Op 9 februari 2016 08:10:26 schreef High met Henk:
Mijn stelling is: heb je geen f*ck mee te maken. Jij levert het kabeltje en meter en de rest regel ik met leverancier

Dan begrijp je toch niet helemaal hoe het wettelijk geregeld is. Het meterbeheer is in handen van de netbeheerder. Ook het doorsluizen van de data naar de leverancier loopt via de netbeheerder. Dus ze hebben er wel degelijk iets mee te maken.

Dat doe je dus nu via je spionagemeter op je 'smart'phone.

Ja, dan moet je ook niet meer op internet gaan, daar wordt ook alles opgeslagen als je aan het zoeken of surfen ben.

Het probleem zit in het feit DAT die meter vanalles verzamelt. Het enige wat die meter zou moeten verzamelen is de totalen van wat er geleverd is

Dat roept BVZ ook de hele tijd, maar WAT verzamelt hij dan extra ?
Ik kan het namelijk niet vinden in mn meter.

Blijkbaar stoorde je oude meter je niet, anders had je die al lang laten vervangen...

Die is ook vervangen toen ik vorig jaar naar 3 fasen gegaan ben.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (30%)]

Ik zie domweg het nut niet van het verzamelen van de data.
Voor mij niet interessant, en een ander heeft er niets mee nodig...
Dus een domme meter..

Ja, maar wat is die extra data dan die verzamelt wordt?

Het stroomverbruik per korte periode. Extra meetmomenten dus inplaats van totalen per afrekenperiode.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Het stroomverbruik per korte periode.

Standaard is dat per 2 maanden.
Zo kort is dat niet.

Leg me nou eerst maar eens uit waarom ik steeds uit moet leggen waarom ik het niet wil. Het gaat er toch niet om of jij twee maanden al dan niet kort vindt?

Ik wil gewoon die slimme meter niet. Punt uit. Data die er niet is, kan ook niet misbruikt worden.

En kom me nou niet aan met het "je bent je privacy toch al kwijt" argument. Dat er dingen gebeuren die me niet bevallen, betekent niet dat ik nog maar meer moet accepteren wat me niet bevalt.

Ik wil gewoon die slimme meter niet.

Dat is je goed recht maar er worden hier ook een heleboel redenen / argumenten geroepen die niet (meer) kloppen of al lang achterhaald zijn (oa dat er vaker dan om de 2 maanden data verstuurd wordt).

Ik denk dat je de waarde van je data overschat ;)

Eerder vroeg dan laat worden het naast slimme meters slimme apparaten, als men met een E overschot zit (wind, zon) zet dan de wasmachine maar aan.

Die data zijn interessant voor de energiebedrijven, want die willen graag een gedetailleerd beeld van het energieverbruik over de dag. Ze moeten nl. per dag opgeven wat ze de volgende dag willen inkopen. Maar daarvoor moeten ze wel kunnen voorspellen hoeveel hun klanten zullen afnemen. Ze moeten een boete betalen over het verschil, niet alleen als ze te weinig hebben ingekocht, maar ook als het te veel is. Ze hebben dus baat bij een zo nauwkeurig mogelijke voorspelling.

Ze zeggen dat door de slimme meter de meteropnemer minder vaak hoeft langs te komen. Maar dat is een flauwekul argument. Bij ons leest de meteropnemer elektriciteit, gas en water af. De watermeter wordt niet in het slimme systeem meegenomen, dus de meteropnemer moet daarvoor alsnog langskomen.

Op 9 februari 2016 11:29:32 schreef KlaasZ:
[...]Dan begrijp je toch niet helemaal hoe het wettelijk geregeld is. Het meterbeheer is in handen van de netbeheerder. Ook het doorsluizen van de data naar de leverancier loopt via de netbeheerder. Dus ze hebben er wel degelijk iets mee te maken.

@klaasZ: ik geef toch ECHT mijn meterstanden door aan mijn energieleverancier en NIET aan de netwerkbeheerder! Wellicht dat ze die nu ook krijgen, maar ik geef ze niet door. En dan krijgen ze die nu 1x per jaar. Niet elke 2 maanden. Dat vindt ik al teveel.
Overigens mijn Gas ook.

