Even wat anders tussendoor voor ik weer verder ga met de camera. Ik heb voor mijn klushok een scheidingstrafo van 1500VA. Die schakel ik in met zo'n afstandsbediening (zo'n schakelbaar stopcontact). Dat gaat de ene keer goed, de andere keer vliegt de groep (16A) er uit.

Moet er dan een automaat in met een andere (C?) karakteristiek ?
Liever niet omdat mijn "atletisch lichaam" niet echt lekker in de meterkast past en deze bedraadt is buiten de de meterkast.

Kan ik het oplossen met een inschakelvertraging ? Ik heb wel eens iets voorbij zien komen met weerstanden en een (overbruggings ?) relais ?
Ik weet niet of dat werkt voor trafo's van 1500 VA.

als het een ringkern is, sowiso beter een inschakelvertraging toepassen. schema staat hier op de site bij schakelingen..

hier zit een 1600Va scheidingstrafo, met een tijdrelais en 18ohm weerstand die na 5 sec wordt overbrugd..

Je kunt ook een NTC gebruiken als inschakelbegrenzing.
Als je er een aantal van DEZE in serie zet zal het misschien al goed gaan.

bedenk ook dat de relais in dat soort schakelaars maar HEEL kleine inductieve lasten mogen en kunnen schakelen.

Het is geen ringkern, een "ouderwetse" H kern.
@Sine, goed dat je het zegt, dan zet ik er nog een magneetschakelaar tussen.

idd die draadloze dingen mogen 16A schakelen met cosinus 1 maar met cosinus van 0,6 is het nog maar 4A of zelfs minder. evengoed zou ik die 16A ook niet te serieus nemen. vaak mogen de relais wel 16A INschakelen, maar UITschakelen kunnen ze niet tegen..

Met transformatoren schijnt het te maken te hebben met het gemagnetiseerd raken van de kern en het vervolgens net in een onhandig punt in de netcyclus inschakelen1. Wat er dan gebeurt is dat het inschakelen de voormagnetisatie van de kern versterkt en de kern in verzadiging raakt. Dan trekt hij grotere stromen tot de asymmetrie van de magnetisering is weggedissipeerd, en dat kan best een aantal netcycli duren. In de tussentijd vliegt je stop er dus uit en zit je zonder stroom. Dit had ik ook eens met een 300VA ringkern en een glaszekering (van 2AT).

Gek genoeg is het effect te verminderen door de trafo in te schakelen met een belasting aangesloten. Dan zal de belasting een tegengesteld magnetisch veld in de kern veroorzaken en dan zal het totale magnetische veld minder groot zijn. Als er secundair elco's zitten die opgeladen moeten worden is het effect dus ook minder. Dat is bij jou geen optie denk ik, maar je zou eens kunnen proberen of het wel werkt als je een flinke ingeschakelde belasting (verwarmingselement, bouwlamp) op de trafo hebt. Als de trafo is ingeschakeld kan die belasting weer uit natuurlijk.

Overigens zijn er ook van die solid state relais etc die op de nuldoorgang inschakelen, maar die werken juist averechts bij een transformator, dus misschien speelt dat ook een rol. Het liefst heeft een transformator dat hij ingeschakeld wordt op de piekspanning van de sinus, wanneer de instantane stroom van een onbelaste trafo 0A zou zijn.

@Thevel: Bedoel je niet parallel ipv in serie? Anders misschien beter twee van deze parallel: meer weerstand en meer vermogen.

Groet,
Kruimel

1Ik weet niet of die voormagnetisatie echt van belang is, volgens mij is het inschakelmoment dominant.

bij een ringkern scheidingstrafo werkt het ook door de trafo secundair te voedden. dan is de inschakelstroom veel lager omdat de secundaire niet op de kern gewikkeld ligt..

ntc's resetten niet zo snel, als je per ongeluk 2x drukt op die kaku zender is het toch pats b16 eruit..

Ik ga wel voor een inschakelvertraging dan kan ik er ook een fatsoenlijk relais / magneetschakelaar tussen zetten. Was er met relais/magneetschakelaars ook niet iets waar ik op moest letten mbt inductieve lasten ?

ja, magneetrelais hebben de schakelwaarde in AC1 en AC3 erop staan. in jouw geval is het AC3, dus die waarden aanhouden..

Op 27 september 2015 16:34:46 schreef Kruimel:
Het liefst heeft een transformator dat hij ingeschakeld wordt op de piekspanning van de sinus, wanneer de instantane stroom van een onbelaste trafo 0A zou zijn.

sorry, ik ben weer onzin aan het uitkramen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (47%)]

Ook ik had last van dit euvel wanneer ik een ringkern scheidingstransformator van 1kVA wilde inschakelen vloog de zekering in de groepenkast er uit.
Dit heb ik opgelost door in serie met de primaire wikkeling van de scheidingstransformator een kleine 12 Volt transformator te schakelen.
Hierbij gebruik ik de secundaire 12 Volt kant in serie dus met de primaire wikkeling van de scheidingstransformator.
De bedoeling is dat het magnetische veld van de grote transformator geleidelijk aan -in slechts een fractie van een seconde is dat al voldoende-
opgebouwd kan worden.
Op de secundaire van de scheidingstransformator heb ik een magneet schakelaar welke de in serie geschakelde kleinere 12 Volt transformator overbrugd.
Op deze manier heb je geen kostbare NTC weerstanden nodig.

