kinderspel?

Het gaat mij meer hierom.. stel iemand vraagt 'hoeveel is één plus één'

Nu weet ik het antwoord op deze vraag niet zo uit m'n hoofd, maar wel hoe die persoon het kan vinden. Hij klikt op 'start', dan 'uitvoeren', typt 'calc.exe' in en typt dan '1 + 1 =', de computer zal dan het antwoord weergeven.

Tot op dit punt is er geen probleem, iemand stelt een enorme basisvraag, en er wordt antwoord op gegeven. Nu zijn er twee opties:

1) de persoon zegt 'cool, dank je, ik kan nu ook 2+2 uitrekenen!'

2) de persoon zegt 'man flikker op, vertel me gewoon hoeveel 1+1 is'.

Ik heb duidelijk wel problemen met scenario 2.

Nu zijn daar uiteraard gradaties in, het kan zijn dat de gegeven instructies echt te lastig zijn voor iemand. Maar ik zie regelmatig dat zo iemand antwoord 'ja, dat is te moeilijk' of 'dat lukt niet', gevolgd door 'geef me het antwoord nu maar'. Dat komt volgens mij overeen met scenario 2.

[Bericht gewijzigd door hezik op woensdag 22 september 2004 15:54:35

Ik ben echt blij dat dit forum zo is! Tegenover bij GoT, daar worden vraag-topics gewoon niet ge-apprecieert! Heb je als eerste mod een blowhole gemaakt en je opent een nieuw topic? Dan beginnen ze je daar te behandelen alsof je een moord hebt begaan en gaat het topic zo snel mogelijk dicht. Een topic zoals deze zou je daar zelfs niet kunnen openen! Voor een topic te openen moet je daar naar 1 vd mods mailen! Ik wil enkel zeggen dat ik met behulp van dit forum veel heb bijgeleert en ik het erg spijtig zou vinden moesten beginners hier niet meer welkom zijn.

Groeten Ives

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Scherpe opmerking, hezik! Helemaal mee eens. Het is veel effectiever om te leren hoe je zelf een probleem kan oplossen dan om gewoon de oplossing voorgeschoteld te krijgen. Helaas begrijpen (vooral jonge) mensen dat niet altijd en missen ze de kans om iets te leren.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Sommige mensen willen veel teveel en overvragen het forum. Ik verwacht van een ieder enige zelfkennis voordat hij/zij iets vraagt of ergens op reageert. Ik waarder vragen en verzoeken op elk niveau, ook van absolute beginners. Maar laat iedereen op z'n minst rekening met zijn eigen mogelijkheden en beperkingen houden.
Als iemand een vraag op 10 niveau's boven z'n eigen kennis stelt, dan is het steevast en wazig verhaal vol wartaal en onzin. Reageer daar maar eens zinvol op.
Of hij kan een antwoord op 9 niveau's te hoog verwachten. Dan komen daar weer twee nieuwe vragen op, enz. Daar heeft niet iedereen zin in en ik ook niet.

Niet reageren is dan het beste.

Op 22 september 2004 16:03:03 schreef Fuzzbass:
Scherpe opmerking, hezik! Helemaal mee eens. Het is veel effectiever om te leren hoe je zelf een probleem kan oplossen dan om gewoon de oplossing voorgeschoteld te krijgen. Helaas begrijpen (vooral jonge) mensen dat niet altijd en missen ze de kans om iets te leren.

Soms wil je gewoon een oplossing voordat je er zelf over gaat/kunt nadenken. Bijvoorbeeld als jouw probleem werkelijk ergens anders ligt en de vraag een deelprobleem is.

Ik heb dus geen bezwaar tegen scenario 2.

Op een ander forum is een discussie aan de gang of je iemand moet/mag uitleggen hoe het kan dat voor waarnemers die t.o.v. elkaar een snelheid hebben de tijd anders loopt.

De stelling is koop eerst maar eens een goed boek, want dit is veel te ingewikkeld voor jou.

Maar ben je verplicht eerst een studie op HBO of universiteit te volgen voordat je recht hebt op een antwoord? Moet je voor elk onderwerp dat je interesse heeft eerst hoogleraar worden? Ik vind van niet.

Dat wordt ook niet verwacht.
Het is wel belangrijk dat je de voorkennis van de TS kent en hierop anticipeert.

Meestal is er één trap niet duidelijk in de schakeling (als het een meertrapsschakeling is) of het nut of de waarde van een onderdeel wordt niet begrepen (in twijfel getrokken)

In zulk geval kost het de alerte replier geen moeite om het toe te lichten. (gezien enige voorkennis van de TS)

Als de TS geen kaas van elektronika heeft gegeten, wordt het wel vermoeiend.

High met Henk

Special Member

@Fuzzbass en Hezik: helemaal gelijk

@ikkedus, mag ik je even rfereren aan DIT TOPIC

Domem vragen bestaan niet

luie vragen wel

en domme antwoorden helemaal, dit is een voorbeeld van het laatste.

