Volgens mij zijn er veel smps die zo ongeveer alles van bIjna DC tot 230 pakken . Op veel laad adapters van telefoons ect staat 100 tot 250V.
Mijn ervaring daarmee is echter beperkt tot de Tek 7704A die gewoon niet opstart bij te lage spanning en een paar > 10 jaar oude consumenten aparaten die ook niet willen opstarten.
Buizen apparatuur doe ik afhankelijk van het schema. Als de anodespanning bv achter een spanningsregelaar zit heeft een variac weinig zin, dan moet de boel eerst boven de ontsteekspannimg komen. Ik formeer dan de elcos apart en als het byzondere of powerbuizen zijn dan ontgas ik die eerst op de buizentester. Maar anders een gloeilamp om de lekstroom te bepeken tot de elcos zich weer wat geformeerd hebben. ( in principe duurt dat ongeveer een half uur heb ik nu al en paar keer gelezen ( boeken over componenten en tutorials van fabrikanten)
Dat doe ik op iets hoger dan de werkspannimg maar onder de max toegestane spanning. De eerste formering voor oprollen wordt trouwens op een veel hogere spanning gedaan ( bij kwaliteits elcos) maar er is dan geen gevaar van doorslaan.
Ik denk dat veel mensen niet weten hoe een elco precies werkt en wat er gebeurd bij formeren of bij gewoon opstarten na lang ( 1 a 2 jaar) zonder spanning te hebben gestaan. En er zijn natuurlijk in de verzamelaars wereld en zendamateur wereld ook vreselijk veel "broodje aap" verhalen rond gegaan die iedereen van elkaar overnam. Als Piet die al 40 jaar repareerde, zei dat een variac moest of juist niet, wie was jij dan om er aan te twijfelen als je net van school kwam, waar jij waarschijnlijk net als Piet ook niks over de precieze werking van elcos had geleerd, laat staan over formeren. en tot een jaar of 10-20 terug was de informatie ook nog heel moeilijk te vinden ( geen internet) en ook de veelheid aan betaalbare (oude maar ook nieuwe) meet apparatuur niet.