Ik wil het volgende doen:

Ik wil een naafdynamo gebruiken om de accu van stroom te voorzien/op te laden. Dan vanaf de accu de koplamp, de achterlamp en de smartfone van stroom voorzien. De koplamp en achterlamp moet ik nog bedenken wat dit wordt, zelfbouw of kopen(afhankelijk of ik

Ik zit met de vraag hoe vang ik die variabele 6 tot 12 volt (of meer?) output van de dynamo op. Ik denk dat ik niet de accu rechtstreeks op de dynamo kan aansluiten. Wat is hier voor nodig? Een transformator?

De gegevens:

-Een fiets
-Smartfone
-accu(11000mAh, input 5V 1A DC)
-naafdynamo (output 6-12V 3-6W. Weet nog niet of dit AC of DC is)
-Koplamp
-achterlamp

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (100%)]

Waarom wil je een accu op je fiets?
Je kan smartphone laders voor de fiets kopen op eBay, anders bouw je de 78xx voeding van deze site. Staat onder schakelingen.

(Dan stook je allen de overtollige spanning weg, das zonde)

Bijna alle (led)lampjes voor op de fiets hebben al electronica om op een dynamo te werken.

Meeste fietslampen werken op een batterijtje. Niet handig.

Ik heb zelf een Chinese DC/DC converter ingebouwd. Is wel wat overkill. Kan 3A leveren en ik heb maar 30 mA nodig in mijn achterlicht. Maar werkt als een speer.

Maar daar moet nog wel een gelijkrichter bij. De dynamo geeft wisselspanning.

Zoals: http://www.ebay.com/itm/5pcs-DC-DC-3A-Buck-Converter-Adjustable-Step-D…

Ik snap ook niet waarom je er een accu tussen wilt hebben.
Hoewel je een accu volgens mij wel bijna rechtstreeks kan aansluiten. Je moet alleen gelijkrichten. Een fietsdynamo is stroombegrensd, de meeste kunnen max. 0,5A leveren. Je accu mag kennelijk met max 1A geladen worden. Dus gewoon de accu direkt achter de gelijkrichter, dat moet kunnen.

De gegevens van de dynamo snap ik niet. Staat er echt op dat hij 12V en 6W kan leveren?

Boven de 20km/h gaat de dynamo 12v/6w leveren.

Verder. Is een accu juist handig voor als je stil staat. Dan blijven de lampen branden.....

smartfone laders zijn duur en alleen te gebruiken op de fiets. De accu die ik heb gebruik ik ook op andere plekken en is dus nuttiger.

Ik snap niet waarom jullie willen snappen waarom ik er een accu tussen wil?

Dus ik kan de accu zo aansluiten, alleen een gelijkrichter. Mooi. Ik heb geen PayPal, eBay lukt niet.

Ik heb vragen bij de accu: die "in 5V 1A" lijkt me vreemd. Waar heb je dat vandaan? Zou het kunnen dat er al laad-logica bij in de accu zit? Heb je van de accu een typenummer en/of foto?

Het lijkt mij niet zo vanzelfsprekend dat je zou kunnen volstaan met enkel een gelijkrichter tussen dynamo en batterij. Om dat te kunnen zeggen is er meer info nodig. Over de batterij, zoals reeds gevraagd, maar ook over de dynamo: wat is bv. de maximale spanning die eruit kan komen? Als die spanning oploopt met de snelheid, en je bolt aan 50 km/h een berg af... 20V? 30V? Kan de batterij dat ook nog aan?

(Die vraagstellers moet je maar laten vragen hoor. Het voordeel van de accu is onbetwistbaar, het is aan jezelf om uit te maken of je het extra gewicht wilt meesleuren van batterij plus electronica. Wel, dus, in jouw geval.)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (41%)]

Big_fat_mama,

Dit is een link naar de accu: http://tweakers.net/pricewatch/347124/a-solar-xtorm-al-360-p...0-mah.h…. De "in 5v 1A"staat op de achterkant. De accu laad op via usb en dat is ook 5 volt.

Voor die vragen over of de batterij/accu 20v 30 v nog aankan kom ik juist hier. Ik wil mijn accu/batterij niet kapot hebben bij de eerste aansluiting.

Over de dynamo's zijn de fabrikanten (ik heb er 2 gevonden) niet happig op verstrekken van informatie. Ik weet alleen dat shimano aangeeft dat hun naafdynamo's 6v ~3w leveren.

En dit merk, http://www.m-gineering.nl/index.htm zegt dat hun naafdynamo's boven de 20km/h 12 v 6w leveren.

Er staat een grafiekje op de site waaruit op te maken zou vallen dat hij niet meer kan leveren dan 12 volt, bij belasting. Onbelast schiet de grafiek omhoog..

Nou zal ik het 2de merk, m-gineering.nl niet gebruiken, die naafdynamo's zijn behoorlijk aan de dure kant.

Guys. Ik zie nu al twee mensen die niet begrijpen wat die accu is.....

