Dit jaar kan ik een iPhone lenen voor de vakantie.Een app moet ik nog zoeken.
Op You Tube vind ik wat voorbeelden.Maar het lijkt meer op gps met x z y as. Ik zou denken dat de camera het sat signaal ziet zoals een afstandsbediening in werking.
Wie kent er wat van?

Bedoel je een navigatie app?

Ik zou deze vraag op onemorething.nl plaatsen.

Als je 3 satellieten binnen bereik hebt, en de satellieten geven nauwkeurig aan op welk tijdstip ze een signaal verzonden, kan uit het moment van ontvangst dan de looptijd berekend worden en daaruit kun je de afstand tot de satellieten en dus de plaats op aarde bepalen inclusief de hoogte boven de grond.

Je moet echter een klok hebben in je ontvanger die bij 10 nanoseconde fout al een verschil van 3 m vindt in de afstand tot de satelliet.

Zie je 4 satellieten dan kun je van elk stel van 3 de uitkomst berekenen, dat zijn strijdige vergelijkingen tenzij de tijd van je iphone precies goed is. Dan is er steeds een van de 4 vergelijkingen afhankelijk van de andere 3. Op die manier kun je de tijd nauwkeurig genoeg bepalen. Aldus kun je weten waar je zit; heb je een applicatie met een kaartbeeld, dan wordt je op de kaart getoond de plek waar je ontvanger zich bevindt.

Note to myself
check history

Infrarood is licht, en daarom werkt je afstandsbediening ook enkel in de ruimte waar je zelf inzit.

(weerkaatsing even buiten beschouwing gelaten)

Satelieten werken met radio signalen. das best logisch, want GPS werkt ook binnen (schuurtjes, soms woningen maar geen bunkers)

die radiosignalen worden dus ontvangen door een receiver, net zoals Wifi, Bluetooth, FM radio en GSM/3G. die 4 of 5 banden zitten ook steeds vaker in een enkel IC.

hoe GPS werkt kun je uitstekend vinden op wikipedia. daar heb je ook trouwens geen iPhone voor nodig, GPS is al sinds de jaren 80 te ontvangen en midden jaren 90 was overal ter wereld dekking.

GPS? Satelieten? Camera die iets ziet? Afstandsbediening?

Wil je de prijs voor de vaagste vraag ofzo?

Nee,nee,een tv sateliet bedoel ik zoals Astra en Astra 3.
Die app's laten rode bolletjes zien op de Clarke Belt.Die bolletjes staan zelfs op een boom voor je.
Volgens mij ziet de camera geen sateliet hangen maar is het gewoon boerenbedrog.

O zeg dat dan, hier staan de apps om een schotel uit te richten
http://www.canaldigitaal.nl/apparatuur/schotel-uitrichten/

Overigens heb ik mijn schotel van 90cm uitgericht met een TV eraan zonder verdere hulpmiddelen. Zolang je weet waar het zuiden is en een beetje zoeken heb je de Astra zo te pakken.

edit
Als die app je camera gebruikt kan dat handig zijn om te bepalen of je vrij uitzicht hebt (boom, huis ect)

Natuurlijk ziet de camera geen satelliet. (hoe zou dat moeten op 36000 km afstand? :) )
De app weet waar je bent met GPS, en dus ook waar de satellieten hangen. (ze hangen tenslotte in een geostationaire baan)

het is heel simpel:

een smartphone heeft internet, GPS, kompassensor en een camera.

via internet haalt hij de positie van de sateliet op.

via de GPS bepaalt hij de hoek vanaf jouw positie.

via de kompassensor bepaalt hij de hoek vanaf jouw blikveld.

via de camera maakt hij een foto van de omgeving.

daarna is het een kwestie van een bolletje op de foto plakken en je 'ziet' de sateliet.

die techniek heet augmented reality en is dus een goocheltruc.

arco heeft gelijk, je camera kan geen satelieten zien. lekker vaag weer allemaal...

Op reis in Spanje zit ik op een appartement op 't 2°.Voor mij zit nog een hoger hotel.
40° klimt het signaal daar.Maar er zit nog een schoorsteen op.En die zit juist(niet)in de richting van die satelieten.
Weet iemand of de iPhone het sateliet-signaal echt ziet met evtl de sterkte.
Ik kan dan evtl naar het dak of bij andere bewoners gaan meten op signaal met de iPhone.Met schotel en lnb is dat niet te doen.

