Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Ik heb laatst uit een voeding gedeelte dit onderdeel eruit gehaald:

http://www.uploadarchief.net/files/download/tn_sam_0867.jpg
ik dacht dat het grote keramische C was, of een NTC maar dat dit niet.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hewlett

Honourable Member

Dat is een Varistor (VDR) en wordt als overspanningsbeveiliging gebruikt.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Dankje Hewlet, dat scheelt me weer zoekwerk en deze VDR is weer bruikbaar voor mijn eigen projecten.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Henry S.

Moderator

Het is letterlijk een S20K30.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

OAP, OCP en ORP zijn me genoegzaam bekend maar weet iemand een praktijkvoorbeeld van een OBP?

Overigens meen ik dat later ORP vervangen is door RPY (of een andere laatste letter, al naar gelang de pet van de pro-elektronaanvrager stond).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 18 maart 2014 20:50:55 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@Henry
Ja dat deden we vroeger ook met OC13 en OC71 De verf er afkrabben. Je kreeg dan in het laatste geval gewoon een OCP71, maar wel goedkoper ;)

@maartenbakker:
Ik dacht die ooit tegengekomen te zijn, maar ik heb helaas het "Pocketbook for Hams" niet meer (was iets té losbladig geworden).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada
Zijn die micaplaatjes-met-draadjes meetelementen voor een katharometer ?
(gokje).

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.
Tidak Ada

Golden Member

Nee, want dan had ik geweten wat dat is.
Nu denk ik meer aan een meetinstument voor kattenharen :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 maart 2014 13:21:43 schreef Tidak Ada:
Ben even gaan meten. Ik heb hier wat fotocellen liggen, helaas geen echte fotodiodes, maar een LED geeft inderdaad een fotostroom af. Dat LED's goede spanningsreferenties zijn wist ik wel, maar dat ze ook een fotvoltaísch effect hebben niet.
Die omkeerbaarheid is trouwens ook duidelijk bij thermokoppels en peltiers.

Waarom er dan twee verschillende benamingen zijn kan ik niet volgen, of het zou moeten zijn dat de fotocel efficiënter is als stroombron en de fotodiode als optisch beïnvloedbare geleider.

Het komt in ieder geval simpel gezegd op het losmaken van vrije elektronen neer...

Overigens is het ook interresant in deze, dat sommige kwartsen ook licht uitstralen als ze op hun resonantiefrekwentie worden aaangeslagen: http://aobauer.home.xs4all.nl/luminous_quartz.htm

Ah leuk, zal ik eens met mijn kristal proberen.
Bij fotodiodes is het afhankelijk van de richting wat je krijgt, zoals henry s zei, meestal gebruik je ze in sperrichting. In de normale richting heb je als voordeel dat je nauwelijks een dark current hebt.

Wie weet wat dit zijn?

Het zijn mica plaatjes met twee strops, wwartussen een heel din draadje zit (Foto's zijn klikbaar).

Ik vind het wel wat op een stress/strain meter lijken.

Tidak Ada

Golden Member

Ook geen prijs ;) 't Heeft iets met straling in het algemeen te maken...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
PE9SMS

Special Member

Inwendige van stralingsbadge ? (wilde gok)

This signature is intentionally left blank.
Tidak Ada

Golden Member

Straling is niet alleen radioactief....

Een badge heeft òf een stukje film met een getrapt Alu filter, òf een ionisatiekamertje van binnen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 19 maart 2014 12:45:16 (57%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Even terug komen op de O12. Ik heb weerstand gemeten met een multimeter. Normaal meer dan 2k weerstand. Met een lamp er op schijnen liep de weerstand terug tot 50 Ohm. Omdraaien van de multimeter: geen weerstandverandering. Oftewel een lichtgevoelige diode.

Op 17 maart 2014 22:40:51 schreef Herms Lunenborg:
in mijn sorteerdoosje ben ik een component tegengekomen dat ik niet kan thuisbrengen. Ook zoeken op Google levert niks op. Het is een O12,mogelijk een licht-diode Ge. Wie weet wat het is en kan? Hij is geheel zwart, glazen kopje en een rode punt erop.

[afbeelding]

Helaas, ik heb ze gevonden maar de mijne hebben het type "BPY-61 II" en zijn van Siemens.

rob007

Yarr, Matey!

ik moest het van Sine ook even hier vragen, en dus:

ik ben nieuwsgierig,
zoals het boven staat weet iemand wat het is/doet?

EWTS82NA
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1059917551/EWTS82NA_IC_CHIP.jpg_200…

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Shiptronic

Overleden

@Rob , je foto doet het niet ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

"Een angular rate sensor" van Panasonic, aka iets wat de hoekversnelling meet:
http://www.datasheetarchive.com/dlmain/Datasheets-24/DSA-473809.pdf

Oh ja: Die 3 puntjes moeten uit de url van het fototje.

@GJ_: Wordt het niet eens tijd voor deel 5?
Bij het vorige topic waren "we" aan 36 pagina's.

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 21 maart 2014 16:30:56 (18%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 21 maart 2014 16:22:18 schreef henri62:
[....]
@GJ_: Wordt het niet eens tijd voor deel 5?
Bij het vorige topic waren "we" aan 36 pagina's.

henry62,
Dat schijnt niet meer te hoeven vanwege de nieuwe servers...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 maart 2014 16:01:35 schreef rob007:
zoals het boven staat weet iemand wat het is/doet?
EWTS82NA
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1059917551/EWTS82NA_IC_CH...00x200.…

Het is een plaatje met de text "no photo" er in. Hij is bedoeld om mensen duidelijk te maken dat er iets mis is met de link naar het plaatje wat bedoeld werd.. :-)

Met wat detective werk:
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1059917551/EWTS82NA_IC_CHIP.jpg_200x200.jpg[/url]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 21 maart 2014 16:54:47 schreef Tidak Ada:
[...]henry62,
Dat schijnt niet meer te hoeven vanwege de nieuwe servers...

Maar voor het behouden van het overzicht is het toch handiger om het wel te blijven doen.

Dus verder in deel 5.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten