de draad aan beide kanten aanstrippen, die kant in de bankschroef zetten, aan de andere kant met een combinatie tang een flinke ruk geven, dat gaat goed bij 1,5 en 2,5, de draad word daardoor lekker recht en net ff wat dunner en je kunt dan vaak in een keer de hele mantel er af schuiven / strippen met veel minder moeite.

Wat een mooie methodes en machientjes allemaal.
Ik heb eens een reportage gezien waar ze koperschredders inzetten om koper te scheiden van kunststof (komende van kabels en draad).

Kabelschredder en uitwasstraat

Wat ook gebruikt wordt, is een kabel granulator.

Allemaal niet voor de hobbyist, maar daar is zoals je ziet, zelf wat voor in elkaar te knutselen.

- - big bang - -

Hallo,
Uiteraard heeft oud kabel afval strippen wel zin. Je moet alleen zorgen dat je dikke koper kabel stript en geen dunne kabel want dat kun je beter als oud kabel inleveren. Let wel: het materiaal mag niet van diefstal afkomstig zijn. Kijk even op onze site voor het verschil van prijs tussen oud koper handgepeld en oud pvc kabel. Dan kun je voor jezelf uitmaken of het zin heeft om te strippen www.kh-metals.nl/schrootprijzen

Handig overzichtje. Ik zie alleen geen prijs voor kabels ertussen staan?

wel toch?

Oud pvc kabel: 1,65
Oud koper handgepelt: 5,50

doe je keer kilo per uur word het een leuk bij verdienste. bij vd 2,5mm draad is dat toch 100 meter, best door werken

Ik snap alleen niet wat nu (behalve de prijs) het verschil is tussen "Oud koper schrootprijs" en "Oud koper handgepeld schrootprijs".

Mooie 'net (niet) op het randje reclame' trouwens ;)

Koperlakdraad (zoals van trafo's), onder welke categorie valt dat?

lijkt me dat gewoon oud koper al het andere schoon koper: van die potten en pannen en regenpijpen e.d. wat bijvoorbeeld lange tijd buiten heeft gestaan en wat waarschijnlijk een legering is met wat anders

en dat gepeld draad alleen over draden en kabel gaat, wat echt helemaal schoon is.

nog meer foto's maar dan van de binnen kant, zo woord het een en ander wal wat duidelijker hoe het werkt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/draadstriper1.jpg
hier is goed te zien hoe de kale frame eruit ziet en hoe de bovenste gedeelte kan bewegen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/draadstriper2.jpg
hier heb ik de onderste motor gemonteerd

http://www.uploadarchief.net/files/download/draadstriper3.jpg
nog eens de onderste gedeelte hier kan je de geleider voor de beweegbare gedeelte zien.
de twee witte klosjes tussen de wals en de motor zorgen er voor dat de slip koppeling uit geschakeld is.

http://www.uploadarchief.net/files/download/draad155.jpg
dit is de beweegbare gedeelte, de taps gezaagde klosen links en rechts vallen in de geleider die te zien is op de boven staande foto

http://www.uploadarchief.net/files/download/draadstriper5.jpg
hier is de beweegbare gedeelte gemonteerd op de vaste boven plaat van de machine. als aan de moer draait die boven op zit woord de de moer in de beweegbare gedeelte gedraait zodat die om hoog of omlaag kan.

http://www.uploadarchief.net/files/download/draad200.jpg
dit is de eind resultaat zonder de voor en achter paneel.

