Hallo,
Ik wil op 1 versterker graag 2 bronnen aansluiten die niet te gelijk aanstaan.
Dit wilde ik graag zonder keuzeschakelaar doen omdat het is om een klein en compact muziekkistje te maken waar zo min mogelijk aansluitingen en schakelaars op moeten komen.
Kan ik zomaar 2 bronnen parralel aansluiten op een versterker? of moeten hier dan nog iets van weerstanden tussen?
Groeten,
Thijs
Dat kan prima, met weerstandjes inderdaad.
Doe aan de L uitgangen van iedere bron een weerstand, de andere kant van de weerstanden aan elkaar en naar de L ingang van je versterker. Voor R hetzelfde natuurlijk.
Totaal dus vier dezelfde weerstanden. Of, als één bron van zichzelf veel harder is dan de andere, kun je dat een beetje gelijk trekken door zijn weerstanden juist wat hoger te nemen.
De waarde van de weerstanden hangt van de bron af, maar dat komt niet zo nauw. Een paar kilo-ohm zal het wel worden.
Het ingangssignaal voor de versterker is nu wel iets lager dan zonder zo'n koppeling. Zijn 'volume' knop zal dus iets hoger moeten staan dan als je één bron in zijn eentje aansluit.
Oke,
En kan ik dan ook vanaf 2 bronnen tegeleik afspelen?
Wat is de functie van de weerstanden?(uit interesse)
Als bijvoorbeeld bron 1 positief is en bron 2 negatief dan heb je zonder weerstand een kortsluiting.
Met weerstanden wordt de stroom beperkt.
Je kan beide bronnen gelijk gebruiken
[Bericht gewijzigd door charel000 op (29%)]
Oke,
Maar de bronnen komen niet van dezelfde voeding.
Dus dan kan er toch geen kortsluiting ontstaan?
En als ik nu beide bronnen tegeleik aanzet, Wat krijg ik dan te horen op mn speakers?
Alle 'nullen' moeten natuurlijk wel aan elkaar.
Als je dit maakt en je zet beide bronnen tegelijk aan, dan hoor je hun geluid door elkaar heen.
Toch wel. De massa is hetzelfde.
Dus links en rechts via een weerstand aan elkaar.
De massa's van beide bronnen moet je ook met elkaar verbinden (Zonder weerstand).
edit: te laat 
Oke, is een waarde van 2.2kohm genoeg? of moet ik een hogere waarde nemen.
En het zal toch wel meevallen dat het volume omlaag gaat? want als er geen hoge stroom loopt is de spanningsval toch ook niet hoog over de weerstanden?
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Op 13 september 2012 21:03:02 schreef GerardMonique:
Of je neemt een stereo-potmeter van 4k7 a 5k.
[afbeelding]
MVG Gerard.
Op 13 september 2012 15:07:07 schreef tysie:
omdat het is om een klein en compact muziekkistje te maken waar zo min mogelijk aansluitingen en schakelaars op moeten komen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ja maar de situatie is als volgt:
Het wordt een draadloze box met accu en versterker etc.
In de box komt een bluetooth ontvanger.
Op de box komt een extra aux ingang voor mobiels zonder bluetooth of mp3spelers.
Dus een mengpaneel of keuzetoets heb ik niet nodig.
Er komt nog wel een knop op om de bluetooth module aan/uit te zetten.
Hier zou ik dan eventueel wel weer een relais aan kunnen hangen om daarmee ook de signalen te schakelen. Maar mij lijkt het makkelijker met weerstanden.
Lijkt me prima. Deze situatie is ideaal voor je plan, want je weet steeds precies waar je geluid vandaan komt, zodat je niets hoeft te schakelen of regelen.