Hallo allemaal,

Ik zoek een programma om foutcodes op te zoeken een op te slaan. Als bijbaan als witgoed monteur, kom ik vaak veel verschillende foutcodes tegen. Ik wil dus een programma waar ik kan zoeken op: merk, soort apparaat en foutcode, maar er ook nieuwe codes bij kan toevoegen. Ik ben al bezig geweest met excel maar ik heb liever iets als een programma die je kan aanklikken en makkelijk kan zoeken, omdat mijn collega's er dan ook gebruik van kunnen maken.

Groeten Jeffrey

Zoiets is er al : Euras

Daar moet je echter wel een abonnement op nemen.
Voordeel is wel dat het zich niet beperkt tot alleen witgoed, maar tips voor alle soorten apparatuur bevat.

Op 28 maart 2017 21:15:41 schreef bjokal:
Zoiets is er al : Euras

Daar moet je echter wel een abonnement op nemen.
Voordeel is wel dat het zich niet beperkt tot alleen witgoed, maar tips voor alle soorten apparatuur bevat.

Ik doe dit voor mij zelf, zodat het makkelijker en sneller is om foutcodes te vinden en precies te weten waar ik op moet letten. Ik ben dus niet van plan om hiervoor te gaan betalen en mijn werkgever zegt dan zoek het ..... daar maar op. Dit kost mij te veel tijd en wanneer ik zelf dingen kan toevoegen worden, dan kan ik duidelijk aangeven door welke problemen het worden veroorzaakt en hoe op te lossen.

Ik zou eens kijken bij google docs, dan kan je via mobiel of pc vanalles online delen in excelachtige layout. Office 365 zal ook wel een variant erop hebben.

Dit soort zaken zijn perfect voor een relationele database. Access (betalend onderdeel van office mogelijk heeft je baas een licentie), backend en frontend in 1 programma. Dit kan opgesplitst worden zodat meerdere gebruikers gelijktijdig dezelfde database gebruiken. In de freeware sector MariaDb met PHP frontend. Juiste query's maken en je kan zoeken wat je wil, sorteren oplopend, aflopen, aanduiden welke kolom eerst moet gesorteerd worden, ... Belangrijk is dat je slechts 1 database hebt. Alle gebruikers moeten dus van op afstand toegang hebben tot de backend. Is dat niet zo, zal je dagelijks moeten synchroniseren, kijken wat je collega's toevoegden en wat jij toevoegde bij je collega's weg schrijven. Ook naar grootte toe is een database ideaal.

Begin dan eerst met een correcte normalistaie van je database.

Excel is ook geen database met bijhorende zoekfunctie. Excel is een rekenblad dat maar al te dikwijls als tabel misbruikt wordt. Je kan het ook niet gelijktijdig gebruiken met je collega's, tenzij je 'alleen lezen' voor lief neemt.

Google Docs gebruiken. Dan kan je tegelijk met collega's raadplegen. En als je dat wilt dan kan je documenten ook tegelijk bewerken.
Werkt prima.

O ja, kost niks.

Op 29 maart 2017 06:34:36 schreef buckfast_beekeeper:
Dit soort zaken zijn perfect voor een relationele database. Access (betalend onderdeel van office mogelijk heeft je baas een licentie), backend en frontend in 1 programma. Dit kan opgesplitst worden zodat meerdere gebruikers gelijktijdig dezelfde database gebruiken. In de freeware sector MariaDb met PHP frontend...

Sinds Office 2010 kan je tegelijk werken in een excel workbook.

Ik denk dat wanneer TS ook maar een klein beetje aanleg heeft voor een PHP frontend hij de vraag hier niet zou stellen.

Maar je bracht me wel op een idee, er zijn al online tooltjes die je zonder veel programmeren hetzelfde geven:

http://blog.dreamcss.com/dev-tools/online-database-builder/

Is het in Office 2013 dan terug afgeschaft?

