Onze Sony tv kv-28fx60b geeft nog wel geluid maar geen beeld. Je hoort geen demagnetisatie bij het aanzetten. Kapotte transistor c5480 vervangen maar doet nog niets. Hoe weet ik of de lijntrafo goed is of niet en wat kan ik nog meer testen of nameten. Ik kan geen zekering vinden op het hoogspanningsgedeelte.

Hoi,

Het lijkt me stug dat je bij aanzetten geen demagnetisatie
hoort. Je zegt dat je wel geluid hebt; dus toestel start gewoon op, dus ook demagnetisatie.
Effe kijken of de beeldbuis gloeit en/of meten.
Van defecte lijntrafo is voorlopig nog geen enkele sprake.
Effe checken of je G2 spanning hebt op de BB voet.
Je noemt C 5480; ik denk dat T 5480 moet zijn.
Veel voorkomend is een verbrandde R van 1K in het lijntrafo circuit [ naast trafo ]en een defecte diode.
Indien dit het geval R en diode vervangen. Let op:
diode moet het juiste type zijn.
Meestal is het probleem hiermede opgeheven, anders moet er
verder ingedoken worden met meer meetwerk en doc.

Zoals altijd: pas op met hoogspanning, indien je er niet veel aan gewerkt hebt!

Succes.

Hoi
Dank je voor je reaktie. Op de transistor staat c5480. Ik heb 2 kapotte 0,47ohm weerstanden gevonden vlakbij de lijntrafo.

Op 23 oktober 2004 11:49:30 schreef Lichtstad:
Hoi,

Het lijkt me stug dat je bij aanzetten geen demagnetisatie
hoort. Je zegt dat je wel geluid hebt; dus toestel start gewoon op, dus ook demagnetisatie.
Effe kijken of de beeldbuis gloeit en/of meten.
Van defecte lijntrafo is voorlopig nog geen enkele sprake.
Effe checken of je G2 spanning hebt op de BB voet.
Je noemt C 5480; ik denk dat T 5480 moet zijn.
Veel voorkomend is een verbrandde R van 1K in het lijntrafo circuit [ naast trafo ]en een defecte diode.
Indien dit het geval R en diode vervangen. Let op:
diode moet het juiste type zijn.
Meestal is het probleem hiermede opgeheven, anders moet er
verder ingedoken worden met meer meetwerk en doc.

Zoals altijd: pas op met hoogspanning, indien je er niet veel aan gewerkt hebt!

Succes.

@Lichtstad
Heb je me mail nog gehad. :):):)

GR Richard.

Op 23 oktober 2004 13:29:34 schreef Marjolein:
Hoi
Dank je voor je reaktie. Op de transistor staat c5480. Ik heb 2 kapotte 0,47ohm weerstanden gevonden vlakbij de lijntrafo.

@Marjolein

Vervangen lijkt me het beste en zeker nog rond de lijntrafo kontroleren op losse solderingen, of gewoon lijntrafo opnieuw vastsolderen.

GR Richard

Ik ga het proberen, waar koop je die dingen?

Hoi Richard, ik heb geen mail gekregen.

Bij je elektronicakomponenten leverancier, en ik weet niet waar jij normaal je onderdelen koopt, maar die zal ze wel hebben of kunnen bestellen. Die transistor is een 2Sc5480.

Succes Richard

Nee sorry Marjolein dat was voor Lichtstad bedoeld. :):):):)

[Bericht gewijzigd door Elektronica1 op ]

Ik zie het, ik dacht net leuke mail te krijgen, maar helaas.

Richard,

Ik heb geen mail gezien in m'n box.
Laatste mail van je op 11/10/04.

Welk adres heb je gebruikt ?

mgr. Eric

Naar je MSN adres.

Reeds opnieuw geprobeerd misschien nu wel :):):)

GR Richard

Reparatie lukt niet, liggen nu 2 tv's uit elkaar is er iemand die tegen betaling wil komen helpen? In Baarn

Uhh zou wel willen maar ik woon in Vlaardingen, dat is bij Rotterdam.:)

Sorry

We hebben 2 dezelfde tv's, 1 was er stuk, we hebben dingen uitgewisseld om te kijken wat stuk was, dat werkte even, en toen waren ze allebei stuk.
Heeft iemand misschien een schema? Kan ook helpen.

Bij Sony TV's leert de ervaring als de lijntransistor defect is dat er of:

*-iets los zit (condensator of stuurtrafo e.d.)
*-De hoogspanningskabel los zit of vonkt in de tuit van de trafo.
*-als de eerste twee het niet zijn is helaas de trafo stuk.

Als je er een nieuwe trafo in zet heb ik nog een tip voor je, de hoogspanningskabel gaat er in veel gevallen niet zo maar uit. Door de tuit van de trafo af te zagen (rondom inzagen) met een ijzerzaagje net boven de verdikking dan kun je de oude kabel gewoon nog gebruiken.

