Op zondag 2 augustus 2026 00:01:57 schreef rob040:
Nou, € 6,50 voor een proefabonnement is natuurlijk niet veel.
Beperkte toegang tot het archief, dus vraag me af of ik dan de 2025 DVD kan downloaden. >:)

In het archief staan niet eens de originele en volledige tijdschriften als pdf...

Op zondag 2 augustus 2026 00:05:41 schreef RAAF12:
[...]
rob40: Dat zal wel op de site staan of die CDROM te downloaden is.

Net even gezocht, er staat alleen dat de DVD te downloaden is met een Gold of Green abonnement. Maar niets over de beperking van het Green proefabonnement.

@Bobosje: Dat had ik wel verwacht.

Op zaterdag 1 augustus 2026 23:14:16 schreef Hubie:
Jaren geleden al afgehaakt.Een 16 bits µP in een acculader en/of soortgelijke onzin. 8)7 8)7

Dat doet iedereen tegenwoordig denk ik... En niet alleen in laders. Ik heb laatst nog een accu opengemaakt en die had zelfs 2 aardige microcontrollers aan boord. Eentje voor het display, eentje voor het doorrijgsysteem (de fabrikant, PAG, is ermee gestopt.. Mooi spul maar te duur en verouderd).

Voor mij is de leukste tijd van Elektuur die van de jaren '80 tot medio/eind jaren '90. Daarna kwam de microcontroller-rage. Ook het SMD-gebeuren word ik niet blij van (als het moet dan moet het, bijv. voor reparatie; en heel soms vind ik het zelfs ook wel eens een leuke uitdaging), maar liever modder ik wat aan met gaatjesprint en through-hole componenten of RF-schakelingen op een stukje massieve koperprint.

Ik heb nog genoeg zelfbouwprojecten uit 'de Gouden Jaren' van Elektuur op m'n 'te doen'-lijstje staan dat ik daar de rest van m'n leven mezelf wel zoet mee kan houden.

Voor het cutting edge nieuws op de rand van het technisch-mogelijke heb ik een abonnement op MicroWave Journal, lekker ouderwets op papier, heerlijk met een tijdschrift in de tuin of op de bank. Zo blijf ik toch een beetje op de hoogte van de ontwikkelingen in de RF-industrie. Anders blijf je (ik) wel héél erg hangen in het verleden.... En voor de overige info (reparatie, nieuwe meetinstrumenten, algemene achtergrondinfo, etc.) dient CO en EEVblog, met kennis van een diversiteit aan experts.

Lang verhaal kort: voor mij dus ook geen abonnement op Elektuur.

(maar ja, nu straks allemaal niet gaan zitten klagen als Elektuur de deuren definitief zou sluiten! :) De Elex, Radio-Bulletin, ETI en RAM zijn we al kwijt....)

(blog van Jeever inderdaad ook niet te vergeten; en zelf haal ik ook erg veel plezier uit de schrijfsels van Burkhard Kainka! https://b-kainka.de)

+1 En er kwamen minder HF onderwerpen en als er 1 kwam dan was zo'n bouwpakket schreeuwend duur.Deze ontvanger bijvoorbeeld (plaatje)of de voorloper daarvan,die met een LCD display.
De prijs weet ik niet meer maar die was erg hoog.En waarom moet dat in zo'n Tupperwaredoos? Wel lekker makkelijk,je kan de PCB's er zo inschuiven,dat dan weer wel.

Edit\Maar er waren ook leuke dingen zoals:Een 20 meter RX die je kon uitbreiden met een stuk of 7 of 8 converters.De visserijband-ontvanger,een Fixed Frequency RX waar je 3 kristallen in kon prikken-2182,518 en 56?? kHz en de HF-Specials I,II,en III.En de boeken 2XX en 3XX-schakelingen staan hier nog steeds op de plank.

Op zondag 2 augustus 2026 01:25:22 schreef nonius:
Lang verhaal kort: voor mij dus ook geen abonnement op Elektuur.

Mogelijk is een Elektor abonnement iets voor je. ;)

Ik heb dit mailtje ook ontvangen (maar dan in het Nederlands).
Voor mij geldt hetzelfde als voor de meesten die een reactie boven dit bericht hebben geplaatst: ik ga niet op het aanbod in.

Een tijdje geleden heb ik een memorystick met daarop alle Elektuur-tijdschriften (inclusief Halfgeleider-tijdschriften) van 1975 tot en met 2023 besteld en eerder had ik ook al een cd-rom aangeschaft met daarop alle Elex-tijdschriften (van 1983 tot en met 1993).

Ik heb dus nog genoeg naslagwerken om voor de rest van m'n leven uit te putten (nou ja, op elektronicagebied dan).

