Diamon

Golden Member

Op 25 december 2014 12:54:44 schreef Gerard*:
Kort geleden was er weer een kok zijn arm kwijtgeraakt. Nee, het was geen losse arm, het was een gesloopte beveiliging op een mengmachine. Wordt je arm er zo lekker rustig maar gestaag uitgedraaid. Misschien is stikken dan wel beter?

Zal wel een planeetmenger zijn geweest, kap open en toch kunnen draaien.

Anoniem

Op 25 december 2014 20:52:11 schreef Shiptronic:
Tja waarom is het probleem ontstaan met het plaatsen van de nieuwe CV ?

Ach, een kleiner keteltje was goedkoper. De beunhaas die hem aangesloten heeft zei na de klacht dat het niet meer warm werd dat dat van de afzuiging komt.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

in frankrijk zijn er met de kerst 42 mensen in t ziekenhuis beland met koolmonoxide vergiftiging door koken in afgesloten ruimten. als de afzuiger aanstaat trekt door spleten ook lucht binnen, waardoor koolmonxide net geen kans maakt ( beter is goede luchttoevoer). ken het ook van een kennis die veel open haard stookt, daar wil je geen goed geisoleerd huis bij hebben. je werd er slaperig met de haard aan op den duur omdat de haard de zuurstof uit de ruimte wegtrok, ging de gangdeur open laaide het vuur meteen op.

gaan ze hier alemaal lekker onozel op reageren ik krijg ook mn opdrachten opgelegd hoor

testman

prima, heb je weleens. als je wordt ingehuurd gewoon weigeren ivm veiligheid. is de eigenaar van de zaak je baas, gewoon op papier laten zetten dat hij aansprakelijk is bij enige gevolgen van deze "aanpassing" aan de installatie.

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Waar zou die afzuiging boven de frituur nog meer voor dienen, dacht je? Natuurlijk om al dat verdampte vet uit de zaak te houden.

1. Wat denk je als de VWA langskomt en het vet druipt van het plafond in je koeling en terug in je frituur?
  2. Wil je zieke en ontevreden klanten omdat je baksels ranzig smaken?
  3. Wil je de tent snel moeten sluiten?
  4. Wil je stikken?
  5. Wil je in de krant vanwege een grote kanl en brand?

Zolang je die frituur aan hebt MOET die afzuiging werken. Basta!

Bovendien keert de verzekering niet uit!

Als je het te koud hebt, trek je een trui aan. Je klanten zullen bij koud weer toch een jas aan hebben.

Anoniem

Op 28 december 2014 21:55:56 schreef pietvdbroek-pd2poe:
gaan ze hier alemaal lekker onozel op reageren ik krijg ook mn opdrachten opgelegd hoor

Tot nog toe ben jij de enige die onnozel reageert door de afzuiging ondanks onze goed bedoelde waarschuwingen toch uit te willen schakelen.

Op 23 december 2014 19:57:44 schreef T-sec:
Volgens de normen mag de gasklep absoluut nooit open staan als de afzuigmotor uit staat.
Ik zou met deze regel in het achterhoofd op zoek gaan naar een alternatief.

Hallo,

Vanuit welke norm is dit geregeld, hier ben ik naar op zoek. NPR4478 deel 5 omschrijft namelijk wel de regelgeving voor onbeveiligde toestellen, zoals kookplaten zonder thermokoppel beveiliging, maar in welke norm kan ik terug vinden dat de magneetklep aan de afzuigkap gekoppeld moet zijn?

Daar uit volgend, mag de magneet openen na voldoende drukverschil na de ventilator (venturi of pitot meeting, of gekoppeld aan een relais t.b.v. de ventilator?

B.v.d.!

G-J

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

mij is bekend dat in horeca apparaten nooit de gasklep open mag. 1e voorwaarde om de klep te mogen vrijgeven was afzuiging aan. Maar ik ben al weer wat jaartje uit de prohoreca, ik vraag me wel eens af hoe dat met die shoarma brander zit, meestal mechanisch
rijkelijk voorzien van elestiek :)

testman

waar ik de afzuiging en gasklep gekoppeld heb gezien was ook een bouw van 1980. of dat de koppeling van die gasklep met afzuiging nog steeds zo is weet ik niet..

een luchtdruk verschil meting is wel een regel in cv kelders met toevoerfan en open branders, die situatie kom je niet veel meer tegen omdat bij revisie de boel bovengronds moet komen staan.

