sinds kort ben ik bezig om een liftschakeling te maken met 3 verdiepingen. Dit wil ik gaan doen met een siemens logo.
elke verdieping heeft een eindchakelaar, een drukknop en een rode en groene ledje bij elke verdieping.

Elektrisch lukt dit wel, alleen met logo (functieblokken) kom ik er niet helemaal uit. Wie kan mij hier wat meer over vertellen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (99%)]

een lift is naar mijn weten een behoorlijk zwaar programma voor een logo'tje...

verder is het slim om voor alle gevallen de voorwaarden neer te schrijven als ALS... DAN.. dit is later makkelijk om te zetten in code

voorbeeld: lift is op verdieping 1, EN knop op verdieping 2 DAN lift omhoog en lampje 3

verder 3 verdieping meldingen, een lampje of 8, knopjes van binnen in de lift, knopjes op elke verdieping langs de deur, 2 outputs voor de motor
Ik zou ook elektrisch nog eens goed kijken en deze naast een echte lift leggen. Denk dat de hoeveelheid I/O je nog tegen valt.

De lift heeft bij elke verdieping aan de buitenkant:
Groene led en rode led en een knop om de lift naar die afdeling te roepen.

Groen = als de lift op de juiste verdieping staat
Rood = als de lift niet op die verdieping staat.

Verder heb ik voor elke verdieping een eindschakelaar. Die gebruik ik om de positie van de lift aan te geven.

Verder is het zo dat ik een drie fasen motor gebruik. Met behulp van relais zorg ik voor de omkeerschakeling.

De voorwaarden heb ik ook wel. alleen het vertalen naar het programma ( in functieblokken) gaat fout.

Het aantal I/O is ook geen probleem.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (94%)]

Word dit een personen of goederen lift, in wat voor een situatie word hij gebruikt( prive, werk)?

waar gaat het mis? je krijgt gewoon een programma als

Lift@verdieping1 AND knop_verdieping2 SET Liftomhoog
Liftomhoog AND Lift@Verdieping2 RESET Liftomhoog

en

Lift@verdieping2 AND knop_verdieping1 SET Liftomlaag
Liftomlaag AND Lift@verdieping1 Reset Liftomlaag

Lift@verdieping1 = lampgroen AND !lamprood

etc

AND poortjes, OF poortjes en SR blokken kom je een heel eind mee hoor

PS hoop dat dit een hobbymodel / schoolopdracht is
anders nu nog stoppen, is verboden om zoiets te maken en krijg je nooit gekeurd. I/O is lang niet genoeg om zoiets veilig te krijgen en er zijn nog wel een aantal redenen

[Bericht gewijzigd door DK op (22%)]

Hoeveel uitgangen heeft je logo? en welke versie is het?

En mag het niet met ladder diagram ? is veel eenvoudiger lijkt op een relais schema

[Bericht gewijzigd door Sjoerd K op (44%)]

Op 8 juni 2012 15:29:08 schreef DK:...is verboden om zoiets te maken en krijg je nooit gekeurd. I/O is lang niet genoeg om zoiets veilig te krijgen en er zijn nog wel een aantal redenen

Nou ja, het hangt ook een beetje van de rest af. Ik heb toch installaties door het liftinstituut en de TUV goedgekeurd zien worden op basis van een LOGO.

Maar, dit lijkt me inderdaad toch geen LOGO project, je zult hiervoor tot het uiterste van het kunnen van die LOGO moeten gaan. De hoeveelheid I/O maakt dat het met een echte PLC goedkoper en beter kan.

@dirkie twee verdiepingen hieronder: weet ik. Ik heb er verder weinig mee te maken, ik doe geen liften.

Ik ben aan het proberen het te tekenen. en bovendien leer ik er ook nog wat van interessant project

@ GJ_: en als je in gesprek raakt met de keurmeesters hoor je ook wat er voor een ellende er zo hier en daar afgeleverd word.

Klinkt als een oefening die ik ooit voor school heb moeten maken ...

Drie verdiepingen is een eitje, daarboven heb je opeens een stuk meer logica nodig.

Hmm toch best lastig voor een beginner :P Ik heb het zo gekregen dat in rust stand alle leds rood zijn als ik op 1 drukknop vb die van verdieping 2 dan wordt het zo geschakelt dat ALLEEN de eindschakelaar van verdieping 2 de groene led zal laten branden op verdiep 2 en de rest op rood blijft staan

De schakeling moet alleen nog aangepast worden zodat als je op een andere start knop drukt dat hij daar naar toe gaat en natuurlijk de motor schakeling

maar werd het een beetje moe :P Ik denk dat ik het ook een beetje ver zoek :P maar het is niet makkelijk met functieblokken. misschien kan je het zelf vervolledigen ben benieuwd of het lukt

http://img265.imageshack.us/img265/7619/lift.png

nog niet iets geprobeerd ? of heb je de moed opgegeven :P ?

