Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

@fred101: Mail is er tussendoorgeglipt blijkbaar. Ik mail je zo snel mogelijk even terug.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Kocht in 1985 een FARNELL L30-2 regelbare voeding.
Het eerste wat ik gedaan hebt is de coarse V adjust vervangen door een 10 slag pot.mtr.
Regelt nog beter dan de FINE reg. op apparaat.
En dat al 27 jaar!(probleem loos)

Ik ga het advies van fred101 opvolgen en de potmeters vervangen door 10 slags potmeters. Lijkt me een stuk fijner regelen.

m'n regelbare voeding heeft nu de afslag op 15,6v en de ventilatie schakelt op 40 graden laag toeren in en op 60 graden hoog toeren. een thermistor met bc635 omdat het een nc type thermistor was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 12 september 2012 11:19:40 schreef Schimanski:
Ik heb er ook een mooie profi meter bij, een Fluke 27 industriele multimeter compleet met orig. meetsnoeren.

Zo te zien is het eerste digit niet helemaal lekker dat kan aan het rubberkontakt liggen. Even aandrukken.

het eerst digit is geen volle digit , vandaar het missende streepje :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@wvnijnatten: Probeer het voorzichtig te doen zodat je je garantie behoudt (of zit er een zegel op?)

If you want to succeed, double your failure rate.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik had eigenlijk wel verwacht dat er een 10 slagen potmeter op zat!

Dat is wel het geval bij de voeding van Eleshop die ik heb.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Op 25 augustus 2012 19:55:36 schreef fred101:

Voor wie Prema niet kent, Het is een relatief klein (80 man, voornamelijk ingenieurs) Duits bedrijf. Die jongens maken calibrators, om precies te Josephson junction arrays. Multimeters maken ze tegenwoordig niet meer.

Ik ken Prema alleen maar van de asics die ze bakken maar deze multimeter zag ik laatst ook te koop staan.
Als je een echte multimeter wilt hebben koop je natuurlijk een HP 3458 met zijn ingebouwde LTZ1000A :P

Mooi ding die Prema meter, maar heb je wel echt die nauwkeurigheid nodig? Bouw je veel hoge precisie schakelingen?

This is the world we know best, the world of madness

Als fred die nauwkeurigheid niet nodig heeft, dan verzint hij wel een experiment waarbij hij de nauwkeurigheid kan gebruiken.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

@ Jochem, jij moet psycho analist worden, dat is de spijker op zijn kop ;-)

Prema maakt ook josephson arrays (über- voltstandaards)
Ik heb wel meer van dit soort spul. Een Solrsron 7061, Keithley 199,196, 2000, Fluke 720, ESI dekadiver, Fluke 731A, 531, 750, 760, guildline standaardcellen cabinet, Philips calibrator, antal zelfbouw standaards. Paar precisie meetbruggenn (oa de GR1620 ) Esi standaard weerstanden, GR standaard condenstors. philips DC calibrator.

Ben nu een spanningsreferentie aan het bouwn met een LM 399, ( LM399, LTC1052, OPA277, KV, LTC1150, OPA277, KV, OPA277, LM1010, een semi Vref als voeding van het geheel en noodstroomvoorziening)
De 399 wordt via twee precisie weerstanden met laag tempco X2 versterkt. De eerste KV maakt er 10V van. Tussen de KV' s een buffer, en na de KV een buffer omdat de hoge Ruit van de KVs fouten geeft bij grbruik van lnagere guarded of afgeschemde kabels en sense geeft te grote fouten door de extra connecties ( seebeck),
Nodig ? Nee, maar gewoon een leuke uitdaging. ( volgende wordt met LTZ1000)
Zo heb ik bv een fF meter gebouwd met 1fF resolutie, een echt goede ESR meter, uOhm meter en ik wil nog een keer pA of lager proberen ( maar dat wordt en source meter) die Vref wordt overigens tevens de referentie voor een 6,5 digit multimeter) en er staat nog een Amperemeter project op papier met hall sensor, en een autozero fF/aF meter met een special AD ic wat ik al binnen heb.

Een HP3458 is mijn droom meter maar helaas redelijk buiten budget. ( die Prema was met officieel calibratie rapport, een 3458 met calibratie kost een hele hoop meer) en heel toevallig ben ik in contact gekomen met de calibrator van mijn meter. Die zag een apparaat op mijn site waar hij de eigenaar van is geweest en schreef ook dat hij mijn Prema kende omdat hij hem gecalibreerd had. Hij heeft me wat C standaards te koop aangeboden en een rondleiding door zijn calibratie lab. Dus hopelijk zie ik binnenkort eens een echt calibratieclab van binnen. ( en ik mocht de Prema meenemen ter calibratie)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
If you want to succeed, double your failure rate.
Schimanski

Golden Member

Op 13 september 2012 19:20:22 schreef RAAF12:
[...]

