Festool stofzuiger + nieuwe koolborsters > vonken en langzaam draaien

Allereerst allemaal een gelukkig nieuwjaar!

Ik heb een festool stofzuiger welke het niet meer deed. Na inspectie bleken de koolborstels volledig op te zijn. Dus nieuwe (originele) borstels besteld en vervangen.

Daarna deed de stofzuiger het even normaal (minuut of 5/10) om vervolgens enorm terug te vallen qua toeren, waarbij bovendien duidelijk vonk geluiden (en geuren) vrij kwamen. Zie het filmpje.

Stofzuiger weer opengemaakt en inderdaad vonkt hij enorm (ook al lijken de koolborstels al ingesleten te zijn). Na wat overleg op een anderforum (woodworking.nl) werd er geopperd dat het anker/collector wellicht beschadigd/te ver afgesleten zou zijn. Hoewel flink gebruikt/ingesleten, zijn alle contacten nog goed (zie foto van een schoongemaakte collector) en begrijp ik dus niet hoe het kan dat een en ander zo vonkt/stinkt en langzaam draait.

Zodoende vroeg ik mij af of er hier iemand is die een en ander beter kan verklaren en wellicht een oplossing weet voor het probleem.

https://www.youtube.com/watch?v=c_mCfGXCxv0

Dat anker is wel redelijk versleten.
Ik zou hem vervangen.

Op 12V laten draaien en met de hand voelen of er dode plekken inzitten.

Ik heb zelf 2 CT33 modellen staan uit mijn hoofd.
Ook daarbij moest ik de ankers vervangen,nma het vervangen van de borstels.
lijkt een rage te worden, met aan kop makita.

Is wel ingesleten, maar zou toch nog wel moeten kunnen werken. (als de lamellen in draairichting nog wel vlak zijn)
Maak de spleetjes tussen de lamellen schoon, en kijk of er nergens isolatiemateriaal uitsteekt.
Wat ook kan is dat de koolborstel niet goed wordt aangedrukt. (veertje in de kreukels, of koolborstels lopen aan in de houder)

ofwel zijn de versleten borstels de reden van het daarna toch gaar zijnde anker, of was het andersom. het anker werd gaar en sleet in no time het nog resterende deel van de borstels weg.

idd wat gadget zegt komt het bij makita ook voor. heb nog nooit zoveel als afgelopen jaar aan ankers vervangen, hoewel een ontwerpfout mbt de koeling ook een reden was bij een deel van die vervangen ankers..

als ik mijn twijfels heb over wat er nu echt stuk is, dan rek ik de borstel draden wat op en zie of de motor dan wel goed loopt, anders moet je 2x wachten op onderdelen en 2x verzendkosten. niet zeldzaam dat de motor wel goed loopt op de werkbank na vervaning van de borstels, maar na 1mtr écht werken is het toch over en uit ermee..

Afdraaien ? Of wordt dat tegenwoordig niet meer gedaan ?

Op 1 januari 2017 14:50:46 schreef Gadget_inc:
lijkt een rage te worden, met aan kop makita.

Da's tegenwoordig allemaal brushless.

Ik doe wel vaker eens een Festo stofzuiger, maar dergelijk ingelopen anker zag ik nog nooit. Borstels van F hebben steeds een auto stop bal om te voorkomen dat de collector er zo gaat uitzien als de druk wegvalt door te kort koolstof. Heb er lopen die na 5 jaar a ong.4 uur per dag en het derde set borstels met een vrij intact anker. Omdat dit zeer dure toestellen zijn zou ik een nieuw anker aanraden. De originele lagers van Festo kan je herkennen aan de bruine dichting in polyurethaan. Zijn ook in de schuurmachines te vinden en houden het onvoorstelbaar lang vol in die stofrijke omgeving.

makita heeft tegenwoordig idd veel brushless spul, maar de machines van 2 jaar of ouder hebben nog een gewone borstelmotor. die borstelloze heb ik ook al vaker van een nieuw anker voorzien, ze verbranden net zo goed.. helaas slecht uitgekozen lagers op de kopas en op het anker. ergst zijn momenteel de kopas lagers, die gaan veel machines stuk hebben met regelmatig gebruik. meestal de voorlager compleet in puin, maar soms beiden. als je dan geluk hebt is er maar 1 lager gaar en kun je voor 2 machines met 1 nieuwe tandwielkast de boel gemaakt hebben. achterlager van de ene machine in de andere machine zodat je geen 2 tandwielkasten nodig hebt. de koplagers zijn nl niet los te bestellen bij makita.

dat probleem was na enkele maanden gebruik al duidelijk merkbaar, veel speling op de boorkop as, dus men neemt op t werk niet meer de machines met goedkopere plastic tandwielkasten, maar de machines met alu tandwielkast.

