Nieuw laser en dergelijke topic deel 3

Dit topic is gesloten

Wegens te lang wordt het vorige deel gesloten en gaan we hier verder

Vorige delen

Nieuw laser en dergelijke topic (deel1)

Nieuw laser en dergelijke topic deel 2

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

k dan moet ik maar de eerste post doen

k dan moet ik maar de tweede post doen
k dit is mijn eerste post hier :)

IK ben zelf ook best gek van lasers, maar heb aleen nog maar een pointer :(

En binnenkort hoplijk een groen 5mw..

heej hallo laat ik me eerst maar even voorstellen hier
ik ben remco visser 23 jaar kom uit winterswijk
en ik ben al een aantal jaren bezig met lasers en ik volg
dit topic ook al een aardig tijdje vandaar dat ik nu zelf
ook maar eens ga bouwen en doen ik ga een popelscan halen van http://www.mylaserpage.de

nog even en dan heb ik mijn groene 45 mw met blanking
fotos zullen snel volgen :D

[Bericht gewijzigd door SMOG op woensdag 8 december 2004 14:42:35

ja rood is niet echt veel aan behalve in combi met een hoog vermogen rood en groen is het leuk kan je tenminste nog geel maken

Ik ben wat aan het nadenken over een simpele laserpowermeter.
Een gewone 1n4148-diode (datasheet) heeft een temperatuurs-afhankelijke doorlaatspanning, die gaat met ongeveer 1 mV / oC omlaag. En een thermische weerstand van iets van 300 KW

Heel grof berekend kun je dan door die diode met 10 mW op te warmen de temperatuur met 3 graden laten steigen, een verandering in doorlaatspanning van 3 mV. Als je een tweede diode waar de laser niet op schijnt als referentie-sensor gebruikt, en een simpele instrumentatieverstreker om het verschil flink te versterken moet het volgens mij best te meten zijn.

Ik denk dat ik in deze richting eens iets ga proberen. :)

Dan moet je wel al het licht bundelen op de diode natuurlijk...

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Ik dacht er een klein matzwart schijfje op te plakken ofzo.
Aansluitdraden van de diode lekker lang laten voor een goede hoge termische weerstand, ding goed inbouwen tegen tocht :)

[edit]
Ik heb het idee net even getest, het lijkt wel te werken. Mijn multimeter meet VDC echter op de mV, en met een HeNe buisje van een paar mW zie je dan net 1 digit verspringen ;)

Heb helaas geen lekkere opamp's (TL084 ?) in huis voor een voorversterker, maar ga hier zeker mee verder.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 5 december 2004 15:27:05

Op 5 december 2004 12:30:17 schreef Electrogek:
waar heb jij m besteld bamibal

Die pointer komt uit londen ( is zow pen / lazer combi )

De 5 mw moet nog bestellen waar kan ik er goedkoop aankomen ?? nog een vraag : hoe zit het nu met die dingen uit cd/dvd/brander kan je daar ook nog een mooie laser vanmaken ? ik heb nog een kapotte dvd brander liggen dus jah :D

Op 5 december 2004 19:58:37 schreef Electrogek:
moet je ledfreak een lief vragen

ja daar kan je zeker een leuke pointer van maken van een goeie 40-80 mw alleen moet je wel een hele goede driver hebben anders is ie met 1 sec overleden

Op 5 december 2004 22:32:18 schreef ledfreak:
[...]
ja daar kan je zeker een leuke pointer van maken van een goeie 40-80 mw alleen moet je wel een hele goede driver hebben anders is ie met 1 sec overleden

1sec.. nouw veel plezier :p hoe weet ik of het een goeie is ??

Op 6 december 2004 07:47:42 schreef BamiBal:
[...]

1sec.. nouw veel plezier :p hoe weet ik of het een goeie is ??

Ik zou zeggen maak ff een fototje voor me
anders kan ik dr wel eentje voor je maken
want het komt nogal nou allemaal
dr zijn in iedergeval 3 dingen die je zeker nodig hebt

stabiele lab voeding op 3 volt
Laser diode driver
de specs van de laser diode
en goeie optics die van de dvd brander zijn niet bruikbaar meestal

maar een fototje zou al wel handig zijn

Weet iemand die de aankoop van mijn spullen gevolgd heeft het antwoord op mijn volgende vraag?

