Dag allemaal,
Ongeveer iets meer dan een jaar geleden had ik een probleem met een versterker.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/126085/1/su+v2a
Hierbij hebben jullie goed geholpen om het probleem op te sporen. Hiervoor heel veel dank.
Het was uiteindelijk de STK 8040 die kapot was. Hier was zeer moeilijk aan te geraken met als resultaat dat ik dezelfde versterker heb gekocht die ook enkele defecten had.
Ik heb de versterker IC verwisseld met de andere met als resultaaat dat mijn versterker weer speelt zoals tevoren.
Het eigenlijke probleem met de versterker is dat het RECHTSE kanaal minder krachtig speelt dan het linkse (linkse kanaal is vervangen).
Ik merk dit door de balance te verdraaien en op de POWER PEAK METER op de versteker. Het linkse kanaal speelt met meer bass en diepte dan het rechtse.
Dit probleem merkte ik ook op al voor de versterker kapot ging vorig jaar.
zal wel in de audio selectie zitten, daar heeft technics patent op.
makkelijkste is de signaalweg volgen tot hij ergens in begint te zakken. tussen ene kanaal en andere kanaal. mooie sinus erop en kijken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kan ook de andere stk zijn die gammel is, hoop dat je donorbak 2 goede trappen had..
overigens is dit pas goed te zeggen als je mono input geeft op de versterker, in muziek zit ivm stereo geluid zit er op 1 kanaal vaak meer bass. door de ingang op mono te zetten kun je dat zeker testen..
Heb de bron eens op mono gezet en het probleem blijft hetzelfde. Het is niet echt hoorbaar als beide boxen samen spelen. Het is enkel zichtbaar op de POWER meter en als ik aan de balance draai.
vroeger ook zoiets gehad, alle signaalweg schakelaars flink aantal keren bedienen wil wel eens helpen.
Eens goed gedraaid maar probleem is niet opgelost.
Zou kontakt spray helpen in de contacten van de signaal schakelaars?
[Bericht gewijzigd door Louis123 op (41%)]
Ik ben momenteel bezig met een Akai uit de jaren 70, daar zit een soortgelijk probleem hem in de potmeter, tot aan de potmeter is het signaal op beide kanalen gelijk, na de potmeter zat er verschil in. Na het demonteren van de potmeter bleek dat de beide sporen op sommige plaatsen wel 7KΩ van elkaar verschillen.
Daarnaast kunnen schakelaars maar ook de balanspotmeter zelf verdachten zijn.
Op 31 mei 2016 21:50:25 schreef High met Henk:
Zijn de power meters niet defect...
En daar heb je zeker een punt, ik had een hoorbaar verschil en ben met de scope verder gaan kijken, is het verschil in dit geval wel hoorbaar?
[Bericht gewijzigd door Ruben_Lichtenvoorde op (26%)]
Ja het verschil is niet erg hoorbaar als beide kanalen samen spelen. Enkel is het hoorbaar indien de balance voledig rechts en volledig links staat.
elke speaker klinkt anders: ik hoor ook verschil tussen links en recht
ik ben er helemaal niet van overtuigd dat de versterker defect is, maar heb idd sterke twijfels over de "meting"
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb dit eens gehad met een philips versterker, de meters werkten op de spanning uit de trappen.de eindtrap met meer uitgangsvermogen stuurt ook meer spanning uit, meet die eens na.
meet je gelijke waarden is de power meter stuk/slecht afgeregeld. meet je verschillende waarden, meet het ingaande signaal eens na..
de potmeter kan goed gammel zijn, heb hier ook zojuist een volumepot vervangen die 2 verschillende waarden had..
Bij gebrek aan een scope kun je een 50hz sinus gebruiken en de uitgangsspanning meten (en eventueel in circuit bepalen waar de afwijking optreed), zorg er wel voor dat je voor beide kanalen dezelfde bron gebruikt.
Heb geen functiegenerator en oscilloscoop. Hoe moet ik dan een kleine spanning op de ingang brengen om te testen?
Op 31 mei 2016 22:19:32 schreef Louis123:
Heb geen functiegenerator en oscilloscoop. Hoe moet ik dan een kleine spanning op de ingang brengen om te testen?
Hoe luister je muziek? Met een programma als audacity genereer je eenvoudig een aantal bestanden met een 50/100/500 en 1000hz sinus, even branden en in je cd speler. Uit voorzorg zou ik maar één uitgang gebruiken en het signaal splitsen naar beide ingangen van je versterker, daarmee sluit je uit dat er verschil in de kanalen van je cd speler zit. Maak ze rustig een minuut of 5/10 lang, niets vervelender dan dat de track net is afgelopen als je zit te meten.
Een andere optie is één van de vele frequentie generator appjes die er voor smartphones in omloop zijn.