Beste mensen,

ik ben een leek op gebied van elektra.

We willen in onze tuin een paar stroompunten aanmaken. Voor verlichting en stopcontact en voor waterornament.
Nu zijn er diverse stroomkabel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Aangezien grondkabel behoorlijk duur is zat ik zelf te denken om een 4 aderige stroomkabel in een buis te doen en zo in de tuin te leggen. DIt kan volgens mij dik uit aangezien As kabel behoorlijk wat duurder is. De kabel zal op plekken terecht komen waar ik in ieder geval nooit meer bij kom.

Wat voor kabel adviseren jullie mij? YMVK of XMVK of VMVK? of toch misschien wel een as kabel.

Hoop op jullie advies.

groeten Karel

Speciaal hiervoor bedoeld is uiteraard zgn "schuurtjes-kabel", 2x1,5 of 2x2,5 met een stalen mantel. Dit is in mijn optiek toch goedkoper dan 4-aderige kabel in buis leggen.
Dit laatste mag ook, maar is denk ik bewerkelijker.

Als je 'm toch in een buis wilt leggen, gebruik dan wel slagvaste buis, wel zo prettig als je hem ooit probeert door te steken met een schep...
(Handig/niet noodzakelijk: leg 10 cm boven de buis een rood/wit afzetlint in de grond als waarschuwing)

Hoi Ton 2303,

door iemand is mij 4 aderige kabel geadviseerd. Waar stel jij 2 aderige kabel voor? wat is het verschil?

Hoi Arco,

maakt het niet uit welke kabel ik in de buis gebruik? de XMVK of de YMVK?

Wat ik thuis heb ik is inderdaad een slag vaste buis. Goede tip van het lint!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

Zoals ton2303 ook al zei: MET stalen mantel, dus -AS. Dit is niet alleen zeer aan te bevelen, dit is zelfs verplicht (en niet voor niets).

Je ziet dan meestal yMVK, maar xMVK zou ook kunnen. Geen idee waarom je 4 aders nodig hebt; het aardscherm hang je gewoon aan aarde, en de andere aders voor fase en nul, eventueel nog een derde ader als je 1 extra (geschakelde) fase wilt.

ik snap die 4 aderige wel, even raden. wcd continu 230, buiten verlichting en pomp geschakelt vanuit binnen

1 = nul
2 = fase
3 = schakel buitenverlichting
4 = schakel pomp

5 = aardscherm, aarde

Zou ik toch nog gaan voor 2-aderig naar de verschillende punten. Scheelt een hoop storingzoeken straks als de installatie enkele jaren in de grond ligt en de boel niet meer werkt.
Tenzij je natuurlijk een gigantische tuin hebt en tientallen meters moet leggen, dan wordt het een ander financieel plaatje.

let op met kabel kopen , bij de bouwmarkt hebben ze alleen nog xmvk-as . die is duurder als ymvk-as omdat de x versie dunner is. de ymvk wandkabel die standaard is hebben de meeste bouwmarkten niet meer ( net als goed schakelmateriaal )

ik was inderdaad al van plan om naar een speciaalzaak te gaan of via internet. Jullie een goede tip en goede ervaring met een internetwinkel shop met kabel tegen een goede prijs?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]

Ik weet niet hoeveel je nodig hebt, maar dit is een goede deal..
http://link.marktplaats.nl/541784413

en als je meer nodig hebt:
http://link.marktplaats.nl/541431846

[Bericht gewijzigd door ton2303 op (26%)]

Op 18 maart 2012 13:39:27 schreef testman:
....hebben de meeste bouwmarkten niet meer ( net als goed schakelmateriaal )

Waar komt dit afgeven op bouwmarkten toch vandaan? Al mijn schakelmateriaal in huis is Berker M2, gekocht bij de bouwmarkt. Leg eens uit wat daar niet goed aan is?

Er zal vast verschil in het assortiment zitten, maar ook ik ben over het algemeen niet kapot van het spul dat bouwmarkten aanbieden: zeker opbouw/inbouw WCD's, losse stekkerdozen om zelf aan een kabel te zetten en het andere gemiddelde installatiespul vind ik gewoon te goedkoop: het kunststof is erg dun, niet weg te tikken zoals bij het betere installatiespul. Als je nog keus zou hebben in kwaliteit vond ik dat niet erg, maar helaas is de Gamma, Praxis en Karwei hier 1 pot nat: de Big boss die we tot 2009 hadden had het betere spul in huis: dat was ook duurder, maar daar kreeg je ook wat voor terug.

