lcd met ft245rl

hallo

ik heb een FTDI FT245RL
http://www.dhresource.com/albu_808271249_00-1.0x0/FT245%20USB%20FIFO%20Board%20(mini)%20FT245R%20FT245RL%20Evaluation%20Development%20Board%20Module%20Kit%20USB%20TO%20Parallel%20FIFO%20Free%20Shipping.jpg
en een LCD 4x20 hd44780

via een oude lpt parallel poort werkt die wel maar op mijn laptop die ik gebruik als media box heeft geen parallel poort dus ik heb een FT245RL FTDI besteld

ik heb een schema gezocht maar ik weet niet zeker of die werkt
en ik wil graag lcd smartie gaan gebruiken maar daar moet je een dll voor maken ik snap niet hoe dat allemaal werkt ik kom er niet uit

zou iemand mij kunnen helpen

Hier heb ik het schema vandaan.

https://sites.google.com/site/larsenglund/simpleusbhd44780lcdusingftdi…

maar ik zou graag willen dat ik hem kan laten werken met lcd smartie. Ik hoop dat er iemand is due mij kan helpen en misschien een duidelijk schema kan vinden die ook echt werkt

http://obrazki.elektroda.net/78_1229378059.jpg
Dit is duidelijker maar nu de software dat krijg ik niet aan de praat

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 24 februari 2015 20:55:59 (18%)

Voeding op voeding, A aan voeding, K aan GND. Vervolgens alle datasignalen (behalve D0-D3 van de HD44780) aan de "vrij programmeerbare pins" van de FT245 aansluiten en het kan werken. Dit schema voldoet aan die voorwaarden.

Nu hoef je alleen de software nog te schrijven of in te stellen om met dit schema te werken....

Update: Die 100k in de backlight is niet zo handig. Die mag je gewoon doorverbinden bij moderne schermpjes.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 22 februari 2015 09:20:21 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank je rew

Weet er ook niemand hoe je de software moet schrijven ik zou graag lcd smartie willen gebruiken

Ik snap niet zo goed hoe of het moet

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet hoe het moet: Je gaat achter je PC zitten, maakt een ontwerpje, en schrijft de software.

Ik zou het zelf ook kunnen. Diverse dingen van vergelijkbaar niveau gedaan.

Zoals je zelf, en arco ook, zegt, is er software te vinden. Dan is het zaak om de boel aan te sluiten zoals in een bijlage bij die software te vinden moet zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik had het scherm eerst gewoon op een parallel poort aangesloten dat werkt super met lcd smartie je kan dan gewoon een dll laden die er al bij zit (hd44780)

Maar op mijn laptop zit geen parallel poort
Dus vandaar dat ik ft245rl bestelt heb
Ik dacht ook dat ik hem aan kon sluiten zoals op het schema staat
en dat ik hem gewoon kon gebruiken
Maar dat blijkt zo niet te zijn ik heb er niet veel kaas van gegeten maar ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen het te laten werken met lcd smartie

Ik heb het dan over het software het schema zou het wel doen denk ik

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 24 februari 2015 20:56:33 (7%)

Arco

Special Member

Als die FT245 voor 100% compatible is met een 'echte' LPT poort, dan moet het gewoon werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er moet een soort van dll gemaakt worden ofzo iets
Om te communiceren tussen lcd smartie ft245 naar lcd

De data poorten doen het wel dat heb ik getest
Door leds op de data poorten te zetten en een test programma installeren

Hier een link
http://320volt.com/ft245r-usb-kontrol-program-ve-uygulama-devresi/

Op 23 februari 2015 23:09:48 schreef H-Tech:
Er moet een soort van dll gemaakt worden ofzo iets

Nee dus.

Install the D2XX drivers from FTDI and you´re good to go!

Die D2XX drivers zorgen ervoor dat die FT245 door Windows wordt gezien als "ouderwetse" LPT-poort, waardoor LCDsmartie er direct mee overweg kan. Nix DLL's schrijven. Gewoon die D2XX drivers installeren en gaan met die handel.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb hem geïnstalleerd maar ik krijg geen lpt poort Bij apparaat beheer

en lcd smartie op nieuw geïnstalleerd en ik krijg hem niet aan de gang
Ik heb ook nog a en k om gedraaid want dan heb ik wel Backlight

En als ik geen dll nodig heb waar moet ik lcd smartie dan op instellen

Eerst zorgen dat die chip goed herkend wordt in windows. Dan krijg je er een virtuele printerpoort bij waar je LCD smartie naartoe kunt laten wijzen. Klaar. Nix meer, nix minder. Gewoon zorgen dat je hardware functioneert!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik krijg alleen een com poort geen lpt ik vind het echt gek want het is echt een ft245rl fifo to parallel port

De D2XX driver maakt geen printerpoort onder windows, dat is bedoelt zo dat je met je eigen software direct met de chip kan praten.

Dus voor LCD smartie blijf je een DLL nodig hebben.

Bij de link die rew heeft gegeven heb ik alleen source code gevonden die je zelf eerst nog mag compileren.

Hier staat de LCD smartie DLL voor de FT245.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Bedankt ik wis dat het iets was met een dll

Maar ff voor de duidelijkheid is dan de hardware code de ini bestand

En de codepack het dll

Of heb ik het mis

In het ini bestand staat hoe jij het lcd en de ft245 hebt aangesloten. De dll doet dan al het werk voor je.

In de link die ik gaf staat ook hoe je de boel moet aansluiten.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Ik krijg een fout het dll is niet geschikt voor Windows of het bevat een fout

Ik heb nog nooit een dll of software gemaakt ik weet niet hoe het precies zit moet ik de cCode kopiëren plakken in kladblok en opslaan in het bestand dll en ini

Arco

Special Member

Nee, een .dll is een binair bestand met uitvoerbare code dat wordt gecompileerd door een compiler (bijv. in C, Basic, of assembly. )
Dat kun je niet zelf in elkaar plakken met een tekstverwerker...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke als ik het goed begrijp dan moet ik een programma installeren en daar de code in plakken die op de site staat en dan opslaan als dll

Arco

Special Member

Nee...
Zoals ik al zei valt er aan een DLL niks te knippen en plakken! Moet je gebruiken zoals 'ie nu is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Installeer LCD Smartie en download dat zip filetje met de dll.
De dll en de ini zet je vervolgens in de map \LCD Smartie\displays\
Als je dan LCD Smartie opstart staat er bij "display settings > plugins" welk type lcd je hebt daar kies je dan voor FTDI_LCD.dll

Als je de boel op de juiste manier hebt aangesloten moet het werken.
Let wel op dat je maar 1 FTDI chip op je pc hebt aangesloten anders gaan de signalen naar de verkeerde chip.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Om H-Tech even wat duidelijkheid te geven: de afkorting DLL staat voor Dynamically Linked Library. Dat betekend dat het DLL-bestand een bibliotheek is die routines bevat, welke tijdens de uitvoer van een programma gekoppeld (ge-linkt) en gebruikt kunnen worden. Een DLL is dus een kant-en-klare 'module', waar je niets aan hoeft te knippen en te plakken, maar direct gebruikt kan worden door een / je programma.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De link met de dll en de ini doet het niet kan ik ook de tekst kopiëren en die plakken in visual basic opslaan als dll
En de ini ook kopiëren en die plakken in kladblok en opslaan als ini