Ik ben opzoek naar een makkelijke oplossing om de 24c02 gegevens te wijzigen.
Ik gebruik momenteel Hex workshop om de hexadecimale waardes te wijzigen, maar voor een dummy is het haast niet te doen.
Dus weet iemand een ander oplossing ervoor?

Nope.

(vaak stellen mensen hier vragen met te weinig gegevens en zo en dan eindigen ze met: is het mogelijk om ... te maken. Dan is het enige juiste (maar voor de TS nutteloze) antwoord op basis van de gegevens: "jep". Maar in jou geval is het juiste antwoord "nope").

Normaal gebruik ik een stuk software om de data te genereren. Dat kan een compiler of een assembler zijn, maar ook iets anders.

Je zult dus een stuk specifieker moeten zijn. Als je EEPROM een stel variables bevat, dan zou je bijvoorbeeld in C een file kunnen maken wat die dingen op harde locaties in EEPROM definieert. Je compiler maakt dan zo de target file ervan...

Op 8 november 2014 09:44:20 schreef rew:
Nope.

(vaak stellen mensen hier vragen met te weinig gegevens en zo en dan eindigen ze met: is het mogelijk om ... te maken. Dan is het enige juiste (maar voor de TS nutteloze) antwoord op basis van de gegevens: "jep". Maar in jou geval is het juiste antwoord "nope").

Ik had graag een screenshot willen laten zien, alleen krijg ik de foto niet kleiner dan 150kb, en om te posten moet het minder dan 75 kb wezen.

Je kunt het plaatje (tot 500kB) op uploadarchief.net zetten en dan linken. (zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/108598 )

van dit

http://www.uploadarchief.net/files/download/image-2014-11-08%281%29.jpg

moet er dit gedaan worden,
Stukje wat leeg is word dus gevuld met datum, offset, temparatuur, modelnr. seri nr.
Dit is een eeprom wat in een pt100 zit.

http://www.uploadarchief.net/files/download/image-2014-11-08%282%29.jp…

Veranderen die waardes dan steeds? Als het alleen eenmalig die paar regels zijn, die klop je in een paar minuten in...

Op 8 november 2014 13:47:59 schreef Arco:
Veranderen die waardes dan steeds? Als het alleen eenmalig die paar regels zijn, die klop je in een paar minuten in...

Een pt100 wordt elke jaar opnieuw gecalibreerd, dus dan worden de gegevens verandert.

op de eerste foto is te zien de fabrieks offsets
op de 2e foto is te zien wat wij erin hebben gezet.

Het complete plaatje is me nog steeds niet helemaal duidelijk (pt100 is toch een temperatuurvoeler, een bruut stuk hardware, daar zit toch geen memory in, of enige andere digitale toestand???) maar als ik er iets van begrepen heb dan is de oplossing scriptbaar, toch minstens in Unix/Linux maar vermoedelijk evenzeer in Windows, waarover het hier wel lijkt te gaan:

-) de niet wijzigende data in een bestandje in een of ander formaat
-) de wijzigende data in een tekstbestand, vlot editeerbaar met vi/edit/notepad/watdanook
-) utility die het tekstbestand omzet naar het gekozen uitvoerformaat, en de niet-wijzigende data ervoor plakt

Mijn eigen benadering zou zijn in bash of ksh, met utilities alnaargelang de gekozen formaten, maar python of perl kunnen het waarschijnlijk in één enkele trek.

...enne, inderdaad: zet je prentjes ergens extern (zelf gebruik ik imgur, dat werkt erg handig) en link er dan naar. Er is nog steeds maar één prentje van jouwentwege te zien.

Op 7 november 2014 23:43:59 schreef iaksoy:
Ik ben opzoek naar een makkelijke oplossing om de 24c02 gegevens te wijzigen.

Waar gaat het nu precies mis? Het lezen/schrijven van een seriële EEPROM?

Of het aanmaken/wijzigen van een hex-bestand?

