Toen ik zojuist mijn computer aanzette, begon mijn monitor behoorlijk raar te doen. Als je hem aanzet hoor je hem een paar keer knetteren, en zie (tijdens dat "kneteren" dus) je het beeld even verdwijnen wat zo'n 100ms (gokje) later weer te voorschijn komt. Je ziet dan duidelijk dat het eerst boven is, en dan naar beneden "uitbreid", wat denk ik ook zo'n 200 a 300 ms zal duren. Tussentijds heeft hij dit ook af en toe. Hij heeft het effect dat het beeld zo raar doet eigenlijk al een lange tijd (al een paar maanden, misschien zelfs al een jaar), maar hij kwam dan zo'n 2 a 3 keer sneller weer terug (je kon toen ook zien dat het beeld van boven naar beneden werd opgebouwd), ik heb dit altijd al verwijt aan mijn slecht functioneerende videokaart, maar ik begin nu mijn monitor te verdenken. Ik wil hem morgen (ga nu eerst video kijken;)) dus even open maken, en dan als eerste de elco's in het primaire circuit van de voeding controleren op lekken en dergelijken (als iemand nog tips heeft wat het anders kan zijn, graag!). Voor de veiligheid (werk uiteraard ook maar met 1 hand in de monitor) wil ik hem eerst even ontladen, maar hoe doe ik dit precies? Ik weet dat je "iets" naar de aarde moet kortsluiten (of moet hier nog een weerstand tussen?), maar op welke aarde wordt er dan gedoeld, de randaarde van het stopcontact, of de aarde in de monitor?
Als iemand nog goeie repair tips heeft, had ik het graag gehoord. De monitor is er eentje die bij een compaq presario 5170 hoort, als dit nog uit maakt.
Alvast bedankt,
Wouter
Zelfde probleem gehad ook met die monitor van Compaq het probleem echter nooit kunnen vinden want zodra ik begon te meten waren de klachten weg volgens Compaq was het een productie fout maar daar geloof ik niet zo in ik heb hem overigens gewoon weg gegooid.
Anoniem
1 ding wat ik altijd doe is eerst schoonmaken en alle soldeer verbindingen na lopen
iedereen kent vast wel het verhaal dat materialen uitzetten bij warmte
als er bv door jaren lang gebruik haarschuren zijn ontstaan in het tin kan dit slecht contackt geven en dat zou een reden kunnen zijn voor het gedrag dat je monitor vertoond
loop dus alles ff goed na het liefst met een vergrootglas elke verbinding die je niet vertrouwd ff met jou bout er tegen zodat alles weer fris is
zorg tevens dat alles bij de hoogspanning goed schoon is desnoots gebruik je contackt spray om de boel schoon te maken
kijk ook of het eventueel aan de potmeters ligt als die ral zijn zou dat ook vreemd gedrag kunnen geven
potmeters zijn schoon te maken met contackt-reinigings spray maar meestal doe je er goed aan ze te vervangen
Bedankt voor de antwoorden, ik zal dat soort dingen idd ff langs lopen. Toen ik hem zojuist aanzette, deed hij heleaas helemaaal niets meer. Weeral gen**it door compaq
. Maar heeft iemand nog tips hoe ik hem veilig kan ontladen?
Voor op de monitor staat mv500 (bij de beeldscherm instellingen van windows werd hij ook aaltijd als zo herkend, op de zijkant staat het serie nummer: 834be43lc204, en op de achterkant staat het model no: 317t. Helaas dus niets van 472 of 472p.
edit: Er staat ook nog een spare part nummer bij, maar die geeft helaas ook niet zoveel hits bij google: 340707-026
[Bericht gewijzigd door Wouter Sijm op ]
Anoniem
ontladen doe ik altijd door de zuignap ff tegen het framewerk van de monitor te houden aangezien die buis een beetje als condensator werkt ook ontlaad ik de grote condensatoren door ze ff kort te sluiten
Losse solderingen in het hoogspanningscircuit of in het verticale circuit. Doorsolderen. ontladen van de beeldbuis is niet noodzakelijk voor dit soort ingrepen, dus kunje achterwege laten. de angst voor de hoogspanning is gevaarlijker als de hoogspanning zelf. zeker als je er toch niet aan hoeft te komen. (heb nog nooit een beeldbuis ontladen terwijl ik alleen contaten doorsoldeerde, beeldbuis ontladen alleen bij losnemen hoogspanningaansluiting (verwisselen van de defecte lijntrafo, beeldbuis regeneren met de bb. tester/regenerator.)
De voedingselco's kun je het beste met een gloeilampje 220V 60 watt ontladen. kortsluiten liever niet, kan behoorlijke vonken geven en bovendien vinden elco's dat niet altijd even leuk.
Anoniem
Op 2 september 2004 23:05:41 schreef STARTOURS G24T:
1 ding wat ik altijd doe is eerst schoonmaken en alle soldeer verbindingen na lopen
..........
potmeters zijn schoon te maken met contackt-reinigings spray maar meestal doe je er goed aan ze te vervangen
Je kan misschien in 3 post exact hetzelfde posten!
Ik heb toch maar besloten om gewoon een nieuwe fatsoenelijke monitor te kopen, aangezien ik weinig hoop heb (het blijf een compaq monitor grr
) om hem weer werkend te krijgen voor een langere periode.
iig bedankt voor de antwoorden!
Wouter