Beste mensen,

Ik heb een besturingskast gemaakt met een Logo 0BA6, echter deze besturing wordt flink uitgebreid waardoor ik tegen het maximale aantal in- en uitgangen aanloop. Nu heb ik 2 0BA8 logo's gekocht(LOGO!MM 12/24 RCE- 1P 6ED1052-1MD00-0BA8) en wil die in een netwerk zetten. Echter, wat is de beste manier? Tweede logo als slave, of apart in het netwerk? I.P. adressen en communicatie lukt allemaal wel, maar wat is nu beste manier om het geheel te configuren, zodat ik met de master Logo de tweede Logo kan besturen? Ik kan op internet en bij Siemens nog niet veel over deze materie vinden. Of misschien heeft iemand een toepassingsvoorbeeld?
Alvast bedankt.

De meest uitgebreide toepassing is beide LOGOs als master te laten werken.
Of dat voor jou van toepassing is hangt helemaal af van wat je wilt.
Heb je eigenlijk maar 1 programma dan is het makkelijker in Master Slave te draaien.
De 2e LOGO gebruik je dan alleen maar voor je in en /of uitgangen. Je volledige programma draait op de Master.
Heb je eigenlijk 2 toepassingen, waarbij bv de ene toepasing moet wachen op vrijgave van de andere LOGO dan kun je beter 2 afzonderlijke programmas maken en de LOGOs als Master laten functioneren.
Aan jou de keuze

bedankt Toeternietoe,

Ik heb maar 1 programma. Ik ben nu zover dat ik ze beiden als master heb en onderling schakel via de netwerkaansluiting.
Als ik het programma met de laptop wil laden en de Logo's aan elkaar wil laten zitten, kan ik daarvoor een switch gebruiken?

Ja dat moet lukken.
Ik heb het meest goedkope Ehternet switch er tussen.
Een paar LOGO!s HMI scherm en de PC, kan allemaal met elkaar en door elkaar communiceren.

Als het goed is zou je er ook meerdere switches tussen kunnen zetten, zolang het maar op het zelfde (bedrijfs) netwerk zitten.

Oké, bedankt.
Ik heb de switch van Siemens Logo besteld, komt morgen binnen....

Waarom zet je er niet een echte PLC in?
Ik snap het even niet dat je zoiets op deze manier wilt bouwen.
Het wordt er allemaal niet betrouwbaarder op.

Een logo-tje wil je alleen voor kleine configuraties maken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (17%)]

Beste Henri62,

De kast is in het verleden al gemaakt met een Logo met 2 uitbreidingsmodules met 8 x in / 8 x uit.
Ik hoef alleen de Logo zelf uit te wisselen en de extra Logo plaatsen om zo uit te breiden.
Bovendien werkt deze besturing uitstekend.
FBD ligt mij beter dan Ladder, ook een belangrijke reden.
Met de nieuwe 0BA8 kan je toch al behoorlijke dingen maken....
Groeten, Arthur.

FBD kun je in de meeste PLC's wel doen, dat is niet het probleem.

P.S. Je kunt toch meer dan 2 modules (8) aan een logo hangen?
(Of is dat type afhankelijk?)

Zeker als je programma in 1 logo staat lijkt me dat een betere oplossing als het via het netwerk aan elkaar knopen. Standaard ethernet zou ik niet gebuiken voor zoiets.

Eigenlijk blijven in die kast alleen de twee I/O modules over en de rest vervangen + bijplaatsen.
Nou dan wist ik het wel: Heel de PLC combi vervangen. En die twee modules die over zijn komen nog wel eens van pas (of verkopen?).

Een LOGO is een uitstekende oplossing voor kleine niet al te ingewikkelde besturingen.
Vooral niet al te veel I/O, maximaal wat simpel rekenwerk.
Denk daarbij aan het programmeer gemak, en de kostprijs. En schakelklokje en een paar tijdrelais zijn al,duurder dan de LOGO!