De trafo en het printje wat achter op de beeldbuis zit hadden we uit de werkende tv in de niet werkende tv gezet, toen werkte de kapotte tv even maar na het terugzetten werkten allebei de televisies niet meer. Wat nu?

Marjolein, of praat ik tegen een man ?? :)

Ik neem aan dat de modelen van die KTV's of toch zeker het chassis nummer het zelfde zijn??

Ik heb gezocht naar een schema van jou toestel maar kan er nu nog even niet aan komen.

Over lijntrafo's geproken als ze het bij sony ook door inzagen van de tuit zouden moeten doen dan blijft er weinig van SONY als merk over zodra de consument daar ook maar enigzins lucht van krijgt.
Normaal is de HSP kabel er, welliswaar met een behoorlijke ruk, gewoon uit te krijgen. Ga niet zagen, de kans dat je de HSP kabel beschadigd als je het voor het eerst doet is ontzettend groot, en ik denk dat als je een aantal komponenten hebt uitgewisseld uit het andere chassis en hij het even heeft gedaan, zonder dat er vonken uit de lijntrafo over sprongen, je de lijntrafo als OKE kan beschouwen. Als ik uit ervaring spreek dan denk ik zelf dat er net wat TheRipkip zegt er nog ergens iets flink los in de print zit, dit is bij KTV niets bijzonders maar geeft wel behoorlijke problemen. De lijneindtransistor moet bijvoorbeeld om niet meteen kapot te gaan, volledig worden uitgestuurd. Dat betekend dus of HELEMAAL AAN of HELEMAAL UIT, en niet er tussen in. Als er in de stuuring dus een komponent los zit kan het zijn dat ie het even doet en als hij warmer is geworden weer kapot gaat. Als er aan de belastende kant iets los zit, condensatoren, lijntrafo oid, dan krijg je precies hetzelfde. KTV repareren is 75% losse kontacten herstellen en 25% komponenten vervangen. Ik zou in het lijncircuit alle condensatoren, spoelen, trafo's en diodes opnieuw vastsolderen, ook al lijkt het erop dat het gewoon vast zit.

Er wordt nog druk gezocht naar het schema wat er voor dit toestel nodig is, maar dit is wat je zonder schema kan doen.

:):) GR Richard

Hoi
Ik ben wel een vrouw maar het meeste werk doet mijn man aan die tv's. Ik ben op internet naar hulp gaan zoeken en gevonden. De 2 tv's hebben hetzelfde chassis. 1 tv van mijn ouders was kapot, zou mijn man repareren, hij heeft vaker tv's gerepareerd. Omdat wij dezelfde hebben heeft hij de hoogsspanningsprint verwisseld en daarmee deed de tv van mijn ouders het goed. Dus wisten we dat de beeldbuis enzo ok was. Dus fout zat in de hoogsspanningsprint, daarna gemeten en was een transistor stuk en 2 weerstandjes, die uit de goede gehaald en in de kapotte hoogspanningsprint, toen deed hij het nog niet. Toen lijntrafo samen met print achter op de beeldbuis verwisseld toen werkte de kapotte tv. Toen alle onderdelen weer teruggezet in onze eigen tv en die deed het toen niet meer. Als je de tv aanzet dan demagnetiseert hij niet en na een paar seconde lijkt het alsof hij zelf weer uit gaat en gaat het standby knopje na een paar seconde knipperen. Lijkt op een foutcode of een of andere controle.
Dus advies is alles weer los halen en goed vastmaken??

Ik kan niets anders aanvoeren dan wat ik net heb gezgt en zo te horen is je man absoluut geen n00b.

Je werkwijze is OKE :):) maar er is ergens iets blijven hangen waardoor nu je KTV niet meer werkt.

Meet je lijneindtransistor nu eens na en die weerstandje, het lijkt wel alsof de hele voeding niet meer wil.

Vertel me eens het CHASSIS nummer van je KTV, niet het model of serienummer!!

Zou iets met AE moeten zijn.

:):) Richard

:) Oeps

[Bericht gewijzigd door Elektronica1 op ]

Weerstanden en lijneindtransistor zijn ok. Het chassis nummer is AE5 1-671-103-41

Ja dat dacht ik ook al en die kon ik vanacht al niet vinden. Ik kruip weer ff in de SEARCH MODE. Ik laat het weten.

:):):)

Bedankt, jammer dat je zo ver weg woont anders kon je even komen helpen.

Op 24 oktober 2004 12:16:25 schreef Marjolein:
Bedankt, jammer dat je zo ver weg woont anders kon je even komen helpen.

Ik weet het goed gemaakt, zet ze allebei in de auto en kom hier naar toe.:):):)

Kan het schema van een AE-5 of AE-5A niet vinden, en zo zijn er meer met mij :(:(

Ik hoor het wel.

GR Richard

We zijn nu zelf nog even aan het proberen, kijken of het zo wel werkt. Pas maar op ik kom zo langs met allebei de tv's.