Ik wordt toch altijd wat argwanend over dit soort initiatieven.
Ik erger mij groen en geel als er weer ergens koper wordt gejat. Er verdwijnen hele haspels kabel op het werk. En niet dat het aankoop bedrag nu het grootste probleem is, maar juist dat het project stil ligt, omdat we eerst weer een paar weken moeten wachten op nieuwe 10kV kabel. Of dat de eikels een schade aanrichten van een paar miljoen(!) in het zuiden van het land omdat ze een paar meter bovenleiding wegknippen. Ik ben soms stiekem gewoon blij als er tijdens zo'n daad iemand gefrituurd naar beneden valt. De ratten roeien zichzelf uit. Ik snap best dat als je in het werk zit als installateur je wat draad verzamelt, en dat dit best lucratief kan zijn om dit in te leveren. Maar hou alstublieft de methodes en vooral de inlever adressen voor jezelf. De gelegenheid maakt ook de dief zou ik willen zeggen. En dat de meeste ijzerhandelaren niet eerlijk zijn is niet onverwacht, en nu ook pijnlijk blootgelegd op tv. Het interesseert ze geen zak waar het koper vandaan komt. Het liefst hebben ze "pro-rail" kabel. Lekker dik en schoon. Dat er voor een paar kilo kabel voor miljoenen euro schade aangericht wordt interesseert ze geen zak. Dus reclame maken op dit forum door Krommenhoek is op zijn minst ongepast. En dat daar door nog bijna niemand vermanend over gesproken is verbaasd mij zeer.

Op 31 januari 2012 00:05:21 schreef doorslagspanning:
Maar hou alstublieft de methodes en vooral de inlever adressen voor jezelf.

Onzin. Oud-ijzer handelaren moeten verdacht koper simpelweg weren. En NAW-gegevens+ID noteren van verkopers. Dat los je niet op door hier moralistische postjes te gaan plaatsen en oud-ijzer handelaren onder de pet te houden. Want waarom zouden alle installateurs 100% OK zijn? Dat zijn juist degenen die weten waar de interessante projecten zitten.

Jah, ze moeten het weren, maar ze doen het niet!
Bovendien is van het gestripte spul al bijna niet meer te achterhalen waar het vandaan komt. Het is ook niet voor niets dat nota bene zelfs "de denker" van Rodin met een waarde van pak hem beet 2 miljoen euro in stukjes is gezaagd om in te leveren. Geheid dat het gelukt was, als het beeld niet zo taai bleek te zijn.
Zolang het zonder moeilijke vragen ingeleverd kan worden, blijft de "markt"bestaan. Waarom is deze handel anders zo florerend en lucratief denk je? Zeker niet omdat het ze moeilijk gemaakt wordt. Zelfs op dit "strenge" forum is er alle ruimte om de plannetjes en de methodes te bespreken. En hou op over dat ik moralistische praatjes hou. Ik maak het bijna wekelijks mee man. Hoe is het nou toch mogelijk dat er "handelaren" zijn die 10kV kabel op "kofferbaklengte" geknipt zo domweg aannemen. Er is werkelijk niemand in Nederland die op een legale manier dit soort kabel in leveren kan, en toch gebeurt het bij trossen. Wordt wakker! Je geloofd trouwens zelf toch niet dat in deze tijd waar alles en iedereen maar doet waar hij zelf zin in heeft er nog mensen zijn die deze handel een halt toe roepen. Je bent er nota bene zelf ook eentje van. Je praat het nu alweer goed. Dus hou alsjebieft op zeg...

Je hoeft de slimste niet te zijn om te bedenken hoe je koper moet stelen. Ook hoef je geen professor te zijn om te kunnen bedenken dat de bovenleiding veel geld oplevert. Iedereen, maar dan ook iedereen is slim genoeg om dat zelf te kunnen verzinnen. Het gaat hier op het forum over mensen die wat extra willen verdienen door hun afval zelf te gaan voorbewerken. Dit heeft NIETS met diefstal te maken.

Dan nog de adressen om het ijzer in te leveren. Die kan ook IEDEREEN met internet opzoeken, als je die al niet weet te zitten. Het maakt dus geen zak uit of die adressen hier getoond worden of niet.

Maak je niet zo druk op dit forum. Als je je druk wilt maken, kun je nog het beste langs de ijzerhandelaren gaan om hen te vertellen dat ze echt geen gestolen koper in mogen nemen. Dan ben je nuttiger bezig dan dat je hier je mening loopt te verkondigen.

