Is er iemand die mij kan helpen met het opstarten van een machine die voorzien is van een Siemens S5 besturing. We hebben het batterijtje vervangen maar hij wil hem niet inlezen. ik ben woonachtig in Roosendaal en te bereiken op 06-10941304 alvast bedankt

Als er geen Eprom in gezeten heeft, En de spanning is eraf geweest VOORDAT de batterij vervangen is, dan heb je een groot probleem...
Ik kan een programma in de S5 zetten. Zoals de meeste hier.
Maar dan moet je wel de originele code hebben.Anders word het opnieuw schrijven..
Je mag me altijd mailen, natuurlijk.(mail staat in profiel)

Hoi Mel, Bedankt voor de super snelle reactie, de Eprom zit er gelukkig in :) dus dat is mazzel hebben. woon je toevallig in de buurt van Roosendaal ? en kan je ons verder helpen ? hoor graag van je, groetjes,

Michel Thomas

Heel soms leest de eprom niet in. Dan moet je hem echt met een programmer of PG "urloschen". Wat is het voor een processor? Een 100 en een 103 zijn bijvoorbeeld totaal anders dan een 102.

Doe om te beginnen het volgende:
1) spanning af
2) eprom verwijderen
3) batterij verwijderen
4) spanning in
dit moet normaal het "urloschen" bewerkstelligen.

Dan terug in RAM laden:
1) spanning af
2) batterij terug
3) eprom terug
4) spanning in
5) CPU102/103: rode led gaat snel knipperen (CPU100: rode led brand)
6) als de rode led weer permanent brand is het programma geladen, op run zetten.

Als op punt 5 de rode led gaat knipperen heb je een fout. Meestal betekend dat dat er een PG bij moet komen.

ALS HET EEN EEPROM IS MET JE VINGERS VAN DE COPY KNOP AFBLIJVEN!!!
Als je dat fout doet laadt je namelijk de inhoud van je lege RAM in de EEPROM en ben je alles kwijt. Met een EPROM is er weinig gevaar.

Eerst bovenstaande proberen, als dat niet lukt gaan we over naar plan B.

BTW: In Nederland woont iedereen in de buurt van Roosendaal. Hoe groot is NL nu helemaal ;-)
Om wat voor machine gaat het eigenlijk?

--edit--
nog een waarschuwing:
Met een S5 NOOIT proberen te programmeren met een laptop en een USB->RS232 converter!!! Dat is de beste manier om alles kwijt te raken.

--edit2--
Een 100, 102 en een 103 moeten ook met een lege RAM in run gaan. Als dat niet het geval is is er meestal iets stuk. Tegenwoordig komt het wel eens voor dat een van de busmodules defect is. Er moet minimaal 1 busmodule achter een 100 zitten. En als die stuk is gaat ie niet in run.

Even voor de goede orde:\
Ik woon in Venlo.Ik heb wel busmodules, eventueel,
Ik heb een "echte" PG van Siemens..
(een ouwe, maar werkt prima).
Alleen denk ik dat het probleem is om daarheen te komen.

Voor de 95, 100 en 115 series heb ik vrijwel alles op voorraad. Naar Roosendaal rijden en e.e.a oplossen is ook geen probleem. Dat hangt alleen van de hoogte van de nood af >:-) NCNP.

Om te beginnen wil ik jullie alvast bedanken en vind het echt top dat jullie mij willen helpen, dikke pluim. Ik ga even met de elctricien het advies opvolgen en kom hier dan op terug. Als het lukt om de problemen via dit forrum op te lossen dan ga ik zeker een donatie doen want op deze manier kunnen veel mensen geholpen worden. p.s geen noodzaak om dit binnen een week op te lossen maar moet wel een oplossing hebben binnen een week of 2

We hebben de PLC aan de hand van de onderstaande stappen doorgelopen "urloschen"

Op het OP5 paneel blijven we een melding krijgen van: Buffer Battery, Change battery. Ook blijven we de melding krijgen: AG 040 nicht vorhanden.
Wat kan dit betekenen?

We hebben de batterij al vervangen maar blijven de bovenstaande melding houden??

