Anoniem
Hallo allemaal,
Graag wil ik jullie vragen voor een oplossing
Dit programma zit in een Siemens Logo PLC'tje.
Deze is ingebouwd in mijn auto waardoor ik van afstand kan starten met m'n centrale deur vergrendeling.
Met 2 pulsen van m'n AB op I1 start de auto, nu wil ik dat bij nog 2 pulsen (op I1) Q3 en Q4 verbroken worden, dus het contact zal afvallen.
Ik heb verschillende dingen al geprobeerd maar kom elke keer in de knoop met het resetten van de counters..
Ik heb weinig ervaring in het programmeren van PLC's en dit was een mooi knutsel project 
Wie zou mij kunnen helpen, waarschijnlijk in jullie ogen een simpele oplossing 
Ik ben benieuwd!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (7%)]
Het plaatje is te klein om er iets mee te kunnen. Ah, das beter 
Maar het eerste ideetje wat mij te binnen schiet is een extra counter die tot 4 telt en daarna de boel reset.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dat schema valt door mij niet te bekijken.
Je kunt een 2e teller (Counter) nemen.
Deze telt gelijk op met degene die je al had, alleen stel je daar de ON (in blokeigenschappen) op 4 (2 meer dan je andere blok).
Deze teller reset je waarschijnlijk gelijk met de bestaande teller (niet te zien met mijn slechte ogen).
Gewoon proberen, LOGOSoft heeft een uitstekende eenvoudige simulator.
Dat moet lukken.
Plaatje wordt al beter.
B06 moet je instellen op 4
Van B01 en B06 moet je REM uitzetten.
I2 kun je toch gewoon aan de resetingang van B06 hangen?
Het zal wel niet helemaal werken zoals je wilt, maar dan moet je eerst maar eens heel duidelijk omschrijven wat je wilt.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (25%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 25 november 2015 09:57:18 schreef Rob W.:
B07 en B03 achter elkaar zijn redelijk zinloos..
Waarom?
Omdat het eerste blok 2 seconden wacht en dan het volgende blok triggert, die vervolgens 1:25 seconden wacht. Had ook gewoon 1 blok van 3:25s kunnen zijn.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op 25 november 2015 15:38:22 schreef Rob W.:
Omdat het eerste blok 2 seconden wacht en dan het volgende blok triggert, die vervolgens 1:25 seconden wacht. Had ook gewoon 1 blok van 3:25s kunnen zijn.
Het ene blok is een vertraagd opkomende, het andere een vertraagd afvallend functie. Die tijden mag je niet maar zo bij elkaar optellen....
Anoniem
Op 25 november 2015 15:43:41 schreef Toeternietoe:
[...]Het ene blok is een vertraagd opkomende, het andere een vertraagd afvallend functie. Die tijden mag je niet maar zo bij elkaar optellen....
Klopt als een bus!
Als ik nu I1 2x puls dan tellen B01 en B06 2x en geven door.
B07 is een vertraging van 2 sec en B03 is starten van de startmotor.
B04 is een beveiliging, zodra de dynamo een + geeft is het niet mogelijk om nog een keer te starten.
Ik wil graag dat als I1 4x gepulst wordt, Q3 en Q4 naar 0 gaan. En dat alle counters weer op 0 belanden.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]
Kan je niet simpelweg hetzelfde schema gebruiken maar als I3 waar is dan Q3 en Q4 afschakelen?
Of, als je motor draait en je geeft weer hetzelfde signaal dan schakel je de motor uit.
Dat lijkt me een stuk veiliger ook. Of je zou ook het oliedruksignaal kunnen gebruiken. En eventueel kan je nog een beveiliging inbouwen zodat, als oliedruk of alternator wegvallen 10s na het starten het contact (Q3 en Q4) ook verbroken worden.
Zo heb ik het gedaan bij een generator met automatische start bij een fertigatiesysteem.
Op 25 november 2015 15:43:41 schreef Toeternietoe:
[...]Het ene blok is een vertraagd opkomende, het andere een vertraagd afvallend functie. Die tijden mag je niet maar zo bij elkaar optellen....
Oke, ik had even over het hoofd gezien dat het verschillende blokken waren. 
@TS; Het antwoord is al gegeven. Een extra counter die de boel na 4 pulsen reset.
Anoniem
Na lang studeren is het toch gelukt,
@Rob W. bedankt voor je oplossing... :|
Bedankt allen voor het mee denken!
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op 26 november 2015 16:49:52 schreef bertbilnaat:
B11 heb ik op 3 gezet ipv van 4. Wat klopt er nog meer niet volgens u?
Daar kom je nu pas mee!
Zo ken ik er nog wel een paar......
Maar wat doe je met I2?