Met de komst van de 0BA8 versie kan de LOGO ook via Ethernet communiceren.
LOGO onderling, maar ook met de grotere broer (S7 ) is mogelijk.
Zelfs een echt hoogwaardig HMI scherm kan er aan.

Al met al een uitstekende oplossing voor kleine besturingen.

Als je een besturing maakt met meerdere LOGOs omdat je te weinig IO hebt, dan is vaak je programma wat ingewikelder, en is het beter een "echte" PLC toe te passen.

Het is voor mij tot op heden voldoende geweest. Ik heb in de tijd dat ik voor mezelf werk toch zeker zo'n 30-35 van die dingen geprogrammeerd. Ik geef toe, een PLC heeft meer mogelijkheden, maar ik heb hier nooit voor geleerd.Ik vind het best een grote omschakeling.
Ik heb hier al een paar jaar een nieuwe S7-1200 liggen met de bedoeling om mee te gaan oefenen, maar het komt er door het vele werk(gelukkig?) niet van....

Ik ben benieuwd hoeveel I/O je nu totaal nodig hebt?

Ik zou eerder bedenken dat de programmeer software voor een logo aanzienlijk goedkoper is dan voor een normale PLC.

Dus hier is waarschijnlijk de software prijs de doorslaggevende factor. Niet zozeer het programmeer gemak zou ik zeggen.

Alhoewel als je een Hitachi met Codesys pakt je volgens mij ook best goedkoop uit zou kunnen zijn (heb geen actuele prijzen).

Op 14 januari 2015 22:21:14 schreef Arthurreke:
Ik heb hier al een paar jaar een nieuwe S7-1200 liggen met de bedoeling om mee te gaan oefenen, maar het komt er door het vele werk(gelukkig?) niet van....

Laat GJ_ het maar niet horen, die brandt dit meteen af als een slechte keuze voor een beginner. ;-)

[Bericht gewijzigd door henri62 op (30%)]

Er komt niet zo bar veel bij, maar zoals gezegd, de andere zat vol.
In deze bestaande situatie is het de beste oplossing....

Op 15 januari 2015 00:01:15 schreef Arthurreke:
Er komt niet zo bar veel bij, maar zoals gezegd, de andere zat vol.

En je had twee modules? Er kunnen er nog 6 bij. Ik snap het nog steeds niet.

Haha, ik heb 1 logo (0BA6)met 2 uitbreidingsmodules, die configuratie zit aan zijn max.
Nu plaats ik in de plaats van de 0BA6 een 0BA8, en daar kan ik dan weer een andere 0BA8 hangen met uitbreidingsmodules.
Compris?

Je hebt nu dus ergens tussen de 9 en 16 modules (exclusief logo) dus?
Anders had je er geen tweede bij hoeven te zetten.

Of zit de tweede logo in een andere kast? Kan ook een reden zijn voor de splitsing.

https://support.automation.siemens.com/WW/llisapi.dll?func=cslib.csinf…

In de link 1 logo met 1 uitbreidingsmodule.
Bij mij zitten er twee aan met 8xin en 8xuit. Met de logo zelf erbij met 8xin en 4xuit zit je aan het maximum aantal in- en uitgangen.
Met de 0BA8 kan je dan via ethernet weer zo'n zelfde configuratie eraan hangen.
Zo kan je er 2 maal 8 basismodules aanhangen.

kan iemand mij a.u.b. helpen ik heb bij conrad de logo 8 gekocht maar krijg op geen enkele manier verbinding ! webserver start wel op bij invullen ip adres in de webbrowser maar de standaart code zou logo moeten zijn maar werkt niet ! ook verbinding maken met de software lukt niet hopelijk kan iemand mij er doorheen loodsen !!!!

Gebruik het wachtwoord LOGO (of LOGO!), dat moet werken bij een nieuwe Logo (dus met HOOFDLETTERS
Bij Accescontrol kun je instellen of je een wachtwoordbeveiliging wilt toepassen