Het schijnt dat een brugcel met de wisselspanningsklemmen in serie met de primaire van de trafo voldoende is. De + en de - van de brugcel moet je met elkaar verbinden. In serie met de transformator heb je dan twee dioden de ene kant op en twee dioden de andere kant op. Zie dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/30510/1

Het effect van schakelen van inductieve lasten wordt wel (wat) beperkt doordat het relais een laagohmige weerstand overbrugd.

@Ohm Pi, heb de desbtreffende link doorgelezen maar krijg niet de indruk dat "de geleerden" het daar met elkaar eens zijn.

Inmiddels heb ik een magneetschakelaar gevonden in de rommelbak, een "Ouwe Siemens" :

3TH 80 22-0A

Neem aan dat als ik 2 x 2 contacten parallel zet ik een heel eind ben. Hoop dat de inductieve belasting van de magneetschakelaar geen probleem is voor de KaKu

Groeten, Bram

die kaku kan een inductieve last van 7W wel aan, beter als een trafo van 1500VA met een cosinus van 0,5..

contacten parallel zetten wordt vaker gedaan, als het ding het begeeft zet je er een ander relais in. gaat erg lang goed over het algemeen..

Ik heb vroeger de inschakelstroombegrenzer van Erea gebruikt, zie bijvoorbeeld:

http://www.erea.be/nl/producten/detail/irc230-400v-16a?utm_source=erea…

Die link van ohm pi was wel leerzaam denk ik, maar je moet even tussen de regels door lezen omdat het eigenlijk om de versterker gaat. Nu vond ik die simulatie van ArjanEmm in het bijzonder interessant. Hij laat zien dat de piek in de inschakelstroom door het asymmetrisch inschakelen veel sneller verdwijnt door spanningsval de kortgesloten brugcel. Men legt er het verband met gesmolten zekeringen alleen niet en daardoor lijkt het een beetje alsof het iets te maken heeft met de geluidskwaliteit van de bijbehorende versterker.

Wat er gebeurt is dat de brugcel een spanningsval geeft in serie met de transformator. Doordat de spanningsval afhankelijk is van de stroomrichting (en niet van de instantane spanning) zal de spanning de overheersende stroomrichting tegenwerken. Als de transformator dus door ingeschakeld te worden op een onhandig moment een asymmetrische stroom door zich heen krijgt zal dit sneller verdwijnen door deze spanningsval die zich telkens netjes inricht om de asymmetrische stroom tegen te werken. Een brugcel is niet duur en je zou er eens mee kunnen experimenteren als je daar zin in had. Ik heb geen problematische transformatoren, maar ga deze oplossing zeker onthouden!

Maar volgens mij zijn geen van de genoemde oplossingen echt duur (al ben ik het niet helemaal eens met Martin V's conclusie dat een een kleine 12V transformator goedkoper is dan een NTC), dus de keus is de jouwe! :-)

Groet,
Kruimel

ik heb een 60w-gloeilamp in serie met de primaire wikkeling van mijn scheidingstrafo gezet. Deze begrenst de inschakelstroom zeer effectief. De gloeilamp wordt overbrugd door een relaiscontact (welke geen grote inductieve last hoeft in te schakelen, want de schakelpiek wordt door de gloeilamp al gedempt) met een spoelspanning van 230V. Door de spoel van dat relais parallel te zetten met de primaire van de scheidingstrafo heb ik ook een mooie mogelijkheid om apparaten te testen op kortsluiting. De gloeilamp gaat dan branden en blijft aan. De primaire spanning op de trafo als de secundaire kortgesloten is, is veel te gering om het relais te laten schakelen. De 'voorschakelweerstand' kan deze situatie permanent aan, wat bij een 'normale' vermogensweerstand wel een probleem is.

De inschakel stroom die je maximaal kan verwachten is doodgewoon de wet van Ohm, door een paar perioden een weerstand in serie te houden tot het veld enigzins is opgebouwd kan je dit voorkomen.
Vervolgens overbrug je de weerstand met een relais.
Ik heb zelf voor enige 4 kVA trafo's een schakelingetje gebouwd
met een dubbel wissel relais.
Een capacitieve netvoeding geeft 12 Volt.
Je hebt twee kringen, kring een is als volgt.
Normaal in rust staat de weerstand in serie met de primaire winding bij het inschakelen en na ong. 100 ms word de weerstand overbrugt.

Kring 2 is het regeldeel.
De 12 Volt laad een RC schakeling die er voor zorgt dat een transistor na ong. 100 ms het relais activeert,(dit zijn 2 weestanden tussen plus en min en aan het knooppunt hangt een relais contact zodat in rust er een rc circuit is en in aangetrokken toestand de condensator word ontladen.

Elke onderbreking lang genoeg om de relais contacten te openen laat het opnieuw langzaam starten met de weerstand in serie.
(dit om klaar te zijn voor de jokers die even snel de schakelaar 5 keer overhalen)
Dit heeft bij ons op het werk al jaren zonder problemen gewerkt.

(even als laatste gedachte wees alsjeblieft voorzichtig, capacitieve voedingen hebben geen netscheiding alles aan de primaire zijde kan fataal zijn, dat is dus inclusief de BC337 om je relais te schakelen alles hangt aan het net)