Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Ik ken dit soort bordjes als programma matrix bordjes. Je kon er (industriële) besturingssystemen mee programmeren (In dit geval dus verkeerslichten) door er òf steker pennetjes, òf diode pennetjes in te steken. Onder het front zitten geleiders op twee niveaus, die loodrecht op elkaar staan. Steek je er zo'n plugje in dan heb je een verbinding. Dus bijvoorbeeld R7 op "10", R4 op "1" en 0 op "100". Dan brandt "Rood" 74 seconden...
Een en ander afhankelijk van de achterliggende logica.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 15 december 2014 16:12:42 schreef maartenbakker:
Mogelijk kun je hier met patchdraden of pennetjes de cyclus van een oversteekplaats instellen.

Oh, ik dacht dat er een ledje achter ieder gaatje zat. Dus dat dit het status-paneel is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Afgelopen zaterdag kwam ik in een trendy café deze lampen tegen.

Ik neem aan dat er niet meer de orginele lamp in zit, het ziet er naar uit dat hier orgineel een flinke puist licht uit kwam. De cylindervormige bult bovenop is die voor een transformator, VSA, o.i.d? Is er vast niet alleen voor de sier. ;-)
Wat is dit voor lamp en waar werd ie gebruikt?

Don't Panic!
Hewlett

Honourable Member

Dat zijn oude (Poolse?) Metalowe lampen, deze lampen hingen inderdaad in fabriekshallen en waren vroeger waarschijnlijk voorzien van een kwikdamp lamp. Je ziet deze lampen omgebouwd naar standaard E27 fittingen wel eens in trendy woonwinkels waar ze industrial look verkopen. Vraag me niet waarom ik dat weet :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

klopt, heb dat al vaker eens gedaan met die oude lampen. e40 fitting en vsa eruit en e27 fitting erin. ook wel voor restaurants waar ze de lampen duur vonden ( lichtbron en stroomverbruik) en als ze uit waren geweest duurde het 10 minuten voor ze weer aangingen. met een 25watt spaarlamp geven ze voor 150watt licht, of als decoratie met 11w spaarlampje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lijken ook wel broedlampen te zijn, maar eerder iets ouder :)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Hensz

Golden Member

Op 16 december 2014 00:27:49 schreef Hewlett:
...Metalowe lampen .... trendy woonwinkels

En inderdaad: http://www.coelhouse.nl/industriele-metalowe-lamp.html :)
Die 'koektrommel' bovenop is die niet erg groot voor een VSA voor pakweg 100-200W en een kroonsteentje? :9

Don't Panic!

vsa, lampvoet, ignitor, condensator, aansluitklem zit allemaal in die koektrommel. doorgaans kan dat ding er zo af en heb je dan alles in handen. het wordt ook erg heet boven de lichtbron, dus ruimte is wel beter..

Let ook op met de asbest pakking tussen de koektrommel en de reflector. Ongebonden en vaak helemaal aan het vergaan. Zelfde geldt voor Zeiss-Ikon armaturen.

Vaak zat er iets van HPL of SON-250 in. In de grotere HPL of SON-400. ML-250 zag je ook weleens maar had geen VSA nodig.

pietplof

Golden Member

Bij het sorteren van de inhoud van diverse bakjes kwam ik twee ,duidelijk, hf transistoren tegen. Een heeft een code die ik tot nu toe niet heb kunnen opsnorren.
De andere heeft al helemaal geen code . Kan een van de tigduizend collegae een tipje van halfgeleidersluier optillen.

festina lente
Shiptronic

Overleden

Geen idee welke tor het is, maar wel raar dat bij het bladeren ook de lamp van Henz voorbijkomt :9

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Schimanski

Golden Member

Volgens mij blader je door alle foto's in een topic.

Wat ik pas raar vind is dat PietPlof's foto's bij mij weer op hun kop staan. Daar loopt trouwens al een topic over.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

blijkbaar kun je met die nieuwe foto functie door de foto's van een heel topic bladeren, zie die lampen van hierboven ook ..

fatbeard

Honourable Member

In die behuizing wordt echt van alles gemaakt (wel allemaal min-of-meer HF): (mos)fets, al dan niet met twee gates, bipolaire transistoren, MMICs.
Ook niet echt helpend, maar wellicht geeft het je andere zoekrichtingen...

En ja, ook bij mij (Firefox 34.0.5, WinXP) staan je foto's ondersteboven.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik heb hier ook zo'n tor met gele stip, is in mijn geval een BF900...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Wie is er bekend met de interne codering van Lucent Huizen?
Heb hier enkele zakje met codes en halfgeleiders, en wil wel weten welke specs..