Nee, Theo van Hoof heeft anderen alleen geen toestemming gegeven het doc te bewerken.

Is wel dezelfde persoon die het opent op 2 verschillende pc's.
Iedereen kan dit bestand bewerken. Het is zeker niet uitsluitend aan mezelf toegewezen. Als iemand anders het opent, krijg ik wel dezelfde melding. Uiteraard met andere naam.

edit: bij bepaalde collega's zijn er al 10 excel versies van een bestand in omloop omdat iemand het vergeet af te sluiten voor hij naar huis vertrekt. Weer maar een ander nummerke in de naamgeving om de recentste versie te herkennen. Bij een database zijn alle wijzigingen ook onmiddellijk uitgevoerd. Niemand die op een opslaan knop moet drukken of opslaan bevestigen bij afsluiten.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (45%)]

Je moet het document vanuit excel 'delen' niet gewoon als netwerkbestand openen terwijl Theo er al rustig in zit te werken :)

Het kan zijn dat een een MS domein dingetje is hoor:

https://snag.gy/Nt2fqb.jpg
(Hey handige plaatjes deler: snag.gy)

https://cdn.pbrd.co/images/PfOJs7608.png
Onpartijdig: Pasteboard ook handig met ctr-V delen

Zal niet persé een domeindingetje zijn, maar misschien moet het bestandssysteem het ondersteunen (NTFS of SMB).

Ik heb wel ooit een parser gemaakt, om alle oude Philips Service bulletins (van oudere audio en video apparatuur) uit te vlooien en samen te pakken.
Hiermee kun je 11000+ problemen bekijken en hun mogelijke oplossing... :)

Op 29 maart 2017 15:46:01 schreef maartenbakker:
Zal niet persé een domeindingetje zijn, maar misschien moet het bestandssysteem het ondersteunen (NTFS of SMB).

Het delen net een specifiek persoon is een Windows domein feature. Zoiets las ik..

Maakt niet uit: Google docs of een wiki iets is veel handiger.

Hebben de fabrikanten dan geen zo'n programma's?

Dat zijn toch geen kleine firma's?

Ik heb vroeger gewerkt voor een grote machinebouwer en die hadden software voor de techniekers waarin we de machinehistorie konden bekijken(heel belangrijk!), gekende problemen+oplossingen konden opzoeken,...

Ik via de website tradeplace wel die inforamtie vinden. Alleen moet je ingelogt zijn en wat handelingen uitvoeren. Dit duurt veel te lang. Met google kan ik dit sneller.

Ik wil gewoon als ik de foutcode in toets, snel zien wat het probleem is en hoe ik dit kan oplossen. Ook wil in ik filter kunnen kiezen voor het merk en type apparaat. Als ik een foutcode er niet in heb staan, dan wil ik die makkelijk kunnen toevoegen.

Het systeem hoeft niet online te komen. Het moet wel makkelijk te zijn gebruiken, omdat ik 2 oudere collega's heb die niet heel goed met de computer overweg kunnen

@K7Js: was niet op de hoogte van het bestaan er van. Ik ken ook niet alles van Excel, wie wel? Goede tip.
Google docs of wiki toestanden, ik zou er mijn bestanden niet toevertrouwen. Je bent volledig afhankelijk van de firma. Google heeft al niet een beste reputatie naar privacy toe. Als ze morgen de docs betalend maken of ze pompen het vol met reclame zal je moeten slikken. Bij sommige filmpjes op websites zie je al hetzelfde. Eerst 15 seconden reclame slikken en dan pas kan je het filmpje gaan bekijken. Cloud toestanden zijn niet aan mij besteed. Ik beheer zelf mijn bestanden.

@TS: Je schrijft dat het systeem niet on-line hoeft te komen. Gaan jullie als witgoed reparateur nooit de baan op?

Op 30 maart 2017 06:40:35 schreef buckfast_beekeeper:

@TS: Je schrijft dat het systeem niet on-line hoeft te komen. Gaan jullie als witgoed reparateur nooit de baan op?

