Ik heb een klapschakelaar volgens dit schema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/simplest-clap-switch.png

Ik zet daar 9V spanning via een microswitch met verbreekcontact. Geregeld wordt met inschakelen de klapschakeling direct geactiveerd. Ik heb echter geen idee waardoor dit komt. Als ik een paar keer de microswitch achter elkaar indruk gebeurt dit al.

Ik zit te denken aan iets van een inschakelvertraging

1) Zou dit werken? Of is er een andere oorzaak waardoor deze schakeling af en toe direct activeert?
2) Als een inschakelvertraging werkt, hoe maak ik die voor 9V?

Eerste indruk is dat de de schakeling bij het opstarten geen gedefinieerde status heeft (aan/uit). Het circuit rondom Q3 en Q4 is symmetrisch opgebouwd.

Je zou wat met de componentwaarden rondom Q3 en Q4 kunnen spelen zodat hij wel een voorkeur krijgt bij het opstarten.

Ah. is dat een flipflop! Suf, Ik dacht een variant op de mij-bekende oscilator te zien en snapte het eigenlijk niet goed. Anyway....

Dan moet je om hem een gedefinieerde waarde te geven een condensator van de basis van Q4 naar aarde monteren. Als ik dat verkeerd heb beredeneerd gaat ie "altijd aan", en moet je dus de basis van Q3 hebben.

C5, C6 zijn 100nF, dus ik zou daaronder blijven. Probeer 10nF, 47nF en als dat ook nog niet voldoende werkt 100nF.

Alternatief door Franzki voorgesteld is om te kijken of R11 naar 4k7 verlagen helpt.

't kan natuurlijk ook zijn dat de "opstart" van de Q1/Q2 schakeling zorgt voor een toggle puls terwijl de boel net mooi in "uit" was opgestart. Als dat "onbetrouwbaar" is (soms wel soms niet) heb je een probleem.

Dat van die puls zou natuurlijk ook kunnen...

Maar de ontwerper van de schakeling heeft (als ik het goed zie) in elk geval niet nagedacht over een gedefinieerde toestand bij het inschakelen.

Los daarvan zou je je kunnen afvragen waarom je de schakeling steeds aan- en uit schakelt.

Bedankt voor jullie reacties.

Eerst even wat achtergrond over de toepassing:
Deze schakeling hangt in een kastje ergens buiten. Omdat deze op batterijen draait en in rust 7.5 mA verbruikt, gaat de spanning eraf via de microswitch als het deurtje dicht gaat. Het idee is dat de vinder (dit wordt een geocache) 'ontdekt' dat deze te activeren is via een klap. Vandaar dat ook de spanning eraf moet. Maar omdat ze waarschijnlijk niet gelijk doorhebben dat ze moeten klappen, gaan ze waarschijnlijk wat proberen. Bijvoorbeeld door op de microswitch te klikken (want die zit in het zicht als de deur opent). En dan mag de schakeling erachter natuurlijk niet activeren.

Als de spanning er wat langer af is (> 1 seconde), dan komt deze schakeling altijd in de 'uit-stand' op. Precies zoals ik verwacht/nodig heb. Maar bij snel in-/uit-/inschakelen komt deze in de 'aan-stand' op. Ik heb het vermoeden dat een van de condensators wellicht nog wat restcapaciteit heeft en de schakeling 'omzet' als de spanning eraf gaat. En dat met inschakelen dan deze status wordt overgenomen Mijn elektronica-kennis is te gering om de exacte werking in dit schema zelf te beredeneren.

Daarom was mijn idee om bijvoorbeeld met een elco over de voedingspannig te zorgen dat snel in-/uit schakelen van de voeding via de microswitch niet gaat. De elco levert dan nog even wat spanning als de switch wordt uitgezet. Een paar keer drukken op de microswitch doet dan niet zoveel. Althans, volgens mijn redenatie. Klopt dat? En welke waarde zou de Elco moeten zijn om de schakeling nog ca 2 seconde te laten draaien. Ik weet niet hoe je dat berekend. In rust vraag de totale schakeling 7,5mA bij 9V. Dus de Rv van de schakeling = 1200 Ohm. Maar hoe groot de elco moet zijn bij deze spanning/weerstand weet ik niet. Ik heb de formules op wikipedia er op nageslagen, maar daar kom ik niet uit.

Ik heb een paar elco's gehaald en getest door deze na de microswitch over de ingangspanning te zetten. Dat heeft echter het tegenovergestelde gewenste effect. Bij een 2e keer inschakelen komt de schakeling nu steeds in de 'aan-stand'. Hoe groter de elco des te langer het duurt voordat dit gebeurt na uit-/aanschakelen.

Daarna heb ik nog even zonder elco's geprobeerd. Dit fenomeen treedt op als ik de microswitch indruk en gelijk weer loslaat/terug laat veren. Als de spanning er pakweg 0,5 seconden vanaf is geweest, treedt dit effect niet op.

Wie heeft er nog tips om dit te voorkomen. Ik heb de reactie van rew een paar keer doorgelezen en ik probeer te begrijpen wat hij bedoelt, maar ik snap het niet helemaal. Moet ik een condensator monteren tussen de basis van Q3 (of Q4) en ground? Ik probeer te begrijpen waarom en wat deze dan doet...

Volgens mijn redenatie moet een inschakelvertraging van ca 1 seconde ook werken, maar ik weet niet hoe je zoiets bouwt.

Moet ik een condensator monteren tussen de basis van Q3 (of Q4) en ground? Ik probeer te begrijpen waarom en wat deze dan doet...

Da's al eerder gezegd, ja...
Die condensator zorgt er voor dat de flipflop altijd in de juiste stand opstart.
Al geprobeerd om C4 groter te maken?

Nee, nog niet geprobeerd. 'Probleem' is dat ik geen grijpvoorraad componenten heb. Alleen een paar hoog ohmige weerstanden.

Ik moet deze condensators dus bestellen via internet, want hier in de buurt zit nergens een elektronica zaak. Die elco's had een kennis nog liggen, vandaar dat ik deze 'oplossing' eerst probeerde.

Wellicht een beetje off-topic: maar is er iets van starterset van veelgebruikte componenten te bestellen? En zo ja waar/welke? Dan hoef ik niet steeds voor 2 componenten opnieuw te bestellen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]

Ik heb in een lokale bruin-/witgoedwinkel een paar weerstandjes op de kop kunnen tikken. Door R11 te halveren is het probleem opgelost. Alleen bij tig keer achter elkaar op de microswitch klikken, heb ik het nog één keer zien gebeuren. Wellicht dat een enkeling dat probeert, maar waarschijnlijk de meesten niet.

Bedankt voor het meedenken en de hulp!