nou hier een totaal foto van die van mij ziet er niet zo heel geweldig uit allemaal maarjah. op de voorgrond zie je trouwens mijn filter (weerstanden plus condensator)
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=PIC_0075…
ben erachter dat mijn condensator doorgeslagen is 
als ik hem aanzet maakt hij geluid (krijsend geluid) en de vonkbrug slaat niet over dus. dat word weer een nieuwe bouwen. ik krijg het maar niet voor elkaar om die condensator niet door te laten slaan. heb nu iets van 4 cm aan de randen over en 6 lagen ertussen (3 velletjes)
maar blijkbaar was dat niet genoeg speling.
4cm speling aan de randen is echt meer dan voldoende, tenmiste, zolang je niet teveel resonant aan het laden bent met je NST. Mijn condensator hier heeft nog minder speling, dus daar zal het niet aan liggen. Probeer eens nog een extra laagje folie toe te voegen. Ik heb het bij mijn TC een beetje experimenteel bepaald, ervan uitgaande dat het voltage niet hoger kwam dan 11,3KV (8KV * Wortel 2). Zorg er dus voor dat daar de sparkgap altijd doorslaat. Ik heb ook de dikte verhoogt naar 7 laagjes (3,5 zakje) omdat ik anders af en toe toch nog wat doorslag had. Alleen had het hier geen destructieve gevolgen. Een kleine knal en het ding ging weer vrolijk verder.
Misschien moet je ook eens experimenteel kijken hoeveel laagjes je nodig hebt. Gewoon 2 platen alufolie tussen een laag isolatie. Sluit de NST erover parrallel. Doordat je maar 2 platen gebruikt zal de NST niet overbelast raken (geen sprake van resonantie). Kijk gewoon hoeveel lagen isolatiefolie je nodig hebt zodat er geen harde knallen meer vanaf komen. Een zacht zoemend geluid is waar je naar op zoek bent.
Of anders toch voor een echte HF HV condensator gaan ...
http://www.die-wuestens.de/ Heeft hele mooie ( daar heb ik de mijne ook vandaan.
Op 21 november 2004 20:49:04 schreef Jorrit:
jah alleen ben ik dan nogal wat geld kwijt aangezien ik een condensator van 10 nF heb...
Auw, da's minder ja ...
Een mmc dan ?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Jorrit: is dat plexiglazen plaat met dat alufolie ertussen je condensator?
Ziet er namelijk makkelijk uit om te maken, ben laatst bezig geweest ook iets met plexiglas en aluminium folie te klooien, maar dat werkte niet omdat ik hem gewoon veel te klein gemaakt had, dus als het grotere ontwerp wel werkt, zou erg welkom zijn.
@weardguy jup dat is de condensator van mijn filter. die is 1 nF
ergens in dit topic of de vorige heeft killerB uitgelegt hoe je er 1 kon maken.
@sine
jah dat is misschien wel een idee maar dan wacht ik liever even af tot ik ergens een goedkope lading tegen kom 
hmm heb mijn cndensator los gehaald.
hij is inderdaad doorgeslagen dwars door het folie heen. 12 lagen zijn eraan
6 lagen is door bij mij nog niet genoeg.
dat word dus weer bouwen.
hopen dat ik nog genoeg zakken heb...
Ai, das niet zo mooi Jorrit.
ik vind het eigenlijk wel apart dat alles helemaal kapot is gegaan. Bij mijn test met een enkele laag folie lukte het zelfs met 4 lagen al, dan had ik wel doorslag zo nu en dan, maar geen destructieve gevolgen. Het zal er wel door komen dat alle energie bij jouw volle condensator tijdens de doorslag het plastic heeft laten smelten. Als je dan toch overnieuw gaat beginnen, zorg er dan voor dat je eerst even meet wat veilig is, en voeg dan nog een extra laag (of twee) toe. Dan heb je in ieder geval een marge. Wat ook belangrijk is, is het juist afstellen van de sparkgap. Bij dit formaat condensator is er al een klein beetje resonantie, wat kan resulteren in te hoge voltages voor de condensator. Uitgaande van 8kV, 50mA en een 10nF condensator, kom je al op 16kV rms (=22,6kV piek!) uit. Dat is al een verdubbeling van de spanning.
Die zes lagen heb ik destijds bepaald bij een spanning van 11,3kV (8kV rms). Als jij nu de spark-gap te ver open hebt staan, dan zal de spanning veel te hoog oplopen en inderdaad de condensator bezwijken. Stel dus eerst de sparkgap af op de NST spanning (net wel, net geen doorslag oid), of verdubbel het aantal lagen (12-14), zodat je bestand bent tegen de 22,6kV.
jah hij hield het eerst ook wel even vol maar naar zon 30 seconden hield hij er mee op. ik zou mijn sparkgap misschien wel wat kleiner kunnen zetten jah. mijn nieuwe condensator schiet al aardig op zit nu op de 5 nf en er zitten 8 lagen tussen. maar jij zou dus nog mee adviseren ?
hmm ik zou misschien wel iets van 12 lagen kunnen doen jah
kzou wel ff kijken
Anoniem
Op 21 november 2004 14:52:50 schreef stynus:
dit kwam ik juist tegen op marktplaats misschien dat iemand er iets mee is
50Eu voor een afbraak-nst. Is dat niet wat duur?