97DF02103490
97DF02103566
97DF02103080

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Kan je daar eens foto's van maken?

Het zouden vermangelde 12NC's kunnen zijn (ATP had 6122 als eerste cijfergroep denk ik, maar dat kan een overgangsperiode geweest zijn en nummers beginnend met 97 zouden commerciele nummers van een onbekende bedrijfstak moeten zijn - alleen verwacht je op onderdelen in de meeste gevallen geen commerciele nummers), maar dan alsnog zeggen ze me zo losstaand niet veel en zou ik ze zelfs als ik niet direct informatie kan vinden graag met bijbehorende context in mijn bestanden opnemen (met een kruisje in de kolom Navraag).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 23 december 2014 21:26:42 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hier een aantal condensatoren uit Deurne, met kryptische opdruk:

1. 150D 25-35V
  2. CS13B - E156K - TS2 - 7416
  3. CS13B - F474K - TS2 - 7415

Ik denk dat de laatste cijfergroep op no. 2 en 3 de datumcode is.

Wie kan mij aan de waarden en de werkspanning geven?
Het zijn waarschijnlijk natte tantaals.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Nummer 1 zegt me niks. Bij nummer 2 en 3 vermoed ik dat E en F de werkspanning zal zijn. 156 en 474 de waarde en K de tolerantie. 156 lijkt me 15u en 474 zou dan 470n zijn.

@Hewlett hieronder:
Ik verwacht dat de 470n een hogere werkspanning heeft dan de 15u. Alleen ken ik het gebruikte lettersysteem niet uit mijn hoofd, dus behalve jouw vermoeden dat het niet klopt bevestigen, kan ik er ook niets van zeggen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 23 december 2014 21:29:06 (41%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

nr3 is een tantaal 0,47µF 35V 10 procent tolerantie

Hewlett

Honourable Member

Dat zijn inderdaad wet tantalum condensatoren.

1. hier moet meer op staan. Ik heb deze code ook op 180µF 6V en op 100µF 10V tantaals staan. Deze componenten lagen aan de kant van het gat in het dak.
2. 15µF 35V
3. 470nF 35V

De laatste cijfers zijn een datumcode.

Bij die laatste twee elko's weet ik de max werkspanning niet zeker, deze stond bij mij op de zakjes. Makkelijk te testen natuurlijk, als ze knallen heb je er wat teveel prik op staan ;-) Wel apart om te constateren dat de elko's gesorteerd op fabricagedatum in de zakjes zitten in plaats van de gebruikelijke capaciteit en werkspanning sortering. Elko's zijn allemaal anders, althans bij de zakjes die ik zaterdag meegenomen heb is dat zo, reden dat ik de vermelde werkspanning niet vertrouw. Wel een origineel idee. Zo ken ik bijvoorbeeld iemand die z'n boekenkast op kleur gesorteerd heeft.... :+

@Hewlett:
Ik denk dat Deriree's vader dacht dat de die laatste cijfergroep ook iets over de condensator vertelde en heft hij er niet aan gedacht dat het een datumcode zou zijn.

Zei jij niet dat de codes misschien een militaire code konden zijn?

Hewlett

Honourable Member

Tidak, ja het zou heel goed kunnen, er staat relatief veel tekst op zo'n ronde vorm en gezien de enorme hoeveelheid componenten die ongetwijfeld allemaal bulk aangeleverd werden is een vergissing heel snel gemaakt. Wellicht is deze boel gesorteerd in een tijd dat 1974 nog niet zo ver af was zoals nu, nu is dat direct wel duidelijk. Zo'n vergissing maakte je toen ook snel met TTL ICs. Maakt ook niet uit vind ik, ook wel humor zo jaren na datum. Was ook maar gekheid van mijn kant.

Ik weet van geen militaire codes.... die mag ik namelijk niet prijsgeven van mijn ministerie :-) Nee, geen idee, ik was het niet.

Ook uit de Deurne vooraad zat in een zakje een TDA1036 To5 model met 6 pennen.
Zou een dubbel transistor kunnen zijn maar, op het net is geen datasheet te vinden, klinkt het iemand bekent?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Die TDA ic's kwam je regelmatig tegen in TV's als LF eindtrap voor mono toestellen. Kan wel de datasheet vinden van de TDA1035 en de TDA1037. Mogelijk is er een verbeterde uitgave gemaakt en is de 1036 uit productie gegaan. Zou eventueel ook nog een raster eindtrapje kunnen zijn.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dit topic is gesloten