De PLC is een Simatic S5-95U. Op de Eprom module staan de volgende codes:

Stikker met:
Memory submodule 16k x 8 BIT
6ES5 375-1LA21
E-STAND: 01
S C-F3G86873

Op d grijze connector:
C-F3622
PC612 c/2
F1313
-B1190-C5

Waarschijnlijk communiceert de OP5 niet meer met de PLC(die is,zoals je zelf zegt, heel ziek).
Ik denk als je de PLC weer aan de gang hebt,de OP5 het ook weer doet.Als de programmatuur niet verminkt is, tenminste..

AG 040 nicht vorhanden.
Wat kan dit betekenen?

AG staat, meen ik me te herinneren van de cursus bij meneer de Waal, voor "Automatisierungsgerät", de computer.

Nee. AG is inderdaad "automatiserungsgerät". Maar dat is de de PLCen niet een computer. Een computer gebruikt voor het programmeren noemen ze een PG.

De 95U is een dure jongen. Heb ik wel op voorraad trouwens, maar de kans dat ie werkelijk kapot is is erg klein. Je hebt de OP toch wel op de PG connector aangesloten?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (26%)]

de elektricien heeft de batterijen van beide machines vervangen echter we krijgen op beide machines een bericht en kunnen hem niet gebruiken, Zou fijn zijn als er iemand een keer kan komen om ons te helpen, hoor graag van jullie,

Groetjes,

Michel Thomas

Op 16 juni 2017 14:56:01 schreef mel:
Waarschijnlijk communiceert de OP5 niet meer met de PLC(die is,zoals je zelf zegt, heel ziek).

In dat geval is een defecte OP waarschijnlijker. Die gaan met bosjes om zeep.

volgens mij kan hij db51 dw0-199 niet vinden in de plc, als de foto daadwerkelijk van jou OP5 is.

Nog even een melding om iedereen te bedanken. Gerrit Jan is langs geweest en we zijn een stuk vooruit gekomen. Hij moet zelf maar aangeven wat hij heeft gedaan want ik heb er geen verstand van. Ben al blij dat er weer lampjes gaan branden en dat ik wat kan lezen. Nogmaals iedereen bedankt,ik wens jullie een fijne dag.

Groetjes,

Michel Thomas

Beide PLC's hebben het bekende probleem na een geleidelijke leegloop van de batterijen: een corrupt RAM geheugen waardoor de EPROM ook niet meer word geladen.
Hiervoor is het noodzakelijk om 2x te "urlöschen" waarna de EPROM weer geladen word. Na een enkele keer lijkt het ook goed te gaan maar dan word meestal slechts een gedeelte van het programma geladen. Zonder laptop gaat dit nooit lukken.

Dan, gaat de ene processor nog steeds na 1 cyclus in stop. In het U-stack staat het PEU bit hoog en in DB1 staat PBUS J. Dat betekend dus dat er een busmodule defect is (gewoon zo'n "achterplankje). De busmodules worden vaak aangezien voor een luxe connector maar dat is dus niet zo.

Die module moet nog vervangen worden, maar de ene machine werkt dus weer volledig en van beide machines communiceren de panels weer met de processor.

En dat alles voor een kratje bier toch, of niet. :+

Maar alle lof GJ. _o_

Wat voor battery backup cel zit daar eigenlijk in? (NiCad/lithium, rechargeble?)

@Dominic hieronder: Tja, dan moet je de cel (in minder) binnen 10 jaar zowiezo vervangen. Daar kun je gerust rekening mee houden.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (10%)]

Op 13 juli 2017 17:18:51 schreef henri62:
Wat voor battery backup cel zit daar eigenlijk in? (NiCad/lithium, rechargeble?)

3.6V miniatuur wegwerp Lithium half-aa formaat.

S7 geeft het aan dat zijn batterij zwak word doen de S5 dit ook niet?

Ze geven het niet spontaan aan (behalve een ledje op de processor dan), je hebt er zowel bij de S5 als de S7 een speciale OB voor. En die waren hier ook wel gebruikt, maar de machines hebben een paar jaar in de tropen in de opslag gestaan. Dus daar helpt geen waarschuwen tegen. :-)