Een hex-bestand heb je zo aangepast als er een bepaalde logica inzit... desnoods iets schrijven dat de betreffende velden "patcht".

http://www.uploadarchief.net/files/download/image-20.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/image-201.jpg

Op 8 november 2014 14:03:30 schreef big_fat_mama:
Het complete plaatje is me nog steeds niet helemaal duidelijk (pt100 is toch een temperatuurvoeler, een bruut stuk hardware, daar zit toch geen memory in, of enige andere digitale toestand???)

In de petrochemie wordt er tegenwoordig slimme pt100 gebruikt, dat maakt het makkelijker voor als je een pt100 omwisselt met een ander hoef je de offsets van de pt100 niet in te voeren in het apparaat.

Op 8 november 2014 14:42:24 schreef Franzki:
[...]

Waar gaat het nu precies mis? Het lezen/schrijven van een seriële EEPROM?

Of het aanmaken/wijzigen van een hex-bestand?

Een hex-bestand heb je zo aangepast als er een bepaalde logica inzit... desnoods iets schrijven dat de betreffende velden "patcht".

Zoals ik het nu doe met het programma hex workshop is het voor bepaalde collega s erg lastig, dus vandaar dat ik een makkelijke manier zoek om het te doen.

Ik geloof dat ik (desnoods iets schrijven dat de betreffende velden "patcht) nodig heb.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (81%)]

Als je opgeeft in wat formaat de nieuwe parameterfile is, kunnen we wat meer zeggen... De oude is gewoon binair (.bin) aan de screendump te zien.

Je kunt doodeenvoudig een custom programma'tje schrijven dat een paar invoervelden heeft en die in een binfile aanpast. Dat kan bijvoorbeeld in visual basic.

EEPROM uitlezen -> binfile
programma leest binfile in, verandert waardes aan de hand van ingevulde velden , schrijft binfile
binfile -> EEPROM schrijven

Doodeenvoudig? voor jou misschien wel...
Voor mij zou een beetje scripting eenvoudig zijn, maar nog altijd niet doodeenvoudig.
Maar met dat soort terminologie zouden we T/S best wel eens kunnen kleineren (anders hoefde zij/hij niet te vragen) en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Als het voor jou doodeenvoudig is (in de Windows-omgeving), doe het dan gauw effe voor, toch?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (23%)]

Ik wil best even wat ervoor maken, maar dan moet ik wel weten hoe beide files exact in elkaar steken...

Tsja, er wordt onder Win een utility "hex workshop" gebruikt, en die lijkt direct op binaire files te werken. Binary in, binary out, begrijp ik dan, en men moet dus over een of andere programmer beschikken die de 24C02 kan schrijven/lezen van/naar dat formaat, wellicht met behulp van meegeleverde/bijhorende software maar daarover mogen we helaas nog altijd niets weten.

Zelf zou ik dat nogal tricky vinden, ik gebruikte liever een formaat met ingebouwde controles; maar om de huidige vraag te beantwoorden is brute binaire hex wel zo handig.

Voorzover ik de screenshots lees is er 0x100 oftewel 256 bytes data te behandelen, de laatste 128 bytes lijken door het apparaat/de leverancier niet te worden gebruikt en dus door T/S en co te worden toegepast voor eigen doeleinden... Niet zo'n dom plan. Maar misschien moet ik daar maar eens gaan solliciteren, er lijkt daar ruimte te zijn voor iemand die een goed idee goed kan verwoorden...

Tenenkrommend overigens, dat die "hex workshop" utility regels van 22 byte wil gebruiken, dat slaat toch nergens op? Maar, ja, het is W... natuurlijk (vlug wegduikend)

Misschien dat ik hier ergens de essentie mis maar:
Als het een commercieel ding is wat je ieder jaar moet kalibreren dan zou de fabrikant van die sensor daar toch wel iets voor hebben om dat netjes te doen of zie ik dat verkeerd?

En die hex file handmatig wijzigen lijkt me helemaal al "not done" zou ik zeggen (in het "fabrieks" deel).

Stukje wat leeg is word dus gevuld met datum, offset, temparatuur, modelnr. seri nr.
Dit is een eeprom wat in een pt100 zit.

Zit het modelnummer, serienummer, offset /calibratie date er standard al niet in?

