Onlangs ben ik aan onderstaande klok gekomen:
Het gaat om model Westerstrand, type 119295-50...
Het probleem laat zich raden, ik krijg hem niet aan de praat. LED'je gaat ook niet aan. Ik denk dat hij een sync signaal nodig heeft; ik weet dat hij dat voorheen wel nodig had. Op de achterkant vinden we, naast de power aansluiting, dan ook een 5 DIN plug als ik het niet verkeerd heb (?), waarvan slechts 2 aansluitingen bekabeld zijn.
Ik heb hem even open gemaakt om er beter achter te kunnen komen hoe het allemaal zit.
Op de volgende foto is volgens mij een kristal te zien van 4,9152 MHz. Heeft iemand een idee of dit ding wordt gebruikt om zelf de tijd mee bij te houden, of dat dit ding wordt gebruikt ter ondersteuning van het ontvangen van het control signaal? In het eerste geval is er hoop dat de klok stand-alone kan draaien...
Volgende plaatje is klikbaar voor groot formaat.
Op het bord zijn een aantal jumpers te vinden. Zou het ding stuk kunnen gaan als je hiermee gaat klooien?
Als ik het goed heb, is dit een flinke condensator. Weet iemand waarvoor hij zou kunnen dienen, en of dat ding voor gevaar kan zorgen zelfs indien de stroomkabel eruit is?
Nog een condensator, wederom met de vraag of hiermee uit moet worden gekeken.
Volgende plaatje is ook klikbaar. Iemand enig idee waarvoor die potmetertjes (code 63m 2k-k) zouden kunnen dienen?
Ik heb de fabrikant ook al een mailtje gestuurd. Ik ben benieuwd of ze me willen helpen, want volgens mij is het een oud model 
Ik heb zelf al op de site zitten kijken, en dit gevonden. Links kan je kiezen uit Impulse, TC, IRIG-B, etc. Ik denk zelf dus dat dit ding werkt met IRIG-B, aangezien de klok een power connector nodig heeft (bij impulse en TC wordt het ding met 24 V gevoed door de lijn). Bij IRIG-B staat er ook expliciet over een kristal in de klok, die bij mij ook aanwezig is. Ik weet alleen niet of de 230V aansluiting en het kristal genoeg reden zijn om aan te nemen dat dit een IRIG-B klok is.
Herkennen jullie misschien de onderdelen die op de printplaat te vinden zijn? Denken jullie dat het mogelijk is om het ding stand-alone te laten draaien? En hoe zou ik het control signaal kunnen simuleren?
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Mijn complimenten voor de foto's en de beschrijving in topic. Duidelijk en helder.
Volgens mij ben je er al bijna.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
KWIJL!!! Zo'n flip display heb ik altijd al willen hebben! 
Kan ze nergens vinden voor een zacht prijsje, jij wel?
Over de condensatoren, maak je niet druk, de spanning is niet zo hoog. Kijk wel uit met ringen en armbanden e.d. Dat kan gaan vonken als je daarmee sluiting maakt. De grote elco is denk ik voor het bufferen van de energie nodig voor het "flippen" van de dots.
Dat kristal zal wel voor de klok van de controller van de klok zijn. Zegt niets over het feit of het ding stand-alone kan draaien.
Je zou denk ik niets echt kapot kunnen maken met die jumpers, maar blijf voorlopig maar wel weg bij die potmeters!
Gezien de hoeveelheid logica in het apparaat, de link die je erbij hebt gedaan en de tweedraads aansluiting (simplex verkeer denk ik), lijkt het mij een heel logische gedachte dat het ding een stuursignaal moet krijgen voordat hij tot leven komt.
Hoe dat signaal eruit ziet weet alleen de fabrikant, aangezien dit waarschijnlijk een gesloten systeem is.
Kan me voorstellen dat er in een bedrijfspand een tweedraadbus werd getrokken waar al deze klokken aanhingen. Over de bus zou dan iedere seconde de actuele tijd kunnen komen. e.e.a. afgeleid van het ontbreken van een klokkristal (c.q. horloge kristal). Toegegeven, de uc zou dit kunnen opwekken, maar dat is een vlieg met een kanon doden.
Kleine update: we zijn erachter gekomen dat de 230V aansluiting helemaal niet aangesloten is op de printplaat :') De power-aansluiting op de printplaat is aangesloten op de condensator.
Er zit dus wel een stekker aan de 230 V aansluiting maar die ligt simpel los. De connector is wel precies hetzelfde als van de condensator die wel is aangesloten...
M.a.w. ik zou de condensator kunnen afkoppelen en de 230 V zo kunnen aankoppelen, maar ik zie eigenlijk nergens een trafo aan boord. Ik denk dus dat de boel doorbrandt als ik hem zo aansluit.
