Hee goed om te horen dat er nog 2 coils gebouwd gaan worden 
Ik ben zojuist ook weer even bezig geweest, en ik heb weer een nieuw probleem ontdekt. Of eigenlijk twee.
De eerste zit hem dit keer in de secundaire spoel. Kennelijk is het voltage nu zo hoog in de secundaire dat ik overslag krijg tussen een aantal windingen. Het is een vonk van ongeveer 5cm lengte. Ik denk dat ik inmiddels ook weet waar het vandaan komt. Er is namelijk 1 winding op de spoel die een stukje over een andere winding is gaan zitten. Het is dan logisch om te concluderen dat daar de isolatie het dunst is. Tevens zag ik 5 cm daarboven een klein deukje in de isolatie (gemaakt van 2componenten epoxyhars). Het lijkt erop dat het afkomstig is van een klein luchtbelletje dat naar de oppervlakte is gekomen tijdens het droogproces. Wederom een dunne isolatie dus. Van een afstandje is het altijd wat moeilijk in te schatten, vooral omdat het maar zo eens in de 5-10 seconden gebeurd, maar ik denk dat daar iig de oorzaak zit.
Nu is dit opzich geen groot probleem, maar ik had me van tevoren niet gerealiseerd dat de isolatie van de secundaire zo belangrijk was. Nah ja, ff een nieuw laagje epoxy erover en klaar 
Het tweede probleem is waar Jorrit nu ook mee zit. De sparkgap. Ook ik heb het gevoel dat de vonken niet snel genoeg gedoofd worden. Er gaat dus te veel energie verloren. Ik denk dat ik voor een simpeler model ga, met twee afgeronde bouten oid. Dan is het ook makkelijker om daar een grote hoeveelheid lucht door te laten stromen.
@killerb
jammer dat de isolatie van je spoel niet goed is daar heb ik gelukkig nog geen last van. maarjah ik was ook al opzoek naar een ander model sparkgap. me ouders vonden het alleen niet goed als ik van die koperen deurknopen van een kast afhaalde
maarjah dan moet ik ze maar ff gaan halen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Helaas, die tesla spoel gaat voorlopig niet door, de school heeft het afgewezen.
Ik zal flink moeten sparen voordat aan een tesla kan beginnen.
Jorrit: das wel geinig, ik had hetzelfde idee als sparkgap, maar ja, das nu iets voor later.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Helaas, die tesla spoel gaat voorlopig niet door, de school heeft het afgewezen.
Ik zal flink moeten sparen voordat aan een tesla kan beginnen.
Jorrit: das wel geinig, ik had hetzelfde idee als sparkgap, maar ja, das nu iets voor later.
Sorry, dubbelpost: MODS mozilla firefox heeft onzettend veel moeite met het laden van de pagina nadat ik gepost heb, waardoor dit soms vaker voorkomt, hebben meer mensen hier last van ofzo?
[Bericht gewijzigd door weardguy op ]
Ok, ik kan dus geen tesla coil maken met deze trafo (8300 V en 1 mA) omdat het te lang zou duren om een condensator op te laden en dan zou mijn frequentie over de spark gab te laag zijn. Maar hebben jullie dan zo'n formule over de oplaadtijd van een condensator gerelateerd aan het vermogen/VA? Ik heb namelijk de volgende formule:
U(t) = U(0) x e^(-t/RC), en hieruit valt dus af te leiden dat de ontlaadt tijd van de condensator ligt aan de RC-tijd. Dus als je de capaciteit van de condensator klein maakt, dan ontlaadt hij sneller, toch?
weardguy
Ja, maar als ik het goed begrepen heb wordt dan de energie per BANG! minder, wat dan weer resulteert in kleinere vonken.
Als je even realistisch gaat terugrekenen, dan levert je voeding slechts 8,3W. Met een dermate laag vermogen kun je nooit fatsoenlijke vonken of streamers maken.
Even een sommetje:
Impedantie van je trafo: 8000 / 0,001 = 8Mohm
Uitgaande van 5-RC tijden voor het opladen van de condensator en een C waarde van 10nF kom je uit op:
8M * 10n * 5 = 0,4 seconde.
Je BPS (Breaks per Second) is dan gelijk 1/0,4 = 2,5
De BPS is uiteraard te laag voor fatsoenlijke vonken. De oude streamers zouden dan al verdwenen zijn voordat er nieuwe bijkomen. Op die manier kunnen streamers nooit verder groeien.
Zou je een kleinere condensator nemen, bijvoorbeeld 1nF (resulterend in 25BPS) dan wordt de energie per BANG! (;)) weer veel te klein. Ik weet persoonlijk niet hoeveel BPS minimaal aan te raden is, maar ik denk dat het zelfs nog hoger ligt dan 25. Ook voor de minimale energie per BANG! weet ik niet wat aangeraden wordt. Het hangt natuurlijk af van de grootte van de coil zelf, maar over het algemeen geldt, hoe meer hoe beter.
Hoeveel BPS heb je nodig dan, als ik mijn info invul in één van die Coil reken programma's kom ik uit op 0,0002 microF. Zou het daar wel mee kunnen, of hou ik dan helemaal geen energie mee over?
weardguy
die 0,0002 mf is nog altijd 0,2 nanofarad, en dus 20 picofarad.
Er is al gezegd dat bij 1 nf de energie per bang veel te klein is... nou ga dan maar bedenken wat je energie is bij deze capaciteit.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
0,0002 mF= 0,2 nf =200pF
Met 8,3 kV een veel te lage "bang"]
1 mA is wel veilig maar voor lange vonken heb je gewoon vermogen nodig. Een tesla is niet veilig.Hoe onveiliger hoe beter die is eigenlijk.
Maximae vonklengte(qua rendement) is ergens tussen de 100 en 300 bps.
Bij een lager bps mis je het effect van groeiende streamers door gepreioniseerde kanalen. Daar boven is het beter om een grotere capaciteit te nemen of een hoger voltage.
Ok, als ik het dus goed heb, heb ik 125 BPS bij een 0,2 nF condensator, kan iemand mij dan vertellen hoeveel energie per bang dan overblijft?
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
0,5CV2
0,5 * 2*10-10 * 83002= 0,007 joule.
Even ter vergelijking:
De bang van jorrit is iets van 0,4 joule. 60 keer meer en dat geeft 15 cm streamers.
Mijn kleine tesla heeft een bang van 1,7 joule en geeft 40 cm streamers.
Mijn grote tesla 5,7 joule met 1,8 meter.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
wegens 10 paginas enbijna meer, gaat deze dicht en gaan we hier verder
Teslacoil en dergelijke Deel 4
[Bericht gewijzigd door Jonathan op ]