Hallo mede hobbyisten,
Ik heb een pheonix contact voeding van het type trio-ps/1ac/24dc/10 hier wil ik een regelbare voeding van maken. De vraag is kan dit überhaupt met een pheonix voeding. Zo ja hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Zijn geen goedkope voedingen, we gebruiken die op het werk ook. Je zult wat aan het regel circuit moeten wijzigen, want normaal kun je die maar x aantal V bij regelen.

Klopt helemaal je kan hem nog wat fijn afstellen Door de potmeter op voorzeide. Maar nu is de vraag hoe weet ik wat ik kan en mag doen in het regel gebied?

Dan ga je bij Cito benelux de technische gegevens ophalen.
https://www.phoenixcontact.com/online/portal/nl?uri=pxc-oc-itemdetail:…

Dit is een schakelende voeding. Als je deze kunt afregelen dan kan dit meestal maar in een beperkt spanningsgebied (deze is van 22,5 - 29,5)
Er een regelbare voeding van maken zal niet gemakkelijk gaan.

Dat vermoede had ik al dat het geen makkelijk klusje gaat worden. Is er iemand die mij misschien opwegen kan helpen of is er iemand die hier ervaring mee heeft ?

Op 21 augustus 2015 19:09:56 schreef Edison alias lampje:...of is er iemand die hier ervaring mee heeft ?

Lijkt me uiterst onwaarschijnlijk omdat je voor de helft van het geld een kant en klare labvoeding hebt. En daar zitten de meters, knoppen en aansluitingen dan ook al op.
Deze Trio voeding kost bruto 234 euro excl BTW, dus de hele exercitie is normaal gezien een zinloze.

De voeding heb ik via via hier heb ik geen kosten aan. Het lijkt mij gewoon een leuke uitdaging.

Ik ben bang dat het een enorme uitdaging is. Van Phoenix ga je geen gegevens of tips krijgen. En dat iemand dit eerder gedaan heeft lijkt me sterk.
Ik zou proberen hem te verkopen, dan heb je alvast het eerste kapitaal voor een voeding. Met een beetje geluk krijg je er, als ie er nog netjes uit ziet, een paar tientjes voor.

Ik ben bang dat het verkopen word. Iemand belabg bij de voeding ?

Als je een delta S28-10 kunt vinden dan heb je al zo goed als een labvoeding. daar heb ik er ondertussen twee van gefabriekt.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/Delta2/delta2.JPG

Dat is letterlijk een geval van potmeters er aan knopen en een paar paar meter en je bent klaar.

Daar kun je zelfs twee leds aanknopen om de status van de voeding te zien ( U / I mode )

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/Delta2/IMG_3515.JPG

-edit-

Die heb ik niet meer, ik heb wel nog een delta S24-10, daarbij moet je twee interne trimmers naar buiten halen, om hem U en I regelbaar te maken. Schiet me maar een mailtje als je daar interesse in hebt.

Zie, http://www.tinuselectronics.nl/index.php/lopende-projecten/105-delta-e…

Ziet er gelikt uit die delta voeding die je nog hebt is die ook omgebouwd of een orginele ?

Dat is een originele, de enige omgebouwde zitten in die twee "lab" voedingen.

Je kan de Phoenix voeding toch gebruiken als vaste gelijkgerichte spanning en deze in een simpel (LM317 o.i.d.) spanning/stroom regelcircuit aanbieden? Zoals je bij een reguliere voeding eerst de trafo, gelijkrichtbrug en afvlak elco hebt voor de vaste basisvoeding waarna je met de aangekoppelde elektronica gaat regelen.

En mogelijk zijn de compelete step up / step down modules nog iets, die op de nodige China sites worden aangeboden. Plak er voor een paar Euro uit de zelfde China sites een digitale spanning/stroom meter aan vast en je hebt volgens mij een redelijk leuke voeding. Of denk ik iets te makkelijk?

Lineair kan, maar niet met een enkel regelaartje, dan kom je er al iets als de Co labvoeding achter aan het hangen, en als je dan een keer power nodig hebt verstook je de spanning die je niet gebruikt in een transistor die weer heftig gekoeld moet worden.