Als er iemand vermanend toe zou moeten worden gesproken is het doorslagspanning zelf die, hoe begrijpelijk ook uit beroepsfrustratie ofzo, flink doorgeslagen is ;)

Recycling is een groot goed, en door methodes niet te delen raak je juist de wat minder verdienenden en milieubewusten in de portemonnaie. De dieven lezen hier toch niet mee, anders wisten ze wel dat je geen onder spanning staande kabel moet jatten. Ik ben overigens niet alleen stiekum blij; op sommige vormen van domheid staat gewoon de doodstraf. Zo is het altijd al geweest, zo zal het altijd zijn en zo hoort dat ook.

Overigens vind ik zonder meer dat dieven aangeslagen moeten worden voor gevolgschade. Laat ze maar de vervangingswaarde van zo'n verzaagd beeld ophoesten. Laat pro-rail maar een flinke claim leggen. Niet betalen? Dan onbetaalde arbeid. Geen taakstrafje, maar gewoon het equivalent in uren van het schadebedrag. Turfsteken in een veenkolonie ofzo.

Maar kom NIET aan de vrijheid van informatie, zelfs niet uit begrijpelijke frustratie. Bovendien is het aanstellerij om over de metaalhandelaar te vallen (op voorwaarde natuurlijk dat hij ook gewoon aan de discussie wil deelnemen, anders gaat het alsnog richting spam; ik heb nog een vraagje dat ik hieronder zal plaatsen). Zoiets kan je nauwelijks reclame noemen, aangezien je bij het inleveren van oude metalen doorgaans in bijvoorbeeld het telefoonboek (telefoonboeken meteen verbieden, die zetten aan tot diefstal!!!) op zoek gaat naar een handelaar die toevallig in de buurt zit (mensen houden niet van ver sjouwen met zware spullen).

Ik zag op de site van de metaalhandelaar ook staan dat je oude printplaten kunt inleveren. Als hij nog meeleest (mag het hopen)... Hoeveel brengen die op? Ik neem aan dat printplaten met relatief veel goud, wat meer opbrengen dan die met alleen koper en overige metalen? Al gok ik dat het niet echt spectaculair zal zijn of misschien zelfs niets?

Goeie vraag, daar hebben wij prutsers natuurlijk ook best nog weleens een stapeltje van liggen. Een mooi 12 laags moederbord zou mijns inziens meer op moeten leveren dan die enkelzijdige print uit m'n oude radio.

Houd dit topic inderdaad over recycle-methoden mensen, het zou zonde zijn als er een slot op gaat wegens moralistisch gescherm en aanverwante discussies. We begrijpen allemaal dat je niet mag jatten, en we vinden allemaal dat die ijzerboeren dat spul niet aan zouden mogen nemen.

Ik begrijp de reactie van doorslagspanning wel maar om nu op basis van een t.v. item te suggereren dat elke schroothandelaar een dief is, dat is pas ongepast. Berichtjes over diefstal en de uitzending worden door ons nata bene zelf getweet op Twitter of gepost of Facebook. We starten zelfs discussies om dit tegen te gaan dus populistische propaganda lijkt me niet echt op zijn plek. Wij zijn aangesloten bij de Metaal Recycling Federatie (www.mrf.nl) leden welke hier bij aangesloten zijn beschikken over een keurmerk wat inhoudt dat ze jaarlijks getoetst worden op diversen bedrijfs processen, o.a. het proces: inkoop van oud metaal. De handelaren op t.v. zijn hier NIET bij aangesloten en beschikken ook niet over een keurmerk. Afijn, tot zover mijn wellicht overbodige verweer. Feit blijft wel dat dat metalen geld waard zijn dus hier nog een prijs voor schone moederboarden: EUR 5,- per kilo. En diversen laagwaardig electronica zit rond de EUR 0,25 - EUR 2,- per kilogram.

Koper lakdraad valt onder oud rood koper

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

Heb ik toch ineens spijt van de hoeveelheid moederborden die ik in m'n leven al weg heb gekieperd zonder de opbrengsten :P