Nieuw laser en dergelijke topic deel 3

Dit topic is gesloten

WAT EEN KEMEL VAN EEN FOUT!!!!

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 12 december 2004 17:13:13 schreef Thomas:
[...]

V*I = R? Meneer Ohm draait zich om in zijn graf!

Kan iemand trouwens de spelfouten in de titel van dit topic eens verbeteren?

haha, ja klopt... echt heel erg... ;) Kom denk niet meer geloofwaardig over in dit topic nu ;)

Zo, dat heeft er nooit gestaan :p Excuses, nu maar weer ontopic

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

ja een goeie drivers voor een laser diode is zeker geen overbodige luxen
grote kans alleen dat als je ktp kristallen te hard gaat pompen dat er 2 dingen kunnen gebeuren

1. ze scheuren
2. ze worden te warm waar door de eficientie enorm zakt

Op 12 december 2004 15:46:05 schreef geronimoos:
[...]

Hee, ik heb dit probleem zelf ook ondervonden, ook mede door teveel tunen is m'n diode vorige maand doorgebrand. Ik ben bezig met een nieuw 9mm 500mw diode en driver om me module weer werkend te krijgen. Het plan is dus om me module in de kerstvakantie weer inelkaar te zetten met een nieuwe diode en een externe driver te bouwen.

zie hier me diode, kapot :(
[afbeelding]

En me module die gedemonteerd is:
[afbeelding]
[afbeelding]
Oude driver:
[afbeelding]

Ps: eindelijk ook weer is wat foto's...

damm wat een crappy driver zeg

Op 12 december 2004 16:52:45 schreef Laserist:
Trouwens ik kan ook voor een leuk prijsje aan groene laserpointers komen. Moet ik nog even verder informeren.

Hmmm, als je dat dan toch doet, what about DPSS-modules tot een mWatje of 50?

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Op 12 december 2004 23:39:35 schreef Scoob:
[...]
Hmmm, als je dat dan toch doet, what about DPSS-modules tot een mWatje of 50?

Stuur me aub ff een mailtje.

Op 12 december 2004 23:46:25 schreef Laserist:
[...]

Stuur me aub ff een mailtje.

45 mw 250 euro he

goedkoper kan je ze niet krijgen
en groene pointers boven 5 mw kan ik zowiezo niet aanraden zijn totaal niet stabiel altans niet als je hem lang aan wilt houden

btw die open diodes das altijd al een teken dat het goedkopen crap dingen zijn maar vrijwel elke goedkoper laser module of pointer heeft zulke diodes

Voor alle duidelijkheid: een DPSS laser werkt grofweg als volgt:
Een 808 nm pompdiode pompt een op 1064 nm laserend Nd:YAG of vergelijkbaar vaste stof-laserkristal in een voor die golflengte optisch gesloten cavity, dat 1064 nm licht wordt vervolgens in de cavity zelf in frq. verdubbeld door een KTP kristal tot 532 nm (groen) dat de cavity kan verlaten. Aan de uitgang zit nog een IR-filter tegen het 808- en 1064 nm IR.

De pompdiode en het Nd:YAG moeten koel blijven voor een goede werking, het KTP moet liefst juist iets verwarmd worden.

Nu is dat een vrij dure en complexe constructie, voor kleine vermogens (laserpointers) gebruikt men daarom hybride kristallen: Dat is een Nd:YAG en KTP kristalletje op elkaar geplakt en aan de buitenkant voorzien van 1064 nm-HR coating. Het enige dat daar nog aan moet worden toegevoegd is een pompdiode en een IR filter en klaar is de laser. :)

Die simpele constructie heeft echter ook belangrijke nadelen, de cavity is maar heel kort (de dikte van het xtal) met een matige straalkwaliteit tot gevolg, en het "warmtemanagement" is problematisch bij grotere vermogens.
Vanaf enkele 10-tallen mw gebruikt men daarom aparte kristallen en vaak ook spiegels, met eigen temperatuurregelingen etc.

[edit]
Ik denk dat dit verschil in constructie een deel van de prijsverschillen verklaart.
Overigens is de straalkwaliteit voor showwerk natuurlijk van ondergeschikt belang, en valt de temperatuurstabiliteit van een goedkope module vrij simpel enorm te verbeteren door een Pelt + regeling toe te voegen.

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 13 december 2004 14:08:59

Op 13 december 2004 07:01:33 schreef ledfreak:
[...]

45 mw 250 euro he

goedkoper kan je ze niet krijgen
en groene pointers boven 5 mw kan ik zowiezo niet aanraden zijn totaal niet stabiel altans niet als je hem lang aan wilt houden

Ik kan ze leveren voor minder dan 250 euro met 1 jaar garantie. Over de pointers: Die zijn dus nooit bedoelt om lang aan te laten staan. Als je dat toch wilt moet je ze minimaal beter koelen.

Op 12 december 2004 14:37:54 schreef Aart
Dat effect op de foto is waarschijnlijk een simpele grating (trali). Kost weinig (paar E - enkele tientallen E) en ziet er leuk uit. Zijn in vele soorten en maten te verkrijgen.

Het ziet er zeker erg leuk uit.. vooral 'grotere' lasers laten vaak dit effect zien. Welke onderdelen gebruik je hiervoor? Lijkt me leuk om eens mee te gaan experimenteren voordat ik bijvoorbeeld dure galvos, drivers e.d. aanschaf..

Op 13 december 2004 14:56:02 schreef Laserist:
[...]

Ik kan ze leveren voor minder dan 250 euro met 1 jaar garantie. Over de pointers: Die zijn dus nooit bedoelt om lang aan te laten staan. Als je dat toch wilt moet je ze minimaal beter koelen.