Watermeter geef ik wel door aan netwerkbeheerder. HELAAS

Op 9 februari 2016 13:34:33 schreef bprosman:
[...]
Dat is je goed recht maar er worden hier ook een heleboel redenen / argumenten geroepen die niet (meer) kloppen of al lang achterhaald zijn (oa dat er vaker dan om de 2 maanden data verstuurd wordt).

Stedin gaf mij desgevraagd aan dat ze in elk gevel de eerste paar weken en zo nodig daarna de meter elke dag uitlezen om te controleren of ie "niet in storing" is gegaan.

Maar het gaat er mij niet eens om hoe vaak ze onder de huidige regelgeving worden uitgelezen. De meter biedt de technische mogelijkheid het veel vaker te doen en dat is voor mij op zich al een reden om hem niet te willen.

@HmH, daar leg je inderdaad de vinger op een hik in het systeem. Als je zelf de standen doorgeeft, dan doe je dat aan de leverancier. Maar als de meteropnemer langs komt, dan komt die namens het netwerkbedrijf.

Op 9 februari 2016 14:09:05 schreef KlaasZ:
Die data zijn interessant voor de energiebedrijven, want die willen graag een gedetailleerd beeld van het energieverbruik over de dag. Ze moeten nl. per dag opgeven wat ze de volgende dag willen inkopen. Maar daarvoor moeten ze wel kunnen voorspellen hoeveel hun klanten zullen afnemen. Ze moeten een boete betalen over het verschil, niet alleen als ze te weinig hebben ingekocht, maar ook als het te veel is. Ze hebben dus baat bij een zo nauwkeurig mogelijke voorspelling.

En sinds wanneer moet dat het probleem van de klant zijn? Volgens mij hoort dat juist bij het voeren van een bedrijf: planning, schattingen en risico's. Kun je daar niet tegen, ga dan geen bedrijf beginnen! Maar ga niet allerlei technische zooi bij je klant door de strot dauwen, alleen maar omdat het jou goed uit komt bij de manier waarop jij denkt je bedrijf te moeten voeren. Ik vind dat respectloos naar de klant toe, zeker als je allerlei k#t-smoezen verzint om de klant te laten denken dat het vooral voor hem zo lekker makkelijk is, terwijl juist dié geen reet meerwaarde krijgt.

Daarnaast heb ik ook nog nergens het antwoord kunnen vinden op de vraag: op welk punt neemt de elektronica van zo'n slimme meter z'n spanning af? Vóór het meetpunt, of erná? In het geval van erna ben je als klant dus ook nog eens die zooi aan het bekostigen via je elektriciteitsrekening!

Die data zijn interessant voor de energiebedrijven, want die willen graag een gedetailleerd beeld van het energieverbruik over de dag.

Lijkt me toch makkelijker bij de centrale te meten dan een paar honderd duizend metertjes langs te lopen.

Die data zijn interessant voor de energiebedrijven, want die willen graag een gedetailleerd beeld van het energieverbruik over de dag.

Klopt, maar daarvoor hebben ze echt JOUW meter data niet nodig, men heeft een heel goed beeld van opwek en verbruik. Als ze verder zouden willen kijken kan men natuurlijk altijd per wijk data verzamelen, direct, realtime en niet 2x per maand.

Dus ook dat argument gaat niet op.

En stel ze doen het om hun productie en inkoop beter te kunnen regelen ... wat kun je daarop tegen hebben?

Het ergste wat er kan gebeuren is dat het voor de eindverbruiker misschien wat voordeliger wordt.... (misschien)

Daarnaast heb ik ook nog nergens het antwoord kunnen vinden op de vraag: op welk punt neemt de elektronica van zo'n slimme meter z'n spanning af? Vóór het meetpunt, of erná? In het geval van erna ben je als klant dus ook nog eens die zooi aan het bekostigen via je elektriciteitsrekening!

Nog zo'n verkeerde aanname, het zit VOOR het meetpunt, heb hierboven al eens een link daarvoor geplaatsts.

Ho ho, ik doe geen aanname, hè?!

Van de website van Stedin https://www.stedin.net/klantenservice/veelgestelde-vragen/slimme-meter

Verbruikt de slimme meter ook elektriciteit? En moet ik als klant voor dat verbruik betalen?

Ja, de meter verbruikt een kleine hoeveelheid elektriciteit, maar daarvoor hoeft u niet te betalen. Dit verbruik zit vóór de meter, dus deze kosten zijn voor ons. U betaalt alleen voor het energieverbruik (achter de meter) in uw huishouden.

