Blower Citroen Xantia '99 met ECC

maartenbakker

Golden Member

Bekend probleem bij de Xantia en andere types: 2 transistoren op de "kachelweerstand" begeven het waardoor de ventilator blijft loeien.

In mijn geval FW26025A1 van ST. Te lang mee doorgereden, toen heeft hij nog eventjes correct gewerkt waardoor ik dacht dat de transistoren goed waren (maar achteraf werkte hij op de tussenstanden niet meer) -> B-E junction onderbroken. Ik ben nog in afwachting van 2 vervangers (BDX66C) en heb het vermoeden dat de module ook geen correcte sturing krijgt uit de ECC computer maar dat zien we dan wel weer.

Reden dat ik dit topic alvast open, is dat er geen correcte schema's van de kachelweerstand in omloop zijn en dat de uitleg bij die foute schema's ook niet klopt. Hier dus alvast een correct schema en hopelijk kloppende uitleg.

http://www.robuust.nl/~maarten/forum/P1000796%20-%20bewerkt.jpg

Het lijkt erop dat CTL een gelijkspanning moet zijn. 12V = windstil, 0V = vol vermogen (dan neemt het relais het over van de transistoren). Ik zal nog metingen verrichten om zeker te zijn dat het geen PWM is, maar dat lijkt me gezien het stuurcircuit van het relais niet waarschijnlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zover ik weet is het een lineaire regeling.
Vandaar dat die torren ook blijven afbranden...
Weet niet of je die van jouw al uitelkaar heb liggen maar meestal zijn ze door vocht zover heen dat het niet betrouwbaar te repareren is.
Imitatie print kost rond de 40euro.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
maartenbakker

Golden Member

Ik heb hem uitelkaar liggen in afwachting van een stelletje MJ11015 (bij nader inzien waren BDX66C's een stukje lichter dan wat erin zat, dus een slecht plan). Het geheel ziet er nog best netjes uit. Ondertussen is het even duimen dat de klimaatcomputer niet ook stuk is (schijnt dat dit wel met Lexia 3 is uit te lezen, toch maar eens zo'n ding bestellen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sonytech

Overleden

Kan je het niet hebben dat zo'n eenvoudige schakeling je de baas is, of kan je gewoon niet slapen?

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zaterdag 11 mei 2013 03:46:29 (95%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

een bdx66c is ook een darlington, zou de hoge hfe geen probleem zijn geworden voor de rest van de schakeling?

heb onlangs een stel duitse wagens open gehad, daar kwamen er van de ventilator standenschakelaar 5 draden 2,5mm2 af. die motoren hadden wrs echt 4 standen dan..

de citroen bx had er gewoon een stel open weerstanden inzitten, meuren wel lekker na een lange zomer niksen...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

En ik was nòg wat vergeten in m'n schema, en nou precies dat was er de aanleiding voor dat ik twijfelde aan de klimaatcomputer: een sense-draad buitenom van de - van de fan naar de klimaatcomputer. Toen er 1 transistor kortgesloten was, kwam het relais natuurlijk ook keurig in (zie schakeling). Nadat die opengegaan was werkte de andere transistor kennelijk nog even. Met twee open transistoren en alleen externe aansturing voor het relais, viel de sturing weg op niet helemaal willekeurige (meet?)momenten (hele kleine kans dat dit kwam omdat de temperatuursensor op het koelblok slecht contact maakte, maar dat verwacht ik niet).

Om een lang verhaal kort te maken: transistoren vervangen door 2 stuks MJ11015, vastgezet met - precies pas - M4x15 boutjes (moertje aan transistorzijde) en de boel doet het weer uitstekend.

Klein detail nog: koelpasta nergens te vinden als je het nodig hebt... Wat heb je in de auto liggen? Kopervet. In theorie zou dat toch prima moeten werken, nu de praktijk nog :9

Notitie voor de volgende keer of voor wie er wat aan heeft: koolborstels 8x9mm maar collector ook al aardig ingesleten.

@testman: klinkt als 4 echte standen, en stom genoeg zit er hier dus ook een standenschakelaar in die aftakkingen op een SMD-weerstandsdeler schakelt... Zou het nou zo moeilijk zijn geweest om daar een potmeter in te stoppen? Notabene zitten achter de andere schuiven behalve bowdenkabels juist wel potmeters!