Zoals reeds gezegd, een app rekent met GPS uit waar een satelliet zich moet bevinden en toont dat dan.
Hij heeft geen flauw benul of die satelliet er werkelijk is, of 'ie werkt, en hoe hard het signaal is.
(er zit geen ontvanger voor tv satellieten in een smartphone...)

De app berekent of je vrij zicht hebt op die positie waar je staat met de iphone.
Hij projecteert ahw de omgeving met de camera en ziet of er een line of sight is met de sat.

Dat kun je met dishpointer trouwens ook zien...
Satelliet zien met de camera zou lastig worden. Komt overeen met een VW busje fotograferen op 75x de afstand Amsterdam-Parijs... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op (44%)]

Op 12 juli 2014 22:33:35 schreef fantomas:
Weet iemand of de iPhone het sateliet-signaal echt ziet met evtl de sterkte.

Hehe. Een bruikbare vraag.

Alle zenders gebruiken bepaalde "radio frequenties" die je met bepaalde, daarvoor geschikte radios kan ontvangen. In een telefoon zitten een aantal radios voor een aantal frequenties. Soms kan zo'n radio "vanzelf" behoorlijk buiten het bereik-waar-ie-eigenlijk-voor-bedoeld-is ontvangen, maar vaak ook niet.

Zo uit m'n hoofd kan een moderne telefoon:
* rond de 100MHz FM radio ontvangst. (mogelijk een "vanzelf" van 1 van de andere).
* 800, 900, 1800, 1900MHz GSM/GPRS: telefoneren.
* 1200 of 1500MHz: GPS positie bepalen.
* 2400 MHz (en evt ergens in de buurt van 5000MHz): WIFI

Sateliet TV werkt in de 12-18Ghz range (12000-18000MHz): veel hoger dan wat de telefoon aan radios aan boord heeft. Dat zal dus ook niet perongeluk "vanzelf" goed gaan dat iemand bedacht heeft: "Hey de GSM radio kan 800 en 1800, dus 1000 gaat ook goed".

Signalen in 12-18GHz zijn "lastig", vandaar de LNB. Die heb je nodig om het signaal door een kabel naar je TV te krijgen.

Op 13 juli 2014 08:26:46 schreef rew:
[...]Hehe. Een bruikbare vraag.

En je zou zelfs heel flauw kunnen antwoorden: Ja. Iemand weet dat. en het kan niet

@luke, Gezien de historie van TS, vind ik het knap van mezelf dat ik dat niet heb gedaan. :-) Maarja, soms ben ik in een niet-flauwe bui. :-)

@FET hieronder: Klopt, dat soort programmas doen precies wat ze beloven. Maar TS lijkt te hopen dat het heel wat anders doet. TS vraagt nu (denk ik) of de iphone het satelietsignaal zelf kan ontvangen/meten.

[Bericht gewijzigd door rew op (43%)]

Zoals gezegd, er zijn apps die een plaatje van de satelliet(en) laten zien op het camerabeeld.
Als je dan met de telefoon (of pad) gaat staan op de plaats waar de schotel moet komen, kun je zien of het zicht naar de satelliet vrij is, of dat er iets tussenzit.
De telefoon kan de satelliet uiteraard niet zien, maar weet wel precies waar hij staat. Hij weet ook waar hij zelf is (met zijn ingebouwde GPS of uit het Wifi-netwerk), en waar het noorden is (met zijn ingebouwde kompas). Bij elkaar is dat genoeg. Je zou het ook zelf kunnen uitrekenen. :)

Hier is er eentje voor Android (er zijn er tientallen). Voor iPhone moet er ook wel iets te vinden zijn.
e: link veranderd in eentje naar een mooiere.

Dat is een handige app, en zeker geen bedrog. Met dezelfde soort apps kun je ook bijvoorbeeld zien of de zon in oktober door je raam zal schijnen, of hoe laat hij achter de huizenrij aan de overkant zal verdwijnen, et cetera.

iPhone/iPad app: "GoSatWatch"