Moderne / goed verkrijgbare vervanger voor TCA740A

De TCA740A is een stereo treble / bass regelaar. Die is al een tijdje zwaar obsolete en de bronnen op e-bay zijn of veel te duur, of van dubieuze oorsprong.
Ik zoek dan ook een modere vervanger, zonder moeilijk gedoe als DSP's en zo.
Ik heb al o.a. de WM9711 en de WM8750 bekeken, maar daar is ook niet fatsoenlijk aan te komen of missen I2S.
Iemand die een goed verkrijgbaar alternatief weet?

Hoeveel heb je er nodig?

Aswo heeft nog 2 stuks van een niet-dubieuze vervanger op voorraad, de A274D van HFO.

Nou, het is voor mijn nog te bouwen versterker, die de plaatsvervanger van mijn ruim 38 jaar oude Philips 561 (22AH561/00R) moet worden, omdat in mijn 'nieuwe' hobbykamer geen plaats meer is voor die grote Philips. Helaas, want hij klinkt zo fijn.

Ik wist al dat 't een ouwetje was, maar ik schrok toch wel van z'n echte productiejaar: 1975. Het ding is dus 'maar' een jaar jonger dan ikzelf. :P Overigens heeft 'ie (net als ik) de nodige 'ouderdomsgebreken': er komt een pestklap uit de speakers als je 'm uitzet (daarom kies ik altijd eerst de nietgebruikte speakergroep en zet 'm daarna pas uit) en komt er eerst een boel DC op de speakeruitgangen als je 'm aanzet. En hij ruist behoorlijk. Hmmm... Zo opgesomd is er best wel wat mis mee. :(

Wat ga je als eindtrap gebruiken ?
Word het een chipamp of discreet ?

Discreet is niet echt ruimte meer voor. Thomas93 kwam met een vrij eenvoudige 2.1 versterker in het "Show your projects" topic. Misschien dat ik ook zoiets ga bouwen, maar ik wil wel graag de toonregeling, zoals de 561 die heeft, behouden.

Als je wilt, heb ik nog wat printjes met een lm chippie en voedingsprintjes liggen + ringkern.
Kom er toch niet aan toe

Nou, dat is wel interessant. Ben echter nog bezig met de opbouw van mijn nieuwe werkkamer (die 1/3 van mijn oude werkkamer is!). Voor mijn trouwe Philips 2-weg speakers is ook geen plaats meer. Het zal niet meevallen om een vergelijkbare geluids(re)productie te behalen. Omdat de werkkamer op de eerste etage is, met houten vloer, zal een subwoofer ook niet echt gewenst zijn.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (16%)]

Komende week ga ik de werkkamer verder in orde maken. Daarna neem ik wel even contact met je op. Alvast bedankt!

Die 22AH561 is wel een echte klassieker! Vermoedelijke modeljaar is 1976. Als je hem niet zelf nog opknapt kan je hem ook op mfbfreaks.com aanbieden, daar zitten liefhebbers van Philips-audio.

Als m'n werkkamer af is (en een aantal nog lopende projectjes zijn voltooid), dan wil ik 'm zeker wel opknappen, hoewel ik eerlijk gezegd geen idee heb hoe dat aan te pakken. Het service manual heb ik in ieder geval al wel.

Zou het een idee zijn om het hele laag-signaal deel van de 651 (m.u.v. de ingangsselectie en de RIAA voorversterker) na te bouwen met moderne SMD componenten en de eindtrappen te vervangen door bijvoorbeeld LM1875's?
Of ben ik nu echt enorm aan het vloeken? :p

Ik zou dat apparaat gewoon repareren of gewoon een nieuwe versterker kopen. Zelf bouwen is leuk maar niet als het kleiner, goedkoper en nog simpel moet ook. De kans dat dat gaat lukken is bijzonder klein. Zelfbouwen is alleen leuk als het iets bijzonders dat of heel duur of gewoon uniek is. Anders is het echt veel goedkoper om een kant en klare kleine versterker te kopen.

Omdat je zegt niet te weten hoe je die versterker moet repareren denk ik dat het zelf bedenken en bouwen van een brom en ruisvrije goed klinkende voor en eindversterker erg lastig gaat worden. Verder moet je nooit iets nieuws gaan bouwen met oude niet meer in productie zijnde componenten. Als je onderdeel halverwege de ontwikkelings en bouwfase sneuveld door een stomme fout ben je de sjaak.

Even lezen hè, ik had het ook over nabouwen met moderne componenten. ;)
En daarnaast: ik wil ook niet het wiel opnieuw gaan uitvinden, hè: ik stel gewoon voor of het mogelijk is het ontwerp van die 651 (dus met de originele schema's!) op te bouwen met moderne (SMD) componenten.
Daarnaast doe ik al 30 jaar elektronica, waarvan ook een heel groot deel reparaties, dus ook daarin ontbreekt het mij niet aan ervaring.
Waar mijn probleem bij deze versterker zit is: sourcen van componenten, waar te beginnen (zie opsomming problemen in openingspost), wel of niet helemaal origineel houden (vervangen componenten door betere typen), ...
En verder ben ik weinig gecharmeerd van moderne (vaak digitaal geregelde) versterkers en die dingen bieden mij gewoon te weinig regel mogelijkheden. Over goedkoper heb ik overigens niets gezegd, laat staan over simpel. Kleiner wel, anders was ik niet begonnen over vervangen van de 651.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (18%)]

Even lezen hè, ik had het ook over nabouwen met moderne componenten

Behalve dan de chip waar je in je openings post over begon. En oude transistoren vervangen door nieuwe smd exemplaren kun je natuurlijk doen. Met datasheets vergelijken kun je een eind komen. De oude klank krijg je waarschijnlijk niet terug onmdat ze nooit helemaal hetzelfde zijn.

