Op 4 januari 2005 11:15:44 schreef Stynus:
in een elektuur van 1996 staat er een groter schema waarbij je 4 baterijen tegelijk kan opladen

edit:
http://elektor.o4b.nl/Elektuur/NL/Products/Magazines.nsf/5218536c642f8…

bij dat ander schema kan je ook 4 batterijen opladen 2 bats in serie, en die in parallel met nog 2 bats in serie

mvg,
tim

Zou het nou werkelijk uitmaken of je ze oplaadt met pulsen of met een constante stroom van gelijke (gemiddelde) waarde? Ik vraag me af welk stuk van de chemie of constructie van een alkalinecel deze pulsen nodig heeft, en met welk doel.

Op 3 januari 2005 19:52:47 schreef High-Voltage:
Dat wil ik testen!!!

Welk nummer van elektuur was dat? Ik moet er het fijne van weten :p

En wil wel zo een lader op de markt bregen. (achter enkele jaren) Int begin gaat volgens mij niemand dat geloven....

Te laat, die laders bestaan al !

Ja dat is het,

Het princiepe was zeer een voudig, en werd gecontrolleerd met 2 opmaps / cell

-Regel 1: Begin niet te laden als de batterij spanning lager is dan 0,85 Volt

-Regel 2: stop met laden als de spanning boven
een bepaald niveau komt ( denk 1,65)

Je kan de batterijen tot 8 x herladen.
Nadien heb je te weinig capaciteit
van ontploffen was in het artikel geen sprake.
Waarvoor interessant ?

Dus het verhaal van die draagbare telefoon kan wel.

Ik had gezegd dat ik er zou op terug komen...
Hier is het schema dat ik gebruik.
http://img96.exs.cx/img96/9306/charger9ap.jpg
Ik heb het even uit het hoofd gemaakt, dus er kan een foutje inzitten... Verbeter gerust.
Het werkt overigens vrij goed... De meeste cellen kan je ongeveer 4x herladen, daarna kan je ze nog herladen, maar zijn ze te snel leeg.

Mvg,
Thijs.

EDIT: Ik ontdek hier een grove fout: zekering moet niet 500mA zijn maar 50mA !!!

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Op 4 januari 2005 15:25:12 schreef T.:
[afbeelding]
Ik heb het even uit het hoofd gemaakt, dus er kan een foutje inzitten... Verbeter gerust.
Het werkt overigens vrij goed... De meeste cellen kan je ongeveer 4x herladen, daarna kan je ze nog herladen, maar zijn ze te snel leeg.

Mvg,
Thijs.

is dat een smeltzekerinke van 500mA?...in elektuur ong zelfde, alleen richten ze daar nog keer gelijk maar voor de bats gebruiken ze wel de wisselspanning, gelijkspanning gaat niet naar bats, maar naar iets anders...en heb je nog nooit problemen ermee gehad, hoelang laad je...? heb je foto als het in werking is...:s

mvg,
tim

Laden duurt ongeveer 35 uur :-)
Maar als je de batterijen niet volledig laat leeglopen gaat het natuurlijk sneller (en beter)
Foto's zullen even duren (digitale camera is kapot) :-(
Smeltzekeringetje is idd 500mA, maar dat mag denk ik iets meer zijn ook, 500mA is wat krap.

EDIT: Snap het al. Dat gaat daar idd naar een relais, ik heb het artikel net even opgezocht...

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Op 4 januari 2005 18:20:44 schreef T.:
Laden duurt ongeveer 35 uur :-)
Maar als je de batterijen niet volledig laat leeglopen gaat het natuurlijk sneller (en beter)
Foto's zullen even duren (digitale camera is kapot) :-(
Smeltzekeringetje is idd 500mA, maar dat mag denk ik iets meer zijn ook, 500mA is wat krap.

EDIT: Snap het al. Dat gaat daar idd naar een relais, ik heb het artikel net even opgezocht...

hoe weet je zeker wanneer de batterijen opnieuw vol zijn?

Wij hebben een alkaline lader.
Het Werkt niet heel goed als ze helemaal leeg zijn maar wel als ze half leeg zijn.

Op 4 januari 2005 12:21:20 schreef Blanckaert Tim:
[...]
bestaan dus wel, maar waar kan je ze kopen...?

Tim en Thomas, zie je mail.

Wanneer nuttig ? Toepassingen die 1,2 Volt te weinig vinden
en die niet veel stroom verbruiken.
Afstansbediening (eventueel met LCD, 1,5V is beter kontrast), Klok.
Maar voor stroomvreters kan je beter NiMHi gebruiken.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]

Op 4 januari 2005 15:25:12 schreef T.:
[afbeelding]

Mvg,
Thijs.

Heb je ook al eens 9 Volt Alkaline batterij geladen ?
Die zijn vrij duur, dus als dat lukt kan je wel wat besparen, Ik heb het één maal geprobeerd en het ging niet
Ik denk dat dit moeilijker is want als één cel niet goed
is gaat het niet.
Ik gebruik nu oplaadbare, Deze hebben
een cel extra zodat je 7 x 1,2 Volt hebt.( ipv 6 x 1,5)

Op 4 januari 2005 22:11:34 schreef elektron_:
[...]

Tim en Thomas, zie je mail.