als je ernaar zoekt kom je wel handleidingen tegen van oa gasovens waar wordt gezegd dat er voldoende ventilatie moeten zijn tijdens het gebruik, maar de norm welke daarbij hoort niet.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 maart 2015 20:09:59 (21%)]

hurricane

Mvg Oswald

Hier in België mag het personeel in de keukens gewoon stikken en is er (nog) geen enkele wet die zegt dat het gas pas aan kan als er een ventilatie loopt.
Op een paar gevallen na (op vraag van de klant) hebben we zulk een veiligheid ingebouwd.
Voor alle andere gevallen was (is) die 100 Euro te duur.
We spreken over de horeca. Als ik mijn boekje open doe van wat ik allemaal in mijn loopbaan heb gezien, zouden er veel monden open vallen, denk ik :-)
Blijkbaar voelen veel horeca-uitbaters zich boven de wet. In alle opzichten.
Meteen ook één van de redenen waarom ik nooit buitenshuis eet.
Of het zou een zaak moeten zijn die me opgevallen is doordat er zo netjes gewerkt wordt.
Maar die kan ik op mijn 10 vingers tellen. :/
Ben al blij dat ik binnen een paar jaren op pensioen kan. Met alle Chinese rommel die er nu op de markt wordt gesmeten, kan het alleen maar gevaarlijker worden.
En ja...die hebben een CE label. Maar ook DAT is Chinese makelij.
Sommige toestellen en situaties zijn misdadig te noemen.

[Bericht gewijzigd door hurricane op zondag 15 maart 2015 21:05:32 (16%)]

Op 15 maart 2015 20:03:06 schreef testman:
waar ik de afzuiging en gasklep gekoppeld heb gezien was ook een bouw van 1980. of dat de koppeling van die gasklep met afzuiging nog steeds zo is weet ik niet..

een luchtdruk verschil meting is wel een regel in cv kelders met toevoerfan en open branders, die situatie kom je niet veel meer tegen omdat bij revisie de boel bovengronds moet komen staan.

als je ernaar zoekt kom je wel handleidingen tegen van oa gasovens waar wordt gezegd dat er voldoende ventilatie moeten zijn tijdens het gebruik, maar de norm welke daarbij hoort niet.

Voor ventilatie in stookruimten is de norm NEN3028 van toepassing. We praten over een stookruimte indien de totaal opgestelde belasting > 130 kW (nieuwbouw) is. Daar heb je een behoorlijke friteuse voor, de NEN3028 kan hier daarom niet op worden toegepast.

Welke norm zegt me nu dat de magneetklep geschakeld dient te zijn door de afzuigkap (ventilatie)??

testman

bekend probleem idd, vieze vettigheid in keukens. van gepensioneerde bouwvakkers wel gehoord dat toen de eerste chinees hier in eindhoven werd verbouwd dat de kakkerlakken onder je voeten kraakten in de keuken. 50 jaar geleden was dat al zo'n viezigheid.. voorheen het onderhoud gehad van een grootkeuken, daar was het ook niet heilig, van buiten zag het er schoon uit. toen deze keuken werd opgeheven en de apparatuur werd verkocht zat er onder de frituur een 5cm hoge rand oud frituurvet op de vloer. het leek alsof het toestel op een verhoging had gestaan al die tijd.

de welbekende ketens uit de usa laten het ook brandschoon lijken, maar achter de coulissen is het anders..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 maart 2015 21:22:56 (25%)]

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Re…

even zoeken in document op gasklep, onder welke norm dit valt ben ik nieuwsgierig naar.

Er is maar een goede oplossing en dat is een warmte terugwinnen met een warmtewisselaar.

Anoniem

nou dat denk ik niet. Heb je wel eens binnen in de buizen of de ventilator van een horeca afzuigkap gekeken? Een warmtewisselaar zal het ongeveer een jaar doen en dan zit alles dicht met een dikke laag vet.

