goedkope aansturing met Constant Current optie

ja ja ik weet dat deze vraag al te vaak hier gesteld is. maar heb mijn antwoord niet gevonden
ik heb 2x rolstoelmotor liggen (24volt 0.22kw 11A)
deze wordt door een controller aangestuurd dx power module pmb2 (max 80A aansturing op gezamelijke motor)

de module werkt via communicatie, dus is haast niet te doen om te gebruiken.

nu is er wel een schakeling voor https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

maar zoek meer iets dat van C.V. naar C.C. springt.
dus ga je naar een labvoeding
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-dpps-16-40-labvoeding-regelbaar-1-1…
maar dat is wat kostbaar. is er een slimme oplossing hiervoor om dit te realiseren

opties op ebay. zouden gerust met 60A om kunnen gaan. maar daarboven is denk de ic kapot en

labvoeding van 0-30v 0-10A kan ik 1 motor wel op laten draaien. maar zou graag hoger amperage willen (of ik wil teveel)

Op 4 september 2016 00:17:16 schreef trucker0werner:
maar zoek meer iets dat van C.V. naar C.C. springt.

Dat je niet vind wat je zoekt lijkt mij normaal want ik zou niet weten waarom je een CC regeling wilt.
Misschien eens uitleggen waarom je zo'n regeling wilt, dat zou de vraag ook voor ons begrijpelijker maken.

Op Ebay en Aliexpress staan 20A regelingen voor minder dan 10E te koop.

LDmicro user.

Ik denk dat de ts de CC wil gebruiken om overbelasting te voorkomen. Ik denk dat je in dat geval het beste een speedcontroller kunt kopen (of zelf iets brouwen).

Elke fatsoenlijke motorregeling regelt de stroom, en is daarmee dus een constant current controller. Bij een DC motor is een stroomregeling ook een koppelregeling, en op die manier blijft alles ook heel, zelfs als de motor geblokkeerd wordt.

De schakeling van Lambiek, in je eerste link, doet volgens mij precies wat je wilt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Is Lambieks schema dan een constant current regeling?
Hoe wordt de stroom hier geregeld, behalve de instelling van de max. stroom?

LDmicro user.

Je wilt toch juist de spanning regelen om de snelheid van de motor te regelen? Of je moet nog en outer feedback loop hebben met een encoder oid. Maar je kan natuurlijk niet spanning en stroom te gelijk regelen.

Een stroomregeling is enerzijds fijn om de motor heel te houden als ie mogelijk overbelast kan worden.

Anderzijds, zijn er bepaalde toepassingen waarbij een stroomregeling juist fijn is. De stroom vertaalt zich vrij lineair naar het geleverde koppel. Wil je juist een constant koppel, dan is een stroom-regeling prettig.

Als je op een voertuig je "gashendel" naar een koppel vertaalt dan werkt dat vrij prettig. Als je de gashendel naar een PWM percentage vertaalt dan krijg je wat je met die ouderenvoertuigen wel eens ziet: De snelheidsveranderingen gaan met schokken. De gebruiker stelt een andere snelheid in en het ding trekt een halve wheelie om onmiddelijk op de nieuwe snelheid aan te komen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 4 september 2016 12:21:44 schreef Da_Vinci:
Je wilt toch juist de spanning regelen om de snelheid van de motor te regelen? Of je moet nog en outer feedback loop hebben met een encoder oid. Maar je kan natuurlijk niet spanning en stroom te gelijk regelen.

Door de spanning te regelen, bepaal je de stroom door de motor. In cassettedecks gebeurt dit niet anders; meteen na het verlaten van de centrifugaalregeling stapte Philips op dit principe over met een simpele transistorschakeling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je alleen de spanning stuurt, zonder terugkoppeling, stuur je alleen het vrijloop toerental, of het toerental bij een constante belasting. Als de snelheid van de motor veranderd door een wisselende belasting, krijg je extreme wisselingen in de stroom, die dus ook veel te groot zou kunnen worden. Dit is erger naarmate je een betere motor hebt, met een lagere weerstand.

Bij ventilators, propellors e.d. kun je dat meestal wel mee weg komen, maar alle goede motorregelaars voor voertuigen, industriële toepassingen e.d. regelen de stroom, en veranderen het stroom setpoint met een aparte regellus voor de snelheid of positie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Weeral een probleem omdat de TS niet zegt waarom het moet dienen of wat hij precies wil.

De meeste hobbyregelaars zoals ook die van Lambiek zijn spanningsregelaars.
Ik heb nog maar weinig schema's gezien van echte stroomregelaars.

LDmicro user.

Je kan een standaard controller kopen, deze doet torque control (=current control);
http://www.robotshop.com/en/roboclaw-2x45a-36vdc-motor-controller.html…
Meeste goedkopere bordjes hebben ook iets van een beveiliging tegen overcurrent.

wou de vraag simpel houden door niet teveel informatie te gebruiken. waarschijnlijk te weinig informatie

betreffende motor wil ik aansturen met 12volt dc of misschien 24v.
ik wil ze gewoon pwm gestuurd hebben om een constante snelheid te kunnen krijgen.
echter wanneer de motor teveel weerstand heeft, dan zullen de ebay toerentalregelaars van een tientje. of intern kapot gaan, zekering of hij stopt met draaien

na lang zoeken denk ik
http://www.ebay.de/itm/10V-50V-PWM-DC-Motor-Speed-Controller-CW-CCW-Co…
dat zoiets wel geschikt is.
alleen wat gaat er gebeuren als je meer dan 40A trekt. gaat dan zekering kapot of iets interns.
want qua amperage wat gebeurt er dan
toch 12volt heb je nog kleine 480watt dat je volgens de gegevens constant zou moeten kunnen gebruiken

@DA-Vinci
dat weet ik dat die er zijn, maar de prijs ligt me toch te hoog

Op 4 september 2016 23:25:07 schreef trucker0werner:
alleen wat gaat er gebeuren als je meer dan 40A trekt. gaat dan zekering kapot of iets interns.

Kan die motor wel 40A trekken, zelfs al staat die geblokkeerd, weinig kans denk ik.

LDmicro user.

de controller kan maximaal 2x40A leveren
als ik goed lees is dat 15seconden land max 80A
15minuten lang kan hij 25A aan
maximale motor voltage bij 10A is 23.5Volt

maar ik zit te denken om in de laatste link zo'n ic te pakken en dan via computervoeding laten werken.
dan is het systeem beveiligt dankzij de computervoeding en kan ik het allemaal toch gewoon bedienen