Op 14 december 2015 17:56:54 schreef maartenbakker:
5V naar beneden, alsof er een andere tap op een transformator wordt geselecteerd? Gebeurt dat automatisch?
Ja, maar niet in de wijktrafo. De spanningsaanpassing gebeurt 1 niveau hoger, in de trafo van hoogspanning naar middenspanning.
De wijktrafo's hebben ook wel een stappenschakelaar, maar die mag niet onder belasting verzet worden.
ze verdienen al meer dan genoeg op ons kap.
electrabel in belgie betaald aan de overheid 500miljoen per jaar van hun winsten om de kerncentrales open te mogen houden. en dan beetje klagen dat de energie duur is en maar prijzen omhoog gooien.
recent is in belgie ook de belasting van 6% weer naar 21% gegaan.
op mijn factuur van 1500€ zit er ongeveer 700€ aan energiekost. de rest is belastingen, transportkosten, ....
in belgie willen ze ook nog eens netwerkkosten doorrekenen aan diegenen met zonnepanelen. dat wordt al helemaal te gek.
die transportkosten worden doorgerekend om het bestaande netwerk te betalen alsook de energieverliezen van de centrales tot aan u huis te compenseren. tot daar aan toe.
maar als jij zonnepanelen hebt, en 1kWh op het net zet die naar je gebuur vloeit die toevallig een wasmachiene draait.
dan leveren jouw zonnepanelen 1kWh (panelen waar jij nog steeds je geld moet uit terugverdienen, t is dus niet iets dat daar gratis ligt energie te maken). dan verwachten ze nog dat jij OOK nog netwerkkosten betaald voor die 5meter draad naar uwe gebuur.
jouw gebuur zijn teller gaat omhoog dus die betaald de volle pot aan energie aan de maatschappij, maar die betaald ook de volle pot transportkosten van 'de centrale' tot aan zijn deur (dewelke dus NIET gebeurd zijn want de energie kwam van bij de buur).
jouw buur betaald dan zowat 25ct/kWh, jij krijgt 5ct/kWh en gaat nog eens transportkosten betalen ook. iemand is hier goed 20ct/kWh in zijn zakken aan het steken zonder ook maar 1 vinger te bewegen.
100% saldering lijkt mij WEL normaal aangezien zij die energie nooit gemaakt hebben, ook geen transportkosten hebben gehad en toch ook volledig betaald worden door de buur
Op 14 december 2015 19:36:00 schreef EricP:
[...]Breng de Roverheid nou niet op ideeën. Zoiets idioots bestaat al en heet 'huurwaardeforfait': belasting betalen over de huur die je had kunnen krijgen...
Ook daar is een "salderingsregeling": Je hoeft nooit meer huurwaardeforfait te betalen dan dat je hypotheekrenteaftrek terugkrijgt.
joopv
Golden Member
Op 14 december 2015 20:01:53 schreef fcapri:
jouw buur betaald dan zowat 25ct/kWh, jij krijgt 5ct/kWh en gaat nog eens transportkosten betalen ook. iemand is hier goed 20ct/kWh in zijn zakken aan het steken zonder ook maar 1 vinger te bewegen.
Bouw dan je eigen netwerk met je buurman. Electrabel heeft geen toegevoegde waarde, beweer je althans zelf. Koop wat kabel bij de bouwmarkt, gooi die door je tuintjes langs de buren, en hoppa! Onafhankelijk van Electrabel! Je kan de prijs op 20ct/kWh zetten zodat men snel naar jouw netwerk overstapt.
Wat let je?
Op 14 december 2015 17:28:24 schreef Hoeben:
NightwalkerMooi dat verrekend mag worden. Even hopen dat de overheid dat niet stopt, ik heb zo het eea aan eco-autobelasting voorbij zien komen.
Je schrijft: Mijn maandbedrag is nu 29,- en daar ga ik ook weer van terug krijgen. Dus het loont wel degelijk.
Vraag:
Hoeveel was je eerst kwijt, en hoeveel nu, op jaarbasis (of maandbasis).Dan: wat kosten zonnecellen en in hoeveel tijd verdien je ze dan terug?
Niet als kritiek, ik vind het interessant om te weten en de leveranciers goochelen zo met cijfers dat het niet te volgen is.