Als ik naar klanten ga, dan kijk ik eerst wat de foutcode betekent als die is gegeven. Mijn collega's in de winkel noteren de storing en met dat programma wil ik dat mijn collega's opzoeken wat de foutcode betekent en erbij zetten.

Ik kan bijna alle problemen wel oplossen zonder te weten wat de foutcode betekent. Maar het is wel makkelijker, als ik weet wat de foutcode betekent.Maar ik begrijp wat je bedoelt. Tis wel handig dat ik het ook op mijn telefoon heb.

Voor school zijn we ook bezig met Acces. Kan ik hiermee ook zoiets maken? Zonder acces nodig te hebben op mijn werk? Dus dat ik mijn gemaakte programma op het werk zet en dan kan openen zonder acces?

nope. Bij Access heb je Access nodig om de database te plaatsen. Ze benaderen zou nog kunnen zonder Access op je smartphone of laptop. Met MariaDB (Linux op Synology NAS) kan je de database kosteloos maken. Zijn nog anderen in omloop zoals freeDb.

@evelo: waarom heb je een extra database nodig als collega's iets noteren? Ik dacht dat databases net gemaakt waren om gegevens op een gemakkelijke wijze met velen te delen. Uiteraard kan ik het fout hebben. Mijn computer opleiding is ondertussen weer vele jaren geleden en er verandert uiteraard wel eens iets. Ben er vrij zeker van dat we op CO allemaal in dezelfde database aan het schrijven zijn. Lijkt toch probleemloos te lukken.

Als technieker zou ik het heel vervelend vinden tijdens mijn werk constant gestoord te worden. Waarom geef je de telefoonnummer van de technieker niet rechtstreeks aan je klanten?

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (12%)]

Collega's laten opzoeken/opschrijven, extra database,...

Het kan aan mij liggen, maar als technieker zou ik de er de voorkeur aan hebben dat de collega het telefoontje van de klant rechtstreeks naar mij doorschakelt.

Dan kan ik als technieker zelf eens luisteren en eventueel extra vragen stellen. Met iedere extra tussenstap is er meer kans op communicatiefouten.

Op 30 maart 2017 15:30:21 schreef evelo:
Collega's laten opzoeken/opschrijven, extra database,...

Het kan aan mij liggen, maar als technieker zou ik de er de voorkeur aan hebben dat de collega het telefoontje van de klant rechtstreeks naar mij doorschakelt.

Dan kan ik als technieker zelf eens luisteren en eventueel extra vragen stellen. Met iedere extra tussenstap is er meer kans op communicatiefouten.

Het probleem is dat we zoveel adressen hebben dat, dat nooit gaat lukken. Er zijn 2 collega's die witgoed reparaties alleen maar doen en ik doe reparaties, bezorgingen, montage klussen en ik verkoop in de winkel. Dus worden toch eerst alle klachten genoteerd. Wanneer een collega dan de foutmelding opzoekt, dan kan hij aan de klant advies geven en mocht het dan niet lukken dan kunnen we nog altijd komen. Maar als ik bij een klant voor een reparatie kom dan vraag ik toch eerst wat er precies aan de hand is. Maar soms moet je gewoon dingen uittesten,omdat de klant dan geen antwoord kan geven op de vragen.

Ik heb nu al iets van 200 foutcodes in excel staan(grootste gedeelte wasmachine) en je kunt daar met de filter wel dingen filteren, maar heel snel en makkelijk werkt het niet echt.

Weet iemand dan een zoekmachine met filters die de informatie uit dit excel bestand haalt?

[Bericht gewijzigd door #jeffrey# op (27%)]

Er zijn echt een duizendtal manieren om je probleem op te lossen. Zelfs een mailtje met alle codes en daarachter de tekst kan je dagelijks rondsturen. Op de PC zoek je dan met "ctr-F" en op je mobiel zoek je dat in Gmail door. 10.000 codes van 1000 tekens per regel is 10 MB. Dat is zelfs voor een mobieltje niet veel meer.