Of is dit iets van een trafo?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb de maker ervan gevonden , maar dit type is niet terug te vinden op de site. toch is hij niet zo oud , 1996 zo te zien.
ik denk idd dat er een syncsignaal nodig is voor deze klok , dat kwam van een centrale unit in het bedrijf af wrs. anders kon je al die klokken gelijk zetten 2x per jaar. miss kun je achter het soort unit komen wat eraan heeft gehangen ( een rondje koffie halen maakt wel tongen los
)
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
@_christiaan_:
Dat is net als deze klokken met de besturing.
Deze seconde wijzer gaat in ca 58sec naar 12 en wacht tot de echte sec op 12 is, en gaat dan weer verder. ( NS )

Hier gaat de seconde wijzer wel direct per seconde.

De sturing werkt geheel op 24Volt DC met een seconde en minuten pulsgever. Kristalgestuurd.
MVG Gerard.
guidob
Overleden
Lijkt me een spoel en geen trafo. Vreemd dat er een 220 aansluiting is. Zitten er ergens montagepunten waar er 1 zou kunnen zitten?
Ik zie een brugcel een een zekering, waar gaat het heen aan de wisselspanning kant?
Zou het kunnen zijn dat dit een donor is ? m.a.w. dat de trafo eruit is gehaald om een andere te repareren ? Zijn er sporen van een missende unit ?
ik zie een LM317 op één van de foto's, dat is een spanningsregelaar met (uit mijn hoofd) een ingangsbereik van 0 tot 30 volt ofzo. Dat strookt ook met de waarde op de elco's op de print.
Ik denk dat dat de voeding is voor de logica. waarschijnlijk zitten de flippers rechtstreeks op de "vuile" ingangsspanning, aangezien deze toch niet zo nauw luisteren.
Het lijkt mij bijzonder stug dat door de tweedraads bus ook de voeding is gekomen (hoewel niet onmogelijk). En behalve dat, zouden ze er ook geen powerconnector op hebben gezet.
Als de trafo mist, grote kans dat die parallel aan de grote elco vast zat.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Op die grote condensator zou ik gaan 220V aanhangen, als je dat doet kun je een nieuwe gaan halen.
Je zwarte en rode draad dat aankomen op je print is tevens je spanning, zal trouwens iets zijn van een 24V tot 40VDC of een 18VAC (staat blijkbaar een brug gelijkrichter tussen met 2 zekeringen.
Hier een foto van de aansluitingen aan de onderkant:
Links waar nu de grote condensator aan vast zit. Nogmaals: zelfde connector als de 230 V (ik zou theoretisch direct 230 V op deze linker aansluiting kunnen zetten). Rechts de 2 draadjes naar de DIN-socket + 2 draadjes voor het LEDje aan de achterkant.
Als je daar weer rechts van kijkt (P11) zie je 2 losse aansluitingen. Zou er dan misschien toch een missende transformator zijn? Tussen de losse stekkers van de 230 V en de P11 aansluiting?
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zitten de rode en zwarte draad wel aan de buitenste pennen van de 230v inlet ? als dit niet zo is heb je wrs met een centrale voeding te maken die over dezelfde kabel loopt als de syncpuls voor het gelijkzetten van de klokken op de centrale unit. aan de dikke elco te zien zou de spanning een 24~35 v moeten zijn . wat is de tor op het koelblok ? een 7824 of 7812 toevallig ?
GerardMonique
NEE GEEN 220 Volt opzetten. Het is hoogstens 24 Volt DC.
Zie eens mijn post eens terug op Gepost woensdag 25 april 2012 21:09:35
En anders zou ik hem wel willen bekomen, bij zijn soortgenoten.
MVG Gerard.
Arabel
Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Ik zie LM78S40 http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm78s40.pdf
SMPS dus...
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik denk dat die dikke rode en zwarte van P9 naar de grote bufferelco gaan. Op de P10 aansluiting zou ik de voeding verwachten. Gaat die naar de ronde stekker?
Het zou kunnen dat er twee versies van de klok zijn, een stand-alone met trafo en een zonder trafo. Dezelfde behuizing gebruiken met een niet aangesloten 230V ingang was misschien goedkoper dan twee behuizingen laten maken?
@Stijnos: Ik bied de helft!
joopv
Golden Member
IRIG-B is een tijd-transmissie-format wat mijn Datum GPS-gelockte tijd- en frekwentiestandaard kan maken.
Dat zal ook vast wel ergens op internet beschreven staan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kijk even op westerstrand.be als je daar je vraag stelt krijg je netjes antwoord.
Wij hebben ook Westerstandklokken geplaatst op diverse NS stations hier in het zuiden.
Ze hebben diverse modellen, we gebruiken Bosch-BO-lines om ze aan te sturen en enkele westerstrand uurwerken hebben eigen DCF77 ontvanger.