Op 9 februari 2016 16:06:52 schreef MNM(tm):
Ho ho, ik doe geen aanname, hè?!

Trouwens, bedoel je deze opmerking?

Op 28 januari 2016 22:07:06 schreef bprosman:
[...]
Sinds altijd, zet de hoofdschakelaar maar uit , meter blijft doorlopen (displays aan) en verbruik loopt niet op.

Hangt er vanaf waar de hoofdschakelaar zit: voor of na de meter.
En dan nog zegt dat weinig: het oppikken van voedingsspanning gebeurt IN de meter zelf. En daarom stel ik de vraag: is dat oppikpunt vóór of ná het meetpunt?

Dat is een tikje de bekende weg vragen ... als de schakelaar VOOR de meter zit ga je niet veel meer op de displays zien.

Overigens was dat bij die fijne ferrarismeter ook al zo, spanning voor verrekening werd gemeten VOOR de stoomspoel. En het verbruik van die dingen was is ook niet bepaald nihil.
Plus dat je bij een digitale meter geen spanningsval meer hebt over een (niet bestaande) stroomspoel.

Het gaat mij er niet om waar die hoofdschakelaar zit, het gaat mij erom waar het oppik punt zit (intern in de meter).

Standaard is dat per 2 maanden.
Zo kort is dat niet.

Het is veel te kort. En buiten dat: dat is de periode die de beheerder gebruikt om eea. op te vragen. Het kan veel vaker - niks wat dat tegenhoudt en ook niks wat mij in staat stelt om eea. te controleren. Verder zie ik er geen enkel voordeel in dat iemand anders mijn meter kan uitlezen. Maak er een knop op, dit ik in kan drukken als er wat verzonden moet worden, zodanig dat ik ook nog inzicht heb in wat er verzonden wordt, dan gaan we verder praten.

Stedin gaf mij desgevraagd aan dat ze in elk gevel de eerste paar weken en zo nodig daarna de meter elke dag uitlezen om te controleren of ie "niet in storing" is gegaan

Onacceptabel dus.

Verder gaan piekverbruik, cosφ en al dat soort dingen ook niemand ene donder aan.

Ik denk dat je de waarde van je data overschat ;)

Ik denk dat jij de waarde van jouw data onderschat...

Ja, dan moet je ook niet meer op internet gaan, daar wordt ook alles opgeslagen als je aan het zoeken of surfen ben.

Daar is redelijk makkelijk omheen te werken. Meerdere keren per dag een ander IP address. Een browserconfiguratie waar er nog een paar miljoen van zijn... Ik wil niet zeggen dat het niet te traceren is, maar niet zo makkelijk als continu een meter uitlezen...

zeker als je allerlei k#t-smoezen verzint om de klant te laten denken dat het vooral voor hem zo lekker makkelijk is, terwijl juist dié geen reet meerwaarde krijgt.

Precies. Ik zie er geen enkel voordeel in. Wel een aantal (al dan niet potentiële) nadelen. Dus laat maar. Het enige argument wat er zou zijn ('meteropnemer') gaat ook niet op. Die heb ik al zeker in 10 jaar niet gezien. Dus besparen op iemand die niet langs komt, lijkt me moeilijk.

Op 9 februari 2016 16:10:44 schreef evdweele:
Van de website van Stedin https://www.stedin.net/klantenservice/veelgestelde-vragen/slimme-meter

Verbruikt de slimme meter ook elektriciteit? En moet ik als klant voor dat verbruik betalen?

Ja, de meter verbruikt een kleine hoeveelheid elektriciteit, maar daarvoor hoeft u niet te betalen. Dit verbruik zit vóór de meter, dus deze kosten zijn voor ons. U betaalt alleen voor het energieverbruik (achter de meter) in uw huishouden.

[...]

Weer een mooi voorbeeld van bedotterij. Natuurlijk betaal ik er wél voor. Het komt alleen niet als zodanig op de rekening. Linksom of rechtsom, de eindverbruiker betaalt altijd. De kosten van het verbruik van die meters wordt nu uitgesmeerd over alle gebruikers. En aangezien die meters allemaal ongeveer hetzelfde gebruiken, is het alleen een cosmetische kwestie of er voor of na de meetsonde gemeten wordt.

Er voor betalen doe je toch.