@Shiptronic: de knoppenunit is zelfs Duits (Preh geloof ik dat er opstond), maar de logica zal inderdaad door Citroën en Valeo bepaald zijn - mogelijk een halve erfenis van de vorige generatie. Ik ben nog geen andere vreemde logica tegengekomen (wel aparte uitvindingen zoals 1 enkele pomp met 2 uitgangen voor de voor- en achterruitesproeier), maar er zal ongetwijfeld nog wel het nodige vreemds inzitten. Als ik nog eens een electronische storing heb zal ik hem gewoon weer hier documenteren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Ha HA Ha , das de franse logica ! ( en als dat nu het enige was)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
DE OLDE

Overleden

Op 11 mei 2013 10:27:30 schreef testman:

de citroen bx had er gewoon een stel open weerstanden inzitten, meuren wel lekker na een lange zomer niksen...

De BX heeft gewoon de zelfde schakeling in principe , alleen 1 tor i.p.v. 2 , meestal is/was een ptc-schijfje defect of maakte slecht contact. Heb er vele grepareerd .

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

heb in m'n schooltijd diverse bx citroen's gesloopt die nog van medio 80's waren. daar zat achter de knoppen van de heater een klein plaatje met wat grote open weerstanddraad met dikke soepele draad eraan. dat was de weerstand voor de standen van de kachel, wat zou er anders mee worden geregeld?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Er is, in elk geval bij de Xantia, verschil tussen uitvoering met en zonder airco en/of klimaatcomputer en die verschilt schijnbaar ook weer met modeljaar (iets van 3 of 4 veranderingen gedurende de productie). Er zijn in elk geval versies waar (ook) gewoon draadweerstanden inzitten. Zelfs een combinatie transistor of relais en draadweerstanden lijkt mogelijk te zijn geweest.

@DE OLDE: Dat PTC-schijfje zou wel eens de door mij getekende sensor op het koelblok kunnen zijn.

@DE OLDE hieronder: niet actief helaas maar wel met genoeg bollen natuurlijk (ik meen toch nog 6 stuks), want waarom zou je hobbelen als je kunt zweven ;) Niet alleen het zweven maar ook de hoogteverstelling, hoogtecorrectie (wegligging met een aanhanger van 1,5 ton is alsof er niets achterhangt) en het gebrek aan schokdempers die doorzakken onder last en met de leeftijd sterk achteruitgaan (bollen periodiek op druk laten brengen en sporadisch vervangen is goedkoper dan schokdempers of zelfs complete veren periodiek vervangen), vind ik ideaal (dit is m'n eerste Citroën, model bewust uitgekozen, ondanks hoge kilometerstand gekocht en stelt me niet teleur).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
DE OLDE

Overleden

Veel Xantia printen hebben naast de 2 torren een relais die de boel doorschakelt bij vol vermogen van de ventilatie.
Verder zeg ik altijd maar waarom zou je duits hobbelen als je frans hydropneumantisch kunt zweven :) Maarten is jouw Xantia normaal of hydroactief (meer veerbollen ) .

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

het systeem is wel fijn als je rijdt idd, maar o wee als de hydrauliek ergens gaat lekken :) dit systeem in een duits merk auto zou beter verkopen denk ik. de franse slag is 1 van de reden dat mensen liever geen renault, peugeot, citroen kopen.

meerdere malen heb ik al collega's een 2e hands renault zien kopen van een decennia oud. dat is leuk als je op leeftijd bent of geen zware rechtervoet hebt, maar anders komt het 1 na het andere probleem de kop opsteken met bijbehorend 3 digit prijskaartje ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Dat lekgevoelige is een beetje een fabeltje, en als het al lekt dan is het toch vaak aan hydraulische onderdelen die in andere auto's ook zitten (leidingen, stuurhuis, etc) en/of in ernst en frequentie van voorkomen vergelijkbaar daarmee. En je moet de mensen eens de kost geven die met iets te slappe, bijna lege of versleten traditionele dempers rondrijden. Dat zijn ook prijzige verborgen mankementen.

Overigens kon je daadwerkelijk Duitse auto's kopen met dit systeem, o.a. minstens 2 modellen S-klasse (W126 meen ik) en optioneel op een W124 stationwagen als achtervering. Verder natuurlijk jarenlang onder Rolls-Royce gemonteerd.