Het gaat over de beveiliging van gasfornuizen . Dus een open vuur / open toestel die de verbrandingslucht haalt uit de ruimte . De rookgassen komen ook vrij in de ruimte. Bij te weinig verbrandingslucht wordt er CO geproduceerd wat giftig is.
In de installatie voorschriften van een fornuis zal altijd staan dat er voldoende geventileerd moet worden. Hoe dat gebeurd is projekt specifiek.
Deze discussie bestaat al lang ,het verhaal open en gesloten toestellen , bij direkt gestookte luchtverhitters de z.g garage uitvoering .
Bij keukens / fornuizen beveiligen op basis van voldoende ventilatie. Of dat gebeurt met toevoer of met afzuig of met beide
is een afweging. Bij grote hamburger keukens praat je qua vermogen echt wel over een stookruimte . Daar zit warmteterugwinning op de afzuiging van de keuken gezien het energieverbruik van de ventilatie . Bij de fornuizen zitten vetvangfilters en in de afzuigkast ook.
Het probleem bij ( grote) keukens is dat het ventilatiedebiet variabel is mogelijk tussen misschien wel 25 en 100% en de gas beveiliging moet betrouwbaar werken bij lage luchtdebieten en het mag geen geld kosten. Dan zit er ook gas B klep en de werking daarvan ( die reset zichzelf, dat duurt alleen even )daar snappen de koks helemaal niets van .

Ben niet niet helemaal met je eens.
Conform NPR3378 deel 5 dient een toestel zonder vlambeveiliging voorzien te zijn van een magneetklep en gasgebrek beveiliging (B-klep). Een fornuis voorzien van een thermokoppel (per pit) heeft deze voorziening dus niet te hebben.

Vandaar nog steeds mijn vraag / zoektocht war staat beschreven dat een magneet door de afzuigventilator geschakeld dient te worden....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 18 maart 2015 00:48:50 (63%)]

Anoniem

De B-klep en thermokoppels zorgen er voor dat er geen onverbrand gas kan uitstromen uit een brander. De magneetklep heeft hier niets mee te maken. De magneetklep zorgt er voor dat je het kooktoestel niet kunt gebruiken als de afzuiging niet aan staat.

In de toestel-normen (EN30, EN203) ben ik deze klep nog niet tegen gekomen. Dit zou betekenen dat de klep omschreven zou moeten zijn in de NEN1078?
Voor het zelfde geld staat de klep in het bouwbesluit.

Mogelijk zoek je teveel op norm gebied dat die een pasklare oplossing geven .
Het bouwbesluit zegt wat over luchttoevoer / afvoer , hoe je dat moet meten / aantonen .
Het gaat om veiligheid , een goede luchtkwaliteit.
Een gasfornuis heeft een bepaalde luchttoevoer nodig en produceert rookgas . Als die toevoer en afvoer mechanisch gebeurd dan is er een koppeling nodig tussen werking ventilatie en werking fornuis.

EN 203-1:2005 gaat over grootkeukengastoestellen , die is zo te zien
wel verlopen .Henk R geeft aan dat daar die klep niet in wordt genoemd . Mogelijk staat er wel iets over het borgen van toevoer verbrandingslucht en afvoer rookgas.

In 3378-80 staat het e.e.a mbt toestelclassificatie .

De fabrikant geeft op het aan binnen welke grenzen / maatregelen een toestel gebruikt mag worden .

Anoniem

Helaas jan-55, de prEN 203-1:2012 is nog niet definitief. De EN 203-1:2005 is nog steeds van kracht. Ook in het ontwerp van de EN 203-1:2012 is er niets te vinden over deze klep.

De EN 203 gaat over de veiligheid van het toestel zelf.

Het toepassen van de klep in de gasleiding is volgens mij nog steeds verplicht maar zal in het bouwbesluit of de EN1078 gezocht moeten worden.

Dit staat erover in het bouwbesluit, afdeling 3.8
http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/docs/wet/bb2012_nvt/artikelsgew…
Als voor de goede/veilige werking van een fornuis zowel mechanische luchttoevoer als mechanische lucht+rookgasafvoer nodig is dan moet het fornuis worden uitgeschakeld wanneer die voorwaarden niet aanwezig zijn. Hoe je dat doet is een keuze .
Meestal zal bewaking van de afzuiging voldoende zijn en dan stuurt die een gas magneetklep in NC uitvoering .
Uit m'n hoofd wordt de b klep achter de magneetklep getekend in installatie voorbeelden , dat heeft als nadeel dat als de magneetklep dichtvalt waarschijnlijk ook de b klep dichtvalt. Als de ventilatie dan weer draait duurt het bij een zelf resettende klep even voordat die zichzelf reset. Als de kok ondertussen een pit open draait reset hij helemaal niet en als kokkie al niet over de rooie is dan gaat hij het dan zeker.Daarom zet ik liever de b klep voor de magneetklep maar dan moet er vlambeveiliging/gasblok op de pitten zitten.

Anoniem

Bedankt Jan-55.

Het is nu helder denk ik dat in de horeca en grootkeukens een gasklep verplicht is :-)