Je kan tegenwoordig "accu-met-electronica" kopen, waar een XXX mAh accu in zit en een 5V-> LIPO laadcircuit, en een LIPO -> 5V boost converter voor de uitgang. Dit is wat in de volksmond (en door TS) tegenwoordig "accu" genoemd wordt.

Zowel de ingang als de uitgang hebben dus 5V. De lipo-laad-chip die daar inzit wordt echt niet blij van die 12V (meestal: Vin-max : 5.5V. )

Ik zou een goedkope DCDC converter kopen, afregelen op 5V, en klaar is kees. Dat zal als je te langzaam rijdt en de dynamo niet genoeg vermogen kan leveren waarschijnlijk inzakken. De "accu" moet dan maar zien wat ie daar dan mee doet....

Dankuwel, rew, daar heb ik weer iets bijgeleerd. Ik had geen flauw idee dat zo'n dingen op de markt worden aangeboden, laat staan dat ze courant zijn. Dat lithiumgedoe is inderdaad niet mijn gewone kopje thee, ik blijf er (wellicht bijgelovig) doodsbenauwd van. Al erg genoeg dat er zoiets in mijn telefoon zit, meer moet dat niet zijn!

En ook helemaal met je eens: wat van de naaf komt eerst gelijkrichten, afvlakken met een stevige elco (470 uF/63 volt?), en dan beperken tot 5V= ; met een schakelende regelaar houd je het meeste beltijd over van je moeizaam bijelkaar gepedaalde energie.

rew,

Conrad verkoopt de volgende dcdc converter.

Is dit een juiste of moet ik nog ergens op letten?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/156720/DCDC-converter-1W-...8?ref=l…

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (99%)]

(als ik ook mag...)

Die zal het wel doen, MAAR kan maar 0,2 amp geven terwijl je batterij annex electronica er 1,0 lust. Als je op trektocht gaat met de fiets zal het wel kunnen, maar als je alleen een kwartiertje trapt van en naar kantoor/school/... dan gaat je batterij niet zo gauw echt vol raken.

Ja, dat mag, BFM. :-) Gelijk heb je.

Als je bereid bent om EUR 6 voor zo'n ding te betalen, kan je ook in mijn shop kijken... Die is 2A of zo.... Je kan ze elders goedkoper krijgen, daar haal ik ze ook. Maar ik kan hem morgen voor je versturen, heb je hem dinsdag.

Big_fat

Keek daar overheen is inderdaad te weinig ampere.

Rew dat is dezelfde als bij ebay. Doe je ook via paypal? Waar is elders dan?, ebay?

Is er verder nog iets naast zo'n dcdc convertor nodig? (en de gelijkrichter)

Dan wordt het goedkoper dan ik dacht. De spullen die in de handel zijn voor het laden van smartfones op fietsen zijn behoorlijk duur en nergens anders voor te gebruiken (de accu/batterij/etc. dan)

Voor de rest om constant het scherm aan te hebben met google maps, dat vreet stroom en dan is de accu/batterij/etc. zo leeg van de smartfone.

Aha, het is dus niet zomaar een accu, maar een powerbank.
Als je die rechtstreeks op de gelijkrichter aansluit loop je inderdaad de kans dat de spanning te hoog op gaat lopen als de laadstroom gaat afnemen.
De eenvoudigste oplossing is het overschot aan stroom weg te zeneren, zodat de spanning niet hoger dan 5V kan komen.

ok, een " " P O W E R B A N K " " wat wordt men hier toch slim

Ik geloof dat ik van die DCDC converters in mijn voorraad heb gezien waarbij er een diode op de ingang zit. Kan je besparen op de diode(s). Anderzijds, dubbelzijdig gelijkrichten kan het rendement weer wat verbeteren. En de ingangs-elco op de DCDC converter is niet bedoeld om de periodes tussen de pieken van de AC op te vullen, maar om te zorgen dat de hoogfrequente schakelpulsen niet over lange draden naar je power-bron moeten. Dus toch effe een gelijkrichter en condensator er voor bouwen.

@BFM: In de techniek is het zo dat gebruikelijk is om met goede definities te werken. Dus als jij "volt" zegt, dan weet ik precies waar je het over hebt. Maar hier op een forum, maar ook als je met "klanten" praat, kunnen die woorden gebruiken die in de techniek een harde definitie hebben, maar in de volksmond of "bij die ene persoon" een iets andere betekenis hebben. Dus: Wazig lezen, en nadenken over hoe je de gegevens consistent kan krijgen helpt dan. Een "accu van 5V" is een belletje waardoor ik ben gaan nadenken over welke van de gegevens ("accu", "5v") er met een korreltje zout genomen moet worden. Ik koos voor "accu". :-)

[Bericht gewijzigd door rew op (39%)]

Aan de ene kant lees ik hier nu dat het overtollige voltage weg moet en de andere kant met een dode convertor omgezet wordt.

Rew, dat is altijd moeilijk. Loop er zelf ook tegenaan bij mensen. Hoe leg je iemand iets uit die er niet in thuis is. Als dat wel lukt dan zegt het wat van hoe diegene verstand van zaken heeft.