Zo te zien is het eerste digit niet helemaal lekker dat kan aan het rubberkontakt liggen. Even aandrukken.

Nee hoor, is niks mis mee. Max. readout in elk bereik is 320, dus eerste digit hoeft alleen 1,2 of 3 aan te kunnen wijzen. Boven 320 schakelt de autorange door naar het volgend bereik.

link naar service manual.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Arco

Special Member

Wat fijn werkt voor een voeding is een z.g. stacked potentiometer. Je kunt dan de ene voor fijn en de andere voor grof gebruiken...
(En je hoeft toch nooit een heel eind te draaien zoals bij een 10 slagen potmeter...)
Zijn er ook in 1:10 verhouding, dus da's mooi...

http://cdn.banzaimusic.com/images/T/32155_th-01.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Arco, dat inderdaad ook een mooie oplossing. Nooit aan gedacht terwijl het op veel meetapparatuur nota bene zo gedaan wordt. Wist niet dat ze ook gewoon zo te koop waren.
Op mijn Fluke 731 zit een gave 10 slags met zo'n roterend 3 decade cijferloopwerkje. Dat gaat tot 500 en dat is precies 500 uV. 1 uV per laatste digit. Je zet dus met een interne afstelling het ding op 1,018.000 V en dan draai je hem met die potmeter dmv een nuldetector gelijk aan de waarde van een standaardcel. In mijn geval 1,018.143

Ik heb uit een oude scoop nog wat van die dubbele potmeters, eens kijken wat de verhouding is en of ze in die dubbele voeding kunnen. Kan ik hem gelijk even goed zetten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Die roterende cijferwerkjes bestaan ook los, je zet ze dan als een knop op een normale potmeter om er een 10-turn van te maken. (Kareltje heeft ze. Ik nog niet ;))

Zoiets zou ook een oplossing kunnen zijn voor wvnijnatten, want dan hoeft de voeding niet open.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Ik wel, gevonden bij Kareltje. Met 3 digit readout, met twee analoge wijzers als een klok en gewone zoals op de delay van een scoop. ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Luke: Die knopjes die ik heb zijn voor multiturns.
Voor gewone potmeters zijn er wel, maar de enige die ik heb, zit op mijn voeding.
Wel heb ik een komplete multiturn (met cijferknopje) van 10K
Kun je hier iets mee?

Lucky Luke

Golden Member

OT:
De spanningsregeling van mijn voeding zit een 5K in. (Standaard LM317 schakelingetje), de stroomregeling is wel een 10K.

Met een 10K valt natuurlijk ook wel een spanningsdeler te maken naar de adjust van de LM317, dan moet die 220R 440R worden. (Was er niet iets met een minimumstroom?)

Anyway: mogelijk niet in de oorspronkelijke toepassing, maar dan kan ik er wel weer wat anders mee.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
flash2b

Special Member

Om het 'Show' gehalte weer aan te vullen ;-) wil ik jullie mijn twee nieuwe aanwinsten tonen.

Allereerst de "µCurrent" (gekocht via SK n.a.v. professionele ampere meter voor hele kleine stromen). Ik heb hem als gebouwd exemplaar gekocht bij 2N3055. Nu kan ik eindelijk nA meten (had ik altijd al gewild :+), maar zelfs in het mA bereik merk ik al verschil.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04991_cleaned.jpg

En deze, net uit de doos gehaald, gekocht bij Aldi voor 9 EUR. Niet dat ik écht een multi meter nodig had, maar ik vond het wel een interessant ding. Hij heeft oa. een batterij tester en een 2mA bereik. Hij voelt degelijk aan (nee, het is geen MetraHit) en meet ook goed. Zelfs de meetsnoertjes die erbij zitten zijn niet eens zo slecht. Oh.... er staat Belgium op, zeker door Aldi bij Velleman besteld uit China?

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04998_cleaned.jpg

Het leukste is dat ik met deze goedkope meter in het 2mA bereik mooi kan vergelijken met de µCurrent.

blackdog

Golden Member

Hi,

De precisie meetinstumenten liggen hier in Amsterdam gewoon op de Noordermarkt :-)
Ik had ze bijna gekocht..

Spanning
http://www.bramcam.nl/Meter-01.png

Stroom
http://www.bramcam.nl/Meter-02.png

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Is die bovenste een 100mV meter? Of een 100 * 1mA = 0.1A meter?

blackdog

Golden Member

Hi flash2b,

De bovenste is 100mV en dan loopt er een stroom van 1mA.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Nee dat is bij volle schaal 0-100mV of 0-1mA.
Om het duidelijk te zijn.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Arco

Special Member

Da's toch beiden hetzelfde?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten