GEZOCHT: T0-3p AMP schema voor Actieve Subwoofer

Hey!,

Weet iemand nog een schema te vinden van een amplifier voor mijn toekomstig gebouwde actieve subwoofer?

Met 1x een TO-3p erop. Mono.

Groet, Wouter van Wegen

Filter reeds hoofd onderdelen thuis

http://www.eleccircuit.com/cheap-car-subwoofer-filter-circuits/

Wat een vreemde manier van kiezen... :)   Waarom vind je de behuizing van de transistor belangrijker als wat de versterker doet?
TO-3p gebruikt trouwens (bijna) geen mens, 't ding heet TO-247...

To-257 is ook goed. Of zo'n oude blikken TO-3 ook prima.

Gaafe keus zie.

TO-257 is nog exotischer, die zie je eigenlijk alleen in ruimtevaart toepassingen... :)
Wat maakt de behuizing nou uit?

Een versterker met 1 power device met maar 3 pinnen; dat lijkt me dus noodgedwongen een klasse A versterker. Precies waarom zou dat een goed idee zijn?

Als je nou eens begint met een simpel pakket van eisen; hoeveel vermogen moet het ongeveer kunnen leveren, tot welke frequentie, heb je de mogelijkheid om een flink koelblok te plaatsen, etc.

Als het vooral simpel moet, zou je eens kunnen kijken wat EOO-BV of zo op voorraad heeft; bij audio IC's staan de versterkers, en dan kun je van zo'n IC de datasheet gaan lezen, waar meestal wel een voorbeeldschema in staat.

Vanwaar de wens van een nogal obschure behuizing ?

Om een praktische suggestie te doen in een andere behuizing: TDA7293. Goede ervaringen mee, betrouwbaar, E 3,50 bij EOO en het clip-led'je is een leuke extra.

Op 5 mei 2017 11:44:12 schreef pascalbythree:
To-257 is ook goed. Of zo'n oude blikken TO-3 ook prima.

Gaafe keus zie.

Maak een blikken behuizing. Knal er een PL519 bovenop. Zet hem op 400mA ipv 300mA. Topaansluiting een nepdraadje.

Niks Cool maar lekker Hot.

TonHek

Ik zou liever iets als de TPA3116 nemen, 100W class-D in 2Ω (blijft lekker 'cool'... :) )
Redelijk makkelijk zelf te maken, en compleet zijn ze er al vanaf een tientje... (deze van Sure kost 24 dollar)

Kijk dit is het project waar een actieve subwoofer bij komt.

PS: Weet iemand of er ergens een PC based dolby digital decoder project op het internet te vinden is?

Hier blijkt maar weer dat velen geen notie hebben van high end audio.
Het is met meetinstrumenten niet aan te tonen, omdat de techniek nog niet zo ver is, maar door de gesloten lichtdichte metalen behuizing, wordt het stereobeeld veel gedefinieerder. De electronen hebben nl geen last van lichtinval, zoals dat bij buizen wel het geval is.
De klank wordt nog beter naarmate de behuizing exotischer en lastig verkrijgbaar is.:-)

Weet iemand of er ergens een PC based dolby digital decoder project op het internet te vinden is?

Windows heeft een Dolby codec...   https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/hh447681(v=vs…

@Buzzy
Mijn PL519 voorstel is prima hoor, je moet natuurlijk wel de juiste, jute omwonden, interlinks hebben, en de damschijven verticaal positioneren.

TonHek

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/51/audio/40-watt-versterke…

Of weet iemand een TO-3p/TO-3 replacement voor:

T1 = BD712 of BD912
T2 = BD711 of BD911

Is er een reden om deze transistoren te vervangen , waarom?

Voor de sport :-) Beste CO'ers respond! Niets staat beter dan een dikke vin en een dikke TO-3 aan de buitenkant van mijn subwoofer

Jawel, iets met glas staat beter ;) , zeker als er ook nog een mooie trafo naast staat !

Schroef er gewoon een dummy buitenop, en gebruik voor het echte werk een wat gangbaarder iets... :)

Op 10 mei 2017 16:22:30 schreef pascalbythree:
Voor de sport :-) CO'ers respond! Niets staat beter dan een dikke vin en een dikke TO-3 aan de buitenkant van mijn subwoofer

Jawel hoor, 2 dikke TO-3's staan minstens 2 keer zo mooi als 1.

Gewone powertorren, darlingtons, MOSFETs, J-FETs (als je geld over hebt), keus genoeg.

En als je er echt maar eentje wilt... Stond er in de appnote van een of andere spanningsregelaar niet toevallig hoe je daar een versterker mee kon bouwen? Blijft wel pure klasse A.

Voor de sport :-) CO'ers respond! Nog steeds geen type/schema !!!

Kom op, durf eens echt iets anders te doen. Eerst zet je het geluid om in laser licht en dan laat je dat door een fotomultiplier in spanning omzetten. Dan de spanning naar stroom omzetten en klaar. Die laser en multiplier zet je boven op de kast waartussen je een glaze buis monteert.

Dat werkt het best met electrostaten als speakers.

Op 10 mei 2017 18:30:34 schreef pascalbythree:
Voor de sport :-) CO'ers respond! Nog steeds geen type/schema !!!

Ik wees je op een beter alternatief EN op een manier om iets op jouw manier te doen als dat echt moet; wat wil je nog meer?

Of je doet inderdaad inspiratie op bij Prof. Sikbock, zoals fred101 hierboven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]