Ik vond het bij Elektuur altijd een vreemde zaak dat je goedkoper het blad bij de tijdschriftenboer kon halen dan een abonnement nemen. Omgekeerde wereld. Toen ik ze daar eens op attent maakte kreeg ik als antwoord:
Ja maar je krijgt zoveel meer als je een abonnement neemt. Mja, als je alleen het blad wilt is dat geen argument helaas. Dus ook afgehaakt.
Ik moet eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik maar weinig Elektuur dingen met succes heb kunnen bouwen, meestal mankeerde er wel wat aan het ontwerp (het lek) of deed het niet wat ik wilde.
Nu maak ik meestal dingen die ik zelf ontworpen heb.

Voor mij is de leukste tijd van Elektuur die van de jaren '80 tot medio/eind jaren '90. Daarna kwam de microcontroller-rage. Ook het SMD-gebeuren word ik niet blij van...

+100... aan een schakeling met eeprom waarvan ik de hexdump er zelf in kon schieten, al dan niet na modificatie, vond ik nog heerlijk.
Bij een uC met ongekende hexdump was voor mij de lol eraf.
Zelfs in bibliotheken vind je geen maandbladen meer zoals elektuur en als ik er toevallig nog eentje tegenkom in een heeele grooote boekhandel laat ik hem onaangeroerd.
Staat toch niks in waarvan je de werking kan achterhalen en voor de beginners (als die er al nog zijn) al helemaal niks.
Ik amuseer me rot, nog steeds ter lering en vermaak, met eigen ontwerpen op maat en op opa's wijze. >:)
Heerlijk toch om daarbij al eens een slechte batch BS170 te ontmaskeren . >:)

heel vroeger kon je die schemas nog makkelijk maken, maar dat werd altijd ingewikkelder en ingewikkelder. je moest dan de printen bestellen (of zelf maken), speciale componenten kopen...
ik heb 25jaar geleden al gestopt met electuur. de hele oude boeken van de jaren 80-90 heb ik in de bib nog gehaald en fotokopien uit genomen wat intressant was (300 schakelen, 303 schakelingen, ...). heb ze waarschijnlijk nog ergens in een map zitten. meeste allang stukken die obsoleet zijn of schemas die totaal geen nut meer hebben (alles met seriele poorten enzo)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

Snel een foto'tje in de bieb
Alles namaken
Alle onderdelen lekker goedkoop van alie

En dan 10 jaar later huilen dat alles weg is

Duidelijk dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn, volgend jaar elektor ook failliet

Elektuur in Beek dat was nog Elektuur.

Op zondag 2 augustus 2026 09:58:56 schreef Wasluis1971:
Ik heb dit mailtje ook ontvangen (maar dan in het Nederlands).

Heel apart :-)

Ik kreeg die zo binnen op een gmail account

<snip>
This year, Elektor turns 65. Since 1961, Elektor Magazine has been one of the leading sources of electronics information for engineers, designers, start-ups, and companies.

om voor de rest van m'n leven uit te putten (nou ja, op elektronicagebied dan).

:-) Voor mij als AOW'er is autorijden in de Beemer in het rustige, mooie buitenland een favoriete bezigheid. In het hok wat knutselen en repareren ook op lokatie heb ik met regelmaat gedaan, maar dat is wat minder geworden.

Ik heb TV colourbar generator met modulator van Elektuur hier liggen, met de originele printen. Dat was een handig apparaatje als er even geen live testsignaal aanwezig was tijdens reparatie en duurtest.

De tig jaargangen oa. Elektuur (va 1966) heb ik geschonken aan wijlen Hans Broeksma, ooit eigenaar van een onderdelenwinkel.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/23042/3

Kreeg m hier ook binnen,nou jaren lid geweest totdat het steeds meer gericht was op ingenieurs en profs heb ik het abbonement opgezegd.

Ik haal mijn schema's wel van C.O of internet af.

Ben een Hobbyist en geen prof.. :P

[KGE] Ik moet eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik maar weinig Elektuur dingen met succes heb kunnen bouwen

Mijn meest-recente Elektuur bouwprojecten zijn de Semiconductor Analyzer (2005; https://www.elektormagazine.com/magazine/elektor-200504/17935) en de RF-vermogensmeter van OZ2CPU uit 2002 (o.b.v. AD8307 & PIC16F876: https://www.webx.dk/oz2cpu/radios/miliwatt.htm), die oorspronkelijk in Elektuur gepubliceerd was.

Beide projecten werkten direct zonder problemen bij mij. Met name de semiconductor-analyzer wordt hier met grote regelmaat en groot genoegen gebruikt.

Maar daarnaast werkten vele andere vergelijkbare projecten, gewoon van het net geplukt, ook direct (bijv. de AADE-achtige LC-meter o.b.v. PIC16F84, ESR-meter, ring-tester voor lijntrafo's, etc.); de rest van m'n projecten is (groten-)deels eigen ontwerp of rechtstreeks uit de datasheet overgenomen....