Wanneer nuttig ? Toepassingen die 1,2 Volt te weinig vinden
en die niet veel stroom verbruiken.
Afstansbediening (eventueel met LCD, 1,5V is beter kontrast), Klok.
Maar voor stroomvreters kan je beter NiMHi gebruiken.

heb je hem zelf al eens gemaakt?...de leds die er op staan, geven deze aan wanneer de batterijen opnieuw vol zijn?

mvg,
tim

Neen, ik heb hem niet zelf gemaakt, maar als je de
tekst leest zie wel dat ze zeer uitvoerig alle getest hebben. Ik zit op men werk, ik zal straks eens kijken waarvoor de led dient.
Of mail mij enkel een schema eens terug.

Op 4 januari 2005 10:03:30 schreef Blanckaert Tim:
[...]
wat bedoel je met "trapt er in" want als het met schema en al in elektuur staat, wrm zou het dan niet werken...

btw: heeft iemand die schakeling ooit gemaakt...?

mvg,
tim

Elektuur heeft een jarenlange traditie van het plaatsen van een nep-schakeling in ieder zomernummer.
Het ontdekken van die fopschakeling was al reden genoeg voor mij om ieder jaar de halfgeleidergids te kopen.

Op 5 januari 2005 12:49:20 schreef echtepino:
[...]

Elektuur heeft een jarenlange traditie van het plaatsen van een nep-schakeling in ieder zomernummer.
Het ontdekken van die fopschakeling was al reden genoeg voor mij om ieder jaar de halfgeleidergids te kopen.

dus dat maakt dat deze schakeling niet gaat werken...?

ik heb Elektuur weinig vertrouwd, zeker bij mijn eerste EN LAATSTE bestelling niet, ze hebben mij € 20 te veel doen betalen !

Op 5 januari 2005 13:00:26 schreef Blanckaert Tim:
[...]
dus dat maakt dat deze schakeling niet gaat werken...?

Ik denk dat hij de 100 kleine schakelingen van het
juli-augustus nummer bedoelt. Dus niet de grotere projecten die over 3 blz uitgespreid zijn !

er zijn ook alkaline oplaadbare batterijen bij conrad en laders er voor misschien kunne daar ook wel gewone batterijen in

Op 4 januari 2005 12:18:54 schreef elektron_:
[...]
Te laat, die laders bestaan al !

Damn, ik heb ze nog nooit gezien....

Dus als ik het goed begrijp kan je "gewone" batterijen laden dmv een pulserende gelijkspanning. Deze verkregen door een niet afgevlakte gelijkgerichte spanning te gebruiken?

Hoe groot moet de laadspanning zijn? En hoe krijg ik er een stroombegrenzer op?

Edit;/En weer trap er iemand in de fun-schakeling uit een halfgeleidergids./

Schakelingkje(met antenne) met je batterij eraan in je microgolf stoppen,1 minuutje en de batterijtjes zijn opgeladen zeker??? ;):)

@elektron; mail je me ook aub? Dank u zeer.

Op 7 januari 2005 17:48:15 schreef bleuke:

Schakelingkje(met antenne) met je batterij eraan in je microgolf stoppen,1 minuutje en de batterijtjes zijn opgeladen zeker??? ;):)

nee, werkt niet in magnetron, moet onder de gril, en dan 2 min.

het kan ook zonder die schakeling dan moet je de bat.'s 10 min frituren (175 graden c)

:P ;) :P :)

kleine waarschuwing: gefrituurde bat.'s niet opeten!

Op 7 januari 2005 18:22:04 schreef Lucky luke:
[...]

nee, werkt niet in magnetron, moet onder de gril, en dan 2 min.

het kan ook zonder die schakeling dan moet je de bat.'s 10 min frituren (175 graden c)

:P ;) :P :)

kleine waarschuwing: gefrituurde bat.'s niet opeten!

Gefrituurde gebroken processors (van Intel) zijn wel
eetbaar ;)
http://www.e-programmeur.nl/showthread.php?s=41ed618359fde7d8bf523d0e8…

Maar ff serieus: Die bats zijn duz toch nie op te laden? Want ik volg niet meer.... :'(

[Bericht gewijzigd door High-Voltage op ]

Op 7 januari 2005 18:43:29 schreef High-Voltage:
[...]

Gefrituurde gebroken processors (van Intel) zijn wel
eetbaar ;)
http://www.e-programmeur.nl/showthread.php?s=41ed618359fde7d8bf523d0e8…

Maar ff serieus: Die bats zijn duz toch nie op te laden? Want ik volg niet meer.... :'(

En wat meer is, je leest niet wat anderen schrijven.
1) Elektuur stopt elk jaar in zijn halfgeleidergids een grap.Vermoedelijk was dat er ene. Gewone koolstof/zink batterijen kunnen niet herladen worden, het is zelfs gevaarlijk. Als de chemische bestanddelen opgebruikt zijn kun je dat proces niet meer omkeren, dat is nu juist het verschil met oplaadbare die andere (veel duurdere) bestanddelen bevatten.
2) Een alkalinebatterij kan een klein beetje geregenereerd worden in geval van nood. Dit effect is zo klein dat het de moeite niet loont er een lader voor te bouwen/kopen.
3) Mishandelde batterijen kunnen wel degelijk openbarsten, ja zelfs exploderen. Ik had eens net een AAA Ni-Cd batterijtje uit een apparaat gesoldeerd toen de telefoon ging . Gedurende het gesprek hield ik het in mijn gesloten hand.Door de lichaamswarmte moet er een chemische reactie op gang gekomen zijn, want plots explodeerde de batterij met een luide knal. De binnenkant van mijn hand bleef de rest van de dag pijnlijk en rood.