Ik heb hier een mobiele controller van IFM op overschot.De CR2500
Connectie gaat met RS232 serieel. Ik heb echter geen seriele poort op m'n laptop en gebruik voor een aantal toepassingen een adapter naar USB. Meestal werkt dit maar helaas, bij deze controller niet.
Uit de specs van IFM blijkt dat het gebruikte protocol intel hex is.
Nu is mijn kennis op dit gebied niet heel erg groot en google levert wel wat hits op maar daar kom ik veel verder mee.
Heeft iemand ervaring met adapters rs232 naar USB die het gebruikte protocol kunnen omzetten? Of werken deze adapters allemaal volgens hetzelfde principe?

Dat gezeik ken ik, als je een PCMICA kaart in je laptop kan steken heb je meer kans.Daarbij moet je wel opletten welk type.

type 1 zit op de bus van je PC en werkt wel.
type 2 heef ook gewoon een usb naar RS232 op de kaart en werkt niet.

Helaas staat er niet altijd bij die kaarten duidelijk welke type er gebruikt word.

Weet je zeker dat dit niet kan?
RS232 wordt gebruikt om firmware te downloaden.
Hiervoor heb ik met een USB-RS232 converter wel verbinding gehad bij een CR2530.
Staan je poortinstellingen goed? En de juiste compoort?
Ik weet niet of je via deze verbinding ook andere data kunt uitwisselen.
Zal vast in de manual staan.

@drieske:

Data uitwisselen is goed mogelijk.
Je kunt bv. ook het programma dat in de controller zit downloaden of een aangepast programma uploaden. Mits het een .H86 file is.
Met CoDeSys kun je ook via RS232 het programma er in schieten of online meekijken. ( ook dit lukt niet met de converter)

Ik heb alle manuals er op na geslagen en alle mogelijke instellingen geprobeert maar krijg op geen enkele wijze verbinding.
Ik houd het er op dat de usb converter de boosdoener is.

Ik zal eens zien of ik een PCMICA kaart kan proberen.

P.S. weet je zeker dat het een CR2530 was? Volgens de manual heeft deze geen rs232 ingang maar alleen CAN interface.

De ervaringen die ik heb met deze converters is dat sommigen 'het beter doen' dan anderen.
Er zijn verschillende varianten in de handel, waarbij de 'minder compatible exemplaren' deels wel werken, maar het in een aantal gevallen laten afweten.

Je zou dus een andere conv. kunnen proberen.

Data uitwisselen is goed mogelijk.

Dat maakt het probleem niet duidelijker.

Intel HEX is een file format, dus geen protocol.

Er worden verschillende chips gebruikt in USB-serieel converters, sommige met meer, andere met minder succes. Misschien eens proberen met een ander type.

bij ons gebruiken we alleen de converters van FTDI, uit hun eigen webshop (tegen namaak)... Die zijn IMHO wel goed...

Het probleem zit hem niet in de FTDI of drivers maar de USB "laag" die er tussen zit.Ik heb hier alles smaken en soorten, maar sommige applicatie krijg je niet aan de praat via USB, onboard of PCMCIA is geen probleem, 1 PCMCIA kaart gaf wel problemen,maar dat bleek bij nader onderzoek dus een USB naar serieel te zijn :)

Dan is het slechte niet zulke hele goede software. De beste seriele software gaat er van uit dat er alleen een driedraadsverbinding is, en gebruikt geen hardwarehandshaking. Dan werkt het echt op alle converters etc.
Ik weet wel dat hw-handshake soms nodig is, maar als je het als programmeur kunt omzeilen (bijna altijd) dan is dat zeer gewenst..

just my two cents...

Helemaal goed erin thuis ben ik niet, maar een deel van het gezeur begon na de overstap van Windows 95/98? naar XP, zeker als de timing kritisch is.

Windows 95 had nauwelijks USB-ondersteuning, bij 98 dachten ze bij Microsoft dat ze het begrepen, en uiteindelijk is het nooit goed gekomen.

Op 15 mei 2014 21:31:30 schreef fripster:
Dan is het slechte niet zulke hele goede software. De beste seriele software gaat er van uit dat er alleen een driedraadsverbinding is, en gebruikt geen hardwarehandshaking. Dan werkt het echt op alle converters etc.
Ik weet wel dat hw-handshake soms nodig is, maar als je het als programmeur kunt omzeilen (bijna altijd) dan is dat zeer gewenst..

just my two cents...

De seriele aansluiting op de controller is 3-draads. TxD RxD en GND.
Als ik je goed begrijp kan dit geen probleem geven met een converter.
Moet ik het wellicht toch ergens anders in zoeken.

veel van die usb kabeltjes is ergens de timing die foutloopt. die chips emuleren een RS232poort.
je moet ofwel een kabel zoeken die een echte RS232 heeft en dit dan omzet naar USB (=de duurder) of een echte RS232 poort inbouwen zijnde als PCI slot of als pcmcia.

wij hebben dat probleem ook veel voorgehad in de bedrijfdwereld waar ze veel met oudere plc's moesten communiceren. de laatste laptops die alles goed deed waren de dell Cxxx series. alles erna was geknoei met usb-kabels. sommige van die dure kabels werkten op 99% van de machines, en 1% niet. anders kabels werkten dan wel op die 1% en en 80% van de andere. een kabel die overal werkte nog niet tegengekomen

De signaal niveaus van RS232 zijn in moderne electronica lastig. USB converters nemen het vaak niet zo nauw en produceren signalen die behoorlijk "buiten spec zijn". Dat kan een probleem zijn voor sommige "ontvangers".