DC2PCC levert een goede hint in de juiste richting en de TS verdomt het gewoon te gaan zoeken. Hij wil hapklare brokken hebben. Zo werkt het niet hier in mijn ogen. Want dan blijf je posten. Je moet leren het zelf te doen.

@ Wim P:

Het is natuurlijk wel van belang dat als men inderaad zoals eerder geimpliceerd telkens topics opent met vragen over van alles en nog wat wat men hier als basis kennis beschouwt. (zoals bijv de wet van ohm) en je hebt dat 3x gevraagd dan zou je ook eens bij jezelf ten rade moeten gan

Ik denk wel dat topcs asl: "ik ken niets van elektronica, maar ik wil mijn eigen boordcomputer voor in de auto maken"

of iets anders ingewikkeld, inmiddels wel redelijk verdwenen zijn, sommige zaken zijn gewoon te complex voor een beginner

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 22 september 2004 18:41:53 schreef High met henk:
@ikkedus, mag ik je even rfereren aan DIT TOPIC

Ah... :P ik snap/krijg gevoel voor het probleem

zo was 1 van mijn vragen in het begin hoe ik een rc besturing kon maken, 3 kanaals. nou daar is natuurlijk nooit meer iets van terecht gekomen, nu stel ik meestal alleen nog vragen met dingen waar ik echt mee bezig ben.

LED there be light
High met Henk

Special Member

joeri, is het erg? je vraag was toen serieus en je hebt er wel van geleerd getuige dat je nu nog bezig bent hiero.

dus geen domme vraag :) Alelen het lag iets moeilijker dan je gedacht had warschijnlijk en was voor een beginner gewoon te hoog gegrepen. Maar dat zie je nu zelf ook in. Das ook een leertraject!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 21 september 2004 23:06:33 schreef McDuff:Het lijkt wel of er een aantal kinderen op deze site eens wil uitproberen wat de reacties worden op vragen die op geen enkele wijze kant of wal raken en waarvan het niveau ver beneden het peil liggen van een serieuze beginnende elektronica liefhebber.

nou voel ik mij toch enigzins beledigd :9~, ik ben tenslotte ook nog maar 14 jaar, en daarom kan het best voorkomen dat er domme dingen uitkomen aangezien ik echt nog niet alles begrijp! :)

Op 22 september 2004 19:38:24 schreef ikje:
[...]
nou voel ik mij toch enigzins beledigd :9~, ik ben tenslotte ook nog maar 14 jaar, en daarom kan het best voorkomen dat er domme dingen uitkomen aangezien ik echt nog niet alles begrijp! :)

Ik vind niet dat je echt domme vragen kunt stellen. Ieder heeft dingen waar hij iets van moet weten om er iets mee te kunnen doen maar gewoon niet zijn of haar ding is. Zo stel ik elk jaar dezelfde vragen aan de belastingdienst en waarschijnlijk over 50 jaar nog. Alles wat met geld te maken heeft blijft bij mij gewoon niet hangen bijv. :D Maar ik kom er niet onderuit dat formulier elk jaar weer in te leveren. Dus...

Maar dit hieronder bijv. is geen domme vraag (als er staat wat ik denk dat er staat), maar een onbeschoft antwoord. Dat is iets anders.

op google vind je niet wat ik nodig heb dusja:s en ik denk da ze da forum ier ebbe gezet om mekaar te helpe ze:s:s:s kpeis da ze mense gelijk ou beter zoude verbanne! als ge niets deftig te zegge ebt zoude beter ouwe bek houde!!!!!

Op 22 september 2004 19:51:30 schreef ikkedus: Zo stel ik elk jaar dezelfde vragen aan de belastingdienst en waarschijnlijk over 50 jaar nog.

Dat begrijp ik best. De belastingwet verandert elk jaar op onnavolgbare wijze. Op de wet kun Ohm kun je tenminste vertrouwen, ook in de verre toekomst.

Op 22 september 2004 19:24:33 schreef High met henk:
joeri, is het erg? je vraag was toen serieus en je hebt er wel van geleerd getuige dat je nu nog bezig bent hiero.

dus geen domme vraag :) Alelen het lag iets moeilijker dan je gedacht had warschijnlijk en was voor een beginner gewoon te hoog gegrepen. Maar dat zie je nu zelf ook in. Das ook een leertraject!

haha ja daar heb je gelijk in.

LED there be light

Het heeft weinig pas hier te lopen mopperen op Tweakers, ze leggen erg netjes uit waarom en hoe alles werkt daar. Niemand wordt gedwongen daar te kijken of te posten, als je het er niet mee eens bent zijn er elders mogelijkheden zat lijkt me.
Hoewel ik er zelden post vermaak ik me er persoonlijk uitstekend en trek er veel info vanaf. :)

Fora zijn niet perfect, en omdat CO relatief klein is (grofweg een ruime factor 10 tov. gathering.tweakers b.v.) kunnen we hier over het algemeen toe met een vrij informele organisatie. Het groeit echter wel, misschien niet in actieve leden dan wel in aantal topic's.
Het is een doelstelling van CO om iets te betekenen voor beginners, misschien zou daar een apart forum voor moeten komen om de toenemende drukte hier in goede banen te leiden. Dat is uiteindelijk beter voor iedereen denk ik.