In deze tijd van internet is iemand die een leuk project heeft ontworpen niet meer afhankelijk van tijdschriften om z'n project bij het grote publiek bekend te maken. Leve 'samizdat'!

Op zaterdag 1 augustus 2026 23:22:37 schreef McAwesome:
Ja,waarom niet?

Omdat een 32bit processor niets meer kost natuurlijk! :+

ik heb de elektuur gehad van eind 90's tot ik meen 2003 nog. best wat dingen van gebouwd die idd nog fijn zonder pic's ed waren. de l200c gebaseerde loodgel accu lader uit 2002 draait nog steeds. de 100W dummyload heb ik 2 gebouwd, wel een factor 5 groter gemaakt. ook die worden nog geregeld gebruikt.

Heel af en toe bezoek ik de bieb en daar ligt de Elektor. Ze hebben nog best wel leuke projecten, bijv. een low noise voeding.

https://www.elektor.nl/?srsltid=AfmBOoos05LjGQ6PDCku895hdG_JMk95CVZFDt… en dat warmtebeeld dinges is ook wel grappig.

Die zenerdiode tester zal ook mensen aanspreken die van meten houden, ik ken er een paar :-)

Ik zag hier wat nieuwere Elektors staan, account aanmaken om te kunnen downloaden.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]

Net antwoord van Elektor gekregen.
Met veel excuus dat ze de mail gestuurd hadden, dat is alleen gestuurd naar de gene die toestemming hebben gegeven daarvoor...

Wat blijkt, ik heb in 2022 een Owon meter gekocht bij de webshop van Elektor.
En daar zou ik dan toestemming mee gegeven hebben voor marketing.
Sinds 2022 niets gehoord en nu wel ineens.
Ik heb mij afgemeld.
Ze hebben niet de database van de een of ander gebruikt, waar ik even aan dacht.

En daar zou ik dan toestemming mee gegeven hebben voor marketing.

'U heeft ons niet uitdrukkelijk verboden u nog te contacteren met marketingmailtjes, dus heeft u ons toestemming gegeven!'.

(nonius pakt z'n tentje en zet het op in de voortuin van Elektuur. Ze hebben nooit uitdrukkelijk vermeld dat ze NIET willen dat nonius komt kamperen, dus mag het!) Over de fatsoensregels zullen we het verder maar niet teveel hebben.

Dat warmtebeeld ding heeft een lage resolutie (120x90 pixels); mijne heeft 256x192 pixels (25Hz) en dat beschouw ik als een absoluut minimum. En sinds dat ik de de mijne heb aangeschaft twee jaar geleden zijn de prijzen ook al weer gehalveerd.... Maar mocht je die warmtebeeldcamera van Elektor willen hebben dan zou ik wel opschieten want ze hebben er nog maar 'ééntje' ;)

Zenerdiodetester.... tsja, die dingen zijn alleen nog interessant voor mensen die geen oscilloscoop hebben (lees: niemand). Zelfs met de goedkoopste oscilloscoop in XY-mode gaat dat testen veel mooier met een 'octopus'. Dan krijg je gelijk de hele curve te zien en kun je ook nog andere componenten dan alleen zeners doormeten. Kosten? Een gerecupereerd trafootje uit een rondslingerende ongebruikte oude muurwrat....

https://sound-au.com/project119.htm

Dus nee, ook de zenerdiodetester kan ik niet echt voor warm lopen. Waren leuke dingen in de jaren '70 en '80, maar wat je er nu nog mee kan....? (overigens, zo heel veel zeners heb ik niet hoeven testen in m'n leven. En de enkele keer dat het nodig is werkt de labvoeding in combinatie met een voorschakelweerstandje en de DMM ook prima.... maar sinds ik de signature analyzer heb gebouwd is dat m'n go-to instrument voor deze metingen.)

Hameg scopes en clonen daarvan hebben het circuit vaak ingebouwd in de component tester. Of de zenerspanning oké is makkelijk te checken meestal is 5mA wel voldoende om te zeneren. Die low noise voeding had al eens in de bieb bekeken maar nu kan het ook vanuit huis :-)

Military users koelen sensors om ruis te verminderen. Maar wat voor voeding ze gebruiken?

De Octopus bekijk-componenten tester,en alle varianten, is al heeel erg oud.Jaren 50 denk ik,misschien nog wel ouder.

Deze Oktopus kwam ik tegen een curve tracer wordt ie daar genoemd.

https://www.youtube.com/watch?v=v624znnMpwI

Maar wordt ietswat off topic..

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

Op maandag 3 augustus 2026 14:47:32 schreef RAAF12:

Military users koelen sensors om ruis te verminderen. Maar wat voor voeding ze gebruiken?

Rats Kuch en Bonen :)

Een FNIRSI LCR-P1 test ook zenerdioden en nog een hele sloot meer componenten voor 25€ ipv 90€ voor een kale tester van Elektuur.