Ik heb zometeen 3 printplaten met op elke print plaat zo'n socket connector, nu heb ik het boek van diplay electronic voor mij liggen en vraag mij af welke konnektor ik nu moet kopen, ik denk 3 stuks van de 10-polige 3,96mm socket konnektoren.. maar weet het dus niet zeker

Op 6 december 2004 09:55:52 schreef Jelmer:
Weet iemand die de aankoop van mijn spullen gevolgd heeft het antwoord op mijn volgende vraag?

Ik heb zometeen 3 printplaten met op elke print plaat zo'n socket connector, nu heb ik het boek van diplay electronic voor mij liggen en vraag mij af welke konnektor ik nu moet kopen, ik denk 3 stuks van de 10-polige 3,96mm socket konnektoren.. maar weet het dus niet zeker

gewoon de zelfde socket connector bestellen bij de conrad
of de male of female versie dr van

humz het is een beetje dood in het topic

Op 6 december 2004 09:34:45 schreef ledfreak:
maar een fototje zou al wel handig zijn

Ok ;) ik maak vandaag of morgen ofzo wel een foto,, Van de lazer die er in zit toch of bedoel je die niet :p

** bamibal wil een laser onder de kerstboom :D ** :p

Edit: Uit een antieke CD drive daar zie je ook een rood puntje zijn die ook bruikbaar?? hij hoeft niet mega krachtig te zijn hoor ..

[Bericht gewijzigd door BamiBal op maandag 6 december 2004 15:36:59

Op 6 december 2004 15:34:58 schreef BamiBal:
[...]

Ok ;) ik maak vandaag of morgen ofzo wel een foto,, Van de lazer die er in zit toch of bedoel je die niet :p

** bamibal wil een laser onder de kerstboom :D ** :p

Edit: Uit een antieke CD drive daar zie je ook een rood puntje zijn die ook bruikbaar?? hij hoeft niet mega krachtig te zijn hoor ..

doe maar van de laserkop zou de laser diode dr niet uithalen want dan is ie al dood voordat je dr aan begint

nee die van cdrom drives zijn niet bruikbaar die zijn infrarood ook al zie je een klein beetje rood licht

De lasertjes uit CD-spelers zitten tegen IR (785 nm ? ) aan, zijn daarom erg slecht zichtbaar maar (indien gecollimineerd) wel gevaarlijk voor de oogjes.
Je kunt dan beter een hele goedkope laserpointer op de kop tikken die zijn met (vaak) 670 nm al weer een stuk beter te zien. Nog mooier is 650 (uit DVD-branders ?) of 635 (dicht tegen HeNe rood, 632 nm aan). Die zijn echter weer wat duurder.

Op 6 december 2004 15:47:32 schreef Aart:
De lasertjes uit CD-spelers zitten tegen IR (785 nm ? ) aan, zijn daarom erg slecht zichtbaar maar (indien gecollimineerd.....

Ok foto komt binnenkort, Hoe duur is het goedje om de lazer uit de dvd ( als het mogelijk is ) goed te laten werken ??

Op 6 december 2004 15:18:33 schreef ledfreak:
humz het is een beetje dood in het topic

Ja vorige week vrijdag is mijn controller uit duitsland pas opgestuurd, krijg ik deze week binnen! Verder ga ik woensdag avond OF zaterdag een optic board halen met 66 m5 gaatjes :*

Zit alleen nog met een dilemma, als ik de laser op het optic board ga vast maken dalijk, dan schijnt hij over het spiegeltje van de galvo heen (zelfs als die op z'n laagste positie staat) ik moet dus de laser gaan verhogen... weet alleen nog niet hoe en of dat kan/mag ivm warmte afgifte.
Iemand ideeen?

Op 6 december 2004 15:52:09 schreef Jelmer:
[...]
.... laser gaan verhogen. weet alleen nog niet hoe en of dat kan/mag ivm warmte afgifte.
Iemand ideeen?

2 of meer dikken metalen standaartje.

[Bericht gewijzigd door BamiBal op maandag 6 december 2004 16:00:47

Op 6 december 2004 15:50:33 schreef BamiBal:
[...]

Ok foto komt binnenkort, Hoe duur is het goedje om de lazer uit de dvd ( als het mogelijk is ) goed te laten werken ??

iohh valt reuze mee alleen een goede driver die zijn iets van 11 euro ofzo en wat optics die vallen ook erg mee
en dan te bedenken dat je dan een 50-80 mW rode laser hebt die als je hem zou moeten kopen over de 250 euro zou kosten

Dit topic is gesloten