Wat kan er gebeuren als je niet oplaadbare (aaa) batterijen oplaadt. Ontploffen? Hoe?

Mijn huistelefoon draait al 3maanden op niet oplaadbare batterijen en laadt zich nog steed op? Ik zie nog geen rare vormen in de batterijen.

Elektuur heeft een tijdje terug het hier ook al over gehad.. Het schijnt te kunnen alleen is het behoorlijk slecht vor de batterijen..

iig iets om niet aan te bevelen..

Heeft dat niet te maken met de samenstellingen?

Je moet iig een goede lader hebben ;) En die bats gaan volgens mij gloeiend heet worden....

Edit:
Zoals al gezegt: niet aan te raden.

[Bericht gewijzigd door High-Voltage op ]

Op 3 januari 2005 19:17:14 schreef DJD XTREEM:
Elektuur heeft een tijdje terug het hier ook al over gehad.. Het schijnt te kunnen alleen is het behoorlijk slecht vor de batterijen..

iig iets om niet aan te bevelen..

Waarom zou het slecht zijn? Als die wegwerp batterijen leeg zijn gooi je ze normaal weg. Als je ze nu nog eens gaat opladen ga je er toch alleen maar op vooruit?

Op 3 januari 2005 19:15:26 schreef lampjes:
Wat kan er gebeuren als je niet oplaadbare (aaa) batterijen oplaadt. Ontploffen? Hoe?

Mijn huistelefoon draait al 3maanden op niet oplaadbare batterijen en laadt zich nog steed op? Ik zie nog geen rare vormen in de batterijen.

wrm draait deze op niet oplaadbare batterijen, normaal zitten er toch oplaadbare in bij de aankoop...?:s

mvg,
tim

Ja met de originele batterijen zakt de spanning te snel naar beneden, moeten eiglijk nieuwe batterijen in. Maar dit werkt ook perfect. Länger stand by :)

Vroeg me alleen af of die dingen niet kunnen ontploffen?
Niet zo leuk als ik aan het bellen en die batterij ontploft.

Op 3 januari 2005 19:41:41 schreef lampjes:
Ja met de originele batterijen zakt de spanning te snel naar beneden, moeten eiglijk nieuwe batterijen in. Maar dit werkt ook perfect. Länger stand by :)

Vroeg me alleen af of die dingen niet kunnen ontploffen?
Niet zo leuk als ik aan het bellen en die batterij ontploft.

snap nog altijd niet...volgens mij zitten er dan oplaadbare in...kan een foto nemen van bats in telefoon?...of keer mededelen wat er op staat...?

als je niet oplaadbare bats oplaad worden deze volgens mij goed warm en smelten die...

mvg,
tim

Volgens Elektuur was het mogelijk te laden d.m.v. pulsen.

Enige reden waarom er nog geen alkaline-laders bestaan is omdat de batterij-industrie geen inkomen meer zou hebben.

Volgens mij is een alkaline-batterij dus wel degelijk oplaadbaar alleen heel wat slechter dan een 'normaal'-oplaadbare batterij :)

Op 3 januari 2005 19:47:39 schreef Cracker:
Volgens Elektuur was het mogelijk te laden d.m.v. pulsen.

Enige reden waarom er nog geen alkaline-laders bestaan, is omdat de batterij-industrie geen inkomen meer zou hebben.

Volgens mij is een alkaline-batterij dus wel degelijk oplaadbaar alleen heel wat slechter dan een 'normaal'-oplaadbare batterij :)

heb je dat artikel nog???

mvg,
tim

edit: hier de url
klik

[Bericht gewijzigd door Tim Blanckaert op ]

Dat wil ik testen!!!

Welk nummer van elektuur was dat? Ik moet er het fijne van weten :p

En wil wel zo een lader op de markt bregen. (achter enkele jaren) Int begin gaat volgens mij niemand dat geloven....

ik moet zelf nog even zoeken naar het artikel, heb het vorig jaar eens gelezen in de bibliotheek op school :)

Die url; een antenne om baterijen op te laden??? bizar...

ik heb 1 keer niet oplaadbare batterijen op te laden, in een oude lader. er is niks fout gegaan alleen had ik die lader geleend dus heb ik het laden na 3 kwartier ongeveer gestopt (voor geval er iets fout zou gaan). er zat wel weer wat in die batterijen. later heeft iemand me verteld (maar of diegene dat wist of het verzon weet ik niet) dat wat ik deed niet zo slim was, omdat in batterijen poeder zat (en nog zit natuurlijk :P ), dat bij verhitting zou kunnen ontploffen. maar erg heet waren die baterijen niet geworden... try at your own risk als je het wil proberen na te doen, ik ben niet aansprakelijk!

