Ik ben bezig met mijn versterker van meer dan 30 jaar oud de meest belangrijke componenten te vervangen omdat de geluidsweergave niet meer optimaal is, bij mijn weten zijn dat de condensatoren.
Van de elco's weet ik dat ze maar een bepaalde levensduur hebben en dat de capaciteit vermindert en kunnen gaan lekken, dus zeker vervangen.
Maar er zitten ook keramische (schijf), mylar, metalized mylar en polypropylene condensatoren in, en van deze weet ik niet of ze een bepaalde levensduur hebben en of ik ze dan ook best vervang of niet?
Staat er ook een bepaalde levensduur op weerstanden, diodes, zenerdiodes en transistoren? En is het dan noodzakelijk van een van deze componenten ook te vervangen?
rbeckers
Overleden
Alles heeft een bepaalde levensduur.
Elco's verouderen, zeker bij hoge temperaturen, sneller dan de andere componenten. Vervangen zonder te meten is een gok.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Folie condensators lekker laten zitten, maar als er op kritische plaatsen keramische C's zitten deze vervangen voor folie (MKP) als dat tenminste qua afmetingen past.
Verder potmeters en switches reinigen met IPA of een "droge" contactreiniger (dus eentje die geen vettig laagje achterlaat ivm stof en vuil) en solderingen goed nazien en eventueel van nieuw soldeer voorzien.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Als je op safe wilt gaan, kun je ook een rondje transistoren vervangen (eindtrappen + drivers) maar echt noodzakelijk is dit niet lijkt me.
Hetzelfde geldt voor de weerstanden in de eindtrap (de emitterweerstanden en grotere weerstanden). Als je op veilig wilt spelen, vervangen dan.
Instelpotmeters wel vervangen.
Diodes lijkt me niet per se noodzakelijk.
Voor alles geldt uiteraard dat alles wat een foutieve waarde heeft, vervangen.
EricP
mét CE
Als je zo doorgaat, is het enige wat je nog over hebt de behuizing. Wellicht die ook maar vervangen, want er zou houtworm in kunnen zitten.
Je hebt vast een servicemanual opgezocht voordat je hieraan begon. Vergeet vooral niet het spul opnieuw af te stellen als je componenten vervangen hebt.
Ik denk eerder aan een verlopen ruststroominstelling van de eindtorren als ik dit zo hoor. Meet eens met een multimeter of je cd spanning op de uitgangen hebt staan.
Als hij hoorbaar slecht of anders klinkt is hij defect, en lijkt reparatie mij de gepaste manier om daar iets aan te doen. Random dingen vervangen kan een hele klus zijn, als de oorzaak dat ene verlopen weerstandje is..
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Ik las toch duidelijk ergens het woord "revisie".
Dat is toch meer dan "random" componenten vervangen.
Als ik een versterker reviseer, dan haal ik daar toch wel een flinke hand onderdelen uit.
Die van die behuizing is ook wel een goeie.... :-o
Die maak ik meestal alleen flink schoon.
Het gaat over de pioneer SA 9500 II en heb dan ook de service manual gevonden: http://elektrotanya.com/pioneer_sa-9500ii.pdf/download.html
Volledig reviseren is nu misschien wel veel gezegd.
By the way het is een metalen behuizing van houtworm zal ik dus al zeker geen last hebben:p Niet dat ik van plan was deze te vervangen:p
Mijn bedoeling is toch allesinds alle elco's te vervangen, vermits de versterker van 1976 is en hij vele jaren dag in dag uit gewerkt heeft denk ik niet dat de elco's nog veel waard zijn.
Ik heb twee jaar geleden al een moeten vervangen omdat deze helemaal geen capaciteit meer had, en nu vorige maand weer een andere die helemaal leeg was. Ik denk dat het dan wel stilaan tijd is voor vernieuwing.
Maar die keramische, metalized mylar en polypropylene condenstatoren kunnen die ook hun capaciteit verliezen?
En weerstanden of potmeters kunnen die hun ohmgehalte verliezen van ouderdom?
Alvast bedankt voor de antwoord(en).
En wat bedoel je juist met terug afstellen als ik componenten vervang?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Weerstanden en potmeters kunnen verlopen.
Wat men bedoeld met afstellen?
Dat de gehele versterker weer volgens de service manual moet worden afgeregeld.
Componenten ook al vervang je ze door dezelfde waarde zijn toch altijd verschillend.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Dat is geheel juist.
Tip: eerst je voltmeter aansluiten, pas dan je versterker aanzetten.