Waar mijn probleem bij deze versterker zit is: sourcen van componenten, waar te beginnen (zie opsomming problemen in openingspost), wel of niet helemaal origineel houden (vervangen componenten door betere typen), ...

Dit begrijp ik niet helemaal. Ik zou beginnen met het controleren van alle voedingspanningen en de eventuele rimpel daar op. Het is een oud apparaat dus een slechte elco is niet raar en die kun je er zo uit vissen. Dan zou ik de DC spanningen in de versterker controleren. Eventuele verlopen weerstanden en lekkende condensatoren kun je op die manier vinden. Versterker nog in het midden? Nul nog steeds nul? Bias ok? Je hebt dc op je uitgang dus is er iets mis met een (uitgangs) condensator of de bias in je versterker. Het vervangen van componten door betere is niet altijd een oplossing. De versterker hoeft daar echt niet beter van te worden. Het vervangen van een transistor door een ruisarmer exemplaar heeft geen zin als de rest van de schakeling niet ook ruisarmer wordt.

En verder ben ik weinig gecharmeerd van moderne (vaak digitaal geregelde) versterkers en die dingen bieden mij gewoon te weinig regel mogelijkheden. Over goedkoper heb ik overigens niets gezegd, laat staan over simpel. Kleiner wel, anders was ik niet begonnen over vervangen van de 651

Hier ben ik het wel een beetje mee eens.

Op 19 november 2013 11:59:34 schreef Ex-fietser:
[...]

Behalve dan de chip waar je in je openings post over begon. En oude transistoren vervangen door nieuwe smd exemplaren kun je natuurlijk doen. Met datasheets vergelijken kun je een eind komen. De oude klank krijg je waarschijnlijk niet terug onmdat ze nooit helemaal hetzelfde zijn.

Zie topictitel: "Moderne / goed verkrijgbare vervanger voor TCA740A" ;)
Dit zou natuurlijk geheel komen te vervallen als ik zou besluiten het gehele laag-signaal deel van de 651 na te bouwen.
Wat betreft vervangen van componenten door beter: dat betreft natuurlijk (vooral) die ellendige (en vooral hard ruisende) koolweerstanden door metaalfilm typen. Maar daarmee zou dus wel het origineel zijn van de versterker om zeep geholpen worden. Vandaar: wel doen / niet doen.

De kans is dat een 30 jaar oude transistor of een willekeurige niet low-noise transistor harder ruist dan een koolweerstand.

Reparatie van je origineel is opzich een leuke uitdaging, maar een betere versie ervan nabouwen ook. Op die laatste kan je je meer uitleven.

En wil je de klank van die versterker behouden dan is repareren de enige optie alles wat je verandert zal ook een verandering van het klankbeeld geven. Maar waarom niet een paar MFB's heb je alleen nog maar een regelversterker nodig. En dat kan je heel klein maken.

MFB's... Tjah, eigenlijk vanwege hetzelfde probleem: geen plek. :(

Kan je de versterkers niet inbouwen in de speakers die je gaat gebruiken, ik neem aan dat je daar wel plaats voor hebt.

Als je niet eens plaats hebt voor een paar MFB boxjes, heeft het ook weinig zin om een goede versterker te bouwen... (of ga je een koptelefoon gebruiken?)
Kijk anders naar een oude gettoblaster, heb je alles in één...

Dan toch een paar heel kleine satelietjes kopen / maken en een klein subje ergens verstopt

Op 19 november 2013 13:50:32 schreef MNM(tm):
MFB's... Tjah, eigenlijk vanwege hetzelfde probleem: geen plek. :(

wow... als je al geen plaats meer hebt voor de allerkleinste MFB's (dacht 541) dan kan ik even niet volgen? kabouterruimte in de efteling :-)

groeten

Kris

Om even een beeld te geven van de oude situatie: zo zag mijn werkkamer er voor de verbouwing uit.
Dat in gedachte houdende, maak een voorstelling van 1/3 van die ruimte.
Als m'n nieuwe werkkamer klaar is, zal ik weer even foto's posten.

Ja zeg, ik ga niet je oude labo bekijken. Maar als een koppel 22rh541 niet in het nieuwe past dan zie ik geen relatie met je topic start. koop dan een miniketen van BASF uit de jaren 80, komt kwa klank in de buurt, maar de speakers zijn zeker te groot...
nog een alternatief, een Saba Freudenstadt 16. Klinkt aardig als philips jaren 70, en alles in een radio. 1m² is voldoende.

groeten

Kris