Beste mensen,

ik ben een leek op gebied van elektra.

We willen in onze tuin een paar stroompunten aanmaken. Voor verlichting en stopcontact en voor waterornament.
Nu zijn er diverse stroomkabel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Aangezien grondkabel behoorlijk duur is zat ik zelf te denken om een 4 aderige stroomkabel in een buis te doen en zo in de tuin te leggen. DIt kan volgens mij dik uit aangezien As kabel behoorlijk wat duurder is. De kabel zal op plekken terecht komen waar ik in ieder geval nooit meer bij kom.

Wat voor kabel adviseren jullie mij? YMVK of XMVK of VMVK? of toch misschien wel een as kabel.

Hoop op jullie advies.

groeten Karel

Speciaal hiervoor bedoeld is uiteraard zgn "schuurtjes-kabel", 2x1,5 of 2x2,5 met een stalen mantel. Dit is in mijn optiek toch goedkoper dan 4-aderige kabel in buis leggen.
Dit laatste mag ook, maar is denk ik bewerkelijker.

Als je 'm toch in een buis wilt leggen, gebruik dan wel slagvaste buis, wel zo prettig als je hem ooit probeert door te steken met een schep...
(Handig/niet noodzakelijk: leg 10 cm boven de buis een rood/wit afzetlint in de grond als waarschuwing)

Hoi Ton 2303,

door iemand is mij 4 aderige kabel geadviseerd. Waar stel jij 2 aderige kabel voor? wat is het verschil?

Hoi Arco,

maakt het niet uit welke kabel ik in de buis gebruik? de XMVK of de YMVK?

Wat ik thuis heb ik is inderdaad een slag vaste buis. Goede tip van het lint!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

Zoals ton2303 ook al zei: MET stalen mantel, dus -AS. Dit is niet alleen zeer aan te bevelen, dit is zelfs verplicht (en niet voor niets).

Je ziet dan meestal yMVK, maar xMVK zou ook kunnen. Geen idee waarom je 4 aders nodig hebt; het aardscherm hang je gewoon aan aarde, en de andere aders voor fase en nul, eventueel nog een derde ader als je 1 extra (geschakelde) fase wilt.

ik snap die 4 aderige wel, even raden. wcd continu 230, buiten verlichting en pomp geschakelt vanuit binnen

1 = nul
2 = fase