Sommige van die programmeerdingen gebruiken de seriele poort om een paar "GPIO" signalen naar buiten te krijgen. Hij doet dan iets als "DTR hoog, RTS laag, dan ... " Dat werkt prima als je seriele poort direct aand e systeembus hangt, maar niet via USB. Maar dit schijnt hier niet het probleem te zijn. (allen rxd, txd en gnd).

Dus dan is het of dat eerste of toch nog wat anders.

Op 15 mei 2014 17:21:30 schreef fripster:
bij ons gebruiken we alleen de converters van FTDI, uit hun eigen webshop (tegen namaak)... Die zijn IMHO wel goed...

Gebruiken wij ook, geleverd door Farnell.

Systeembeheerder heeft nog het een en ander aan pcmcia liggen, gaan we volgende week proberen.

Ik heb nu deze en die lijkt voorlopig alle protocollen aan te kunnen.
http://www.nbglin.com/485.htm
Het is de enige adapter welke wil werken met mijn scoop, terwijl de rest het laat afweten.
http://www.ebay.com/itm/PC-USB-to-RS232-RS485-UART-TTL-Signal-Converte…

[Bericht gewijzigd door Generaal op (24%)]

Een belangrijk verschil tussen een UART die rechtstreeks aan de processor hangt (moederbord, pcmcia, embedded) en een USB-naar-serieel adapter is timing. Een UART kan realtime gestuurd worden, USB is anderzijds zeer asynchroon en genereert vertragingen van mogelijk meerdere milliseconden.

Als het gebruikte seriele protocol bepaalde harde timings verwacht dan loopt het vaak fout met een USB-naar-serieel adapter. Bvb een max. tijd van enkele milliseconden tussen het zetten van DTR en het ontvangen van een data byte: gaat goed met een UART, maar USB garandeert dit niet. Een ander typisch geval is een vereiste inter-byte timeout van bvb 2 ms.

Voor de moeilijke gevallen gebruik ik high-speed USB adapters i.p.v. full-speed adapters, de vertragingen zijn veel namelijk lager. Een USB-naar-serieel adapter op basis van een FT4232 of FT2232 kan dus een oplossing zijn.

Als je DTR, CTS, RTS ed. gebruikt, heb je HW handshaking.... daat raad ik nou juist ten sterkste af. Je communicatieprotocol moet genoeg zijn.

Op 16 mei 2014 07:42:27 schreef deskjet:
De seriele aansluiting op de controller is 3-draads. TxD RxD en GND.
Als ik je goed begrijp kan dit geen probleem geven met een converter.
Moet ik het wellicht toch ergens anders in zoeken.

Het nare van die converters is, dat de spanning vaak te laag is.

Een standaard RS232 signaal ligt tussen de - 10 / - 12VDC en + 10 / +12VDC. En bij usb naar serieel converters, mag je blij zijn als ze de + en - 6VDC halen. Heb ze wel gemeten met maar + en - 4VDC.

En sommige apparaten hebben nu eenmaal een hoger signaal nodig.

Op 16 mei 2014 23:40:45 schreef Generaal:
Ik heb nu deze en die lijkt voorlopig alle protocollen aan te kunnen.
http://www.nbglin.com/485.htm
Het is de enige adapter welke wil werken met mijn scoop, terwijl de rest het laat afweten.
http://www.ebay.com/itm/PC-USB-to-RS232-RS485-UART-TTL-Signal-Converte…

Ik heb van het weekend nog wat gezocht en het valt me op dat bij een aantal van die converters geen windows 7 vermeld staat in de specs.
Nu draait op m'n laptop W7 32-bits. Wellicht de oude laptop met vista erop van zolder vissen?

nog altijd het eenvoudigste. een oud machien met echte poort houden voor dergelijke situaties.
ik had hier nog een heleboel oude pentiums staan die wat staan stof te happen en heb ze online gegooid. daar zijn een aantal machienes voor vertrokken voor net die zaken. sommige hadden zo een industrieel toestel die blijkbaar ENKEL met oude compoorten overweg kan en die software draait enkel win98. kunnen die bedrijven dus ofwel hun toestel vervangen, of op zoek achter een vervang pc als de originele sneuveld. en dan zijn ze blij om ergens een oude pentium voor 20-30€ te vinden met werkende win98 op. voor men 386 was ook al interesse, maar die ging niet weg

Je kan ook overwegen om een pci kaart te kopen, dan heb je een echte seriele poort, en geen virtuele zoals nu.

Of als het om een laptop gaat, een pcima kaart.
http://www.google.nl/aclk?sa=l&ai=C4iFG5a55U_zlJ6KcjAbE8ICIDcHJu-A…

Gebruik het zelf ook, en dan heb je gewoon een plus en min 10VDC signaal, zoals het hoort.
Bij mij werkt alles erop, geen problemen.

Op een moderne laptop kan toch geen PCMCIA kaart meer? Daarom houd ik mijn antieke laptop, omdat ik via die COM poort allerlei toepassingen heb om TV's te herstellen.

Op 17 mei 2014 15:21:24 schreef Lambiek:
Het nare van die converters is, dat de spanning vaak te laag is.[...] Heb ze wel gemeten met maar + en - 4VDC.
En sommige apparaten hebben nu eenmaal een hoger signaal nodig.

Dat is dan eerlijk gezegd de fout van 'sommige apparaten', want RS232 niveaus liggen standaard vanaf 3V (+ en -). Een converter die 4V levert voldoet daar dus goed aan.

Soms werd 'misbruik' gemaakt van het feit dat er meestal wat meer volts en mA's beschikbaar waren. Dan werd zo'n apparaatje bijvoorbeeld gevoed uit die RS232 signalen, of er werd een lijn mee geschakeld. Dat kan dan met een converter die wel aan de standaard voldoet, maar er niet ver bovenuit gaat, dan soms niet meer werken. Maar dat is dan eigenlijk niet de schuld van de converter.