Kabelbrand - het kan ons allemaal gebeuren, ik was er optijd bij.

Klauke.
EAN nummer 4012078027977
1.5 tot 6 mmq.
25 tot 35 Euro, beetje waar je hem koopt
http://www.dkmtools.nl/Afbeeldingen/images/82728272018.jpg

[Bericht gewijzigd door Jinny op (15%)]

Op 5 februari 2017 19:37:59 schreef Ledlover:
en de draad in een steker niet vertinnen.

Waarom niet? Ik vertin die altijd.

Op 5 februari 2017 19:37:59 schreef Ledlover:
Wegens een verbouwing van m'n kamer had ik m'n 2kW kacheltje op mijn werkbankstopcontacten aangesloten. We weten het allemaal, even controleren of alles goed gaat! Kachel een half uur aangezet, en alle (alle!) stekers en contactdozen vervolgens gevoeld op opwarmen.

Ik sluit grootverbruikers altijd rechtstreeks op een stopcontact aan. In verlengsnoeren gaat het altijd fout.

Niet vertinnen omdat tin te zacht is. Als je dan de schroef aandraait tot vast is het eerst goed, alleen na verloop van tijd en onder druk van de schroef raakt het zijn klem kracht kwijt en gaat de verbinding los zitten.

Tin werkt los onder druk.
Algemeen bekend.
Ship was sneller.. :)

[Bericht gewijzigd door Jinny op (21%)]

Bij vertinnen is alle veervermogen weg. Met een beetje tegenslag draai je gewoon door de draad door. Je kan ook moeilijk zo mooi vertinnen dat de hele draad contact maakt.

edit: net te laat begonnen met typen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (11%)]

Ik hoorde ooit eens een sissend geluid in de kelder, het bleek uit een OBO doos te komen. Deksel eraf en ik kreeg de schrik van mijn leven: De steeklasdoppen waren helemaal verkoold en het interieur van de doos was zwart. Sindsdien gebruik ik bij zwaarbelaste groepen geen steeklasdoppen meer, maar ouderwetse draai-lasdoppen.

Op 6 februari 2017 12:45:36 schreef peterzoetermeer:
Iemand een tip voor een betaalbare tang voor gebruik 2 x per jaar?

1) Klauke K3, erg goede tang, degelijk en geschikt voor vele maten.
2) Knipex 1386200. Perst redelijk, 0,5..2,5mm, stript 0,7..2,5. Leuke tang.

edit,
ik zie dat Jinny me voor was met de Klauke.

Op 6 februari 2017 15:01:00 schreef plankgas:
Sindsdien gebruik ik bij zwaarbelaste groepen geen steeklasdoppen meer, maar ouderwetse draai-lasdoppen.

Ai. Ik vroeg op CO of die steeklasdoppen veilig waren en kreeg een positief antwoord. Ik heb bij mijn recente verbouwing allemaal zo'n lasdoppen gebruikt.

Je hebt toch zeker ook gelijk rookmelders geplaatst >:-)

(don't worry, niks mis met steekdoppen)

Op 6 februari 2017 13:05:35 schreef Jinny:
Klauke.
EAN nummer 4012078027977
1.5 tot 6 mmq.
25 tot 35 Euro, beetje waar je hem koopt
[afbeelding]

IK heb ook zo'n tang, helaas mag je die niet in de industrie gebruiken.. werkt wel goed trouwens.

Op 6 februari 2017 15:15:28 schreef mel:
[...]IK heb ook zo'n tang, helaas mag je die niet in de industrie gebruiken.. werkt wel goed trouwens.

Staat nergens in de wet dat dat niet mag :-)
Er zijn wel enkele (zeldzame) bedrijven die eisen stellen aan het persgereedschap. Ik heb zo'n Klauke K3 "voor erbij" en die werkt inderdaad prima.
Als ik kasten bouw of op locatie aan het werk ga gebruik ik "echte" perstangen.

Ik heb zelf ook een K3, die heeft een ander nummer en is iets duurder...
En kan meer maten aan.

Een 'echte' perstang is voor mij te duur tov het gebruik.
En in mijn werk wordt het nergens verplicht gesteld, dus red ik me met deze.

EAN nummer 4012078000093

http://www.dkmtools.nl/Afbeeldingen/images/82728272002.jpg

Op 6 februari 2017 15:15:28 schreef mel:
[...]IK heb ook zo'n tang, helaas mag je die niet in de industrie gebruiken.. werkt wel goed trouwens.

Tja dat ligt eraan, mijn klus= mijn verantwoording= mijn garantie, op hullie manier = einde garantie ? :)

Als je deze tangen in de petrochemie alleen maar durft mee te nemen, worden ze al heel boos....
Daarom heb ik meerdere tangen...
Erger nog, als ze zo'n tang alleen maar zien, kom je niet eens binnen.

Dat is in de petrochemie maar bij een enkel bedrijf zo.