Ruim 6 jaar geleden kocht ik mijn huis en ging ik op mijzelf wonen. De energiekosten waren bepaald a.d.h.v de gemiddelde kosten die een alleenstaande in een soortgelijke woning heeft en waren ingeschat op 120,- p/m (ik ben een alleenstaande in een gezinswoning met 4 verdiepingen)
Aangezien ik bij de verhuizing alleen maar 5 deuren verder ben gaan wonen, ga ik dus nog elke dag 'uit eten' bij m'n moeder en de was wordt ook nog bij haar gedaan. Zodoende hoeft zij niet de wasmachine maar halfvol te laten draaien. Ik betaal een bijdrage in de kosten hiervoor. Maar aangezien ik die kosten thuis niet heb, was het maandbedrag na een jaar al bijgesteld naar zo'n 60,- waarbij ik ook zo'n 600,- terug kreeg.
Enkele jaren geleden nam ik de zonnepanelen. Een installatie van 1960Wp met 8 panelen. Alleen iets te vroeg gekocht. De prijs daalde enige tijd daarna. Ik heb zo'n 6000,- betaald waarvan 1000,- teruggekregen aan subsidie. Ik zou ze terugverdienen in ongeveer 13 jaar.
Intussen was mijn maandbedrag dus bijgesteld naar 40,- p/m waarbij ik weer een paar honderd euro heb terug ontvangen.
Maar sinds Januari dit jaar heb ik een potkachel in gebruik als verwarming in huis. Daardoor is mijn maandbedrag nu gedaald naar 29,-. Alleen is dat dus gebaseerd op een 'halve winter' stoken met de potkachel. Ik heb een exelsheet waar ik elke week de meterstanden in bijhoud. Daar in is te zien dat het gasverbruik langzaamaan steeg naarmate het kouder werd eind 2014. Maar na de installatie van de potkachel was alleen nog maar het verbruik voor het warm water te zien. Nu stook ik dus de hele winter op hout en veranderd er dus vrijwel niets in gasverbruik in vergelijking met zomers. Dus die 29,- die ik nu betaal gaan ook nog naar beneden.
Om het te bevestigen: De verbruiksmanager van essent geeft al heel lang aan dat ik maar 10,- p/m hoef te betalen. Dit is alleen maar om de abonnementskosten e.d. te betalen in het geval ik quitte zou draaien. Maar dat is niet zo, want ik ga gegarandeerd terugkrijgen.
Op 14 december 2015 21:09:42 schreef joopv:
[...]Bouw dan je eigen netwerk met je buurman. Electrabel heeft geen toegevoegde waarde, beweer je althans zelf. Koop wat kabel bij de bouwmarkt, gooi die door je tuintjes langs de buren, en hoppa! Onafhankelijk van Electrabel! Je kan de prijs op 20ct/kWh zetten zodat men snel naar jouw netwerk overstapt.Wat let je?
ze krijgen al de energie van zonnepanelen en ze mogen die volledig doorrekenen aan de buur. waarom zouden ze u dan niet vergoeden aan hetzelfde tarief? jouw teller draait terug en erna weer omhoog. dus kost het hen niks.
zou je geen zonnepanelen hebben en op je verbruik letten, dan hebben ze nog niks extra verdient aan u, maar hebben ze wel energie moeten leveren aan de buur.
iedereen vind het maar normaal dat hoge tarieven en netwerkkosten worden gehanteerd en dat de energieleverancier het bij het rechte eind heeft...
hier komen ook zonnepanelen op het dak (ben nu het dak aan het verbouwen en da erna zowat 250m² plat dak hebben). en ik ben niet van plan om terug te leveren. ik ga wel een systeem uitdokteren dat alle overtollige energie opgebruikt wordt (opwarming water van de boiler, opwarming huis, wasmachienes,...) zodat ik erna zo min mogelijk verbruik van de leverancier en mijn rekening tot het minimum herleid wordt.
als ze 5ct/kWh betalen terwijl ze 25ct/kWh factureren, dan kan ik een 'opslagmedia' zoeken voor mijn energie. alles wat beter is dan 20% rendement is dus al meer winst dan terugleveren. omvormen van water naar waterstof vraagt veel meer energie dan je er terug uithaalt, het rendement van een waterstofgenerator via electrolyse is zowat 50%. maar als je rendement van terugleveren maar 20% is, kan je beter waterstof produceren
Als je het Duits enigsinds beheerst, is dit http://www.pv-magazine.de/themen/speicher-und-netzintegration/speicher… een leuk rekentooltje.