Mooi ingeschat, henri62. Laat me even in het wilde weg gokken:

De leverancier biedt daar inderdaad een "oplossing" voor MAAR vraagt daar extra zoveel en zoveel voor - tenslotte gaat voor niets enkel de zon op. Dus wat doet men dan, men gaat eens kijken of elders de zon goedkoper opgaat... Waarom dachie dat ik overweeg om aldaar te gaan solliciteren? Niet al te ernstig, weliswaar, maar je weet maar nooit, hé...

Als we toch aan het gokken zijn: De data die de TS wil beschrijven is blijkbaar ongebruikt. Dus niet de calibratie waarden van de sensor zelf dus.

@iaksoy: Willen jullie zelfin je PLC (of iets anders) de calibratie weer "recht" trekken? Dus niets aan de sensor doen maar extra eigen calibratie waarden erbij zetten?

ff voor de duidelijkheid.
De pt100 wordt geleverd standaard gecalibreerd op 50 en 250 graden.
dus zo krijgen we het binnen geprogrammeerd tm 7f zoals te zien op de 1e foto die ik gepost heb.
Wat wij zelf willen programmeren is dus van 80 tm 100
model nr seri nr wordt overgecopieerd van wat de fabrikant erin had gezet en wij willen dan de datum van calibratie, einde calibratie 182 dagen later en de temparaturen met de offsets erin geprogrammeerd hebben.

Op 8 november 2014 20:59:32 schreef henri62:
Als we toch aan het gokken zijn: De data die de TS wil beschrijven is blijkbaar ongebruikt. Dus niet de calibratie waarden van de sensor zelf dus.

@iaksoy: Willen jullie zelfin je PLC (of iets anders) de calibratie weer "recht" trekken? Dus niets aan de sensor doen maar extra eigen calibratie waarden erbij zetten?

We bepalen om de 6 maanden opnieuw of de temperaturen die we uitlezen juist is, zoniet wordt de offset gewijzigd.
we meten op 3 cijfers achter de komma.

Op 8 november 2014 15:12:40 schreef Arco:
Als je opgeeft in wat formaat de nieuwe parameterfile is, kunnen we wat meer zeggen... De oude is gewoon binair (.bin) aan de screendump te zien.

Na het uitlezen kan ik het alleen maar als bin file opslaan met de programma die ik gebruik

Op 8 november 2014 18:38:50 schreef Arco:
Ik wil best even wat ervoor maken, maar dan moet ik wel weten hoe beide files exact in elkaar steken...

Het gaat eigenlijk maar om 1 file.
Na uren zoeken weet ik precies welke adres wat is, dus de datum, temperatuur,offsets, seri nr. model nr.

Ik zou het wel op prijs stellen als je wat voor me in elkaar kan knutselen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Je kunt ook een macro assembler pakken.
Als de waarden niet ingewikkeld gecodeerd zijn.

Een andere optie is een C-programmatje maken die de data voor je genereerd aan de hand van een header file. In die header file zet je de data in leesbare vorm en het programma maakt voor je een file van 256 bytes.
Of je leest de waarden uit een file, nog handiger voor je.

Dat is ook niet zo moeilijk.

Over welke sensor hebben we het hier eigenlijk?

Een pt100 is een nauwkeurige thermometer
Als ik met hex workshop de 4 bits selecteer zie ik rechts op het scherm de data, dus ingewikkeld gecodeerd is het niet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]

@bfm: ik noemde visual basic omdat me dat voor een onervaren programmeur met een windowsmachine het handigste leek. Een C programma'tje met command line parameters is natuurlijk wel een stukje flexibeler. Reden dat ik het over doodsimpel had, is dat er geen algoritme of wat dan ook bij komt kijken. Invoer, uitvoer en een paar sanity checks. Kennelijk zelfs geen checksumberekening.

Op 8 november 2014 22:18:57 schreef iaksoy:
[...]
Een pt100 is een nauwkeurige thermometer
Als ik met hex workshop de 4 bits selecteer zie ik rechts op het scherm de data, dus ingewikkeld gecodeerd is het niet.

Dat bedoel ik niet (ik weet ook wel wat een PT100 is ;-) gebruik ze ook wel eens). Welke commerciele sensor heeft die eeprom aan board?