Om wel wat punten van persoonlijke ergernis te noemen:

- Onduidelijke topicstart's waardoor er soms post's lang om info gevraagd moet worden voordat het een voor zowel de TS als het forum nuttige discussie oplevert.
Dat is zonde van iedereen zijn tijd imo. Fora zijn leuk omdat je de kans krijgt inzicht te krijgen in en mee te denken over andere mensen hun problemen. Die kans moet een TS het forum dus geven, in ieders (ook zijn eigen) belang.
Een slechte topicstart vind ik ook moeilijker te negeren als een zoekvraagje of een luie "huiswerkvraag".

- Zinnen met meer dan 1 tiepfout (geen taal- of spelfouten, die maak ik ook zat) omdat ik vind dat die wel heel gemakkelijk (even proeflezen) te vermijden zijn en ze de leesbaarheid erger aantasten dan als de meeste andere fouten.

Om voorzichtig iets te verbeteren (wat volgens mij zeker kan !) hoeft echt niet gelijk het hele forum op de schop ofzo.

[edit]
We hoeven geen tweakers te worden om een paar nuttige dingen van ze te leren.
Zo vind ik dat er eigenlijk best een beleid tegen min of meer onvriendelijke en -vaak compleet- offtopic antwoorden zou mogen zijn.

Maar goed, als User kan ik alleen maar suggesties doen aan de mod's en admins. Ik denk wel dat als dit forum nog een paar jaar doorgroeit dat de `problemen' rap groter worden en op een goede manier ingrijpen zal steeds -um- ingrijpender ;) voor het forum zijn.
Beter nu de eerste serieuze signalen komen voorzichtig wat aangepast aan het een en ander dus.
Ik blijf hier, net als bijna iedereen denk ik, alleen omdat ik hier meer leuke dingen als ergernissen tegenkom. :)

[Bericht gewijzigd door Aart op woensdag 22 september 2004 20:20:15

Als iedereen dan toch zo lekker aan het kankeren is...

Eigenlijk is er maar één punt waar ik mij flink aan kan ergeren. Dit is namenlijk het onfatsoen van sommige vragenstelers.

Heel gemakkelijk wordt er een topic gestart waar mensen serieus op antwoorden. Als de vraag niet geheel duidelijk of onvolledig is worden er wedervragen gesteld. Maar al te vaak zie ik dat de topicstarter het na een paar keer voor gezien houdt, of ze gewoon helemaal niet meer terug ziet.

Om bij sommige vragen een helder en duidelijk antwoord te schrijven, gaat toch vaak de nodige tijd zitten. Soms moet een theorie even worden uitgeplozen, of het is handig om daar zelf even een testschakeling voor te bouwen en daar afbeeldingen/schema's bij te maken. Nu vindt ik dit leuk om te doen en ik steek er zelf ook nog eens wat van op. Maar het steekt toch wel als op het nodige werk geen boe of bah terugkomt.

Ik heb me een tijd terug om die reden ook wat rustiger gehouden met het beantwoorden van vragen. Ik kreeg soms het gevoel dat ik tegen een muur aan het praten was.
Maar goed, we proberen het maar weer eens.

Op 23 september 2004 01:56:44 schreef Freddy:
Om bij sommige vragen een helder en duidelijk antwoord te schrijven, gaat toch vaak de nodige tijd zitten. Soms moet een theorie even worden uitgeplozen, of het is handig om daar zelf even een testschakeling voor te bouwen en daar afbeeldingen/schema's bij te maken. Nu vindt ik dit leuk om te doen en ik steek er zelf ook nog eens wat van op. Maar het steekt toch wel als op het nodige werk geen boe of bah terugkomt.

Ik heb me een tijd terug om die reden ook wat rustiger gehouden met het beantwoorden van vragen. Ik kreeg soms het gevoel dat ik tegen een muur aan het praten was.
Maar goed, we proberen het maar weer eens.

geef ik je wel gelijk in, ik heb dit ook al "enkele" keren voor had. Er zijn verschillende soorten mensen op het forum. Mensen die meestal de vragen stellen, Mensen die geen vragen stellen maar altijd de antwoorden geven, en natuurlijk de mengeling.
Ik vind het persoonlijk ook leuk om een probleem eens te analyseren om dan een leuk antwoord te kunnen geven. Alleen gaat er zoals je zegt dikwijls veel tijd in. Ik vind dan dat de TS soms wat meer respect mag tonen voor dergelijke antwoorden. Een postje van dank je, of toch een vorm van appreciatie, is dan altijd leuk voor je gedane werk.
Maar zoals ik zei: de een is de andere niet...

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)