Zet er even geen 220V op voordat je zeker weet hoe het uurwerk werkt. Het is een mooi uurwerk
Op site http://radioclockcontrol.com/ kun je impulsgevers voor redelijke prijs bestellen.
Succes
GerardMonique
@joopv:
Zoals hier dus.
@Sinnersteel:
Mocht je nog van die oude Perron TN uurwerken kunnen bemachtigen voor mij, die waar de seconde wacht op 12 uur.
Behoeft alleen het uurwerk te zijn, zonder kast.
MVG Gerard.
Ten eerste zeer bedankt voor alle reacties. Ik ben dankzij jullie toch echt wel een stuk wijzer.
@Benadski en @Stijnos, hij is (voorlopig) niet te koop
Ik ben em voorlopig nog niet zat. Eerst dat ding werkend krijgen 
@GerardMonique, mijn gedachte is inmiddels ook uitgegaan naar het 24 Volt pulse systeem. Zie ook http://www.westerstrand.com/time/guide/impulse.htm
Ik denk van het 1/1-minute, zelfde als bij NS. De klok kan immers geen seconden aangeven. Ik moet er alleen achter zien te komen hoe ik zo'n puls kan maken. Ik ben er nog niet achter hoe de puls precies gegeven wordt.
"This system make use of a 24VDC polar reversing impulse for the control and operation of connected clocks (often referred to as Slave Clocks)."
En:
"The impulses can be of 1/1-minute, ½-minute or 1/1-seconds type, depending on whether the clocks are with or without seconds hand. E.g. if the impulses are of 1/1-minute type, this means that the sending master will synchronize the connected clocks once every minute. Normally the clocks are connected in parallell to the master, using 2-wire cable.
At installation the time presently indicated by the connected Slave Clocks, is entered into the Master Clock, Master Clock Programmer or Time Central by programming. Thereafter the Master Clock will automatically set the clocks to indicate correct time by rapid impulsing. In case of power failure, the connected clocks will stop, but as soon as power returns they will automatically be set to correct time by rapid impulsing."
Het systeem is nog niet helemaal duidelijk voor mij. Stel dat er 1 klok out-of-phase loopt (bijv. een paar minuten achter omdat hij een paar pulsen heeft gemist), dan lijkt het volgens de beschrijving alsof hij altijd die paar minuten achter zal blijven lopen.
@testman de spanningsdraden zitten aan de buitenste pinnen. Dat van 24-35V zou kunnen kloppen. Impulse klokken werken volgens de site op 24 V. Dat ding op het koelblok is een LM317T. "Adjustable voltage 1.25V to 37V". Hoe zie je trouwens dat hij van 1996 is?
@Damic Hoe kan je die draad volgen op de PCB?
Ik zie geen bevestigingsplaats voor een trafo. Het lijkt erop dat de klok echt wordt aangedreven door de 24 V (hoe dat dan ook werkt met die puls. Misschien vandaar de grote condensator?)
Is het misschien een raar idee dat de 230V connector standaard in de fabriek gemonteerd wordt, of die nu wel of niet wordt gebruikt? Om maar een voorbeeld te geven, in mijn Golf zitten hier en daar ook ongebruikte stekkers, waarbij echt wel moeite is gedaan om de draden te trekken. Misschien was het voor Westerstrand teveel moeite om 2 typen behuizingen te maken (eentje met spanning via signaal en eentje met spanning via 230V)
edit: vanmiddag heb ik al een mailtje verstuurd naar Westerstrand, ben ongeduldig aan het wachten op antwoord 
Op 25 april 2012 22:12:59 schreef GerardMonique:
@joopv:
Zoals hier dus.
@Sinnersteel:
Mocht je nog van die oude Perron TN uurwerken kunnen bemachtigen voor mij, die waar de seconde wacht op 12 uur.
Behoeft alleen het uurwerk te zijn, zonder kast.
MVG Gerard.
Je bedoelt met stalen of plastic behuizing ?
We hebben nog uurwerkjes liggen moet je wel even schoonmaken, en in 2015 komen er overal GSM-R uurwerken ......
Mail even je gegevens stuur ik er wel wat op, met stalen behuizing hebben we ook niet meer.
GerardMonique
@_christiaan_:
Anders hier een schema welke ik een tijdje terug eens gevonden had.
Het is belangrijk dat deze schakeling wordt gevoed met 9 V wisselspanning,
in verband met de clokpuls van de deler.
Of deze .
MVG Gerard.
Oei, dat ziet er vrij ingewikkeld uit. Ik ben dan wel een beetje bekend met elektronica maar dat is wel een groot ding om te klussen.
Terzijde, dit is ook een leuk model. Volgens mij een oudere versie van wat ik heb.