[Bericht gewijzigd door Sjoerd K op (39%)]

Weet niet hoe snel de lift rijdt maar 2 vertragingsschakelaars net onder en boven de verdieping is ook wel handig, een vollast en bijna vollast schakelaar of beter weegsensor heb je ook nodig en een soort van verzamelsysteem, dus alleen mensen die naar beneden willen ook dan pas meenemen als lift naar beneden gaat en wat voor deuren zitten er, heb je daar ook nog een fotocell of knelcontact?
enz...

Zo kan ik er ook nog wel een paar opnoemen :)

Op 8 juni 2012 21:05:54 schreef GJ_:
[...]Nou ja, het hangt ook een beetje van de rest af. Ik heb toch installaties door het liftinstituut en de TUV goedgekeurd zien worden op basis van een LOGO.

dat geloof ik goed. maar ik denk dat de meeste van die installaties niet gebouwd zijn door iemand die moest vragen hoe een logo werkt :P
beginnersprojecten en directe persoonlijke veiligheid gaan niet samen.
Daarom: hopen op een school/hobbyproject anders uitbesteden!

Op 11 juni 2012 07:28:10 schreef DK:d at geloof ik goed. maar ik denk dat de meeste van die installaties niet gebouwd zijn door iemand die moest vragen hoe een logo werkt :P...

Ehhh, nou...nu komt het verbazingwekkende. Die vraag was er wel.

Inspecteurs kijken niet naar het type besturing, die kijken alleen of de lift veilig bestuurd kan worden met die besturing, als dat goed is krijgt ie zijn keurmerk.
Of het stoort of andere rare maar niet gevaarlijke dingen doet maakt voor hun niets uit.
Logisch ook want zei doen alleen een veiligheidskeuring.

Ik ben er nog niet mee bezig geweest, maar ga er van de week mee verder.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (0%)]

Op 11 juni 2012 09:54:46 schreef Richard2000:
Inspecteurs kijken niet naar het type besturing, die kijken alleen of de lift veilig bestuurd kan worden met die besturing, als dat goed is krijgt ie zijn keurmerk.
Of het stoort of andere rare maar niet gevaarlijke dingen doet maakt voor hun niets uit.
Logisch ook want zei doen alleen een veiligheidskeuring.

Ja maar ik geloof er niets van dat hij de specifieke veiligheidscontacten en dat soort componenten gaat gebruiken voor een hobby project

Je LOGO! is NIET instaat op er een volwaardige personenlift mee te maken.
Maar als je een simpel goederenliftje wilt maken, dan kan dat uitstekend.
Natuurlijk wel je noodstop/beveiligingscircuit buiten de LOGO! om laten functioneren.

In je beginvraag heb je het over dat je niet helemaal uit de functieblokken komt.
Waar loop je tegenaan, waar loop je vast?
Het is wel belangrijk dat we de LOGO! versie weten, dat is een lang nummer onder de pijltjestoetsen. ......0BAx Waarbij de x staat voor de versie.

Vorig jaar heeft er bij mij op school zo iets gehad als eindwerk. Die wou dat ook doen met log maar heeft dan besloten om het met plc te doen. Dat programma werkte na 1 dag testen perfect.

je kan makkelijk motors er mee schakelen als je er vermogen relais mee aanstuurt dat is geen probleem zijn probleem is dat hij 2 leds wil per verdieping en dan heeft hij veel uitgangen nodig terwijl een normale simple logo maar 4 uitgangen heeft

Ik hoor ook niet veel meer ik zou wel liever een duidelijkere beschrijving hebben zodat ik eens kan proberen

Voor LOGO zijn gewoon uitbreidingmodules, en die ledjes zijn slim gemaakt ook maar 3 uitgangen

Ja snap ik maar wat gaat dat kosten :P ? of als je het zo hebt liggen gaat het wel ja

de leds zijn trouwens 6 uitgangen omdat als de lift op het verdieping van bestemming groen moet worden en de rest rood moet blijven of je moet iets zien te verzinnen met een 2 kleuren led

[Bericht gewijzigd door Sjoerd K op (53%)]

een LOGO is al een budgetoplossing, de uitbreidingskaarten kosten dus ook geen 100 euro.

verder brandt altijd het rode lampje tenzij het groene aangestuurd wordt. hierop valt wel een kleine schakeling te bedenken om de logo te ontlasten als je zoveel uitgangen tekort kwam