Wat iedereen trouwens zo fantastisch vindt aan Duitse auto's, snap ik niet helemaal. Heb erin gereden en aan gesleuteld en genoeg ellende gezien (waaronder het Lopez-effect). De enige Duitse auto's die ik aardig op de weg vond liggen waren van Ford.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 15 mei 2013 20:34:24 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

in duitse wagens is voornamelijk het interieur degelijker als in franse wagens. klemsystemen om stoelen eruit te halen werkt 3x goed en dan is het over. duitsers kunnen beter nadenken over dat soort constructies.

motoren zijn erg afhankelijk van de bestuurder van het voertuig. waar de 1 niks als kapotte versnellingsbakken heeft, is er bij bestuurder b nooit iets aan de motor/aandrijving. maar op het hele voertuig gezien hebben franse auto's minder degelijke en doordachte constructies, plastic kliksystemen waar andere schroeven gebruiken, zekeringdoos 30 cm achter het klepje plaatsen waardoor erbij komen een ramp is enz.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
DE OLDE

Overleden

Wat denk je van een vito waar je de gloeispiralen moet vervangen of sommige vw's gewoon de koplamp. Ik had ooit een behoorlijke pet op van vw , totdat ik jaren terug bij een oude polo aan de motor moest sleutelen , een pierburg carburator die in delen op 3 pennen op het spruitstuk zat , een olieleiding voor de tuimelaars met bakelieten T-stukken en knietjes, een bedrading zo dun om te huilen. Elke auto heeft zijn beroerde punten, maar als een hydrosysteem van Citroen lekt is het een hele oude auto. Mijn vrouw heeft nog een 20 jaar oude BX , het grootste probleem de laatste 8 jaar was 2 x het bosch monopoint inspuitgeval (Deutsch dus ) :) Bij de laatste APK een rubber flexschijf van het stuur en een paar remblokken en je kunt weer een jaar .

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Duitse auto's zijn dan vaak wel wat solider geconstrueerd maar ze zijn niet per se betrouwbaarder dan Franse. Ik rij 16 jaar BMW (3,5, 7 serie) en sinds een paar jaar een... Citroen Visa :-) Aan de charme van een Citroen kan BMW niet aan tippen.

Bij BMW blijf ik me verbazen wat er allemaal -voor mijn gevoel- vroegtijdig aan onderdelen kapotgaat puur door leeftijd en niet alleen door kilometrage: radiator, expansievat (plastic), koelslangen, koplampreflectorhouders, waterpomp, thermostaat, pakkingen, ABS-units, pixeluitval in displays, carterontluchtingssysteem... Over het inspuitsysteem en turbo voor de dieselmodellen zal ik het maar niet hebben. Veel van bovengenoemde onderdelen worden trouwens geleverd aan BMW door Bosch, Hella en Valeo.

Het doorbranden van de regelaar voor de interieurventilatie is trouwens ook een bekend probleem bij de E39 5 serie.

http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatforum/topic178086_wie_igel__Gebl…

vroeger ging het chassis of de motor geen 100.000 km mee nu is het de elektronica die eerder gaat. geld voor alles wel, hoe meer elektronica op een gebruiksvoorwerp/ vervoersmiddel zit hoe meer er stuk kan en zal gaan.

in het geval van een emd puls ben je beter af met je ouwe 2cv opknapproject als de vlam nieuwe ds ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 15 mei 2013 22:37:14 schreef Gadjo Dilo:
Bij BMW blijf ik me verbazen wat er allemaal -voor mijn gevoel- vroegtijdig aan onderdelen kapotgaat puur door leeftijd en niet alleen door kilometrage: radiator, expansievat (plastic), koelslangen, koplampreflectorhouders, waterpomp, thermostaat, pakkingen, ABS-units, pixeluitval in displays, carterontluchtingssysteem...

Of de wervelkleppen in de luchtinlaat van veel BMW dieselmotoren van tussen 2001 en 2006... Die zaten met torxboutjes vast inplaats van geklemd of uit 1 stuk, boutje trilt los, motor total loss. Zonder die kleppen rijdt hij verder ook prima. Maar we dwalen af...

Typisch voorbeeld van een electronisch snufje dat een cynicus typisch Frans zou vinden zit in een Mercedes: CCFL instrumentverlichting met inverters die volkomen geintegreerd zijn in de electronica van het instrumentenpaneel, vertrouwen op achterlijk zware FET's die bovendien alsnog stukgaan. Daar is geen woord Frans bij (Bosch).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."