Nedap heeft een omvormer met batterijen (http://www.solar-sell.eu/product/nedap-powerrouter-plus-pr50sbi-resu64…)
Die kost zo'n 6k€ meer voor 6kWh opslag, dus grofweg 1€ per Wh opslag.
Als die accu 1000 cycli meegaat, dan is dan kost dat ding dus 1€ per gebufferde kWh.
Ik denk dat ie langer mee kan gaan, maar om te concurreren met de (theoretische) 20€ct "afzetterij"-opslagkostten van het net is er nog een weg te gaan.....
joopv
Golden Member
Tesla's powerwall is goedkoper en komt naar de benelux:
http://tweakers.net/nieuws/106710/teslas-powerwall-accu-vanaf-eerste-k…
http://nieuws.eneco.nl/eneco-brengt-teslas-powerwall-naar-de-benelux/
3700 euro voor 7kWh opslag. Misschien kun je dan in de zomer helemaal los van het net. Eventueel 2 of 3 van die dingen installeren. Heb je alleen nog een probleem in de lange donkere wintermaanden. Oh wacht, dan waait het vast wel eens. Zet er ook een windmolen bij. Dat scheelt ook weer iets, kun je nog langer van het net loskoppelen.
Ondertussen zit je aan een investering van enkele tienduizenden euro's en heb je nog steeds geen stroom als het winter is en het ook niet waait.
Shock6805
Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Als je echt wilt, kan je ook nog een µwkk zetten voor wat extra prik. Die zou je dan nog kunnen laten draaien op de omgevormde waterstof. 
Het is best wel grappig, ik heb zo altijd een 'later als ik groot ben' idee gehad om mij volledig van het elektriciteitsnet te ontkoppelen. Gas zou eventueel ook kunnen, maar dan moet je met gasflessen/tanks beginnen knoeien, en of dat dan nog goedkoper is...
EricP
mét CE
Ook daar is een "salderingsregeling": Je hoeft nooit meer huurwaardeforfait te betalen dan dat je hypotheekrenteaftrek terugkrijgt.
Het is te zot voor woorden dat je iets betaalt voor een fictieve bron van inkomsten die je niet hebt...
Overigens is de hypotheekrente aftrek (net als alle andere subsidie regelingen) ook iets wat nooit had moeten bestaan. Probleem is dat 'terug' erg moeilijk is omdat het een lang lopende situatie is (een hypotheek voor 30 jaar is niks raar) - iets met redelijkheid van bestuur.
Idem met zonnepanelen (die zijn ook alleen rendabel dankzij subsidie). Wat wel interessant wordt is die Tesla power wall. Met voldoende eigen-gegenereerde energie, heb je dan het hele publieke net niet meer nodig. En dus ook die spionage-meter niet. Die eigen energie genereer je gewoon met een dieselgeneratortje. Een powerwall is 'snel' vol te stampen, dat betekent dat je die generator voor 80% ofzo kunt belasten. Dan wordt het interessant - die dingen zijn alleen 'duur' omdat ze vaak op 10-20% load draaien voor 'lopend verbruik' maar zwaar genoeg moeten zijn om ook 'serieus' verbruik aan te kunnen. Dus electrisch koken, daarvoor de generator aanslingeren en de rest van de dag op je accupack draaien. Met het koelwater de boiler nog wat (bij)verwarmen.
Het is best wel grappig, ik heb zo altijd een 'later als ik groot ben' idee gehad om mij volledig van het elektriciteitsnet te ontkoppelen.
Mijn idee. Stik maar in al je maffe regeltjes voor saldering, energiebelasting, spionage meters en wat al niet meer. Die powerwall moet nog wat meer capaciteit krijgen, wat in prijs zakken... Ik ken diverse schepen die het op die manier al jaren met een normale loodaccuset doen. Meestal zo'n 700Ah bij 24V, dan zit je ook al op 16kWh. Het gaat 'fout' op het feit dat laden te lang duurt (en de stroom aan het einde fors afneemt). De omvormer / lader kost natuurlijk een bak geld. Maar die doet het langer dan 1000 cycli. Het accupack zelf? Ik meen iets van 5 tot 6k€. Da's in elk geval al goedkoper dan Nedap - en het is reeds jaren lang beproefde technologie!