Op 3 januari 2005 20:00:13 schreef bleuke:

vind ik ook wat raar...
de foto herrinner ik mezelf toch niet :(

[Bericht gewijzigd door BjornR op ]

Op 3 januari 2005 20:00:13 schreef bleuke:

tja, zo heb ik het gevonden, maar heeft iemand die elektuur, en kan deze eens kijken...of artikel ff doorsturen...

mvg,
tim

Gewone niet oplaadbare batterijen kunnen niet herladen worden. Bij alkaline lukt dat wel, maar je krijgt maar een kleine fractie van de oorspronkelijke capaciteit terug.
Eigenlijk loont het de moeite niet. Het is een beetje overdreven te stellen dat men dat stil houdt omdat anders de verkoop van oplaadbare batterijen in een zak zou vallen. Bij adaptors die slechts kleine laadstromen kunnen leveren is er geen gevaar voor explosie. Dat is anders voor snellader, dus opgepast. Het gevaar bij adaptors die continu opstaan is dat er een constante druppellading door de batterij loopt. Als de batterij terug "herladen" is, zal de stroom de metalen behuizing aantasten met op de duur lekkage tot gevolg en schade aan je apparaat.
Weer een bewijs dat de basisregel van de economie altijd opgaat: TINSTAFL (There is no such thing as free lunch)

Op 3 januari 2005 19:50:34 schreef Blanckaert Tim:
[...]

heb je dat artikel nog???

mvg,
tim

edit: hier de url
klik

En weer trap er iemand in de fun-schakeling uit een halfgeleidergids.

Maar wel 1.70 laten betalen...

Er heeft vroeger, jaren 60 een artikel in de Radio Bulletin gestaan, waarin men aantoonde dat zink/koolstof batterijen gedeeltelijk kon regeneren dmv een gelijk gerichte niet afgevlakte gelijkstroom. Geen idee of het met de huidige batterijen ook werkt.

Op 3 januari 2005 19:43:26 schreef Blanckaert Tim:
[...]
snap nog altijd niet...volgens mij zitten er dan oplaadbare in...kan een foto nemen van bats in telefoon?...of keer mededelen wat er op staat...?

als je niet oplaadbare bats oplaad worden deze volgens mij goed warm en smelten die...

mvg,
tim

Ja tuurlijk zitten er standaard ook oplaadbare batterijen in anders zou ie deze ook niet opladen... Ik dacht 3* 200 mah.

Maar bedankt voor jullie antwoorden.

Wat ik nu erin heb zijn 3 "niet oplaadbare" Varta Alkaline aaa batterijen. (0% cadmium/Mercury)
1.5v Micro LR03 AAA AM4 Mn2400 4803

De batterijen zitten nou ik denk ongeveer 3maanden erin. Dus ze staan elke dag gewoon op de telefoonlader. En ik heb net (weer) gevoeld. Ze zijn niet warm en ze zien er normaal uit. En ze gaan voor "mijn gevoel" even lang mee (stand by) als die originele batterijen.

Het kan tot op zekere hoogte. De reactie is niet echt omkeerbaar, maar wel een klein stukje... schijnt het beste te werken als de batterijen nog half of meer vol zijn.

Zelf heb ik het ook wel eens gedaan hoor, gewoon alkalines in de nicd lader stoppen en een paar uurtjes laten zitten. Toepassingen die weinig verbruiken kunnen dan weer eventjes mee, best handig als net op zondag de batterijen van de handsfree telefoon oid leeg zijn.

Dat ontploffen lijkt me sterk eigenlijk, zeker bij een langzaam-lader. Er ontstaat vast wel wat gas in de cellen, maar ik heb het niet idee dat ze 100% gasdicht zijn en daardoor snel overdruk opbouwen...

Evengoed, spelen geheel voor eigen risico natuurlijk, en het electrolyt uit een alkalinebatterij is niet bepaald lekker spul!

Op 3 januari 2005 20:58:51 schreef Hugo Welther:
[...]
En weer trapt er iemand in de fun-schakeling uit een halfgeleidergids.

"FUN-schakeling?":(
Ik heb zelf al alkaline-batterijen proberen laden d.m.v. pulsen en dat werkte vrij goed.

Heb daar zelf es een schema van gemaakt, van zo'n lader... Zal het vanavond ff online zetten.
@ Hugo: ik gebruik een soortgelijk systeem al ongeveer een jaar, en dat werkt echt wel met succes.

Wat het laden in een gewone acculader betreft:
ik heb daar zo geen goede ervaringen mee:
1) de spanning van de acculader is te laag om niet-oplaadbare batterijen te laden (althans bij mij). De batterijen laadden dus niet volledig op, maar slechts tot ongeveer 1,35 V

2) Bij mij werden tijdens het laden de batterijen niet heet, maar ze gingen lekken.

Het is echter wel mogelijk om batterijen nog 3à4 keer goed op te laden, daarom straks dat schema...

Mvg,
Thijs.

Op 3 januari 2005 20:58:51 schreef Hugo Welther:
[...]
En weer trap er iemand in de fun-schakeling uit een halfgeleidergids.

wat bedoel je met "trapt er in" want als het met schema en al in elektuur staat, wrm zou het dan niet werken...

btw: heeft iemand die schakeling ooit gemaakt...?

mvg,
tim

in een elektuur van 1996 staat er een groter schema waarbij je 4 baterijen tegelijk kan opladen

edit:
http://elektor.o4b.nl/Elektuur/NL/Products/Magazines.nsf/5218536c642f8…

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]