Voor mijn Proxxon MF70 heb ik op e-bay een paar van de volgende stepper motoren gekocht :
Description
Manufacturer Wantai
Holding Torque 4.8 kg/cm
47.1 N-cm
Shaft 5mm
Voltage rating 3.1
Stepping angle 1.8 degrees
Current rating 2.5A
Nr. of leads 4 (30 cm)
Type 42BYGHW811
Daar ik (nog) zeer weinig ervaring heb met stappenmotoren maar wel zelf wil knutselen wil ik uiteindelijk op iets GRBL achtigs uitkomen(op een Arduino gebaseerd).
Zonder echte kennis van zaken dacht ik dat de 2.5A die gespecificeerd staat misschien iets teveel is voor de Pololu A8988 "postzegels" , alhoewel die specificeren 1A per fase (maar misschien interpreteer ik het wel verkeerd).
Daarvoor heb ik om te experimenteren ook een paar van deze controllers besteld op basis van de TB6560 :
http://www.ebay.com/itm/251982024768?_trksid=p2060353.m2749.l2649&…
Nu lees ik van die laatste allerlei "rare" verhalen als zou het ontwerp niet deugen, (start-up sequence) de clock input zou gebufferd moeten worden etc.
Iemand hier die er ervaring mee heeft ?
Of een verwijzing heeft naar een "stappenmotoren voor dummies" ?
Ik kom ook termen tegen als "Excitation mode" en "Decay setting" ,wat me nu nog) weinig zegt.
En ja "Google" ga ik ook zeker gebruiken 
Welke voedingsspanning kan ik het beste gebruiken , 12Volt ? 24 Volt ?
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb deze ook wel eens gebruikt, en ook wel eens gerepareerd. Zit een Toschiba IC op.
Gewoon aansluiten en werken.
Voeding is afhankelijk van hoeveel vermogen je in de motoren wil stoppen.
Jij hebt de NEMA17 uitvoering, daar is 24V echt wel de max.
Ik gok dat het bij die TB6560 niet aan het ontwerp ligt, het is waarschijnlijker dat de schakeling slecht ontworpen is of dat de chip namaak is.
Wat er bijvoorbeeld wel aan de hand zou kunnen zijn is dat de TB6560 'gevoeliger' is dan de Polulu.
Het ging er om dat de ontwerpers zich niet aan de datasheet gehouden zouden hebben mbt de power-up sequence :
http://www.cnczone.com/forums/stepper-motors-drives/154056-cnc-enginee…
@JBerg54,
Die MF70 heeft nu ook weer niet zoveel nodig. Misschien kom ik wel met 13,8 Volt uit.
Weet je ook hoe je "Excitation mode" en "Decay setting" gezet hebt ? En evt waarom ?
[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]
Ik heb er een houtjes touwtjes CNC machientje mee gebouwd, en iets vreemds aan de startup sequence is me niet opgevallen. Het werkte gewoon.
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Ik heb zo'n 2 jaar geleden ook een printje ontworpen rondom de TB6560. Werkte probleemloos. Vanwege de prijs van de TB6600, heb ik daar later ook een printje voor ontworpen. Werkt nog steeds probleemloos.
Kortom, er zijn niet zoveel problemen te verwachten met die Toshiba stepperdrivers.
De datasheet waarschuwt er voor dat de spanning op de eindtrap (12-36V) pas mag worden ingeschakeld wanneer de logica (5V) stabiel is.
Zo niet, dan kan het zijn dat de high- en low-side FETs gelijktijdig aangestuurd worden zodat er een sluiting ontstaat over de voedingsspanning.
Ik heb nu drivers ontworpen rond de THB6064 die deze beperking niet heeft en ook nog geschikt is voor een hogere spanning en stroom.
Van het bordje wat ik heb kan ik niet echt een schema vinden, er zit ook een 74ls123 op waarvan de werking me nu even ontgaat maar ik zal eens een poging doen een schema te tekenen.
@Brainbox bedankt voor de uitleg.
Op 3 januari 2016 21:45:19 schreef bprosman:
Daar ik (nog) zeer weinig ervaring heb met stappenmotoren maar wel zelf wil knutselen........
Misschien heb je hier ook nog iets aan.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47
Inmiddels wat verder met het uitpluizen van het schema, dat is bijna klaar. Met het speuren door diverse fora stuit ik op de waarschuwing de TB6560 NOOIT aan te sluiten zonder motor er aan. Dit lees ik echter niet terug in de datasheet , ( of ik kijk er kippig overheen ) mocht iemand weten waarom dat evt zou zijn. Bij de 3D printer steppertjes zie ik dat nooit. Overigens hebben de Chinese bordjes die ik heb een 7805 aan boord die gevoed wordt uit de stappenmotor spanning. Dus de 5Volt is ALTIJD later aanwezig/stabiel dan de motorspanning wat volgens de datasheet absoluut niet mag. Misschien hebben die dingen daarom zo'n slechte naam.
Veel Chinese ontwerpen rond de TB6560 zijn gewoon slecht, vooral die met 3 of 4 drivers.
Ook de gebruikte optocouplers zijn b.v. te traag en de signaalpaden niet goed gelegd
Op CNCzone.com staan ook modificaties van deze borden, maar ik zou ze liever mijden en gaan voor een goed ontwerp.
Wat betreft het aansluiten zonder motor:
Zolang je de uitgang niet enabled is er volgens mij weinig aan de hand.
Op het moment dat je stappen wil gaan maken wil de chopper een gedefinieerde stroom door de motor sturen.
Meet hij die stroom niet terug dan zal hij de duty cycle gaan verhogen tot het maximum, waarna hij nog steeds niets meet.
Wat ik me kan voorstellen is dat de logica hierdoor van slag raakt.
Ook kunnen paracitaire capaciteiten een rol gaan spelen bij de chopperfrequentie van 200KHz.