Vreemd verhaal. Je hebt geen current limiting toegepast en geen elko's over de bus staan?
Is de motor brushed of BLDC?
Zet eerst eens een schema neer .
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Wauw, ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen...
MOSFETs hard parallel, geen gate weerstanden, sperren door een 4k7 weerstandje naar de ground, 2 van de 3 MOSFETs weglaten om de stroom te beperken, een 33mF condensator parallel met de motor...
Het lijkt me verstandig als je het MOSFET artikel eens goed doorleest, het stuk op de website van Pros over het schakelen van belastingen, en dan begint met een klein motortje.
Wauw. Was hier al bang voor dat iedereen alleen kan roepen ga nog eens lezen enz. enz.
Heb hier geen zin in en heb mijn vraag al weggehaald.
Misschien een tip voor de mensen die menen te moeten reageren op een vraag die wordt gesteld. Als je niet in staat bent om gewoon iets positiefs bij te dragen aan een oplossing zeg dan gewoon niets.
Suffe opmerkingen om een artikel nog eens door te lezen zit ik niet echt op te wachten.
Bedankt voor de hulp en de groeten.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik zie twee reacties die me constructiever lijken dan jouw manier van reageren door het weghalen van de vraag.
Zonnepaneeltje verbaast zich, en stelt twee constructieve vragen. Lijkt me niets mis mee.
SparkyGSX verbaast zich nog iets harder, en ondanks dat hij niet weet waar hij moet beginnen, geeft hij toch een paar punten aan waar jouw benadering de mist in gaat. Het is niet gek om daarbij naar een artikel terug te verwijzen waarin wat basis wordt behandeld die je niet geheel onder controle lijkt te hebben.
Jochem welke reactie er uiteindelijk constructiever is vindt ik zelf niet zo relevant. Feit is dat wanneer iemand hier een vraag neerzet het zomaar zou kunnen zijn dat zo iemand al weken bezig is met zich inlezen in de materie. Het maken van prototypes, nadat er eerst een belichtingsbak gemaakt moest worden, uitgezocht moest worden hoe je met een inkjet de beste transparante sheet maakt, het programma Eagle soft moest leren om te weten hoe je hier een schema mee maakt en uiteindelijk dit omzet naar een layout. Hier dus al weken meebezig is en hier al uren in heeft gestopt om uiteindelijk te horen dat er eerst maar weer iets gelezen moet worden.
Wanneer ik alle antwoorden al had gehad en alles al had geweten dan had ik hier geen vraag gesteld. Wanneer ik ook nog niet de moeite had genomen om mijzelf eerst ergens in te verdiepen of de aanvullende vragen die werden gesteld te beantwoorden dan had ik je gelijk gegeven.
Maar wanneer iemand een volledig schema post met hierbij alle aanvullende antwoorden die er worden gevraagd dan vind ik een antwoord om terug te verwijzen naar een artikel omdat dit klaarblijkelijk niet is begrepen niet echt behulpzaam of constructief.
Verder wens ik een ieder een fijne avond en veel plezier met de hobby.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nou, doei!
Als je ooit iets wilt leren in dit vak, is lezen wel de belangrijkste activiteit. Ik dacht behulpzaam te zijn om je naar 2 concrete bronnen te verwijzen waar dingen in staan die je duidelijk nog niet begrepen hebt, zelfs nog in het Nederlands geschreven, maar dat wordt blijkbaar niet gewaardeerd.
Wat verwacht je nou, dat we die dingen hier speciaal voor jou allemaal nog een keer apart gaan uitleggen, terwijl ze al zo duidelijk beschreven staan?
Je hebt het over "uren" en "weken", maar velen hier (waaronder ondergetekende) zijn al vele jaren met dergelijke materie bezig. Als jij er dan niet tegen kan dat je het binnen een week niet werkend hebt, tough luck, maar dan is dit vakgebied echt niets voor jou.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 23 maart 2014 22:59:14 schreef RvD1:
Feit is dat wanneer iemand hier een vraag neerzet het zomaar zou kunnen zijn dat zo iemand al weken bezig is
Ik snap het, en ik begrijp ook dat het dan wat koud op je dak kan komen dat er vrij weinig van je schema blijkt te kloppen en dat dat op een vrij directe manier aan je wordt duidelijk gemaakt.
Maar als je daar even langs kijkt, en even iets verder naar de inhoud van de antwoorden kijkt, dan zou je jezelf hebben kunnen helpen, door bijvoorbeeld een wedervraag te stellen in de trant van:
"@Sparky, mogen mosfets niet zomaar parallel? Wat gaat er mogelijk mis nu ik dat toch doe?"
"De reden dat ik dacht een 4k7 weerstandje te gebruiken, was vanwege gedachtengang zus-en-zo"
"@Zonnepaneeltje: Ik gebruik een BLDC/een brushed motor. Welke is volgens jou het meest geschikt?"
Dan is je vraag wat minder globaal, en stel je gerichte wedervragen, en dan krijg je daar weer veel specifiekere antwoorden op.
Ik heb de vraag niet gelezen, en het schema niet gezien. (want het is verwijdert) Maar het is natuurlijk wel een beetje flauw om zo te reageren:
Misschien een tip voor de mensen die menen te moeten reageren op een vraag die wordt gesteld. Als je niet in staat bent om gewoon iets positiefs bij te dragen aan een oplossing zeg dan gewoon niets.
Neem maar van mij aan dat Zonnepaneeltje, en SparkyGSX iets gezien hebben wat niet klopt. Anders reageren ze niet zo.
En geloof me, zoiets leer je niet even in een paar weken tijd.
Er zijn hier mensen die er al tientalle jaren mee bezich zijn, (waaronder ik zelf) en nog kom je af en toe dingen tegen waar je weer van leert.
En als je hier normaal je vragen steld wordt je echt wel geholpen, maar als je dan een schema plaats en er klopt iets niet aan, dan kan je een reactie verwachten. Maar dat is ook de bedoeling van een vraag stelling toch, je wilt dat het uiteindelijk goed gaat werken.
Tja... Dan niet (ik heb de vraag wel gelezen, en zie geen verkeerde reakties - alleen maar constructieve antwoorden).
Als je alleen positieve reakties wilt moet je niet op een forum posten.