Ondertussen verdient er iemand lachend aan die subsidie ongein (artikel zelf niet zo boeiend, de bronnen die erin staan wel).
EricP: Doe "the math" eens..
Stel dat je generatortje 5kWh elektrisch uit een liter diesel haalt. Stel dat je accupack 5k€ kost voor 16kWh, 10.000 cycli. Stel dat je omvormer/generator/installatie 3k€ kost en 10 jaar, 5000kWh/jaar meegaat.
Slijtage accu's: 3.2ct/kWh
Afschrijving installatie 6.0ct/kWh
Stroom uit lichtnet: 23.0ct/Kwh
Budget voor diesel: 13.8ct/kWh => 69ct/liter.
En dan heb je een stinkende generator in je achtertuin 
LPG heeft een lagere energieinhoud per liter, dus je budget wordt sowieso iets lager. Zeg 4kWh/liter, kom je op 55ct.
En je heb wat meer installatie nodig (LPG tank) die wat lastiger vult (Jerrycannetje diesel meemenen met de boodschappen is wat realistischer dan een tankje LPG). Dus dat zal je kostten ook opdrijven (en dus je budget verder verlagen)
Tankje lpg vaker gevuld bij pomp.. Voor heftruck.
Maarem idd calorische waarde is lager. Echter als je goedkope pomp hebt... 52 cnt de liter
De accijns nekt je op de brandstof, dan kan je beter naar aardgas ombouwen 
en 1 duur onderdeel ben je dan ook kwijt en dat is de LPG tank (cng is nog duurder) maar je kan uit het net tappen, dus ook geen gesleep met gasflessen , LPG/aardgas ombouwset is even duur.
joopv
Golden Member
Stel dat je generatortje 5kWh elektrisch uit een liter diesel haalt.
Er zit ongeveer 14-15kWh aan verbrandingswaarde in diesel per liter. Kan je daar met een generator 5kWh elektriciteit uit halen? Rendement van 30% lijkt me erg veel.
edit:
Je zou met de afvalwarmte van het aggregaat het water van de boiler / CV kunnen opstoken. Dan gaat je totaalrendement fiks omhoog.
Je zou eigenlijk in je auto die afvalwarmte ook moeten kunnen opslaan. Stel je voor: je maakt dagelijks met je dieseltje een woon-werk rit van b.v. 50km en daarmee verwarm je 50L water tot 80 graden. Vervolgens dump je die warmte via een wisselaar in je boiler. Dat levert een aardig effect op, en die 50kg extra ga je niet merken in het verbruik van je auto.
[Bericht gewijzigd door joopv op (50%)]
Ik weet er nog een met een hoger rendement. http://link.marktplaats.nl/m991417322 , bijna 40% , is wel iets groter in Kva
Maar je kan er plantaardige olie in stoken in plaats van diesel. Ben je ook weer "groen".
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (28%)]
EricP
mét CE
Budget voor diesel: 13.8ct/kWh => 69ct/liter.
En dan heb je een stinkende generator in je achtertuin
Je vergeet een paar dingen in dat verhaal:
- Ik heb op een scheepje een 70kVA generator staan. Volgens opgave uit het boekje lust die 7 tot 8 l/uur. In de praktijk weet ik het niet, het ding draait nooit langdurig 'vollast'. Maar als ik 4 l/h reken (zijnde een kleine 700l in de week), dan kom ik aardig uit tussen wat er in moet en de uren teller. Als je het netjes belast (en de typeplaatjes kloppen) heb je dus 70kWh voor 7 liter (ik rond iets in mijn voordeel af, omdat het mooie getallen oplevert). Dat is dus al het dubbele van wat jij rekent (maar wel iets geflatteerd). Daarmee mag een liter diesel opeens €1,40 kosten. Het ding loopt ook op 'huisbrandolie'. Die zal momenteel rond de 40, 50 cent zitten. Dus dat is het punt niet, ook niet als ik er 20% naast zit.
- Je vergeet het opwarmen van de boiler met koelwater. Dat is (als je die berekening zo aanhoudt) 'gratis' energie...