Ook een beetje kwalitatief nog ? mijn ervaring is dat meestal de goedkope modules een paar grote nadelen hebben
ze zijn vaak temp gevoelig dr zitten meestal goedkope pomp diodes in die vaak al te hoog staan ingesteld en de drivers zijn meestal ook niet echt super
dus als je specs hebt
post ze even zou ik zeggen

Op 13 december 2004 15:26:40 schreef ledfreak:
[...]

Ook een beetje kwalitatief nog ? mijn ervaring is dat meestal de goedkope modules een paar grote nadelen hebben
ze zijn vaak temp gevoelig dr zitten meestal goedkope pomp diodes in die vaak al te hoog staan ingesteld en de drivers zijn meestal ook niet echt super
dus als je specs hebt
post ze even zou ik zeggen

Het is het zelfde type laser die jij zelf zo goed vind.
Ook zelfde behuizing, zelfde specs enz.

Ik kan ze ook leveren met TEC en 230VAC psu. Uiteraard tegen meer prijs.

Er zijn meer leveranciers, maar bijvoorbeeld medialas heeft er als "Effect filters" een aantal in het assortiment :)
De EFF's kosten E 10,50, de DSF's E 29 met een "motor mount", maar ik weet niet wat dat pricies inhoud.
De "poly"'s zijn rond met op de rand 10 of 20 verschillende effecten en kosten een voordelige E 60,-
Prijzen afkomstig uit de decemberprijslijst.

Op 13 december 2004 15:31:41 schreef Laserist:
[...]

Het is het zelfde type laser die jij zelf zo goed vind.
Ook zelfde behuizing, zelfde specs enz.

Ik kan ze ook leveren met TEC en 230VAC psu. Uiteraard tegen meer prijs.

nou beters ;-)
ik zou zeggen mail me ff de prijzen kan dr nog wel een paar kwijt voor je waarschijnlijk

vooral de 30-50 mw versies met tec en zonder tec

Ik ben een tijd stil geweest maar mijn dvd is niet goed helaas :( maar een neef heeft nog 3 kapotte dvd's liggen die ik wel mag hebben :) dus ik wagt af ...

IK wil graag een groene lazer maar ze zijn zow duur :( ik kan informeren of ik lazers bij iemand goedkoop uit china kan laten komen... dus ik w8 af ....

Op 13 december 2004 15:58:49 schreef BamiBal:
Ik ben een tijd stil geweest maar mijn dvd is niet goed helaas :( maar een neef heeft nog 3 kapotte dvd's liggen die ik wel mag hebben :) dus ik wagt af ...

IK wil graag een groene lazer maar ze zijn zow duur :( ik kan informeren of ik lazers bij iemand goedkoop uit china kan laten komen... dus ik w8 af ....

Duur? Tja je kan wel blijven zeuren, maar goedkoper als wij ze al goedkoop aanbieden gaat niet! En tja als teletubbie(jou avatar) heb je nog niet zoveel te besteden misschien.

Duur is een erg relatief begrip. Je wilt niet weten wat een Ar-setup van hetzelfde vermogen kosste toen er nog geen DPSS modules waren. :P
De prijzen zijn nu grofweg minstens een factor 10 (! in sommige gevallen misschien wel 100) lager, zodat zelfs hobbyisten er mee aan de slag kunnen.

Daarom vind ik je klacht, alhoewel misschien begrijpenlijk, niet zo terecht. :)

[edit]
Verder vind ik het niet zo leuk als dit een soort "service- en support"-topic voor DPSS handelaren wordt.
Persoonlijke vragen en aanbiedingen kunnen ook via E-mail, af en toe een prijs en specificaties is leuk en informatief - maar sommige dingen komen volgens mij nu steeds weer voorbij en dan wordt het saai. Vind ik :)

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 13 december 2004 16:31:32

Op 13 december 2004 15:58:49 schreef BamiBal:
Ik ben een tijd stil geweest maar mijn dvd is niet goed helaas :( maar een neef heeft nog 3 kapotte dvd's liggen die ik wel mag hebben :) dus ik wagt af ...

IK wil graag een groene lazer maar ze zijn zow duur :( ik kan informeren of ik lazers bij iemand goedkoop uit china kan laten komen... dus ik w8 af ....

mwa valt mee 38 dollar lol voor een 3 mw

Op 13 december 2004 16:18:02 schreef Aart:
Duur is een erg relatief begrip. Je wilt niet weten wat een Ar-setup van hetzelfde vermogen kosste toen er nog geen DPSS modules waren. :P
De prijzen zijn nu grofweg minstens een factor 10 (!) lager, zodat zelfs hobbyisten er mee aan de slag kunnen.

Daarom vind ik je klacht, alhoewel misschien begrijpenlijk, niet zo terecht. :)

ik wou net zeggen 2 jaar geleden betaalde ik nog ruim over de 1200 euro voor een 45 mw dpss

3 mw gaat heel goed ja... maar het is een duure hobby, ik wil er alleen een voor op klijnen feesten van vrienden EN om mee te ''knuselenten''
Maar hoeveel mw laser is goed voor een straal zigtbaar te maken in een gewonen ruimte ( zeg maar je woonkamer )

Die vraag is al meerdere malen voorbij gekomen. Het hangt voor 100 % af van de hoeveelheid stof of rook in de lucht.

Vanaf een paar honderd mW zijn laserstralen echter meestal wel zichtbaar.

Het heeft altijd zin eerst te investeren in een (betere-) rookmachine of hazer in plaats van in een grotere laser.

En probeer iets meer aandacht aan je taal te schenken. Please :)

5 mw is al prima zichtbaar binnen huis maar goed zoals hier boven al vermeld wordt hangt dat grotendeels van de omgeving af en wat dr in de lucht hangt

Dit topic is gesloten