Op 18 maart 2012 15:04:52 schreef weardguy:
....maar helaas is de Gamma, Praxis en Karwei hier 1 pot nat:

Hier ben je ook aan het afgeven op bouwmarkten. Er wordt vaak de indruk gewekt dat bouwmarkten alleen maar rotzooi verkopen, en daar stoor ik me zeer aan, want dat is niet zo. Je moet wel opletten wat je koopt, maar ze hebben ook kwaliteitsmateriaal.

hier hebben ze alleen nog kopp bij de bouwmarkt , er is niks fatsoenlijks te vinden in dat spul , geen grondplaat met los wcd meer. maar een bak met binnenwerk en deksel erop , fijn om recht te krijgen op een scheve ondergrond ... kopp was vroeger dresco en toen ook al niks. merken bij de praxis zijn er niet . alles wat er nog rest is huismerk , wat er na 3 jaar ook niet meer bij te kopen is . leuk als je in stappen het huis aan het verbouwen bent. en dit voorbeeld is toch een middelgrote praxis.

de karwei voert wel busch materiaal en berker . maar berker is ook lowbudget woningbouw materiaal. van busch jaeger mogen ze zelfs het future materiaal niet verkopen bij de bouwmarkt , daar staat een boete op. alleen het standaard materiaal in wat kleuren is er te koop. als ze de bekende merken zouden hebben in een blister ipv een doos van 10 zou me niks uitmaken , maar dat is ook niet meer. het gaat meer en meer richting decoratie bij de bouwmarkt . waar het vroeger een winkel was met schroeven en planken , installatiemateriaal , buizen ,stenen enz , is nu steeds meer van de winkel naar behang , verf , gordijnen ,kussens , schemerlampen aan het gaan . dat zal toch te maken hebben met de veranderende vraag.

dat hoor ik wel van collega's als ze bij een kennis een wcd vervangen dat de klant zo'n ding duur vind , en een ander merk bij de bouwmarkt veel goedkoper is. dat is de markt verzieken voor de installatie bedrijven die wel merkspul verkopen. en ja ,dat is duurder als het plastic spul van de bouwmarkten...

is dit wat?

http://link.marktplaats.nl/539140670

Dat ziet er uit als prima kabel....prijs is ook acceptabel.
Je gaat toch voor 4x dus....

Op 18 maart 2012 17:03:25 schreef ton2303:
[...]

Dat ziet er uit als prima kabel....prijs is ook acceptabel.
Je gaat toch voor 4x dus....

Jep.

had diegene nog even gevraagd, dit was nodig ivm aansluiten op schakelaar en een timer en voor de zware pomp voor de watermuur.

Iedereen bedankt voor jullie reactie! Ben in ieder geval wel heel wat wijzer geworden.

groeten Karel

Je moet minimaal 3 aders naar je aansluitpunten hebben, een fase, een nul en een aarde.
Als je een grondkabel (..-as) neemt, dan zit er onder het stalen vlechtwerk een aardlitze, die mag moet je voor de aarding gebruiken.
Dan heb je aan een 2 aderige kabel (minimaal) voldoende.
Wil je afzonderlijk wat aan en uitschakelen, dan heb je per schakeling een extra ader nodig. Dus als je kontakdozen hebt, buitenverlichting een een waterpomp die je allemaal afzonderlijk binnen aan en uit wilt zetten, dan heb je een 4 aderige (+ je as scherm) kabel voldoende.

Je mag ook gewone kabel nemen, en die door een slagvaste buis leggen. Dit kan hostalit buis zijn, maar ook afvoerwaterleiding (rioolbuis) van PVC volstaat.Hemelwaterafvoeren zijn NIET stevig genoeg, niet gebruiken.
Als je dat doet, dan heb je een extra ader voor je aarding nodig, je stalen mantel met aardlitze heb je dan niet meer.

Probeer ondergrondse lassen (moffen) te voorkomen. Bij problemen kom je daar nooit meer bij.

Ymvk Xmvk of Ymvk maakt niet uit voor jouw toepassing

Wat zeg je nu? Mag je voor ondergronds gebruik in Nederland een kabel zonder aardscherm gebruiken als je de boel in een slagvaste buis ingraaft? Dat is nieuw voor mij.

Het lijkt me ook op z'n minst onverstandig, want grond kan werken en je moffen die de buis verbinden (ik bedoel geen kabelmoffen) kunnen losraken waardoor je kabel alsnog bloot ligt. Met graafwerkzaamheden idemdito. Die buis is leuk, maar gewoon aardscherm gebruiken dus.

Bij de gemiddelde rioolbuis raken de moffen niet los.
Bij graven (met een schep) prik je niet door de gemiddelde rioolbuis heen.

Ik had het over een slagvaste elektrabuis, en het lostrekken van de verbindingsmofjes bij graven.

Maar afgezien daarvan dacht ik dat NEN1010 voorschreef dat je ondergronds ALTIJD aardscherm moet gebruiken, dus onafhankelijk van of je er een pijpje omheen hebt.

Maar ik kan dat mis hebben, vandaar dat ik dat vroeg.

Op 18 maart 2012 16:40:05 schreef testman:
hier hebben ze alleen nog kopp bij de bouwmarkt ,

Ik gebruik al jaren Kopp waterdicht schakelmateriaal, het is geweldig mooi spul om te monteren en kwalitief gewoon goed. Met ander Kopp schakelmateriaal heb ik geen ervaring, wel met installatieautomaten die zij ook gewoon goed.