- Ik heb geen spionage-meter
Overigens is die installatie duurder - maar die gaat ook langer mee. Een knappe lader / omvormer kost je zo 2 tot 3k (uitgaande van nieuwprijs), maar draait ook (als je het een beetje schoon houdt; koeling) normaal zomaar 25 jaar (althans... ik kom er zat tegen die die leeftijd hebben). Die generator moet je ff tegen aan lopen - er zijn zat ex-noodstroom sets te koop voor niet al te veel geld. Meestal met erg weinig draaiuren - dat uurtje testdraaien in de maand, dus verder dan een 200 uur kom je zelden.
Het is niet voor niks dat het vaak uit economisch oogpunt gunstiger is om aan boord overdag (in de haven; op zee loopt het ding hoe dan ook) een generator aan te slingeren - die stroom is veel goedkoper dan wat je van de wal haalt (rode diesel recentelijk 49 cent/l; walstroom meestal tussen de 30 en 60c/kWh, afhankelijk van de haven).
@joopv: het rendement is ruim hoger dan 30%. De 'dynamo' moet redelijk richting de 95% ofzo komen, anders wordt het ding veel te warm (gezien de minimale koeling die doorgaans voorzien is). Blijft het motortje over. 45-50% is -als ik het goed begrepen heb- met een geblazen diesel die 'gunstig' belast wordt best reëel. Key is 'gunstig belast' - het rendement daalt fors als het ding (ruim) onder of boven het optimum moet werken. Het toerental ligt vast, dus daar kun je al op construeren (wat met een automotor bijvoorbeeld niet kan).
Voor stroomleverantie niet relevant, maar vergeet ook je warmwater voorziening niet - die moet je ook meenemen in het rendement.
LPG is inderdaad een leuk alternatief.
En nee, het zal geen superwinst (zo je wilt: korting) opleveren, maar 'veel duurder' dan aan het grid hangen is het niet / hoeft het niet te zijn. Je hebt er wel wat werk aan (keertje filters wisselen, tanken, olie verversen), dus het net heeft 'gemak'. Zet er een windmolentje bij en leg wat panelen op het dak (hoe vervuilend ook om te maken), en je bent prima in staat om off-grid te leven.
Op 15 december 2015 10:28:24 schreef EricP:
[...]Het is te zot voor woorden dat je iets betaalt voor een fictieve bron van inkomsten die je niet hebt...Overigens is de hypotheekrente aftrek (net als alle andere subsidie regelingen) ook iets wat nooit had moeten bestaan. Probleem is dat 'terug' erg moeilijk is omdat het een lang lopende situatie is (een hypotheek voor 30 jaar is niks raar) - iets met redelijkheid van bestuur.
Idem met zonnepanelen (die zijn ook alleen rendabel dankzij subsidie). Wat wel interessant wordt is die Tesla power wall. Met voldoende eigen-gegenereerde energie, heb je dan het hele publieke net niet meer nodig. En dus ook die spionage-meter niet. Die eigen energie genereer je gewoon met een dieselgeneratortje. Een powerwall is 'snel' vol te stampen, dat betekent dat je die generator voor 80% ofzo kunt belasten. Dan wordt het interessant - die dingen zijn alleen 'duur' omdat ze vaak op 10-20% load draaien voor 'lopend verbruik' maar zwaar genoeg moeten zijn om ook 'serieus' verbruik aan te kunnen. Dus electrisch koken, daarvoor de generator aanslingeren en de rest van de dag op je accupack draaien. Met het koelwater de boiler nog wat (bij)verwarmen.[...]Mijn idee. Stik maar in al je maffe regeltjes voor saldering, energiebelasting, spionage meters en wat al niet meer. Die powerwall moet nog wat meer capaciteit krijgen, wat in prijs zakken... Ik ken diverse schepen die het op die manier al jaren met een normale loodaccuset doen. Meestal zo'n 700Ah bij 24V, dan zit je ook al op 16kWh. Het gaat 'fout' op het feit dat laden te lang duurt (en de stroom aan het einde fors afneemt). De omvormer / lader kost natuurlijk een bak geld. Maar die doet het langer dan 1000 cycli. Het accupack zelf? Ik meen iets van 5 tot 6k€. Da's in elk geval al goedkoper dan Nedap - en het is reeds jaren lang beproefde technologie!