Een tijdje terug Fein laten vallen om hun hoge prijs. Het werd Metabo. Kleine slijpers waarbij het veld na een tijdje begint te rammelen in het pvc huis en de rotor heet wrijft. Geen vet in tandwielkast! De boormachines zijn niet geschikt voor continue werk en de ankers fikken uit.
Dan Bosch blauw. De slechtste snoeren die er bestaan. Na 3 dagen bewegen al kabelbreuk achter de ontlastingsrubber. De opgegoten stekkers moesten ook al binnen de week van iets degelijk worden voorzien. Nog erger zijn de bekken van de automatische boorhouders de ze vergeten harden zijn. De ene bek wel iets harder dan de andere waardoor er slag ontstaat wanneer de ene meer vlakke kant krijgt dan de andere. De kleine toestellen hebben zelfs geen kabelklem meer. Draad zit zigzag geperst tussen een paar opkanten van de pvc. Wil men een wat betere rubber kabel steken, moet men gaan dremelen om de 2 helften nog samen te krijgen. De kleine slijpers zijn aanvaardbaar, op het snoerkwaliteit na. De borstels zijn vrij kort en na 4 a 5 mm slijtage komt de auto stop al in.
Grote +2kW slijpers zijn goed ontworpen en kunnen tegen zwaar werk.
De volgende bestelling wordt Fein en ik hoop dat de degelijkheid van jaren terug gehandhaafd is gebleven. Je hoort het wel. Ik zou eigenlijk al een klein boekje kunnen schrijven over mijn jarenlange bevindingen met handgereedschap :-).

Doordat het anker niet meer mooi rond draait op hogere toeren, slechte lagers,slechte ophanging (lees eivormig), kunnen de koolborstels het niet meer volgen en krijg je vonk overslag en zelfs sluitingen.Dit proces escaleert vrij vlug en al even rap is het anker zelf ook om zeep(isolatie fouten en sluitingen).Veer spanning & originele koolborstels zijn dan ook geen luxe.Een en ander is ook duidelijk gesteld door bovenstaande posten.
Je kunt het anker afdraaien als er nog dikte genoeg over is om het terug te centeren,opzuiveren,nieuwe lagers, nieuwe koolborstels en uiteraard het anker eerst testen op een growler(ankertester).
Vraag is of het nog wel kosten baten de moeite is.

[Bericht gewijzigd door Gij Kieken op (22%)]

Ik zou al beginnen met het anker af te draaien zodat die terug vlak is, zo kunnen de koolborstels nooit goed contact maken met het gevolg dat de motor niet op toeren komt en je een hoop vonken krijgt.

Op 1 januari 2017 19:20:51 schreef GJ_:
[...]Da's tegenwoordig allemaal brushless.

In stofzuigers dan misschien....

Op 1 januari 2017 20:50:33 schreef jerome:
Dan Bosch blauw. De slechtste snoeren die er bestaan. Na 3 dagen bewegen al kabelbreuk achter de ontlastingsrubber. De opgegoten stekkers moesten ook al binnen de week van iets degelijk worden voorzien. Nog erger zijn de bekken van de automatische boorhouders de ze vergeten harden zijn. De ene bek wel iets harder dan de andere waardoor er slag ontstaat wanneer de ene meer vlakke kant krijgt dan de andere. De kleine toestellen hebben zelfs geen kabelklem meer. Draad zit zigzag geperst tussen een paar opkanten van de pvc. Wil men een wat betere rubber kabel steken, moet men gaan dremelen om de 2 helften nog samen te krijgen. De kleine slijpers zijn aanvaardbaar, op het snoerkwaliteit na. De borstels zijn vrij kort en na 4 a 5 mm slijtage komt de auto stop al in.

Klinkt een beetje als het Lopez-effect waar BSH (Bosch witgoed) al járen last van heeft. Bij Scintilla (Bosch gereedschap) had ik zulke bezuinigingen nog niet gezien, maar dat zijn dacht ik meestal groene apparaten. Staat er op de blauwe waar ze vandaan komen en zo ja is dat ook Scintilla?

