Ik heb een koel-vriescombinatie Bosch KGV 74320. Deze maakt sinds mijn verhuizing een erg vreemd geluid. Ben ca. een maand geleden verhuisd, koelkast is verticaal vervoerd in een busje en voor de zekerheid toch een aantal uur gewacht met aanzetten. Heeft 4 weken in mijn schuur gestaan (werkend) en staat inmiddels in mijn woonkamer.
Echter maakt hij nu echt een ontzettend vreemd geluid, wanneer de koelkast koelt hoor je de compressor zoals je deze altijd zou moeten horen, echter is er om de vijf seconden een raar schrapend geluid. Omdat dit geluid erg moeilijk te omschrijven is heb ik gister een geluidsopname gemaakt, misschien weet er iemand wat dit geluid veroorzaakt?
https://soundcloud.com/ostberg-1/koelkast
Koelkast koelt overigens prima, en ook de vriezer werkt perfect. Alleen dit geluid niet echt fijn als je in de woonkamer tv aan het kijken bent.
Update: dit is de gebruiksaanwijzing van de koelkast:
Je kunt kijken of er achter niets mee resoneert, (misschien reeds gedaan ??) verder misschien proberen de bron te vinden , bij de compressor of ergens binnen in de kast. Controleer in ieder geval de leidingen achter of ze niet ergens tegen aan trillen, dat kunnen ze doorslijten en dan is het einde succes
Op 8 mei 2013 12:00:23 schreef DE OLDE:
Je kunt kijken of er achter niets mee resoneert, (misschien reeds gedaan ??) verder misschien proberen de bron te vinden , bij de compressor of ergens binnen in de kast. Controleer in ieder geval de leidingen achter of ze niet ergens tegen aan trillen, dat kunnen ze doorslijten en dan is het eindesucces
Ik denk dat het geluid dat je hoort niet echt het gevolg is van resonantie, het is echt iets wat ingeschakeld wordt lijkt het wel. Heb gisteren de koelkast naar voren gehaald en gekeken waar het vandaan komt. het geluid lijkt van tussen de panelen van de kast te komen, maar naar mijn idee zitten hier helemaal geen mechanische delen?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Kan het geen luchtbel zijn ?
Lastig te horen
De mijne (ook een siemens/bosch) maakt een vergelijkbaar geluid, zo lang als ik hem heb al. Het is volgens mij ook niets mechanisch maar iets in het gas systeem.
Het is niet iets in het gas systeem maar het is het gas.
Op het moment dat het gas van gasvorm naar vloeibaar wordt geconverteerd komen deze geluiden vrij.
Met name waar deze de verdamper wordt ingespoten , bij een gewone koelkast dus in de achterwand.
Bij koelvriescombinaties vaak in het vriesgedeelte.
Het nieuwe gas R600A is milieu vriendelijk en moet om toch de koeltechnische eigenschappen te kunnen hebben als het
vroegere R134A onder een hogere druk door het systeem geperst worden.
Kortweg inspuitgeluiden.
Bij elke koelkast kan het geluid anders zijn meer of minder, de oudere koelkasten hadden om de bovenstaande reden hier dus geen last van.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 8 mei 2013 22:47:46 schreef S.Oldeerbout:
Op het moment dat het gas van gasvorm naar vloeibaar wordt geconverteerd komen deze geluiden vrij.
Het is juist omgekeerd: Op het moment dat het vloeibaar gas vanuit de capillaire buis expandeert naar gasvormig gas aan de ingang van de verdamper.
Deze inspuitgeluiden worden veroorzaakt door de kleine hoeveelheid compressorolie die altijd met het gas meegevoerd wordt en een sputterend effect/geluid bij de expansie teweegbrengt.
Hoe hoger de gasdruk hoe luider het (mogelijk) effect.
Het geluidseffect verandert dikwijls van toonhoogte naarmate de compressor langer draait sinds het begin van de koelcyclus.
Mijn actuele koelkast (ook een Bosch) heeft het bij momenten ook erg (valt erg op in een doodstil huis), bij andere momenten werkt hij gewoon geluidloos.
Oude koelkasten (zeker die met R12 koelgas in de jaren '70, begin '80) hadden er nagenoeg geen last van.
hurricane
Mvg Oswald
Op 8 mei 2013 16:01:10 schreef Gadget_inc:
Kan het geen luchtbel zijn ?
Lastig te horen
Lucht in een koelsysteem zou niet zo goed zijn
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
ik drukte het verkeerd uit, maar doelde verder ook op het gas.
Yep, mn zanussi vriezer kreunt ook wel eens als een nest jonge honden terwijl de oude vertrouwde jaren 80 Philips klinkt als een klokje (ondanks leeftijd ook nog zuiniger!!!)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zuiniger omdat er nog r22 inzit en dus 20% efficienter is als de huidige koelmiddelen? of alleen voor het idee zuiniger met een dunnere kast isolatie (slaat dus vaker aan)..
overigens hebben beide koelkasten hier ook last van dat af en toe rare bijgeluid .ik heb het recent niet gemerkt, maar van de winter wel. 1 van de 2 leek op z'n einde te komen maar dat was weer eens vanwege dat de condensor mee rammelde met de motor af en toe, even een stukje tempex achter gestoken en dat is ook weer weg..
@ testman: verbruiksmeter er tussen gehad, dat gaf de uitslag. De opgenomen vermogen is vreemd genoeg hoger van de Philips draait vrij kort, maar de zanussi draait langer om het zelfde te bereiken. Wanddikte is van beide het zelfde. Philips zit verdamper in de wanden en bij de Zanussi etagefrost.