E-bayers denken vaak dat hun vuiligheid goudstukken zijn.
heb mijn nieuwe condensator af. 12 lagen ertussen
maar hij is nu maar 6 nF en ik moet dus mijn tesla opnieuw afstellen. mijn filter moet er dan toch af met meten ofniet ?
ik denk ik vraag het ff niet dat zodadelijk mijn hele afstelling weer niet klopt ik kon het zo ook niet vinden op een site ofzo
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Je gebruikt toch 2 10k ohm weerstanden ?
Volgens simetrix is het verschil met of zonder filter minder dan 0,5 khz.
hehe okee dat maakt dus niet zo veel uit
bedankt fry.
dan ga ik nu maar is aan het stemmen.
edit:
met 6 nF kom ik niet lager als 555 khz
dus toch nog maar even wat lagen erbij doen
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
tesla is opnieuw gestemd condensator is nu 8.2
primair en secondair zitten nu allebei op 500 khz nu nog ff wachten tot het donker word en dan testen 
hmm geweldig resultaat
maar helaas niet mijn sparkgap staat denk ik fout. ik heb nu vonkjes van iets van 5 cm op zijn max en als ik mijn variac verder losdraai worden ze na 40% alleen maar minder. moet mijn sparkgap dus groter zetten of niet ?
ArjanEmm
Wat er volgens mij gebeurt is dat de nst door de vonkbrug gaat kortsluiten zonder de condensator opteladen. Hoe verder je de variac opdraaid hoe vaker dat gebeurd tot het punt dat de tesla helemaal niks meer doet en de vonkbrug niet meer knalt maar een gele zoemende vonk geeft.(power arcing)
Bij mijn coils begint dit zo rond de 200 bps. Als ik er geen lucht door blaas al veel eerder. De trafo leverd veel teveel vermogen tenopzichte van capaciteit van condensator.
De vonkbrug groter zetten helpt(meer vermogen van de trafo nodig om tot een hoger voltage opteladen) en meer lucht door de vonkbrug helpt (meer koeling en snellere afvoer van gioniseerde lucht).
Met een luchtstraal geconcentreerd op de vonk uit een 1000 watt tweecilinder compressor kom ik toch niet veel boven de 200 bps.
Als je het voltage niet hoger wil maken door de vonkbrug opentedraaien werkt of een RSG met een hoge bps of meer nF's.
Hey,
Voor school bouw ik dus een DC Tesla Coil, alleen heb ik behoorlijk wat problemen! Kan iemand me helpen, ik heb vooral problemen bij het berekenen en bepalen van een condensator, kan iemand hierbij helpen! Thanks!
ArjanEmm
Ik wil je wel helpen hoor en nog wel meer mensen hier ook wel denk ik.
Je zult alleen veeeel meer informatie moeten geven.
Heb je al spoelen gemaakt, wat voor voeding ga je gebruiken etc.
Vertel maar gewoon alles wat je al hebt uitgevogeld.
Dat is mooi. Heel even ter indicatie hebben we ongeveer het volgende ontwerp:
http://www.richieburnett.co.uk/dcreschg.gif
Alleen hebben we 1 condensator en denken we eraan om een variac te nemen. Verder wat informatie over de transformator die ik heb:
I = 1 (mA) U = 8300 (V)
De spanning die eruit komt is een pulserende gelijkspanning, dus er zit wel een diode-brugschakeling in de transformator maar geen condensator. Ik heb dus problemen bij het bepalen van de capaciteit van de condensator, want ik weet niet hoe dat moet. Verder ben ik ook aan het kijken hoe dat nou zit met de primaire en secundaire spoel, formules en zo. Maar ben eigenlijk niet zo ver.
ArjanEmm
Heb je echt maar een 1mA voeding ? Dan wordt het erg lastig allemaal, dat is zo weinig. Ik denk dat het zonde van de moeite is om daar een tesla omheen tebouwen.
Als je geen andere transfomator kan vinden zou ik iets proberen met een flyback. Daar kun je een stuk hoger vermogen uitkrijgen en je hebt die lastige laadspoel niet nodig.
Waarom is het me 1mA lastig, ik dacht juist dat het dan veiliger was, maar dat het wel mogelijk was.
P.S kan je ook een bobine van een autosloop gebruiken?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
De bobine van een autosloop is niet bruikbaar hiervoor, deze levert een te laag vermogen, een flyback daarentegen levert meer vermogen.
Mensen: ik verklap het maar, ook ik ga (samen met iemand anders) een tesla bouwen, me ouders vinden nu ineens alles goed, snap ook niet waarom, maar be nu naarstig op zoek naar een nst, en heb ook al verschillende neonbedrijven genoteerd in het geval we er geen zouden vinden.
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Op 25 november 2004 21:13:33 schreef weardguy:
me ouders vinden nu ineens alles goed, snap ook niet waarom.
Misschien zijn ze je beu?
@fry zoiets dacht ik al.
maarjah, we hebben hier helaas geen compressor ofzo dus ik moet het met ventilatoren doen maar ik ga denk ik maar is een andere spark gap bouwen. (pvc buis model) of opzoek naar een synchrone motor.