Liever een blauwe bosch dan een makita !
Nee ik haat het merk niet, maar is wel hard bergafwaarts aan het gaan.
Onderdelen bij bosch kosten ook niet de hoofdprijs in egenstelling tot....

ik merk meer dat men teveel vraagt van die machines. te lang aan 1 stuk op meer dan vollast ermee werken. in een aantal gevallen had de koeling het begeven, koelvin op een gladde as met alleen een moer die niet tegen te houden is. koelvin loopt los, in no time is zowel het anker als de veldwikkeling verbrand. dat ga je toch merken, als die beiden zo heet zijn meurt dat al enorm, nog voordat de boel uitfikt.

in een ander geval had ik een anker stuk van een hakhamer, 6 jaar oud. tandwielen waren zover op elkaar ingelopen dat ook die vervangen moesten worden, ofwel die had wel wat uren gemaakt. van diegene krijg ik alleen rats versleten machines, nooit iets ermee en ineens geheel op. vervang de onderdelen, toestel gaat in de uitleen , gaat jaren goed. 1 dag met een bekende mee en die krijgt het ding in 1 dag stuk, weer anker uitgefikt. opvallend dat het altijd dezelfde zijn die met gemold gereedschap aankomen.

onderdelen bij makita zijn niet heel duur doorgaans, veldwikkeling en anker samen voor een 1000W hakhamer doen 80€. nadeel is dat je de tandwielkast van schroeftollen alleen compleet kunt kopen, die kost 1/3 of 1/4 van de losse tolprijs. de boorkop van de oude boorkopas halen is geen makkelijke klus, als je dus meteen een nieuwe boorkop bestelt zit je al aan 2/3 of 3/4 van een nieuwe losse tol en kun je net zo goed een nieuwe bestellen. schakelaar en anker komen toch ook een keer..

wurth machines zijn ook vaker ingekocht blauw bosch gereedschap, daar ken ik er ook een stel van die nog geeneens een gaar snoer hebben gehad, toch meer grote gaten geboord als de andere machines en halen al 10 jaar.

Die wurth machines...waren die niet van spit ? (exact dezelfde machines, maar de boor opname, was net een fractie anders)

nee, de machines die ik ervan ken niet. dat zijn blauwe bosch, kan dat het ondertussen wel is veranderd.

spit heb ik ook eens onder handen gehad, was eenzelfde model bouwzuiger als metabo er 1 heeft. een vertegenwoordiger probeerde milwaulkee te verkopen alsof het hilti/spit was maar dat is echt een heel andere kwaliteit, chinese inkoop rommel..

Bosch hebben we ook niet echt goede ervaringen mee. Eentje met verbrande motor net na de garantie, dus betalen...
Na 3 maanden weer verbrand. Volgens Bosch eigen schuld, dus weer betalen... (we hebben hem toen maar aan de gemeentestort gedoneerd; 2x ruim 400 euro was niet rendabel...)

Ik heb ook zoiets meegemaakt met een Hitachi stofzuiger. Na meting op de ankerwikkelingen bleken er 3 defect te zijn. Originele motor niet meer leverbaar, maar op het www zijn er winkels genoeg die universele motoren leveren. Daar heb ik eentje besteld, en met een beetje aanpaswerk draait die al weer enkele maanden en hopelijk blijft dat zo. Voor gemiddeld 50 euro is dat toch het proberen waard voor eigen gebruik.

Wow wat een hoop reacties :) Super bedankt!

Een van de koolborstels was inderdaad tot aan de autostop afgesleten (zie foto). De ander was wel versleten maar nog goed, dus het lijkt me goed mogelijk dat het met het vesletenanker te maken heeft. Ook de nieuwe koolborstels slijten vrij rap zo lijkt het...

Het doormeten van de windingen en indien nog gezond vervolgens het afdraaien van het anker zijn wat mij betreft de volgende stappen.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen!

Ben ik nou te negatief of bevestigd dit mijn vermoeden dat Festool qua prijs / prestatie / duurzaamheid overpriced is ?

Mijn persoonlijke mening, is dat je te negatief bent.

Bij een dynamo/startmotor revisie bedrijf kan je ze voor een redelijke prijs laten afdraaien en werkt weer vaak OK