Volumeregeling

Ik heb een mengpaneeltje, men koptelefoon plug ik hier in met een 6.3 mm jack. Het probleem is dat er geen volumeknop is op het mengpaneel voor de koptelefoon, en ook niet op de koptelefoon zelf. Nu wil ik dit zelf maken maar hoe? het is een stereo koptelefoon, dus ik zit met 3 draaden. Gewoon een potmeter ertussen zou kunnen, maar hoe sluit ik die aan als ik 3 draden (stereo) heb, en welke waarden moet die potmeter zijn?
Alvast bedankt
Groeten Erik.

nou je hoeft niet perse de signaal kabels te POTTEN :)
Als je de massa verbinding verbreekt en dan tussen de echte massa en de kop telefoon massa een potmetertje zet van Zo'n 50 Kilo Ohm. Dan kom je ook een eindje :)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Hugo Welther

Moderator

Zie je mailbox voor een simpel schema-tje met een stereo-potmeter.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Stereo potmeter kan ook.
Maar wat ik zei kan toch ook?? Scheelt de kosten aangezien een normale potmeter goedkoper is dan een stereo een.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

He Hugo, kan je schema ook even naar mij sturen??? saturamusica@hotmail.com?

Oke, maar is er dan een verschil tussen een stereo potmeter en een gewone potmeter? En is 50 k ohm niet een beetje veel? Er zit aan de Jack-in (in het mengpaneel) nog een heel klein printje met 2 weerstandjes en nog 2 andere componentjes, maakt dit iets uit? (is zeker een soort beveiliging?)
Groeten Erik

Hugo Welther

Moderator

Een stereo-potmeter is niets meer of minder dan twee potmeters op één as. Voor elk kanaal één.

50 k is niet te veel. Even rekening houdend met het feit dat de gemiddelde hoofdtel uitgang een 30 tot 32 ohm is.
Met 50k daalt die impendantie niet te veel.