Nee, niet druk om maken. Er is intussen al veel te veel geschreven over die ene ventilator op een FO 
Wat is de functie van de ventilator?
Als het varkens of kippenstallen zijn, haal de voeding gelijk van de groepenkast, kan je veel problemen voorkomen bij evt sluiting in 230V groep....
als het "comform" koeling is maakt het niet zoveel uit.
Gebruik je trouwens ALS in je installatie? veel ALS`en vinden een FO niet leuk en gaan spontaan trippen.
Verder sluit ik me bij GJ aan, kan me niet voorstellen dat het problemen zan/kan geven...
[Bericht gewijzigd door meije op (12%)]
Op 17 april 2011 22:36:51 schreef meije:
Gebruik je trouwens ALS in je installatie? veel ALS`en vinden een FO niet leuk en gaan spontaan trippen...
Of nog vervelender: ze verekken het om te trippen als het nodig is. Dat is te voorkomen door het juiste type ALS ervoor te zetten. Trippen is ook te voorkomen door het filter van de regelaar uit te schakelen. Wel zo netjes om dan even een trafo ervoor te zetten, maar in veel gevallen niet noodzakelijk.
Hallo CO-ers,
Ondertussen is de oude ventilator ermee uitgescheden en heeft de nieuwe 3-fase ventilator het probleemloos overgenomen. Het filtertje in de FO staat netjes aan, want op het bedrijf hebben we geen ALS-jes. Wat rest is netjes wel werken van de FO. De kast van 400 bij 500 bij 210 mm is al aanwezig dus dat gaat goed komen. Bedankt voor jullie hulp hierbij.
Nu het volgende project. Ik heb een grote ventilator staan, alleen de motor is 20 jaar geleden verbrand en staat sindsdien in een hoekje. Nu heb ik motor staan van 7,5 kw. Echter dit is isolatieklasse E. Gaat dit lukken met een FO, of kan ik beter een andere motor zoeken?
Bedankt, Corné
E mag nog minder temperatuursverhoging hebben dan B. Maar, als je al bereid bent een andere motor te gaan aanschaffen kun je het net zo goed eerst proberen of zie ik dat verkeerd? Eventueel een paar chokes ertussen zetten, hoewel dat voor mij een kwestie van horen-zeggen is. Ik gebruik E en B nooit, en heb nooit van problemen gehoord. Ik ken wel wat B class motoren, maar die hebben nooit problemen gegeven.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (39%)]
Ik dacht dat het op alfabetische volgorde was. Dat F beter was dan E en H weer beter dan F. Maar E is dus slechter dan B.
Frequentieregelaar gaat het volgens mij om die snelle aanstijg tijden van de spanning.
Ja, dat kan enige opwarming geven. Ook motoren die in closed loop draaien worden een stuk warmer.
Maar die isolatie heeft dus nog steeds niks met spanning te maken, alleen met temperatuursverhoging.
Alfabetisch? raar alfabet hou jij er op na:
E, B, F, H, C, A
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (15%)]
Op 13 april 2011 14:04:22 schreef ST Engineering:
Goedendag.Ik zie net of dat kan het kan wel maar normaal bij frequentie geregelde aandrijvingen gebruik je een motor met een isolatie klasse F dat houd in met die isolatie klasse de hitte en de hoge DU/DT van Frequentie regelaars aan kan in de wikkelingen.
ik zie net dat je een motor hebt met een isolatie klasse B hebt, normaaliter gebruiken wij daar DU/DT Filters voor (uitgangsspoelen)
wat er dan gebeurt is dat de hoge du/dt een stuk lager word en beter is voor je motor.
Ik zit met een soortgelijk probleem als waar deze post over gaat. Ik zit met een oude motor uit 1983 waar ik een FO zou willen aanhangen. Deze motor heeft isolatieklasse B en dus kan deze motor dit eigenlijk niet aan, klopt? Maar met een DU/DT filter gaat het wel, of hoe zit dat?
Bedankt
Sparkz
Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Je had beter een nieuw topic begonnen, maar de isolatieklasse is in feite een warmteklasse. Je kan zonder problemen een FO op jouw motor gebruiken, zelfs zonder dU/dt filter.
@Pieter8:
Het is de bedoeling wat aan het topic toe te voegen, ipv nieuwe vragen te stellen, de rode tekst is daar heel duidelijk over.