Volumeregeling

Ik heb een mengpaneeltje, men koptelefoon plug ik hier in met een 6.3 mm jack. Het probleem is dat er geen volumeknop is op het mengpaneel voor de koptelefoon, en ook niet op de koptelefoon zelf. Nu wil ik dit zelf maken maar hoe? het is een stereo koptelefoon, dus ik zit met 3 draaden. Gewoon een potmeter ertussen zou kunnen, maar hoe sluit ik die aan als ik 3 draden (stereo) heb, en welke waarden moet die potmeter zijn?
Alvast bedankt
Groeten Erik.

nou je hoeft niet perse de signaal kabels te POTTEN :)
Als je de massa verbinding verbreekt en dan tussen de echte massa en de kop telefoon massa een potmetertje zet van Zo'n 50 Kilo Ohm. Dan kom je ook een eindje :)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Hugo Welther

Moderator

Zie je mailbox voor een simpel schema-tje met een stereo-potmeter.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Stereo potmeter kan ook.
Maar wat ik zei kan toch ook?? Scheelt de kosten aangezien een normale potmeter goedkoper is dan een stereo een.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

He Hugo, kan je schema ook even naar mij sturen??? saturamusica@hotmail.com?

Oke, maar is er dan een verschil tussen een stereo potmeter en een gewone potmeter? En is 50 k ohm niet een beetje veel? Er zit aan de Jack-in (in het mengpaneel) nog een heel klein printje met 2 weerstandjes en nog 2 andere componentjes, maakt dit iets uit? (is zeker een soort beveiliging?)
Groeten Erik

Hugo Welther

Moderator

Een stereo-potmeter is niets meer of minder dan twee potmeters op één as. Voor elk kanaal één.

50 k is niet te veel. Even rekening houdend met het feit dat de gemiddelde hoofdtel uitgang een 30 tot 32 ohm is.
Met 50k daalt die impendantie niet te veel.

Het zou kunnen dat het printje een aparte hoofdtelefoon versterkertje is? Staat er niet in een handleiding of heb je een schama van dat ding, daar moet het dan wel duidelijk uit worden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Oke, maar kan ik ook gewoon de aarde draad onderbreke en daartussen een potmeter zetten? van 50K? want dat is simpeler en goedkoper.En is het erg dat er dat printje nog voor zit? Want ik weet echt niet wat het is. En het valt niet mee om dat er buiten te houden.

als het goed is heb je bij je mengpaneel een schema gekregen van de opbouw van het aparaat

Hugo Welther

Moderator

Op di 24-09-2002 20:09:02 schreef erik van berlo:
Oke, maar kan ik ook gewoon de aarde draad onderbreke en daartussen een potmeter zetten? van 50K? want dat is simpeler en goedkoper.En is het erg dat er dat printje nog voor zit? Want ik weet echt niet wat het is. En het valt niet mee om dat er buiten te houden.

Kan ook. Denk allen dat als er een hoofdtelefoonversterker in zit dat deze het niet leuk vindt dat deze nu een uitgangsimpedantie van 50k ohm gaat zien.
Als het tegen zit hoor je niets meer.
Als het een hoofdtelefoon versterker is, kan je de stereopotmeter ook aan de ingang daarvan zetten. In dat geval 100k ohm nemen.

Kan ook zijn dat het printje een impedantie aanpassingsnetwerkje is. Dan staat je hoofdtelefoon direct over de lijnuitgang achter je mastervolume. In dat geval kan het niet zo kwaad om het met een monopotmeter te doen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

DOH *boink* :)
Had ik eigenlijk aan moeten denken jah. Maar ik heb bij wat apratuur van mij het wel zo gedaan, aangezien daar alles net voor de eintrappen is geschakelt.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

ik had thuis nog een 47 k Liniair potmeter, en die heb ik tussen de aarde gezet voor het printje... resultaat: een heel klein stukje doet ie het wel, maar dan draait ie hem wat zachter en dan hoor je alleen de hoge en wat middel tonen nog. ookal draai je nog verder. Wat moet ik nu doen, want k wil 1 potmeter zette tussen de aarde, is 1 potmeter van 50 k LOG wel goed, als ik die tusse de aarde zet? of wat? groeten Erik

Hugo Welther

Moderator

Die link heeft er weinig mee te maken.

47k of 50k maaktr niet veel uit. Volgens mij heb je nu een probleem in je aanpassing/impedantie. Het printje is denk ik een aanpassingsnetwerkje, nu draai je gewoon de lage tonen er uit.
Wordt het toch een stereo-potmeter aan de uitgang.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
High met Henk

Special Member

Hugo?? ik denk niet dat dat werkt, ik vrees dat er nix ander sopzit dan te bufferen met een op amp en hem daar de gain van in te laten stellen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou het zoiezo eens galvanisch gaan scheiden met een 600 Ohm trafo (2x keer dan), niet vergeten er voor een c'tje te zetten om DC te ontkoppelen, aan de secundaire kant een pot meter met beide vaste aansluiting over de secundaire kan en met de loper kun je het signaal afhalen.

Werkt geheid !

Der kome hier steeds leuke ideetjes die ik niet helemaal begrijp zonder schema. Wat kan ik nu het beste doen? (goedkoopste/simpelste)!! gaarne goede uitleg (schema).
dank u.

is er niemand die mij hierover nog wat meer kan informeren aub??

Je had het schema van Hugo gehad??
En anders wil ik morge (op school) wel een tekeningetje maken.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

ik heb dat schema van Hugo ja, dat is een stereopotmeter. Ik heb liever totaal maar 1 potmeter, maar goed, dat is het probleem niet echt. het probleem is dat er een printje aan de jack-in vast zit. En toen ik dus die 47k liniaire potmeter probeerde tusse de massa werkte dat niet goed.. zie hierbove berichtje. Dus... wat moet ik nu doen? ik wil het niet te moeilijk maken. Als jij MADdie een schema zou willen maken voor een mooie oplossing: Kei bedankt!!!

Als je ook ff dan een schetsje wil maken van dat printje er voor ??
Als ik dat heb kan ik 3 verschillende dingen opschrijven :)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Ik heb ff een second opinion nodig :S
Ik heb een PCB copietje van erik B gehad, maar dat is eigenlijk alleen (PER KANAAL) een weerstandje en een condensator die in serie staan naar de massa toe. Het lijkt mij dat die weerstand dus de toon en impendantie beinvloed.
Zou het geen idee zijn om die weerstand te vervangen voor een potmeter?

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

als die er gewoon in serie doorgaan naar de uitgang zou het volgens mij moeten kunnen. Maar het zou wel kunnen zijn dat je die waarde van die weerstand niet mag verkleinen, dus misschien gewoon in serie hangen met potmeter??? is dat niet beter

edit, ga het zelf ook doen, heb er ook condensatoren per kanaal over hangen, maar geen weerstand. Wat is trouwens beter, in mengpaneel inbouwen(een dus gat boren in frontplaat en bevestigingsplaat) of gewoon even in een apartapparaat? Er vanuit gaand dat de bus op een print zit.

Uhm klinkt raar, maar een FET gebruiken kan in dit geval niet?
Zet een vet over het linker en rechter kanaal en regel dan met een potmeter hoeveel volt er over valt, kan je dus ook het volume (deels) mee regelen.
Of je kan ook een torretje er in zetten en dan de gain regelen. Ik geloof dat je een "fader" schakelingetje zo online kan vinden.

Kleinere vrouwen en snelle wagens hebben een ding overeen. Ze scheuren zo lekker.