"China" Switchers zijn bij lange na niet zo robuust als een 'echte' voeding. Leuk voor lomp spul die wat haar op de ingang kan verdragen.

-edit-

Ik heb nog een dhz setje liggen. Incluus de originele delta manual

@Sine: als de TS hem niet wil, heb ik wel interesse; de vorige voeding die je me verkocht hebt, viel een beetje tegen :-p

Ik snap het standpunt van de TS wil; hij heeft een mooie voeding, en wil die aanpassen voor een ander doel.

Afhankelijk van het ontwerp zou dat misschien best kunnen; ik heb het vaker gedaan (bij DC/DC converters om de uitgang electronisch regelbaar te maken). Het verbaast me een beetje dat er eigenlijk helemaal niets inhoudelijk is gezegd hier. Maak die voeding eens open, en schiet wat foto's van de binnenkant. Geef ook de nummers van IC's die je ziet zitten, en hoe die potmeter voor de fijnafstemming in het circuit zit, als je dat kunt vinden.

Misschien kun je de spanning wel regelbaar maken, maar een instelbare stroombegrenzing zal wel lastig worden, denk ik.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (74%)]

@Spark,

Oh, dat was een stevige lineaire voeding ?
Iets in deze richting dacht ik http://nl.farnell.com/unbranded/650-682/power-supply-1ch-30v-10a-adjus…
Die heb ik zelf ooit gekocht bij farnell en heeft vooral laptops van spanning staan voorzien. Wat is het probleem ermee ?

Zo'n voeding aanpassen zou ik niet (meer) doen, ik heb het ooit eens geprobeerd en de meeste bakken hebben er problemen mee als ze lagere spanningen moeten gaan leveren. 5V 10A uit die doos halen kunt je vergeten.
10 a 20% minder wil misschien nog wel, lager geeft problemen.

Is er iemand die belang heeft in een pheonix voeding en deze wil ruilen voor een labvoeding ?

@Sine: dat ding heeft bijzonder trigger-happy current foldback circuit; een last met enige mate van capaciteit (een motorcontroller, DC/DC converter, etc.) laat hem bij het inschakelen al trippen. Om hem weer aan te krijgen, moet je hem power-cyclen; niet echt ideaal, dus. Er zit een constructie in met relais om transformator wikkelingen te kiezen, en de ontwerpen vond hysterese blijkbaar overbodig, want op bepaalde spannigen staat hij meerdere keren per seconde heen- en weer te klapperen.

Ik denk dat daar een keer een paar extra torren en een ventilator in ga zetten, en een CO-voeding PCB als regeling, maar daar ben ik nog steeds niet aan toegekomen.

Overigens neem ik je niets kwalijk hoor; ik had niet verwacht dat die current-foldback zo irritant zou zijn, en het is alsnog een leuke dikke transformator en behuizing met paneelmeters en potmeters.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (13%)]

@Spark,
Hmm, dat kon een kwestie zijn van die foldback killen en met een paar weerstanden een beetje hysteresis toevoegen aan die switcher, Als ik tegenwoordig een lineaire voeding bouw (en nu doe ik dat niet elke dag .. maar toch) dan zorg ik altijd dat ik trafo wikkelingen kan schakelen, puur om onnodige dissipatie te voorkomen.

@Edison,
Ik heb in principe wel een toepassing voor de voeding, maar een complete heb ik niet over, het magische "je hebt nooit genoeg voedingen" is hier weer van toepassing.
Beste wat ik heb is dat setje van boven, daar moet nog een doosje omheen en je zult een 2x5V voedinkje moeten bouwen voor de paneelmeters (trafo zit erbij)

die hysterisis is niet meer als een 2,2uf elco op de ingang van de opamp welke de tab relais schakelt te plaatsen. m'n zelfbouw elektuur 82 voeding heeft geen last van steeds omschakelen als je bijv een accu aan het laden bent( hysterisis 500mv) , maar m'n hps3025 doet dat schakelen op 1 punt ook als deze warm is.