Op de HAM Radio beurs in Friedrichshafen kocht ik een HP Harrison 6106A 100V 0.2A voeding.
Nu ik weer thuis ben heb ik deze vandaag op de werkbank gezet.

Mijn exemplaar heeft trouwens Option 11 Overvoltage Protection "Crowbar". De tekst "Crowbar Adjust" is een sticker dus ik dacht eerst dat het niet origineel was, maar dat is het wel blijkt nu.
Zoals ik al vertelde in het "Show" topic werkt de voeding goed, alleen werkt de "Fine" knop niet.

Blackdog opperde dat hij misschien niet goed "gejumpert" zou zijn, maar hij is "gejumpert" zoals in Figure 3-2. Normal Strapping Pattern van de manual.
De potmeter is mechanisch niet defect, de jumper A2-A3 meet netjes 0Ω (ook vanaf de potmeter).
Op punt 16 meet ik 12,63V (ipv 12.4V volgens de maual)
Op punt 23 meet ik 5,50V knop volledig CCW en 5,36V knop volledig CW
Op punt A2-A3 meet ik 5,36V (CCW) en 12,63V (CW)
Op punt R13 (links) meet ik -0,879V
Op punt R13 (rechts) (= punt 17) meet ik 31,7mV (CCW) en 12mV (CW) (punt 17 is niet op de print aangegeven)
Ik heb trouwens als "null" de Postieve Uitgang op het front gebruikt, ik hoop dat dat goed is.
Mag ik nu aannemen dat Q1B (linker deel van de dubbel transistor) van het type 1854-0221 kapot is?
Zo JA, is die nog ergens te verkrijgen of is er een vervanger ?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.sphere.bc.ca/test/hp-parts/hpparts4.html even ctrl F gebruiken. 18 op voorraad. Dubbel npn, silicium. Kun je uit het schema en metingen geen alternatief destilleren ? Ik weet eigenlijk niet of ze nog dubbeltorren maken maar zou (algemeen gesproken) een ULN2803 niet een vervanger voor dubbeltorren kunnen zijn ?
Ik heb misschien wel wat dubbeltorren liggen.
Enige dubbel transistor die ik heb is een 2SC1583 met 5 pootjes ipv 6 pootjes. Deze is echter maar 400mW max ipv 750mW.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Flash2b,
Ik zou voor nu niet weten waarom de dual transistor stuk zou zijn...
De "Fine" potmeter word gemixt met de Zero Crossing instelpot.
Meet je variatie op de aansluitingen A1 en A2 die doorverbonden moeten zijn.
De Fine potmeter hangt tussne de +12,4V en de +5V aansluiting van het referentie deel.
Zover ik kan zien is de potmeter 22K en de serie weerstand aan de onderzijde van de potmeter 17,8K.
Het een en ander is slecht zichtbaar in mijn schema.
Als de grof potmeter zijn normale werk doet en de voeding is stabiel bij belasting, dan geen transistoren vervangen!
Kort door de bocht, kontroleer op de spanning op de loper van de Fine potmeter varieerd als je er aan draaid.
Succes,
Bram
A1 en A2 doorverbonden ??
Je bedoelt zeker A2 en A3.
Ik heb trouwens punt 17 gevonden op de print. Hij zit rechts op mijn foto naast de oven. Q1 zit trouwens in de oven.
De spanning op de "Fine" potmeter regelt netjes, zoals ik al vermelde: "Op punt A2-A3 meet ik 5,36V (CCW) en 12,63V (CW)" dit is de loper van de "Fine" potmeter.
Morgen zal ik direct op punt 17 gaan meten ik heb dat nu bij R13 rechts (op schema) gedaan.
Schema via mij link, pagina 50 is super duidelijk.
De "Fine" regelaar werkt weer, dus de 6106A is weer helemaal goed.
Ik heb de hele sectie rond de potmeter R11 doorgemeten:
Punt 17 uiteindelijk gevonden naast de "Oven" module. Ik had eerst bij R13 geprobed. Het is de paarse draad op de foto hieronder.

Volgens mij zat daar slecht contact, want opeens werkte de regelaar. Dus ik heb dat punt nogmaals gesoldeerd.
Wat een prachtige voeding, mijn exemplaar is uit week 20 1970 en volgens mij kwam hij in 1966 uit. De regeling is zeer stabiel. Het vervelendste vind ik dat de banaan bussen op de voorkant ondiep zijn waardoor stekkers een stukje uitsteken.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi flash2b, 
Mooi dat de voeding weer goed werkt!
Hij ziet er ook nog goed uit voor zijn leeftijd veel minder gehavend dan de voedingen die ik heb uit die tijd,
Het is heel prettig een voeding te hebben die tot 100V gaat.
De 200mA vind ik in het geheel geen probleem, eerder een voordeel 
Ik test vaak condensatoren zeners en TVS dioden met zo'n voeding.
Het voordeel van deze voeding is dat hij ook nog zeer stabiel is.
Gegroet,
Bram
Mooie voeding
Ja, die draadjes naar het oventje / referentie willen wel eens slecht contact maken, vooral na een schoonmaakbeurt. Ik heb dat met een HP6116A gehad, dat is in feite dezelfde voeding maar dan met duimwielschakelaars in plaats van potmeters. PVC kousjes om de bekabeling heen willen wel eens heel smerig zijn, daar gaat de weekmaker uit het kunstof en dat is klevig waardoor er veel stof op blijft plakken.
@blackdog, @Hewlett,
Zijn bij jullie Harrison voedingen de banaan aansluit bussen op de front ook zo ondiep?
blackdog
Golden Member
Mooie restauratie Flash2B! Zeker een mooie voeding om te hebben.
[Bericht gewijzigd door Kridri op (42%)]
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Even gecheckt bij mijn HP Harrison 6824A uit dezelfde periode, en inderdaad, ook daar gaan de bananenstekkers er maar half in...
Heb je de elco's nog gecontroleerd?
Bij die voeding van mij was er eentje slecht (had ook een sterk verkleurd seal). Het was zo'n gelige, als bij jou tussen trafo en meter zitten.
Daarna heb ik toch maar alle elco's vernieuwd, met het idee dat hij dan weer zorgeloos decennia mee kan. Maar de overige originele elco's meetten net zo goed als de nieuwe die ik er voor in de plaats stopte 
groet, Gertjan.
Ik zal de elco's checken. Kwa uiterlijk van binnen zag het er nog keurig uit, maar meten is weten !
Edit:
Die elco is C16 de filter condensator van de referentie spanning. Hij meet nog goed. Opdruk: 325µF/35V. Gemeten 345µF met ESR=0.08Ω
joopv
Golden Member
Ik heb een HP Harrison 6113A, met duimwieltjes. 0 - 10V, 0 - 2A
Die moet ik nog eens grondig nalopen.