Op 6 februari 2017 15:09:44 schreef GJ_:
Je hebt toch zeker ook gelijk rookmelders geplaatst >:-)

(don't worry, niks mis met steekdoppen)

Ook met een rookmelder kan het misgaan :-)

De discussie wordt verlegd naar een potje emmeren over de vermeende slechte kwaliteit van bouwmarktelektro. En natuurlijk moet EricP weer van de gelegenheid gebruik maken om de CE markering een veeg uit zijn pan te geven.
Nochtans aan het contactoppervlak van de busjes mankeert niets. Het is degene die de kabel aangezet heeft die de nodige kwalificaties mankeert. :-)

En welke sloddervos gooit een stekkerverbinding nu onder een werkbank met een vest erbovenop?
Gezien de situatie al jaren zo is, zou ik zeggen, eens een uurtje minder op het forum doorbrengen met orakelen over veiligheid, maar eens aan die van jezelf denken door een vaste kabel met stopcontact naar je werkplaats te leggen op een correcte manier. Losse snoeren met nog koppelstukken tussenin zijn bedoeld voor sporadisch gebruik, niet ter vervanging van een vaste installatie en langdurige belasting zelfs al zouden ze correct gemonteerd zijn. Snoeren met zelfaangezette niet waterdichte stekkers zijn overigens steeds af te raden voor verlengsnoeren vanwege de gevoeligheid voor waterindringing. Ik zie op meerdere plaatsen oxidatie die niet het gevolg is van de oververhitting maar van vocht.
Dat krijg je als je zo'n koppelstekker jaren op de grond legtonder je werkbank. Als mamma de vloer eens dweilt, of je stoot je pispotje om.....

https://www.reichelt.de/Sicherungstechnik/BS-6011-1/3/index.html?ACTIO…

This fire circuit breaker is an additional protective device that can easily be mounted next to the LS/FI switch. It is used for the early detection of hazardous faults via parallel or serial arc fault detection and switches off safely before a fire can break out. The fire circuit breaker can differentiate between operational arcs (such as those that occur with power drills) and arc faults, meaning that it only triggers when an actual fault occurs.

Op 6 februari 2017 17:16:57 schreef GJ_:
Dat is in de petrochemie maar bij een enkel bedrijf zo.

probeer het maar eens op de Chemelot site,wens je veel succes :)

Op 6 februari 2017 15:04:57 schreef Evarist:
[...]

Ai. Ik vroeg op CO of die steeklasdoppen veilig waren en kreeg een positief antwoord. Ik heb bij mijn recente verbouwing allemaal zo'n lasdoppen gebruikt.

Ah nee he, niet weer die discussie.

Goed gebruikt is er helemaal niets mis met een steeklasdop, kabel lang genoeg strippen en de doppen NIET hergebruiken en je hebt nergens last van.
Ohja ... ook geen "gamma" lasdoppen gebruiken, gewoon wago's

Op 6 februari 2017 20:03:15 schreef mel:
[...]probeer het maar eens op de Chemelot site,wens je veel succes :)

Heh, iets wat ribbelt of wafelt kunt je al vergeten verboten !

"wij" mogen enkel de weidmuller pz4 gebruiken. Wat boven 4mm2 gebruikt wordt weet ik niet, daar mag en wil ik niet aankomen ;)

Op 6 februari 2017 18:40:27 schreef X3:
https://www.reichelt.de/Sicherungstechnik/BS-6011-1/3/index.html?ACTIO…

This fire circuit breaker is an additional protective device that can easily be mounted next to the LS/FI switch.[....]

Eindelijk!

De ammi's hadden die dingen al lang als "arc fault interrupter" en zijn zelfs verplicht voor slaapkamer WCD's en verlichting.

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Waarom is zo'n kabelschoentang verboden in de petrochemie?

Ik kom daar wel soms maar doe nooit cablagewerk, ik kan niet direct bedenken waarom de ene niet toegelaten is en de andere wel.

Dat staat in het EBV. (daar heb je allicht mee te maken gehad als je enig elektrisch werk op chemelot verricht hebt)

De tang MOET een ratel hebben die een incomplete persing onmogelijk maakt en de tang mag niet wafelen.

Dit is goed:

Dit mag niet gebruikt worden:

Op 6 februari 2017 15:04:57 schreef Evarist:
[...]

Kalmte, kalmte. Het betrof hier een groep waar de hele dag 1000 Watt continu - 3500 Watt piek aan hing, en het heeft 20 jaar geduurd voordat het bijna fout ging.

Op 6 februari 2017 17:45:35 schreef Dok:
[...]
Ook met een rookmelder kan het misgaan :-)
[bijlage]

Dat is nog eens een échte rookmelder.

Maar ik kwam een keer een wasmachine tegen die het deed terwijl in de wandcontactdoos beldraad was gebruikt. Wel in de lucht, waarschijnlijk net genoeg koeling.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (30%)]

werdt vroeger bij ons ook gedaan, wasmachiene op zo een dun verlengkabeltje.
een wasmachiene verbruikt ook niet volcontinue veel stroom, enkel als het water opgewarmt wordt