Gelukkig kan het altijd nog op een andere manier. Alleen kost deze maniermeer informatie en reacties.

Terug naar onderwerp. Ik dank dat een convertor beter werkt en meer oplevert. Aan wat voor een condensator dank je dan rew?

Een Powerbank heet ookwel een batterij en accu. Dank aan accuboormachine bijv.

Ik ben een "techneut". Als ik cijfers heb, kan ik er aan rekenen. Sommige dingen kan ik gokken of schatten.

Als je een voeding maakt op basis van een transformator, dan is de stelregel: 1000uF per A die je gebruikt. Dat is op basis van onderandere de anname dat bij 50Hz netspanning na 10 miliseconde de volgende "bump" van de AC komt.

Hoe hoog de frequentie van je naafdynamo is, weet ik echt niet. Wacht. Effe schatten: Ik zie sommige mensen weg fietsen met knipperend licht. Schatting: 5Hz bij 5km/u? Dan zou je frequentie oplopen tot 20Hz bij 20km/u. Dan moet de "stelregel" maal 2.5. Dus 2500uF per A. Anderzijds, bij 10V, 10Hz heb je ongeveer 0.6A nodig om 5V 1A te maken, terwijl bij 20Hz, 20V je enerzijds ruim het dubbele aan spanningsval kan tolereren, je de dubbele frequentie hebt, en ook nog maar de helft aan stroom nodig hebt! Kortom, reken je het uit voor 20V, heb je ongeveer 10x te weinig bij 10V!

OK. Mijn correctiefactor is bij deze "25" (2.5 wegens de 20Hz, en 10x omdat je bij 10V /juist/ wil dat het goed werkt). Bij 20V heb je 0.3A nodig, dus 0.3*1000*25 = 8000uF. Rond af naar 4700uF of 10000uF. Kost niet "bijna niks": http://nl.farnell.com/9452869

Op een fiets is 10W verlies merkbaar. Normaal fiets ik rond de 70W, en dan merk je dat je langzamer gaat als er 10W aan "gewenst vermogen" bijkomt. Dus als je 1A bij 5V nodig hebt, 5W, dan is het fijner om dat met een DCDC converter met 80% efficientie te converteren (ongeveer 1W verlies, 6W totaal), dan om met een lineaire regelaar de boel te verstoken (bij 20V 15W verlies, 20W totaal!). Vandaar iets in de "DCDC" richting.

Op 15 juni 2014 16:58:34 schreef anno006:
Een Powerbank heet ookwel een batterij en accu. Dank aan accuboormachine bijv.

De juiste benaming voor de accu van een boormachine is een accu-pack, hetgeen niet meer is dan meerdere cellen samengevoegd. Dus gewoon een accu in meervoud.
Een powerbank is veel meer dan een paar cellen samengevoegd. Een powerbank bevat een eigen lader en electronica voor een stabiele vaste (of instelbare of meerdere) uitgangsspanning(en) (en waarschijnlijk ook kortsluit beveiligd).
Je geeft "rew" gelijk dat je met de juiste definities moet werken en dan ga je de definitie van batterij/powerbank gaan verkrachten om toch maar niet te moeten toegeven dat je de foute definitie hebt gebruikt.

Rew, duidelijk. Hier komen we een heel eind mee. Iemand anders hier nog wat bij te voegen. Gelukkig hoeft er geen hoogprecisie apparaat op. Die informatie over welke Hz de dynamo genereert is ook moeilijk te vinden.

Dus even samenvoegen van boven naar onder:

naafdynamo zal leveren tussen de 6 en 12 volt met 3 tot 6 watt. en bij langzaam fietsen te verwaarlozen stroom.

Een gelijkrichter daarna een 4700uF elco. (ik neem aan van plus naar plus.

Dan een dc/dc converter bijv. http://www.bitwizard.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&pr...uct…

De accu. input 5V 1A output 5V 1A

smartfone/koplamp/achterlicht.

En dan nog een tip:
Koop of bouw zelf een gelijkrichter met schottky diodes.
Deze hebben iets minder verlies dan silicium diodes (totaal scheelt het ongeveer 1 volt)
Voor de prijs hoef je het niet te laten, schottky diodes zijn nauwelijks duurder dan silicium diodes.

Op 15 juni 2014 21:04:02 schreef anno006:
Die informatie over welke Hz de dynamo genereert is ook moeilijk te vinden.

Nou, dat valt erg mee. In de specificaties staat dat de dynamo 26 polen heeft, dat zijn 13 poolparen en dat levert 13 perioden per wielomwenteling.

Stel dat je 20 km/u rijdt, dat is 5,5 meter per seconde. De wielomtrek is ongeveer 2,2 meter, het wiel maakt dan 2,5 omwentelingen per seconde. Vermenigvuldig dat met 13 perioden per omwenteling, en je krijgt 32 Hz.

Ik heb in de berekening hier en daar wat afrondingen gemaakt, dus de werkelijkheid kan een paar Hz afwijken. Maar het geeft wel een aardige indicatie.