Beste,
Mijn bouwradio begaf het nadat ik een adapter DC 12v 500mA had gebruikt,nadien besefte ik pas dat ik een adapter DC 12v 1000mA moest gebruiken,
Mijn radio gaat wel nog aan,lampjes enzo branden nog.
Enkel geluid krijg ik er niet meer uit,
luidspreker getest en die werkt nog,
Research gedaan op internet voor een elektrisch schema maar vind er niets van terug,
Met gewone AC voeding werkt de radio niet dus moet ik wel een adapter gebruiken,misschien dat ik via dat schema wel de AC voeding kan doen werken.Ik ben namelijk ook maar een beginneling en radio's zijn niet mijn sterkste kant
Ik hoop echt dat iemand mijn probleem kan helpen oplossen want we werken momenteel zonder muziek.
Moest je nog meer foto's nodig hebben vraagt u maar
groeten, Stappers
Ik zou het echt niet weten,
De radio stond wel in onze hoogtewerker op elektriciteit aangesloten,
die normaal 220v levert.
en zowel FM als AM en AUX gaan niet meer.
maar lampjes branden wel.
gr
Als ook de aux ingang niet meer werkt ga ik in eerste instantie ervan uit dat je eindtrap eruit ligt.
Tenzij de selectie hiervan via een processortje gaat en deze eruit ligt ,ik heb geen foto van de voorzijde gezien dus kan dit niet bevestigen.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Kan het zijn dat bij die verkeerde voeding de plus en de min andersom zaten dan bij de goede voeding?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Daar gaat hij niet van defect, de adapter mogelijk wel.
Maar wat wel kan is dat de foute adapter plus en min omgedraaid had zitten. En daar kan veel electronica niet tegen.
edit: ik moet sneller leren typen.
Wat fotos zou handig zijn. Zoiets als die postzegels in je startpost maar dan zo dat je er ook wat op kunt zien (groter en vooral scherp, dus met zo'n telefoon waar je niet mee kan bellen, vroeger heette dat een camera 
[Bericht gewijzigd door fred101 op (43%)]
Op 27 februari 2014 12:35:35 schreef Manno:
Als ook de aux ingang niet meer werkt ga ik in eerste instantie ervan uit dat je eindtrap eruit ligt.
Tenzij de selectie hiervan via een processortje gaat en deze eruit ligt ,ik heb geen foto van de voorzijde gezien dus kan dit niet bevestigen.
Van welke voorkant ? Van de printplaat met het processortje op?
Mvg
Als ik het goed heb zit er op de voorzijde een grote afstem knop en op de bovenzijde de volumeregelaar en selectieknop.
Hiervan ga ik van het volgende uit:
aux ingang -> selectieknop -> volumeregelaar -> eindversterkertje.
Ik zou zeggen controleer de voedingsspanningen bij je eindversterkertje of de eindversterkertje zelf.
Op de foto zie ik een diode bij de dc ingang zitten dit is waarschijnlijk de beveiliging tegen het verkeerd aansluiten.
Wat ik wel wil weten is of de radio speelde toen deze ermee stopte of heeft de radio nooit gespeeld met de verkeerde voeding ??
[Bericht gewijzigd door Manno op (12%)]
Ik zal het vanavond eens checken , de afstemknop enzo heb je het inderdaad juist ,
En de radio speelde toen deze het begaf, 2 dagen op de werf en toen geen geluid meer.
Wel branden de lampjes nog allemaal juist op geen elke functie geen geluid .
Mvg
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
lijkt me als de afstemming nog wel werkt dat de eindtrap op het koelblok stuk is, of de speaker of nog tig andere mogelijke dingen.
heb al vaker bouwradio's gemaakt die ipv 15v direct 230vac op de adapter aansluiting hadden gehad (radio nieuw uit de doos notabene). geen overspanning beveiliging, zekering of sperdiode op die ingang. toch na vernieuwing van een 7808,bc327, bd435 weer gemaakt. de losse adapter met dat prullerige snoer is ook niks voor op de bouw, dus had er meteen een laptop voeding ingebouwd met dikke rubber kabel eraan. radio's die op accu werken hebben vaak een ruime spanning keuze voor de voeding.
punt was dat deze radio's wel in het display zeiden dat de accu leeg was ondanks de netvoeding. dit kwam door de stuurspanning welke afwezig was in de radio. dat is een accubescherming want liion en diepontladen is geen combi..
Zal dit eens proberen, toch van harte bedankt,
Kunt u mij eventueel een voorbeeldfoto tonen hoe je die hebt ingebouwd??
Van harte bedankt,
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (78%)]
Op 23 maart 2014 14:06:43 schreef Manno:
Wat ik wel wil weten is of de radio speelde toen deze ermee stopte of heeft de radio nooit gespeeld met de verkeerde voeding ??
ja de radio speelde op de adapter in onze hoogtewerker heel de dag tot rond een uur of 3 viel hij plots uit,
juist de lampjes branden nog,ik dacht ja is zo opgelost, de box waarschijnlijk defect maar nu zit ik er nog steeds mee :s
nooit gedacht dat een radio zo belangrijk was op de werf 
Op 23 maart 2014 15:34:05 schreef testman:
de losse adapter met dat prullerige snoer is ook niks voor op de bouw, dus had er meteen een laptop voeding ingebouwd met dikke rubber kabel eraan. radio's die op accu werken hebben vaak een ruime spanning keuze voor de voeding.
Zal dit eens proberen, toch van harte bedankt,
Kunt u mij eventueel een voorbeeldfoto tonen hoe je die hebt ingebouwd??
Van harte bedankt,
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb wel een foto, maar daar is de adapter niet op te zien, en de aansluitingen ervan ook niet. alleen de print van de radio is te zien, daar heb je verder ook niet veel aan. dat was een gans ander merk en type. de aansluitingen zitten parallel op de originele aansluiting, let op de plus en min!
je zult toch verder moeten zoeken als de radio er zo ineens mee stopte. ik zie op de vage foto's dat er stekkers op de print zitten. zit er ook een koptelefoon aansluiting op of een aux ingang? als je er een koptelefoon op aansluit, heb je dan wel geluid? of zet er een mp3 speler op en kijk of er dan wel nog geluid uit komt. in het 1e geval, de speaker gaar of iets tussen de eindtrap en speaker. in het 2e geval de tuner die gaar is..
met scherpere foto's van de print kunnen we hier meer..
Op 29 maart 2014 01:16:41 schreef Stappers:
[...]ja de radio speelde op de adapter in onze hoogtewerker heel de dag tot rond een uur of 3 viel hij plots uit,
juist de lampjes branden nog,ik dacht ja is zo opgelost, de box waarschijnlijk defect maar nu zit ik er nog steeds mee :snooit gedacht dat een radio zo belangrijk was op de werf
Als de aux-ingang ook geen geluid meer geeft kun je er van uitgaan dat je eindtrapje of de voeding er van defect is.
Door dipjes in de voedingsspanning door een te lichte voeding kan het wel eens misgaan.
Tja met muziek wordt het werk toch een stuk prettiger/makkelijker...