Ondertussen verdient er iemand lachend aan die subsidie ongein (artikel zelf niet zo boeiend, de bronnen die erin staan wel).
Ik denk dat een tesla powerdinges in huis hebben 100x erger is dan een slimme meter. Die tesla hangt ook constant aan het internet, aja voor al die 'nuttige' updates natuurlijk. En ondertussen zien ze ook wat je 's morgens bij het ontbijt op je boterham smeert.
Ben zelf elektricien en ben via via op een firma gekomen die off-grid systemen verkoopt in combinatie met NiFe-accu's. In hun laatste mail stond dat ze starten bij 0,9kW monofase en gaan tot 72kW driefase. Ze werken blijkbaar met Studer voor de omvormer. Ik ben van plan om eens langs te gaan om de zaak in het echt te zien en om prijzen te horen. Waarschijnlijk economisch (nog) niet interessant maar lijkt me wel een mooi systeem.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een vriend die aan evenementenverhuur doet heeft een LPG-generator. Vrij antiek met een oude Amerikaanse Ford viercylinder erin meen ik, dus niet zo zuinig als zou kunnen maar inderdaad wel heerlijk stil zonder al teveel isolatie.
Op 15 december 2015 08:00:12 schreef fcapri:
[...]aan de buur
[...]
netwerkkosten
Als jij aan je buur levert gaat dat via het netwerk. Netwerkkosten worden dus terecht volledig in rekening gebracht, maar de kilowatten zijn alleen gederfde inkomsten dus zou je niet volledig hoeven te vergoeden.
Op 15 december 2015 12:43:05 schreef EricP:
Als je het netjes belast (en de typeplaatjes kloppen) heb je dus 70kWh voor 7 liter
De bovenwaarde van de verbrandingsenthalpie van diesel is 44MJ/kg. 1 kWh is 3.6MJ, dus als jij denkt 70kWh uit 7 liter te halen is er of een metertje stuk, of heb je een Nobelprijs verdient (mits je kunt uitleggen hoe je dat doet, de tweede hoofdwet van de thermodynamica omzeilen)
Dat er nog wat meer getalletjes in mijn betoog te krap zijn doet er eigenlijk niet zoveel toe. Ik heb het zelf ook wel eens uitgezocht voor een houtgasgenerator (hout is nog veel goedkoper per kWh dan diesel, huisbrandolie of welke fossiele brandstof dan ook. Bovendien is overheidscontrole/accijns op hout veel minder dan op aardolie-derivaten). Dat kan net uit, als je tijd gratis is....
Op 15 december 2015 11:55:50 schreef High met Henk:
Tankje lpg vaker gevuld bij pomp.. Voor heftruck.Maarem idd calorische waarde is lager. Echter als je goedkope pomp hebt... 52 cnt de liter
Goedkoop noemt hij dat
Wat een afzetters.
Gisteren nog de tank volgegooid voor 31,8 ct/L
36 liter voor krap 11,50. Dan kom je nog graag aan de pomp 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met wat pech is het snel over met rijden op fossiele brandstoffen. dat verdrag wat afgelopen week in parijs werd getekend gaat sneller veel doen veranderen ben ik bang.
steden als utrecht wilden voor dat verdrag al de brommers gaan weren over een aantal jaren die niet elektrisch rijden, wat dus een 98% is met de huidige aantallen nu.
new delhi heeft de inschijving van nieuwe diesels al op een stop gezet, ook nog voor die parijs deal.
uitstel voor de fabrikanten om diesels schoner te maken is ook afgewezen. kolencentrales gaan grotendeels uit in de komende jaren, daar draait in NL het merendeel van de verbruikers nog op. die lelijke en vooral geluid makende windmolens mogen ze dadelijk ook nog dichterbij huizen gaan zetten, want NL loopt nog behoorlijk achter met windenergie. ruimte ervoor is ook nog een probleem..
Op 15 december 2015 15:17:34 schreef Nightwalker:
[...]
Goedkoop noemt hij datWat een afzetters.
Gisteren nog de tank volgegooid voor 31,8 ct/L36 liter voor krap 11,50. Dan kom je nog graag aan de pomp
WaR haal je dat? Hier kom ik daar niet aan