Je kan ook een post hier beginnen met alle codes en daarachter de oplossing. Dan heeft iedereen er wat aan.

Microsoft Access is als je het mij vraagt ernstig achterhaald.

Probeer gewoon iets als https://www.grubba.net/ (gratis tot 10.000 'regels')

Op 29 maart 2017 13:26:15 schreef buckfast_beekeeper:

edit: bij bepaalde collega's zijn er al 10 excel versies van een bestand in omloop omdat iemand het vergeet af te sluiten voor hij naar huis vertrekt. Weer maar een ander nummerke in de naamgeving om de recentste versie te herkennen. Bij een database zijn alle wijzigingen ook onmiddellijk uitgevoerd. Niemand die op een opslaan knop moet drukken of opslaan bevestigen bij afsluiten.

dat hebben wij ook vaak met excel sheets. als je dat probeert te openen, zie je direct de naam die het bestand al open heeft staan, ga naar zijn pc, trek de netwerkkabel eruit en na een minuut kan je wel saven. bij jullie worden pc's die gelocked bij naar huis gaan en niet afgesloten, anders heb je dat niet.

TS:hebben jullie een website? je kan daar een database in steken en met een simpele pagina zoeken.
heb ooit zo eens iets gemaakt in een lang verleden tijd. kan tot 4 aparte woorden opzoeken. (mijn website hieronder is niet meer dan een 30€ raspberry pi op de muur van mijn woonkamer, dus veel hoeft het niet te kosten)
http://fcapri.homelinux.com/mv/
bv zoeken achter alles met een a en gem erin ('a gem' intikken, ook 'gem a', 'gEm a' ... geven hetzelfde resultaat, monkeyproof).

in deze demo kan je niet veel zien, er zit enkel een lijst met gemeentes in. maar in een andere versie zit een (csv) database met jaartallen, namen, fotos en url's in (de url zit op de resultaten en de fotos worden rechts getoond). die link ga ik hier niet posten was is niet publiekelijk, vandaar mijn demo versie. in die andere versie kan je dus op naam, deelnaam, jaartal of combinatie zoeken. je kan er dan overal aan van éénder waar ter wereld (gsm/pc/tablet/....) als je de boel beveiligt met login, kan je er zelf vanop de klant zijn pc op.
toevoegen kan je dan via een andere pagina, of je voegt je probleem de volgende dag toe als je op kantoor bent

Op 1 april 2017 03:28:28 schreef fcapri:
[...]

dat hebben wij ook vaak met excel sheets. als je dat probeert te openen, zie je direct de naam die het bestand al open heeft staan, ga naar zijn pc, trek de netwerkkabel eruit en na een minuut kan je wel saven. bij jullie worden pc's die gelocked bij naar huis gaan en niet afgesloten, anders heb je dat niet.

....

De thin client uittrekken helpt geen lieve moer. Alles is serverside. De enige die je dan uit de nesten kan helpen is de ICT afdeling. Om 6 uur 's morgens, na 18 uur en in het weekend niet bereikbaar voor dat soort zaken. Wij werken met shiften inclusief zaterdag en zondag.

De keuze voor Thin Clients heeft ICT gemaakt. Wat mij betreft een brak systeem en alleen aanwezig omdat het voor hun gemakkelijker is. Zelf werken ze uiteraard wel op een performante pc.

@K7Jz: Dat je een liefhebber bent van het privacy schendende Google is wel duidelijk. Dat je een afkeer hebt voor Access idem. Verklaar u nader waarom u Access veroudert vindt. Al wat we nodig hebben kan er gewoon mee. Ik vul via Access Excel werkbladen in die ons gevraagd worden door derden. Kan je dat ook via je google of wiki dinges?

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (16%)]