Laatst heb ik nog perfect werkende versterker opgeblazen door sluiting te maken met een van m'n meetpennen

Een plastic schroevendraaiertje is ook wel erg handig...
Als je dan toch de transistoren vervangt zou ik ook een nieuwe behuizing nemen, ivm met metaalmoeheid.
Bij ons op de zaak staat ook een amp, die zeker 30 jaar oud is.
Het enige wat ik daar ooit aan vervangen heb zijn de eindtorren van een kanaal.
Het nog goede kanaal heb ik lekker ongemoeid gelaten. Werkt al zeker 7 jaar weer goed.
Het verschilt per versterker of revisie nodig is.
In Japanse versterkers zitten soms torren die zwarte pootjes krijgen. Deze gaan eerst harder ruisen, soms wat kraken, en geven uiteindelijk de geest. Het is in zo'n geval dus nuttig om alles in één keer te vervangen.
Als de torren echter geen problemen opleveren, lekker laten zitten. Als de torren een probleem zijn, dan hoor je dat namelijk direct.
Het vervangen van alle elco's is een best goed idee als je al eerder defecte elco's hebt gehad. Als je 'm regelmatig gebruikt, dan gaat de rest vroeger of later ook stuk. Ik raad je aan om elco's van een goed merk te kiezen, dan gaat de versterker weer een stukje langer mee.
Het is even een klusje, maar met een goede desoldeerbout is het best vlot te doen.
Potmeters en weerstanden vervangen is overbodig, tenzij ze duidelijk kapot zijn.
Voor de hoger gewaardeerde versterkers is het aan te raden zo min mogelijk te vervangen. Je kan klankmatig met een middelmaat te eindigen.
Geoxideerde pootjes van torren kun je opnieuw blank maken en hier het soldeerwerk vervangen. Het is vaak niet zo eenvoudig echt gelijkwaardige torren te kopen, je eindigt dan met vervangers.
Elcos vervangen als ze defect of "heel slecht" (lek, ERS, lage capaciteit) zijn, in beide kanalen tegelijk.
Voor een niet high-end is het de vraag of het loont, recente producten zijn ook aantrekkelijk.
Zwarte pootjes blank maken zal niet helpen, de zichtbare oxide op het pootje is niet het probleem, maar de oxide trekt ook naar binnen, daar is het wel een probleem.
Ligt eraan hoe de bonding gedaan is, maar in bepaalde gevallen heb je gelijk.
Voor oxidatie is zuurstof of een andere oxidator nodig.
Bij zware oxidatie is soldeerverbinding ook verdacht.
overigens ligt het voor germanium torren nog wat moeilijker.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op 24 oktober 2012 12:29:41 schreef markce:
Voor de hoger gewaardeerde versterkers is het aan te raden zo min mogelijk te vervangen. Je kan klankmatig met een middelmaat te eindigen.
Helemaal waar. Ik ben op dit moment bezig met een oud Sony-versterkertje. De japanse torren zouden vervangen kunnen worden door BD's, maar je merkt meteen verschil in klankkleur en diepte.
Ligt dat aan de Ft? Kun je daar iets over zeggen misschien?
Ik wil geen topic kapen maar het kan voor de TS ook interessant zijn.
Een goed ontwikkelde versterker is een samenspel van componenten. Veel oudere versterkers zijn uit een tijd dat er nog veel onderdelen voor analoog audio ontwikkeld werden. Keus genoeg toen.
Specifiek voor audio is bv hoge piekstromen, vrij hoge spanningen, liefst redelijk constante en goede eigenschappen (Hfe, Ft, etc) om er een paar te noemen. Voor torren in de trappen die clippen (drivers) is een goed schakelgedrag gewenst. Huidige componenten zijn vooral op digitaal gebruik gericht. Vandaar dat elco's soms zo beroerd klinken.
Meeste BD's zijn voor algemeen gebruik.
Goede elco's voor audio zijn bv. van Panasonic en BC. Stapje beter nog Elna en Nichicon Fine en KZ Muse.
Kan ik dan best alle elco's van hetzelfde merk nemen of kan het geen kwaad dat ik verschillende merken gebruik(iemand ervaring met jamicon?), want ik ga wrschl toch niet alle capaciteiten van hetzelfde merk vinden?
En wat bedoelen ze met low ESR?
bedankt voor de reacties
Je kunt beter niet alle elco's van hetzelfde merk nemen. En alleen dure elco's op plaatsen waar het effect heeft. Ontkoppeling van een zener minder dus, in de signaalweg meer. Low ERS is een lage serieweerstend, vooral belangrijk bij hoge piekstromen zoals is schakelende voedingen en ook wel bij ontkoppeling.